Gå til innhold

hannhund og tispe i samme hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere som har både hann hund og tispe under løpetid og dere ikke vil de skal pare seg? Hvor fort kan tispa bli gravid (heter det gravid når man snakker om hunder?drektig kanskje?:) )

Rekker man å få skilt dem før det "ggår gale" liksom?

Har ikke peiling på dette her jeg, så er kanskje rare spørsmål men;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, har de først kommet i gang med paringen får du ikke skilt dem, hannen har en kjertel som sveller opp, og som gjør at de kan henge sammen i opptil 3 minutter, og prøver du å skille dem da, kan du gjøre stor skade. Om de først parrer seg får man bare la dem gjøre seg ferdig og ta tispa med til dyrlegen etterpå for abort sprøyte. (dette er forøvrig ikke hundre prosent sikkert, jeg kjenner folk som har fått valper likevel)

det eneste som er sikkert om du ikke velger å kastrere en av dem er å holde dem adskilt de ukene tispa løper. Enten med å ha dem i hvert sitt rom, og lufte dem hver for seg, eller å alliere deg med en annen hundeeier/kennel som har en av dem hos seg mens løpetiden varer.

Det siste er nok det beste alternativet, da det ellers kan bli mye sutring fra han hundens side mens hun har løpetid, og dessuten det at uhell KAN skje så de kommer til hverandre.

Om du ikke skal drive oppdrett ville jeg på det sterkeste anbefale å kastrere en av dem, så slipper du å tenke på det i det hele tattø.

Skrevet

Vi skiller de. I starten av løpetiden (første uka hun blør) er de sammen, men merker etterhvert at gutten blir uutholdbar masete. I år satte vi bort tispa til et familiemedlem som har god kjemi med henne. De hadde henne i 2 uker (dvs en uke etter hun er ferdig å blø).

Som Miss Puddel sier er det kritisk om de er sammen noe særlig. Er hannhunden flink kommer han seg opp når du er uoppmerksom et sekund. Og er han oppå er det som regel for sent, siden han da sitter fast ganske raskt. Fort over på disse hundene. :fnise:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er ikke verre enn å kastrere hannhunden, da. Fort og greit gjort, og du sparer hannhunden for mye frustrasjon, og deg for mye irriterende hannhundoppførsel. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sånn bortsett fra at det ikke er lov til å kastrere hunder uten medisinsk grunn i norge.

Gjest Syringa_Lilac
Skrevet

Har hannhund (4) og tispe (2) i hus og det er aldri et problem for oss. Hannen har så langt ikkje vist noen særlig interesse for ho når ho har løpetid (ho har hatt 3-4 ganger). Det er vel ho som er mest gira egentlig ;) Har de adskilt med ei grind heile tida, men den kan han lett hoppe over eller bryte ned om han ville det. Vi sitter jo å følger med såpass, så om han hadde prøvd seg på det hadde vi klart å hindre de i å parre seg. Men når vi er ute av huset er han på soverommet bak ei lukket dør han umulig kan åpne, mens ho er på stua. Just in case..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har tispe og hann, og det er helt uutholdelig for alle når tispa er i stådagene. Hannen stresser, uler og piper på både inn- og utpust. Det er så ille at vi ikke kan ha dem i samme hus. Vi setter bort tispa de verste dagene. Heldigvis har vi et godt hundepensjonat i nærheten, hvor de tar i mot løpetisper (det gjør de ikke alle steder), og hvor hun trives kjempegodt. Vil ikke sette bort hannen, for han trenger å roe seg etter å ha stresset noen dager.

Men det er jo også en utgift, minst 1500 kr for ei uke.

Den første uka kan de fint være sammen, men vi merker godt når hun begynner med stådagene, da øker stressnivået til hannen time for time. Jeg synes det er på grensa til dyreplageri å utsette hannen for dette, han slutter å spise og har det ikke godt. Så tar vi heller utgiften med dyrepensjonat.

Det er ikke alle hanner som reagerer like mye som denne. Og vi tenker å bruke kjemisk kastrering neste gang hun får løpetid, så han slipper å stresse sånn.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sånn bortsett fra at det ikke er lov til å kastrere hunder uten medisinsk grunn i norge.

Hos de fleste dyrleger går dette som medisinsk eller bruksmessig grunn, på grunn av at stresset hannhunden utsettes for senker livskvaliteten dens. Denne loven er også ganske utdatert, med tanke på at kastrering medfører mange helsefordeler for hunden, og den er nok på vei ut. Og de fleste dyrleger med oppdatert kunnskap er klar over dette, og kastrerer uansett, når de blir bedt om det.

Skrevet

Takk for mange svar:) Men da er det slik at tispa ikke kan "bli gravid" den føste uka i løpetiden da?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du får enten sterilisere henne eller kastrere han, eller begge deler.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar:) Men da er det slik at tispa ikke kan "bli gravid" den føste uka i løpetiden da?

Det er veldig ulikt når tispa "står", eller er befruktningsklar i løpet av løpetida, vanligvis skjer det mellom dag 10 og 21 fra den dagen hun begynner å blø, men dette er ikke en absolutt regel. Det beste er å følge med når din tispe har løpetid, og prøve å finne ut hva hennes syklus er.

Vanligvis blør de friskt og rødt en ukes tid, så slutter de og blø, og det kommer blank utflod istedet. Dette er som regel da de er klar for hannhunden, og det vil du se på adferden også, ved at tispa stiller seg opp for hannhunden og legger halen til side. Etter dette begynner tispa å blø igjen, men da er det ofte en mer rustrød farge på det, og da er "faren over".

Men, dette er bare en generell regel, så man bør gjøre seg kjent med sin tispes løpetid, før man vet hva man kan regne med. De første fire-fem løpetidene holdt jeg min tispe helt unna hannhunder fra hun begynte å blø, til en ukes tid etter at hun var helt ferdig, for sikkerhets skyld. Men etterhvert kjenner jeg henne såpass godt at det er bare de fjorten dagene midt i jeg trenger å passe på. Min tispe er også veldig tydelig i adferden, og lar aldri hannhunder lukte henne bak utenom perioden hun er klar, men ikke alle tisper er like skarpe på dette, og da blir de vanskeligere å lese.

En annen ting er at en uerfaren hann vil bli veldig stresset av å omgåes tispa, fra før hun begynner å blø, til mange uker etter at hun er ferdig, pga hormonene hennes og lukten hun utskiller. Så selv om det ikke er noen parringsfare i at de bor i samme hus får du ofte en hann som skal jokke på både tispa og menneskene og eventuelt møblene i huset, som spiser for lite og står og piper og uler hele dagen. Og det er stressende, både for to- og firbeinte i husstanden. Så jeg ville uansett innstilt meg på at det muligens blir kastrering før jeg eventuelt skaffer meg to hunder av ulikt kjønn.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig ulikt når tispa "står", eller er befruktningsklar i løpet av løpetida, vanligvis skjer det mellom dag 10 og 21 fra den dagen hun begynner å blø, men dette er ikke en absolutt regel. Det beste er å følge med når din tispe har løpetid, og prøve å finne ut hva hennes syklus er.

Vanligvis blør de friskt og rødt en ukes tid, så slutter de og blø, og det kommer blank utflod istedet. Dette er som regel da de er klar for hannhunden, og det vil du se på adferden også, ved at tispa stiller seg opp for hannhunden og legger halen til side. Etter dette begynner tispa å blø igjen, men da er det ofte en mer rustrød farge på det, og da er "faren over".

Men, dette er bare en generell regel, så man bør gjøre seg kjent med sin tispes løpetid, før man vet hva man kan regne med. De første fire-fem løpetidene holdt jeg min tispe helt unna hannhunder fra hun begynte å blø, til en ukes tid etter at hun var helt ferdig, for sikkerhets skyld. Men etterhvert kjenner jeg henne såpass godt at det er bare de fjorten dagene midt i jeg trenger å passe på. Min tispe er også veldig tydelig i adferden, og lar aldri hannhunder lukte henne bak utenom perioden hun er klar, men ikke alle tisper er like skarpe på dette, og da blir de vanskeligere å lese.

En annen ting er at en uerfaren hann vil bli veldig stresset av å omgåes tispa, fra før hun begynner å blø, til mange uker etter at hun er ferdig, pga hormonene hennes og lukten hun utskiller. Så selv om det ikke er noen parringsfare i at de bor i samme hus får du ofte en hann som skal jokke på både tispa og menneskene og eventuelt møblene i huset, som spiser for lite og står og piper og uler hele dagen. Og det er stressende, både for to- og firbeinte i husstanden. Så jeg ville uansett innstilt meg på at det muligens blir kastrering før jeg eventuelt skaffer meg to hunder av ulikt kjønn.

Sånn er det ikke her i huset, hanner er heldigvis ulike de også :)

Hannen min er 18 mnd, og han stresser ikke før i slutten av den første uka, altså når stådagene begynner å nærme seg. Så han spiser og har det bra, jokker ikke på noe, og stresser ikke særlig. De to siste dagene før hun begynner å stå, da tar det av! Da slutter han å spise, blir rastløs, piper....og pipingen går over i uling etterhvert som tiden nærmer seg. Men han jokker fortsatt ikke.

Her er de nå på dag 3, og de ligger og sover søtt i stua begge to. Men om noen dager, drar tispa avgårde på "ferie" en stund, til det verste er over.

Jeg skrev lenger opp også, forresten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...