Gå til innhold

Disse "minibarene" man får kjøpt på apotek og matbutikk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på slankern, samtidig som jeg er sjokoholiker nummer en og har et enormt søtbehov da spesielt om kvelden. Jeg kjøpte meg en slik sjokoladebar til 30 kroner på apoteket her en dag, og det falt godt i smak til en som elsker alt som heter sjokolade. Men spørsmålet er hvor sunt dette egentlig er? Noen som vet det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange av dem er jo måltidserstatninger, og det kan ikke være særlig sunt - å spise et måltid som snacks. Nå vet jeg ikke om det var det du mente da, eller om det var en annen slags bar. Jeg ville heller gått over til å knaske kakaobønner!

Skrevet

Det er så mange forskjellige barer at det er umulig å svare på. Noen kalles energibarer og er full av raske karbohydrater, og de er markedsført som en lur ting å ta før trening. Dvs at man skal bruke den energien man putter i seg. Andre er måltidserstattere, og hvis man tar det i tillegg til vanlig mat, blir det plutselig et ekstra måltid, og da må du passe på at du ikke går i kalorioverskudd.

Sjekk næringsinnhold. Hvor mye bra fett det er, hvor stort er sukkerinnholdet, mange av barene har veldig mye sukker i seg. Jeg vil karakterisere store deler av utvalget som godteri med litt ekstra tilsatt proteiner for å få det til å høres sunnere ut.

Driver du med lavkarbo, er det vel bare Atkinsbarene som funker, såvidt jeg har skjønt.

Skrevet (endret)

Sunnere enn en Stratos, men for det ikke spesielt sunt. Nutrilettbarene (hvis jeg ikke husker feil) er vel nesten en fiasko tør jeg påstå...

Folk innen fitnessmiljøet spiser disse barene som godis, i perioder hvor de har "lov" til å spise godis.

Endret av Frk Snasen
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har et enormt søtbehov forsøker man å finne ut hvorfor, slik at man får gjort noe med det. Man fortsetter ikke å stappe i seg søte ting som bare trigger behovet ytterligere...

Skrevet

Hvis man har et enormt søtbehov forsøker man å finne ut hvorfor, slik at man får gjort noe med det. Man fortsetter ikke å stappe i seg søte ting som bare trigger behovet ytterligere...

Jeg får alltid søtsug etter jeg har spist et måltid. Kan jo ikke slutte å spise heller;)

Skrevet

De er ikke sunne, men det er bedre enn sjokolade. Nutrilett dark chocolate er ganske god på smak og har ca halvparten så lite kalorier som sjokolade.

Skrevet

Hva med å heller kjøpe sjokolade med høyt kakaoinnhold fra helsekosten? :) gjerne 70 - 80%. Dette er jo renere, og jeg vil derfor tro sunnere, og det skal ikke så mye til for å mette søtsuget :)

Skrevet

De er ikke sunne, men det er bedre enn sjokolade. Nutrilett dark chocolate er ganske god på smak og har ca halvparten så lite kalorier som sjokolade.

Men hva har den av fett, proteiner og karber da?

Skrevet

Men hva har den av fett, proteiner og karber da?

Kcal 359,00 Protein 23,40 Karb 37,10 Fett 11,70

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg får alltid søtsug etter jeg har spist et måltid. Kan jo ikke slutte å spise heller;)

Nei, men du kan vel alltids forsøke å bruke hodet litt og ta deg tid til å gruble litt over ting? Kan det være hva slags type mat disse måltidene dine inneholder f.eks, som gjør at du får sukkersug? (Ja, det var et ledende spørsmål.. ;) )

Spiser man mat med mye karbohydrater, spesielt karbohydrater med høy GI som trigger insulinproduksjonen og skaper ubalanse i blodsukkeret, får man sukkersug. Et lav-GI (evt også lavkarbo) kosthold med nok fett og protein, vil kurere sukkersug (og en del andre kjipe ting, f.eks overvekt).

Spiser man ordentlig, sunn mat som beskrevet, vil den fysiske årsaken til sukkersug være elmininert. Da har man bare det psykiske sukkersuget igjen, og det vil være kurert etter noen uker uten søtt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Selv om Nutrilett-barene ser usunne ut, vil det ikke nødvendigvis bety at de er det.

Ja, de inneholder sukker, men god mengde proteiner, karbohydrater og fett. Dessuten inneholder de vitaminer og mineraler. Skulle ikke tro at "sunne ting" kan presses inn i en sjokolade, men tenk litt utfor boksen - ting kan se delikat ut, og samtidig være sunt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Selv om Nutrilett-barene ser usunne ut, vil det ikke nødvendigvis bety at de er det.

Ja, de inneholder sukker, men god mengde proteiner, karbohydrater og fett. Dessuten inneholder de vitaminer og mineraler. Skulle ikke tro at "sunne ting" kan presses inn i en sjokolade, men tenk litt utfor boksen - ting kan se delikat ut, og samtidig være sunt.

Sukker forårsaker mer enn bare hull i tennene... ;)

Ingenting som inneholder mye sukker (og karbohydrater generelt, forøvrig) kan karakteriseres som sunt.

Skrevet (endret)

Nei, men du kan vel alltids forsøke å bruke hodet litt og ta deg tid til å gruble litt over ting? Kan det være hva slags type mat disse måltidene dine inneholder f.eks, som gjør at du får sukkersug? (Ja, det var et ledende spørsmål.. ;) )

Spiser man mat med mye karbohydrater, spesielt karbohydrater med høy GI som trigger insulinproduksjonen og skaper ubalanse i blodsukkeret, får man sukkersug. Et lav-GI (evt også lavkarbo) kosthold med nok fett og protein, vil kurere sukkersug (og en del andre kjipe ting, f.eks overvekt).

Spiser man ordentlig, sunn mat som beskrevet, vil den fysiske årsaken til sukkersug være elmininert. Da har man bare det psykiske sukkersuget igjen, og det vil være kurert etter noen uker uten søtt.

Det er det som er tingen. Det kommer stort sett uansett hva jeg spiser. Hadde f.eks wok med kylling til middag i dag (uten ris), og sukkersuget kom som vanlig. Spiser jeg havregrøt kommer det. Spiser jeg mors hjemmelagde kjøttkaker kommer det. Spiser jeg sushi kommer det. Med andre ord kommer det uansett hva jeg har i meg ;)

I tillegg til at jeg alltid får det ettter å ha sovet. Og da klarer jeg ikke stå imot heller;o

Endret av LamaLover
Skrevet

Kcal 359,00 Protein 23,40 Karb 37,10 Fett 11,70

Har ikke en i hus nå, så får ikke sjekka protein, fett og karbo, men jeg vet at en Dark Chocolate bar, på 60 g, har 215 kcal.

Spiser disse som lørdagsgodt innimellom, syntes uansett de er bedre enn sjokolade eller annet godteri.

Har lest næringsinnholdet og vurdert det opp mot andre varer, og det er faktisk ikke så galt.

Skrevet

Har ikke en i hus nå, så får ikke sjekka protein, fett og karbo, men jeg vet at en Dark Chocolate bar, på 60 g, har 215 kcal.

Spiser disse som lørdagsgodt innimellom, syntes uansett de er bedre enn sjokolade eller annet godteri.

Har lest næringsinnholdet og vurdert det opp mot andre varer, og det er faktisk ikke så galt.

De tallene jeg skrev var per 100g.

Skrevet

hva med å ta en kopp te med honning når du har spist, det er jo både sundt og nesten kalorifritt , det hjelper meg gjennom mange søtsug ( jeg drikker teen uten honning eller noe søtt i d, men det hjelper) også har jeg alltid pastiller i veska (sukkerfrie) läcerol giant cactus er kjempegod og søt.

Skrevet

også glemte jeg å si at, nå begynner jo den beste tiden for jordbær og meloner. (jordbær dyppet i smeltet 70% sjokolade. mmmmmmmm!)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg får søtsug dersom jeg spiser mat som inneholder lite karbohydrater/sukker. Mørk sjokolade er uansett bra for å tilfredstille behovet, for sjokoladesmaken er så intens at man ikke orker så mange biter. Ellers er jo atkins baren relativt gre, den inneholder en del kalorier, men lite sukker, og den dekker sjokoladebehovet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg får søtsug dersom jeg spiser mat som inneholder lite karbohydrater. Ellers er jo atkins baren relativt gre, den inneholder en del kalorier, men lite sukker, og den dekker sjokoladebehovet.

Klarer du ikke å bli helt enig med deg selv?

Du sier at du får søtsug av lite karbohydrater (hvor er forresten logikken, når det faktisk er karbohydrater som fører til søtsug?), men sier at du får dekket søtbehovet med en Atkinsbar som har tilnærmet 0 g. karbohydrater som kan regnes som blodsukkerstigende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...