Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #1 Skrevet 3. juni 2010 Jeg skjønner bare ikke, det må virkelig være noe seriøst galt med meg. Om jeg spiser litt ekstra en gang,så legger jeg på meg. Å nei, det er ikke bare vann.. Jeg ser det på magen, den blir større samme kveld som jeg har spist. Når sant skal sies så spiser jeg ekstremt lite til vanlig, så det kan ha noe med det å gjøre. Om jeg spiser som en "normal" person ( altså i underkant av 2000 kalorier) en dag, så fr jeg enorme konsekvenser for det i et pr dager etterpå. Hvorfor ? Er jeg syk eller nå, lavt stoffskifte ? Enormt lav forbrenning ? Eller bare tror jeg at jeg legger på meg ? Å jeg vil gjerne ha en ÆRLIG svar her nå : Hvor mye er det mulig å legge på seg av fett på en kveld - en uke ? Sett at man kanskje har veldig lavt stoffskifte , da? Er helt fra meg her nå. Hadde hvert så flink hele uken + forrige uke, bare skeiet ut på lørdagen, men så sprakk jeg i dag. Spiste enormt mye til middag å vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. (ja, jeg vet jeg burde oppsøke lege, trenger ikke å høre det )
Gjest brutal_mann Skrevet 3. juni 2010 #2 Skrevet 3. juni 2010 Du er nok såpass radmager og sykelig tynn at en liten brødskive er nok til å synes. med andre ord, du trenger hjelp. Kom det til legen umiddelbart.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #3 Skrevet 3. juni 2010 Magen min varier veldig i størrelse i forhold til hvor i syklusen jeg er.. Mellom eggløsning og mensen er magen dobbelt så stor som ellers
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #4 Skrevet 3. juni 2010 Spiser du mye brød? Kanskje du innbiller deg at det vises mer enn det gjør?
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #5 Skrevet 3. juni 2010 Man får IKKE met fett på magen dagen etter man har spist litt ekstra mat. Det er sannsynligvis enten gass (dvs du blir oppblåst), eller vannansamlinger i vevet. Selvsagt "sprekker" man før eller siden når man lever på et farlig lavt kaloriinntak, slik du tydeligvis gjør. Det er sterke mekanismer i kroppen som kjemper mot å sulte i hjel, som trigger appetitten slik at du skal ta til fornuft og få i deg næring. Kom deg til legen og få den hjelpen du trenger - du har et sykt forhold til kosthold og kropp og kommer til å ende opp med å skade seg selv...
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #6 Skrevet 3. juni 2010 Jeg legger også ekstremt lett på meg. Spiser normalt 900-1200 kcal pr. dag og trener 5 timer i uka... Det høres sykt ut, men spiser jeg mer enn det, så legger jeg faktisk på meg. Om jeg feks. spiser 2000 kcal pr. dag (og eventuelt ikke trener) i en uke, så kan du banne på at jeg har lagt på meg et par kg, og da er det ikke snakk om vann eller at jeg er oppblåst. Er forresten godt over 170 cm lang og veier ganske mye, så jeg er ikke en knøttliten person som skal ha lavt hvilestoffskifte... Men for dem som bruker mer energi bare på å holde seg i live, så er vel dette vanskelig å forstå.
Frøken Smilla Skrevet 3. juni 2010 #7 Skrevet 3. juni 2010 Jeg legger også ekstremt lett på meg. Spiser normalt 900-1200 kcal pr. dag og trener 5 timer i uka... Det høres sykt ut, men spiser jeg mer enn det, så legger jeg faktisk på meg. Om jeg feks. spiser 2000 kcal pr. dag (og eventuelt ikke trener) i en uke, så kan du banne på at jeg har lagt på meg et par kg, og da er det ikke snakk om vann eller at jeg er oppblåst. Er forresten godt over 170 cm lang og veier ganske mye, så jeg er ikke en knøttliten person som skal ha lavt hvilestoffskifte... Men for dem som bruker mer energi bare på å holde seg i live, så er vel dette vanskelig å forstå. Hvis du spiser 900-1200 kcal pr dag OG trener nesten en time om dagen, er jeg overrasket over at du skriver at du "veier ganske mye". Når du er 170 høy er idealvekten din ca. 60 kg. Jeg har vanskelig for å tro at du ikke veier mindre enn det når du har så lavt inntak av mat og trener så mye. Det høres ikke helt bra ut, synes jeg ...
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #8 Skrevet 3. juni 2010 Hvis du spiser 900-1200 kcal pr dag OG trener nesten en time om dagen, er jeg overrasket over at du skriver at du "veier ganske mye". Når du er 170 høy er idealvekten din ca. 60 kg. Jeg har vanskelig for å tro at du ikke veier mindre enn det når du har så lavt inntak av mat og trener så mye. Det høres ikke helt bra ut, synes jeg ... Kiloene kommer på i de periodene jeg er mer inaktiv eller spiser som normale mennesker... Og så er det utrolig vanskelig å få dem av igjen (men jeg har klart å gå ned noen få kg i vinter). Og nei, det høres selvsagt ikke bra ut. Men sånn er det for meg, og jeg har sjekket dette grundig. Veid meg selv, veid mat, telt kalorier til den store gullmedaljen i lange perioder... og også prøvd å spise mer enn jeg gjør i dag. Det gikk ikke bra. Jeg må vel påpeke at jeg har udiagnostisert lavt stoffskifte, i den forstand at blodprøvene ble tatt på helt feil tidspunkt og i ikke fastende tilstand og derfor viste at stoffskiftet mitt bare var helt på grensen, ikke over grensen. Hadde de blitt tatt fastende om morgenen ville de sannsynligvis vist helt andre verdier. Legen min har innstilt seg på at jeg bare er en feit faen som sitter foran TV'en og spiser godterier hver kveld. Det er forsåvidt helt greit for meg, jeg sparer ganske mye matutgifter på den måten......
Chanel.No5 Skrevet 3. juni 2010 #9 Skrevet 3. juni 2010 (endret) TS; hvorfor ber du ikke om å få ta en slik prøve på nytt og denne gangen i rett forstand om du tror dette vil hjelpe deg? Endret 3. juni 2010 av Lotte28
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #10 Skrevet 3. juni 2010 Jog da er det ikke snakk om vann eller at jeg er oppblåst ...hvordan i alle dager vet du det!?
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #11 Skrevet 3. juni 2010 Jeg er AnonymBruker kl 21:02 og 21:45. Jeg er ikke TS. Regner med at spørsmålet fra Lotte28 var til meg, ettersom TS ikke har nevnt prøver. Vel, jeg har planer om å gjøre det, men ble så forbannet på legen (uten å si noe til vedkommende, dessverre) sist gang, at jeg ikke har særlig lyst tilbake dit. Godt mulig jeg skifter lege eller spør om å få ta blodprøve der uten å ha time hos legen i tillegg. Helst burde jeg vel fått medisiner for det, men det gikk en liten faen i meg da. AnonymBruker kl 23:05: Vel, når man er oppblåst eller har vann i kroppen, så går det tilbake til normalen etter en stund, right? Det gjør det ikke hos meg, gitt.
Chanel.No5 Skrevet 3. juni 2010 #12 Skrevet 3. juni 2010 Regner med at spørsmålet fra Lotte28 var til meg, ettersom TS ikke har nevnt prøver. Vel, jeg har planer om å gjøre det, men ble så forbannet på legen (uten å si noe til vedkommende, dessverre) sist gang, at jeg ikke har særlig lyst tilbake dit. Godt mulig jeg skifter lege eller spør om å få ta blodprøve der uten å ha time hos legen i tillegg. Helst burde jeg vel fått medisiner for det, men det gikk en liten faen i meg da. Da beklager jeg, blir litt surrete når det er så mange anonyme :gjeiper: ! Synes du skal så absolutt bestille en ny time om du mener du har rett på medisiner.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #13 Skrevet 3. juni 2010 Tror noen i denne tråden har godt av å lese denne "artikkelen". Utdrag: Et enkelt regnestykke – det er ca 7500kcal i et kilo fett. Du har et vedlikeholdsnivå på omtrent 30kcal per kg kroppsvekt (kan variere mye) som tilsvarer 1800kcal for ei jente på 60kg og 2400kcal for en mann på 80kg. For å legge på deg et kilo rent fett, og da ser vi helt bort fra at kroppen aldri vil lagre kun fett på et overskudd (avhengig av forskjellige faktorer kan hele overskuddet forsvinne som muskelglykogen og økt forbrenning) så må dama spise 9300kcal for å klare det over natta. Det tilsvarer 4 store fettdryppende pizzaer fra Peppe’s, eller 8-9 Big Mac menyer med både burger og pommes frittes. Har du virkelig spist det? Eller snakker vi mer om noen pizzastykker, sjokoladebiter og noen never potetgull (1/10-del så mye kalorier omtrent)?
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juni 2010 #14 Skrevet 4. juni 2010 Jeg er AnonymBruker kl 21:02, 21:45 og 23:14. Jeg er ikke TS. Anonymbruker kl. 23:28: Kanskje du hadde hatt behov for å lese artikkelen selv. "Du har et vedlikeholdsnivå på omtrent 30kcal per kg kroppsvekt (kan variere mye) som tilsvarer 1800kcal for ei jente på 60kg og 2400kcal for en mann på 80kg." Da må man jo ha dette vedlikeholdsnivået på 30 kcal pr. kg kroppsvekt for at dette skal stemme. Hva om man ikke har det? Det står jo til og med i sitatet ditt at det "kan variere mye". La oss se sånn på det: en på 70 kg trenger i følge denne skalaen 2100 kcal pr. døgn. Det blir 14 700 kcal pr. uke. MEN - har man lavt stoffskifte, så bruker kroppen mindre energi. (Det kreves blant annet mindre energi for å produsere nok varme til å holde kroppen på 35,5 grader C, enn opp mot normalen på 37 grader.) Sååå... hvis man har funnet ut at man kan spise rundt 1000 kcal daglig uten å gå opp i vekt, og heller prøver å spise 2100 kcal en hel uke, så blir det jo 7700 kcal i overskudd. Voila! "Et enkelt regnestykke – det er ca 7500kcal i et kilo fett."
Gjest Tidssone Skrevet 5. juni 2010 #15 Skrevet 5. juni 2010 Dersom man trener fem ganger i uken og dette er kondisjonstrening, forbrenner man omlag 500 kalorier. Noe variasjoner etter intensiteten. Ligger man på 70-75% av maxpuls, forbrenner man mest. Så. Man spiser 1000 kalorier og trener bort 500 av disse. Jaggu ikke mye igjen for kroppen å forbrenne resten av dagen. Man får kaloriunderskudd og etter tre uker på en slik diett, går kroppen over på sparebluss. Den tror jo den er i ferd med å sulte ihjel. (Noe som for såvidt er fakta.) Dersom man trener, tar man av seg på riktig måte ved å spise riktig og opprettholde basalstoffskiftet. Det man forbrenner på trening, tar man av. På denne måten unngår man å legge på seg når man har en treningsfri periode. Da går man ikke ned heller.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #16 Skrevet 5. juni 2010 Da må man jo ha dette vedlikeholdsnivået på 30 kcal pr. kg kroppsvekt for at dette skal stemme. Hva om man ikke har det? Det står jo til og med i sitatet ditt at det "kan variere mye". La oss se sånn på det: en på 70 kg trenger i følge denne skalaen 2100 kcal pr. døgn. Det blir 14 700 kcal pr. uke. MEN - har man lavt stoffskifte, så bruker kroppen mindre energi. (Det kreves blant annet mindre energi for å produsere nok varme til å holde kroppen på 35,5 grader C, enn opp mot normalen på 37 grader.) Sååå... hvis man har funnet ut at man kan spise rundt 1000 kcal daglig uten å gå opp i vekt, og heller prøver å spise 2100 kcal en hel uke, så blir det jo 7700 kcal i overskudd. Voila! "Et enkelt regnestykke – det er ca 7500kcal i et kilo fett." Selv om det varierer fra person til person hvor mange kcal man "bruker" på å opprettholde liv (som det til syvende og sist er snakk om), stiller jeg meg sterkt tvilende til at det skal variere så mye at du må ligge 600-1100 kcal under anbefalt mengde for kvinner for å ikke legge på deg i løpet av en dag ... Dette bør du ta med en lege, uansett om det er tilfelle at du legger på deg, eller ikke!
Gjest Bond Skrevet 6. juni 2010 #17 Skrevet 6. juni 2010 Kjære gjest Vi kan ikke vite om det ligger god kompetanse bak svarene som gies her. For å få den hjelpen du trenger vil jeg på det sterkeste anbefale deg å ta kontakt med IKS. Der møter du møter du mennesker som du kan prate med og som kan gi deg råd og hjelp. Se deres nettside, http://www.iks.no og/eller ring de på telefon: 22 94 00 10. Denne tråden blir stengt. Vennlig hilsen Bond, mod
Anbefalte innlegg