Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #1 Skrevet 3. juni 2010 I det siste har jeg fått inntrykket av at mange mener organisasjonspsykologi (HR-personal / personalansvarlige etc) er unødvendig. Jeg hører at "det er slik alle kan holde på med, hva er vitsen med å ta en utdannelse innenfor det?" - som i at det er bare å ansette hvem som helst i disse stillingene, for det er ikke noen vits med slike stillinger. Jeg syns selv det er viktig med tanke på utfordringer med endring og omstilling i bedrifter, jobbmotivasjon, jobbtilfredshet, produktivitet og effektivitet, konfliktløsning, bedriftskultur, lederskap osv. 1. Syns du det er en bortkastet utdannelse? 2. Hvis du er i jobb, hvilke erfaringer har du med din HR-avdeling? Og evt. andre tanker dere har om det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #2 Skrevet 3. juni 2010 HR blir blir en større del av strategiske planleggingen innen bedrifter. Det er mange om beinet i disse dager, og HR kan hjelpe til med å fremme saker som er viktige for de ansatte, og som andre parter ikke bryr seg om. Dette kan være trivsel, provisjoner/bonuser, goder, kunnskaps og læring, og det å kunne beholde ansatte som har mye implisitt kunnskap f.eks. Mange ansatte ser på HR som noe unødvendig, pga "personlige samtaler", undersøkelser, trivsels-sjekk etc. Det virker omtrent som om mange ser på det som en psykologtjeneste, noe det ikke er. Vi trenger å trives på jobb - vi skal tross alt jobbe i mange år, og vi trenger folk som jobber for at ansattes interessert blir inkludert. Ansatte må også begynne å akseptere at HR er der for å sikre blant annet dette, og ikke er en fiende. Dog har det også noe å si hvor synlig HR er. Fremtil nå har vel HR mer eller mindre blitt ignorert av det høyere hold, men utifra akademiske undersøkelser (jeg har ikke VPN-oppkobling til Universitetet her hjemme så får ikke oppgitt kilder) så er det nå flere som forstår viktigheten av å ha en godt fungerende HR-funksjon.
Gjest SmallTalk Skrevet 3. juni 2010 #3 Skrevet 3. juni 2010 Etter det jeg har skjønt, så trenger man ikke ha noen spesiell utdanning for å kunne jobbe innen HR. Dette er ihvertfall ikke mitt inntrykk nå som jeg er på jobbjakt. Det viktigste her er vel heller personlige egenskaper og kvalifikasjoner, og ikke nødvendigvis det formelle. Og til deg over: HR tar seg ikke bare av det som har med trivsel på jobben, men også det som har med nedskjæringer å gjøre. Dette er litt av grunnen til at folk vanligvis ikke vil ha noe med HR-avdelingene å gjøre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #4 Skrevet 3. juni 2010 Jeg har fått inntrykk av at de er ute etter samfunnsvitenskapelige fag / administrasjon og ledelse / organisasjonelle fag. Så det er ingen spesielle utdannelse, men man skal helst ha relevant utdanning for stillingene. Noen søker også utdannelse innen f.eks IT eller økonomi. Og jeg tror det avhenger veldig av hvor man søker jobb. Altså, jeg har også sett noen annonser uten noen kvalifikasjonskrav, men de aller fleste jeg har har vanligvis sett at de søker eksempelvis minimum treåring høyere utdanning innen et relevant fagområde - god kjennskap til rekruttering eller medarbeiderskap - fortrinnsvis utdannelse innen HR osv. De aller fleste ønsker en relevant utdanning, og hvis det handler om ren HR, og da tror jeg at man stiller veldig sterkt om man har en utdanning hvor man går inn på HR-relaterte områder.
tingeling Skrevet 3. juni 2010 #5 Skrevet 3. juni 2010 Jeg jobber med HR i et stort selskap og min opplevelse er at vi definitivt trengs (i forbindelse med rekrutteering, omstilling, oppsigelser, lønnsforhandlinger, permittering og i disse streiketider). Min opplevelse er at det tidligere var mange som var "flinke med mennesker" som jobbet i personalfunksjonen, men at HR er blitt en sentral rolle som er tungt involvert i strategiske prosesser på øverste nivå i selskapet. Angående utdannelse så ser jeg stor forskjell på de med og uten utdannelse på de fleste steder i bedriften. De med lav utdannelse er ofte flinke og kan definitivt levere opp til et visst nivå, men de fleste som klarer å tenke strategisk og "større" enn bare her og nå, de har høyere utdannelse. Selv har jeg en cand.mag i øk.adm og en master i HR (fra england) og det merkes på både arbeidsoppgaver, frihet, ansvar og lønn.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #6 Skrevet 3. juni 2010 Jeg er klar over det Smalltalk, men nevnte noen av områdene jeg tenker er viktige i forhold til rollen, og oppsigelser/nedskjæringer/fallskjerm etc er en så selvskreven rolle inkludert i HR at det er som om jeg skulle skrevet at en sjef "skal" sjefe. Har satt meg godt inn i rollen jeg vil utdanne meg i. Her jeg bor er det svært viktig med en relevant utdannelse og det er i flere internasjonale selskaper ikke bare nok med en utdannelse innen øk.adm/ledelse. ...og det er jeg veldig glad for!
