Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #1 Skrevet 3. juni 2010 Jeg har en plante, som er ca 1 m høy. I sommerferien skal jeg reise bort i 2 mnd, og vil så gjerne at planten skal overleve. Den betyr mye for meg Vet ikke helt om det er denne, men den ligner litt http://www.plantasjen.no/Produkter/Inneplanter/Gronne-planter/Yucca-elephantipes/ Så, til spørsmålet. Om jeg tar to store tomme brusflasker og fyller med vann, setter de på hodet nedi blomsterpotta, vil dette holde i 2 mnd? Og vil den ikke få for mye av gangen, men jorden vil 'suge' ut det den trenger av vannet? Eller er det lurest å finne noen som skal være i studiebyen i sommer, som kan passe den?
Kamikatze Skrevet 4. juni 2010 #2 Skrevet 4. juni 2010 Da måtte du i såfall stikke et lite hull i korken, og skru den på flaska først. Men den der krever ikke allverdens vann. Sett den utenfor solstrålenes rekkevidde, sett flaska på bordet tett ved potta, og bruk ei bommulstråd som veke. denne stikker du i flaska og i jorda, og har så kort som mulig over vannet, men helt til bunns i flaska.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juni 2010 #3 Skrevet 4. juni 2010 Hei! Vil den få nok vann fra kun en hyssing?
Alvina Skrevet 5. juni 2010 #5 Skrevet 5. juni 2010 Trodde ren ulltråd var det man bruker, men er usikker...bomullstråd høres litt mer "vannførbart" ut. Sett planten på et rom som ikke er for varmt, badet f.eks. Selv om du har på lyset, vil planten ikke ha ideele forhold, hvis det ikke er en hardfør art, har ikke sett på linken din. Men det er kanskje bedre å finne noen som kan passe den? En nabo f.eks? Det finnes krukker som fungerer som vannresoarer, men vet ikke om de holder i to mnd.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #6 Skrevet 5. juni 2010 Alle gode råd til tross; to mnd er lang tid. Jeg ville ha satset på en nabo eller andre som kunne ha forbarmet seg over den mens du er borte. Åtte uker med lite tilgang på vann vil gi dem brune blader som faller av, og sluttresultatet kan bli ei ganske ribba "juletre" som absolutt ikke ser ut som den gjorde da du dro.
Gjest Nebula Skrevet 5. juni 2010 #7 Skrevet 5. juni 2010 Jeg satte mine planter inn på et mørkt, kjølig rom da jeg var student og hadde sommerferie. Man er ikke garantert at de overlever, men det er lov å prøve. Hvis du i tillegg ordner til litt selvvanning bør det gå bra. Mine overlevde iallefall alltid, eneste var at det lille de hadde vokst hadde hvit farge og ikke grønn (fikk jo ikke sollys...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå