Gå til innhold

Sentralstøvsuger

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Driver å bygger hus og vurderer om vi skal legge opp til sentralstøvsuger. Så lurer jeg på: er sentralstøvsugeren like aktuell i dag som den var for noen år siden, eller er det kommet nye, vanlige støvsugere som er like bra? Og om jeg velger sentralstøvsuger, hvor skal jeg gjøre av den gigantiske kveilen med slange?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sett artikler hvor eiendomsmeglere mener man øker verdien på boligen en god del dersom man har sentralstøvsuger (har desverre ikke link).

Og så er det jo slik at en sentralstøvsuger sender støvet ut av huset, og ikke bare sprer det rundt om i huset igjen - slik vanlige støvsugere gjør. