Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #1 Skrevet 3. juni 2010 Som tittelen beskrev lurer jeg på hva som er best at lavkarbo eller mat med lite fett og grove knekkebrød, brød, pasta osv. Jeg har som skrevet over lagt om kostholdet og har gått over til grovt brød/knekkebrød/pasta, drikker mest mulig vann, litt juice og kaffe/te. Spiser magerost og kalkun samt fisk på brødskiva, kylling og pasta, salat, grønnsaker, ris og annet ikke-fettholdigkjøtt til middag. Kuttet ut smør, majones o.l. Så hva er best og enklest? Jeg synes det er vanskelig å regne ut hvor mye kalorier jeg får i meg per dag. Veldig tungvindt, og har vel egentlig ikke vært noe flink til å gjøre det. Og er det noe sted jeg kan få oppskrifter på hva jeg "eksakt" bør spise hver dag? Og hvordan er det med trening hvis man spiser lite kalorier? Har tenkt til å trene etter Jillian Michaels: 30 Day Shred's video.
Sensi Skrevet 3. juni 2010 #2 Skrevet 3. juni 2010 Som tittelen beskrev lurer jeg på hva som er best at lavkarbo eller mat med lite fett og grove knekkebrød, brød, pasta osv. Jeg har som skrevet over lagt om kostholdet og har gått over til grovt brød/knekkebrød/pasta, drikker mest mulig vann, litt juice og kaffe/te. Spiser magerost og kalkun samt fisk på brødskiva, kylling og pasta, salat, grønnsaker, ris og annet ikke-fettholdigkjøtt til middag. Kuttet ut smør, majones o.l. Så hva er best og enklest? Jeg synes det er vanskelig å regne ut hvor mye kalorier jeg får i meg per dag. Veldig tungvindt, og har vel egentlig ikke vært noe flink til å gjøre det. Og er det noe sted jeg kan få oppskrifter på hva jeg "eksakt" bør spise hver dag? Og hvordan er det med trening hvis man spiser lite kalorier? Har tenkt til å trene etter Jillian Michaels: 30 Day Shred's video. Hei, Hvor mange kalorier du trenger i løpet av dagen kommer an på aktivitetsnivået ditt. Hva som er best kommer an på hvordan din kropp fungerer. Dette finner du ut av ved hjelp av prøv/feil metoden. Feks meg: Jeg blir slapp og sugen på mer mat dersom jeg spiser mer enn hva jeg har godt av av karbohydrater. Dersom hovedvekten av kostholdet mitt er protein og sunt fett og så sper jeg på med karbohydrater, har jeg det best. GULLTIPS over alle gulltips er at du må spise mat med lav energitetthet, nok proteiner og nok sunt fett. Hvordan vet du hva som er nok? Da må du lese artikler. Artiklene kan du finne på diverse treningsforum, men jeg anbefaler kun www.myrevolution.no fordi det er kun de jeg kjenner til. Det er best å holde seg til EN plan. Ellers blir en bare forvirret. 1. Spis mye grønnsaker og frukt. Dette fyller opp magen og gir metthetsfølelse. 2. Reduser hvetemelsprodukter, pasta, ris og potet 3. Istedenfor hvetemel, pasta, ris og potet kan du spise havregryn, frukt, grønnsaker, speltknekkebrød, speltlumper, cottage cheese, mager kesam. Tips: Middag: karbonadedeig, løk, grønnsaker, krydder, litt tomatsaus og cottage cheese. 4. Få i deg nok sunt fett, og gjerne litt til hvert måltid. Feks ca 10-15 mandler til hvert måltid. 5. Lag fruktsmoothies til mellommåltid. Du kan kjøpe Nalgeneflaske og de har tilbehør som sugerør med topp. Denne kan du putte sånn "halvtrygt" i væska. Tilsett protein og litt olje eller kjør nøtter i blender/stavmikseren. 6. Søk på treningsblogger for tips om matoppskrifter. 7. Det går an å kjøpe et kaloriutregningsverktøy på netten. Somebody.no tror jeg de het de jeg brukte. 8. Ikke slank på deg noen spiseforstyrrelse. Gjør dette fordi målet er å være sunn og sprek og at du er glad i kroppen din. ;D 9. Angående det med spising og trening. Loggfør treningen, spisingen og kaloriene. Dersom du går ned i vekt, maks 2 kg i mnd, er du på rett spor. 10. Vær tålmodig. Ikke sikkert du ble så tynn så fort som du ønsket, men du er på rett vei!!! 11. Det her ble litt raskt skrevet, men håper du syns det var litt ok å lese likevel. Du må belage deg på å lese og lære deg en hel del nye ting. Det er mange dietter der ute, du må finne den livsstilel/dietten som passer best for deg. Lykke til
addict Skrevet 3. juni 2010 #3 Skrevet 3. juni 2010 Jeg har prøvd både lavkarbo og "den vanlige måten", og har absolutt erfaring med at det er kalorier inn- kalorier ut-metoden som funker best i lengden. Lavkarbo er gøy det, morro å se at vekta går ned, for all del, men om du ikke har tenkt å legge om hele livet ditt så vil du gå opp igjen når du eter normalt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #4 Skrevet 3. juni 2010 Jeg har prøvd både lavkarbo og "den vanlige måten", og har absolutt erfaring med at det er kalorier inn- kalorier ut-metoden som funker best i lengden. Lavkarbo er gøy det, morro å se at vekta går ned, for all del, men om du ikke har tenkt å legge om hele livet ditt så vil du gå opp igjen når du eter normalt. Hvis det er "normalt"kosthold som gjorde en feit i utgangspunktet, går man selvsagt ikke tilbake til dette. Lavkarbo er ikke ment som noen kur. Det er et fullverdig, sunt alternativ til "vanlig" mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå