Gå til innhold

Aldersgrense for å anmelde til politiet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg lurer på hvor gamelt et barn må være før man kan anmelde de til politiet?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen nedre aldersgrense, men de er ikke strafferettslig ansvarlig før de er fyllt 15 år.

Jeg har selv anmeldt en 12-åring. Jeg visste jo at vedkommende ikke ville få en straff, men det var for å signalisere at en hendelse overhode ikke ble godtatt. Samtidig så skjønte jeg at denne gutten hadde problemer. Ble møtt positivt av politiet. Når det gjelder unge under 15 år så blir jo barnevernet koblet inn. Det var faktisk det jeg ønsket.

Alba

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk oppskrapet siden på bilen min av et barn, og da var det foreldrene som ble erstatningspliktige da jeg anmeldte saken.

Skrevet

Er det egnetlig noen aldersgrense der? I mitt hode slår aldersgrensen inn ift hva man kan bli dømt for, ikke ift anmeldelse?

Om en åtte-åring skraper opp naboens bil med viten og vilje, altså hærverk, kan jo saken anmeldes uansett,selv om barnet ikke kan dømmes for noe, men foreldrene kan riskiere økonomisk ansvar.

Skrevet

Når det gjelder unge under 15 år så blir jo barnevernet koblet inn.

Jeg trodde det var rutine at barnevernet ble koblet inn så lenge barnet er umyndig jeg, men det er godt mulig jeg tar feil her.

Skrevet

Tråden er ryddet

SportyShorty, mod

Skrevet

Jeg trodde det var rutine at barnevernet ble koblet inn så lenge barnet er umyndig jeg, men det er godt mulig jeg tar feil her.

Det stemmer det. Politiet sender så og si automatisk en henvendelse til Barnevernet når noen under 18 år blir anmeldt. Også når de ikke blir anmeldt - men er innblandet i noe kriminelt. Men politiet vurderer jo hva som har skjedd først. (det er jo uskylde som blir anmeldt også)

Men jeg tror ikke det skjer om noen har skrapet opp bilen til noen. Det blir forsåvidt ingen politisak men en forsikringssak. Det går jo mye på hva barnet har gjort.

Jeg ville vel ikke politianmeldt en guttunge som skrapte opp bilen - men tatt kontakt med foreldrene eller latt forsikringsselskapet ordne opp for meg. Tyveri og grovt herverk ville jeg meldt fra om. Saker med barn under 15 år havner da mest sannsynlig i konfliktrådet.

Sakser fra Lov om skadeerstatning

§ 1-1. (Barns ansvar)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

§ 1-2. (Foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn, eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Her er en fin artikkelom barns ansvar for skader de forvolder.

Skrevet

Er det egnetlig noen aldersgrense der? I mitt hode slår aldersgrensen inn ift hva man kan bli dømt for, ikke ift anmeldelse?

Om en åtte-åring skraper opp naboens bil med viten og vilje, altså hærverk, kan jo saken anmeldes uansett,selv om barnet ikke kan dømmes for noe, men foreldrene kan riskiere økonomisk ansvar.

Det er aldersgrense nedad for om man kan stilles til ansvar eller ei. Grensen går ved skolepliktig alder.

Man kan selvsagt bli anmeldt selv om man er under 15 år. Den kriminelle lavalderen innebærer at man ikke kan få noen straff når man er under 15 år. Det betyr ikke nødvendigvis at man slipper unna når man er under 15 år. I nabolaget har vi en ung gutt under 15 år som gjentagende ganger har vært innblandet i mye tull (narkotika, innbrudd osv.) - han befinner seg nå på en barnevernsinstitusjon etter annet sted i landet.

Skrevet

I Norge er det lov å anmlde hva som helst til politiet. Politiet tar så en vurdering utifra alvorlighetsgrad og resursbruk.... Et godt alternativ til anmeldelse er å kjøre saken i konfliktrådet... da får vedkommende mulighet til å gjøre opp for seg... møter ikke vedkommende kan det bli uteblivelses dom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...