Gjest ThatWoodcut Skrevet 3. juni 2010 #1 Skrevet 3. juni 2010 Beklager hvis dette er svart på et annet sted, men jeg fant bare en om hvor mye skatt man sparte. Jeg skal snart begynne å se meg om etter min første leilighet(jippi!) og har så smått begynt å spare i BSU. Det jeg lurer på, som jeg heller ikke får svar på på min bank sin side, er om man kan bruke BSU-pengene til å betale leie. Eller er det bare for å betale på huslånet og for å gjøre lånet mindre?
Frøken Smilla Skrevet 3. juni 2010 #2 Skrevet 3. juni 2010 Beklager hvis dette er svart på et annet sted, men jeg fant bare en om hvor mye skatt man sparte. Jeg skal snart begynne å se meg om etter min første leilighet(jippi!) og har så smått begynt å spare i BSU. Det jeg lurer på, som jeg heller ikke får svar på på min bank sin side, er om man kan bruke BSU-pengene til å betale leie. Eller er det bare for å betale på huslånet og for å gjøre lånet mindre? Dersom du skal bruke det på noe annet enn kjøp av hus (eller oppussing, så vidt jeg vet), må du skatte av beløpet du har satt inn det inneværende året. Eller, i alle fall betale tilbake det du fikk i skattelette for å ha BSU-konto. Det var i alle fall det jeg ble fortalt da jeg opprettet min BSU-konto en gang i tiden.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #3 Skrevet 3. juni 2010 Du kan bruke pengene du har spart i inneværende år til hva du vil (beløpet du har spart i løpet av året sperres først ved årsskiftet, ettersom det er da skattefradraget beregnes). Det betyr altså at hvis du f.eks. satte inn 20.000,- på BSU i januar 2010, kan du fritt bruke inntil 20.000,- frem til 31.desember 2010. Da blir det bare som om du sparte mindre, eller null, dette året. Bruker du derimot av de sperrede pengene til annet enn boligkjøp/nedbetaling av boliglån så må du betale tilbake skattefradraget du fikk for disse, men OBS: da regnes også avtalen som brutt og du får ikke spare mer i BSU.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå