Gå til innhold

Trenger veiledning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg skal gifte meg juli 2011, og har begynt å planlegge så vidt, selv om det er ganske tidlig. Men det har seg nemlig sånn at jeg ikke har noen å prate med om bryllup, ingen til å gi meg litt hjelp på veien, og jeg føler at det er så mye jeg har glemt å huske på.

Så langt har jeg kommet:

- Jeg har funnet kirke! (Jeg ble veldig glad over hvor god hjelp jeg fikk fra kirkekontoret, og enda mer glad når jeg fant ut at det var gratis å gifte seg i kirka. Vi lever veldig på budsjett, så jeg trodde at jeg måtte gifte meg på kontor for å få det til å bli så billig som mulig).

- Jeg har funnet kjole! (Jeg fant den faktisk her på forumet, jeg tenkte jeg skulle bruke denne kjolen. Jeg vil at bryllupet skal være veldig enkelt, og vil ikke ha en typisk brudekjole, for jeg føler at det er for mye).

- Forlovere på begge sider (Jeg skal ha mannlig forlover. Hva er deres pluss og minus på dette?)

- Jeg har funnet fotograf! (En god venn er butikksjef hos en fotografbedrift, og han tar fantastiske bilder!)

- Jeg har kanskje funnet band. ( Jeg har ikke turt å spørre enda, men ei kollega av meg har et band, og jeg tenkte å høre med henne om hun ville 1) synge en sang i kirken med piano, og 2) Spille 1-2 timer live på kvelden, etter middagen. På grunn av at foreldrene mine bor langt unna, så er ikke forlovelsen offesiell enda, jeg vil si det ansikt til ansikt, og har derfor ikke spurt bandet).

- Ooog jeg har kanskje funnet "lokale". Siden vi skal ha bryllup i Juli, så håper jeg at vi kan ha det ute, i den store hagen til svigers. Jeg ser for meg at det er veldig enkelt, med forskjellige vinglass, tallerkner, bestikk og med villblomster som dekorasjon. Har heller ikke fått spurt svigers enda, for vi har bestemt oss for å fortelle det til mine foreldre først.

---

Så hva er det jeg trenger å tenke på nå? Jeg fant ut av å lese på dette forumet at det er mannen som finner brudebukett til bruden, så jeg og kjæresten min skal gå igjennom mange bilder av brudebuketter, og finne en vi liker, for å vise de frem til forskjellige gartnere, for å høre om pris.

Siden jeg skal ha en så enkel kjole, så tror jeg nok at jeg vil ha håret sånn, men jeg har fått ei jeg har blitt kjent med over E-bay til å lage en flott, stor sløyfe til meg som jeg skal ha der håret møtes.

Hvordan er det med utdrikningslag? Er det vanlig? Og jeg har fått med meg at det er forloverne som planlegger det, men er det brudeparet som gir dem pengene til det?

Er det mange som bruker mye penger på bryllupskake, eller går det ann å lage den selv? Vi prøver å gjøre det så billig som mulig, uten at det skal virke som at vi er gjerrige. Vi har rett og slett ikke mye penger, så da prøver vi å gjøre det litt "landlig og enkelt", og derfor valgte vi å ha festen etterpå ute.

Hvor vanlig er det å invitere folk på kaffe senere?

Og bryllupsnatten, er det da vanlig å ta inn på hotell?

Tusen takk for svar, og dere må gjerne minne meg på ting jeg ikke har spurt om :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, tror igrunn ikke jeg er rette personen å spørre, men vil bare si at alle ting som hotell, kake, blomster ol kan man bestemme helt selv. Personlig tenker jeg på å lage kake selv, kjøper en enkel bukett fra den fine blomsterbutikken neddi gata her (mye billigere enn å bestille) og suite til bryllupsnatten får jeg i gave av barndomsvenninnene mine.

Tror det er vanlig at gjestene selv betaler utdrikkningslag. Mine venner er stort sett studenter, noen tom arbeidsledige, og jeg har ikke råd til å betale, men forloveren min er kreativ, så jeg tror det blir bra uansett. Skal i et utdrikkningslag nå, der er det avgift på 500,- per pers + pluss reisen til stedet. De skal ikke ha gjester i bryllupet, så "heldigvis" slipper jeg å reise to ganger.

Vi har gjester som kun er invitert på kaffen, men alle tilreisende er invitert på middag, forventer ikke at folk skal bruke masse penger på reise bare for kirke og kaffe.

Synes det hørtes kjempefint ut, jeg. Og kjolen er nydelig til et sommerbryllup, hadde faktisk tenkt å tipse en venninne om den. Hva med ting som transport fra kirke til festen, sminke, hvordan skaffe nok stoler/bord/bestikk/glass til alle gjestene, hvem skal servere maten, salmer til kirka, sted til å pynte dere før kirka, hvor skal gjestene bo. Hadde tilfeldigvis min egen huskeliste her, så jeg bare ramset opp litt :)

Lykke til!

Skrevet

Det er en tråd litt lenger "baki" bryllupsforumet som heter: "Det fineste bryllupet jeg har vært i" (eller noe i den duren.) Anbefaler deg å lese det!

Skrevet

-Invitasjoner, bordkort, takkekort

-Mat

-Drikke (velkomstdrink, drikke til mat, drikke til fest)

-Klær til brudgom

-Skyss til og fra kirken

-Frisør/sminkør (prøvetime på dette)

-Bord og stoler

-Partytelt (hvis det regner og dere er ute...)

-Kaffe og kaker

-Blomster i kirken (her kan man jo spleise hvis det er flere som gifter seg samme dag, eller bare hoppe over det)

-Kirkeprogram

-Undertøy til kjolen

-Smykker

-Sko

-Litt pynt til "lokalet".. blomster på bordene eller noe sånn

Om man vi bo på hotell eller ikke bryllupsnatten må man nesten bare bestemme seg for om man vil eller ikke. Om man reiser hjem så er jo det det billigste.

Kake kan man selvfølgelig bake selv hvis man får til det. Vi har bestilt kake. Tror den kommer på kr 4100 for 60 pers.

Alt i alt så bruker vi nesten kr 170 000 på bryllupet. Gulp. Men vi har spart slik at vi har råd til det. :)

Håper dere får et fint bryllup! :)

Skrevet

Jeg tar tatt mye inspirasjon fra "Det fineste bryllupet jeg har vært i". :)

Jeg var på butikken istad, og fant den perfekte bryllupskaken! Den var på forsiden av Maisn Mat og Vin. Jeg finner ikke noe stort bilde av den, bare et lite av forsiden av bladet, men kaken ser iallefall sånn ut :

matogvin150.jpg

Den har nøttebunn, sukkerbrød dynket i eplejuice, bringebærsyltetøy, bringebærkrem og sjokoladekrem. Den er fantastisk!

Jeg lurer på om jeg skal sminke meg selv, og fikse eget hår, for kostnadenes skyld, eller er det virkelig verdt å gjøre det hos frisør/sminkør?

Siden vi ikke har så godt råd, så tenkte vi å ha et spleisebryllup, altså at alle tar med seg et eller annet til bryllupet. Vi står for "hovedretten", noe kjøtt, av gjestene tar med seg tilbehør som salat, brød o.l.

Tanken er vel at undertøyet mitt skal være ganske sexy på bryllupsdagen, men det er ikke så lett når man er str. 46... Har noen noen ideer? :(

Skrevet

Å være sexy synes jeg ikke har så mye med selve undertøyet å gjøre som hvordan man oppfører seg/føler seg. Man kan være ganske usexy/nasty og være størrelse 36 liksom. :S

Den kaken ser kjempegod ut! :) Jeg kjøpte forresten det bladet selv... synes det var mange spennende oppskrifter i det! :)

Du sparer mye penger på å sette opp håret og sminke deg selv hvis du kan det. Jeg betaler kr 3500 for å sette opp håret, bli sminket samt prøvetime. Men jeg er skikkelig dårlig til å både sminke og ordne håret selv.

Spleiselag er også en fin måte å spare på så lenge alle er klar over det. (og det er de sikkert de andre som skal ta med seg noe).

Jeg vet ikke hvor mange gjester dere skal være?

Skrevet

Vi har ingen endelig gjesteliste, men vi har gått igjennom folk vi vil ha rundt oss, og vi tenker et sted mellom 30-40 stykker.

Hvis du så på bildet, så skal jeg ha en veldig enkel hårsveis, med krøller/bølger, og trekke håret på sidene bak, og feste det i en stor sløyfe. Jeg tror nok at med litt øving, og litt hjelp fra forlover/mor så tror jeg nok at det skal ordne seg. Sminkinga er det nok verre med. Jeg klarer greit å sminke meg, men jeg vil jo se spesielt pen ut på bryllupsdagen min.. Jeg får sette det på "kanskje"-listen min. Se om jeg tar meg råd til det etter å ha fått et nogenlunde budsjett opp.

• 2 uker senere...
Skrevet

Et lite tips jeg plukka opp fra en tråd her inne et sted, så langt det lar seg gjøre når dere skal bestille blomster og slikt, ikke nevn ordet "bryllup". Prisen har en tendens til å stige noen hakk når det f.eks er en brudebukett, i motsetning til "bare" en blomsterbukett.

Synes forøvrig kjolen var kjempestilig! Nesten så jeg får lyst på denne selv :idesmil:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha en plan B for lokale. Hagebryllup om sommeren er fantastisk, men du kan være uheldig med været og få høljeregn hele uka så både du og gjestene blir stående til knes i sørpe i et nedtråkket gjørmehull.

Har dere mulighet til å få leid et partytelt kort tid i forveien dersom det er varslet dårlig vær?

Skrevet

I et hagebryllup kan det være fint at du, mannen eller forloveren din lager buketten selv av hage- og markblomster. Til en så enkel (men veldig fin kjole) kan det nesten bli litt mye med brudebukett fra en blomsterbutikk. Veldig fint med blomster i håret også.

Når man blir sminket hos frisør/stylist syns jeg ofte at det blir vel mye sminke, og at det ofte blir like fint om man gjør det selv. Du har jo god tid til å øve.

Skrevet

Vi skal ha bryllupsfest i to dager, og skal ha dag to (med masse venner, fettere og kusiner) i hagen til svigers. De har leid inn party-telt for anledningen, så regn er ikke det største problemet.

Jeg har bestilt time hos frisør og sminkør og er strålende fornøyd nå etter prøvetimene, det er for min del verdt hver eneste krone. Jeg har ikke peiling på hverken hår eller sminke, og det å bare bli pleiet og dullet med er en helt fantastisk opplevelse. Men dette er jo noe som varierer fra person til person!

Et tips: Nyt tida og ta deg tid til å glede deg til bryllupet :yvonne:

Er fort å glemme det i hverdagens og planleggingens stress og mas!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...