Gjest Blondie65 Skrevet 3. juni 2010 #7 Skrevet 3. juni 2010 Jeg HÅPER da vitterligen at HR har litt forståelse/utdannelse i arbeidsrett i tillegg til org. psyk/org./adm./pers.psyk. En inkompetent HR avdeling kan fort koste bedriften dyrt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #8 Skrevet 3. juni 2010 Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men om du skal begynne på din første utdanning rett fra videregående vil jeg råde deg til å ta en bachelor innen noe annet først, så en mastere innen HR senere, når du har jobbet noen år. Det er ikke så vldig mange jobber for ferst utdannede 22-åringer innen HR, dessverre. Livserfaring og erfaring fra ulike jobbsituasjoner er vel så viktig når du skal inn i en HR-rolle.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. juni 2010 #9 Skrevet 3. juni 2010 Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men om du skal begynne på din første utdanning rett fra videregående vil jeg råde deg til å ta en bachelor innen noe annet først, så en mastere innen HR senere, når du har jobbet noen år. Det er ikke så vldig mange jobber for ferst utdannede 22-åringer innen HR, dessverre. Livserfaring og erfaring fra ulike jobbsituasjoner er vel så viktig når du skal inn i en HR-rolle. Helt enig. Spesielt når man kommer til de litt tyngre sakene. Men det er jo også svært mange funksjoner i en HR avdeling - hvis det er det man sikter mot kan man jo ført prøve å finne ut hva som skjer / hva slags arbeid en HR avdeling utfører og velge fag ut fra det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #10 Skrevet 3. juni 2010 Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men om du skal begynne på din første utdanning rett fra videregående vil jeg råde deg til å ta en bachelor innen noe annet først, så en mastere innen HR senere, når du har jobbet noen år. Det er ikke så vldig mange jobber for ferst utdannede 22-åringer innen HR, dessverre. Livserfaring og erfaring fra ulike jobbsituasjoner er vel så viktig når du skal inn i en HR-rolle. Er det meg anonymbruker over du skriver til? Arbeidserfaring har jeg mye av heldigvis. Valgte å jobbe i 6 år etter VGS, og har jobbet med personell, som mentor, opplæring og kursing av personell, innen it og utvikling i et av de største firma i verden samt andre småtteristillinger som salg og service. Jeg tar nå en Bachelor innen bedriftsdministrasjon, og velger sidefag som organisasjonspsykologi. Master i HR tar jeg så, og jeg vil da være 29 år når jeg er ferdig med min utdannelse.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #11 Skrevet 3. juni 2010 Ts her. Jeg må innrømme at jeg ble litt usikker, rett og slett siden jeg får høre disse kommentarene. Selv syns jeg HR er et viktig felt og jeg trodde de aller fleste var enige i det, men man hører jo så mye rart - og jeg har hørt mer negativt enn positivt om dette feltet. Det virker som om mange forbinder det med det negative, siden de ikke "ser" hva annet HR holder på med i bedriften. Jeg kommer til å være nyutdannet innenfor ledelse og organisasjonspsykologi når jeg er 25 år, og det er min første utdanning. Jeg har tatt samfunnsvitenskapelige fag med fokus på bedrift og organisasjon, motivasjon og gruppearbeid, ellers i bachelor. Jeg har sett en del annonser hvor de ansetter nyutdannede, så jeg tror ikke det vil være et problem, men jeg tror ikke man blir ansatt i de høyeste stillingene med en gang uansett - og det gjelder jo for det meste alle yrker. Man må nok jobbe seg oppover. Dette er ikke noe jeg bekymrer meg spesielt mye for, det er mange steder man kan starte. Det var mer holdningene folk har til HR.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 3. juni 2010 #12 Skrevet 3. juni 2010 I det siste har jeg fått inntrykket av at mange mener organisasjonspsykologi (HR-personal / personalansvarlige etc) er unødvendig. Jeg hører at "det er slik alle kan holde på med, hva er vitsen med å ta en utdannelse innenfor det?" - som i at det er bare å ansette hvem som helst i disse stillingene, for det er ikke noen vits med slike stillinger. Jeg syns selv det er viktig med tanke på utfordringer med endring og omstilling i bedrifter, jobbmotivasjon, jobbtilfredshet, produktivitet og effektivitet, konfliktløsning, bedriftskultur, lederskap osv. 1. Syns du det er en bortkastet utdannelse? 2. Hvis du er i jobb, hvilke erfaringer har du med din HR-avdeling? Og evt. andre tanker dere har om det. Jeg kjenner ikke til HR-utdannelse så veldig i detalj - men de erfringer jeg har med mennesker som er ansatt i HR-stillinger er varierende. Noen (personal, offentlig sektor) var helt håpløse, uten å gå nærmere i detalj. Andre (privat stort selskap) følte jeg var flinkere og mer spesialiserte. Dette var jo mine subjektive erfaringer. Mitt inntrykk er at HR-funksjonen er svært viktig, spesielt om folk sier at den "ikke er så viktig". Det er mulig mange ikke har bruk for HR, men organisasjonen behøver HR's mange funksjoner: arbeidslov, ansettelser, oppsigelser, endring, omstilling, utvikling, etc. Husk at det er mennesker/enkeltindivider som jobber i en organisasjon. Når organisasjonen er i endring (hvilket den ofte er) følger det mennesker med. HR har kompetanse til å få menneskene med i de kontekstuelle endringer. Uten menneskers positive "spirit" har ikke organisasjonen mye igjen. Da er det en samlebåndbedrift som går på autogir. Dersom den er en kunnskapsbedrift, behøves HR i høyeste grad fordi ansatte kan behøve hjelp når de er i ulike stadier av sitt helhetlige liv, som omfatter familiære, økonomiske og arbeidsmessige aspekt. Noen ledere skyr slike aspekter. Da kan de lene seg på HR.
Anglofil Skrevet 3. juni 2010 #13 Skrevet 3. juni 2010 1. Nei, det synes jeg ikke. 2. I vår jobb er de kjempeflinke og veldig opptatt av dette. Jeg er veldig glad for at vi har en avdeling som jobber aktivt med dette. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå