vaskeklut Skrevet 3. juni 2010 #1 Del Skrevet 3. juni 2010 Jeg har fått mye rabarbra (og seinere i sommer får jeg en del bær) jeg tenkte jeg skulle lage syltetøy og eller saft av. Nå er problemet at jeg ikke har fryser stor nok til å fryse ned syltetøyet, slik at jeg tenkte jeg skulle forsøke å konservere det på noen måte slik at det ikke behøver å stå i kjøleskap eller fryser. Er det noen som vet om dette er mulig? Eller er jeg helt på villspor? Jeg kan ikke bruke sukker, tenkte jeg skulle bruke kunstig søtning eller sukrin og på grunn av dette er Jam og lignende utelukket ettersom det inneholder sukker. Jeg fikk et tips om sitronsyre, men jeg vet ikke om det er brukbart eller ikke? Noen der ute som kan fortelle meg hvordan jeg kan lage saft og eller syltetøy uten å måtte bruke sukker og fryser+kjøleskap? (Bor i kollektiv og har dermed ikke verdens største kjøleskapsplass..) Hjeeelp! :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 3. juni 2010 #2 Del Skrevet 3. juni 2010 Rabarbrasaft og syltetøy utan sukker trur eg blir triste greier. Det er jo så intenst surt i seg sjølv. Atamon kan til ei viss grad beskytte mot mugg og anna nedbryting, og litt sitronsyre vil sjølvsagt også kunne ha ein konserverande funksjon. Men syltetøyet vil bli veldig rennande, og surt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vaskeklut Skrevet 3. juni 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 3. juni 2010 Det var vel der kunstig søtning eller sukrin kom inn da... Hvor kan man få kjøpt atamon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 3. juni 2010 #4 Del Skrevet 3. juni 2010 Søk litt på nettet om hermetisering. Litt tidkrevende, og man må være nøye og renslig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 3. juni 2010 #5 Del Skrevet 3. juni 2010 Atamon får du vel kjøpt i dei fleste velassorterte kolonialforretningar ? Sist eg kjøpte det trur eg at eg fann det på ICA Maxi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå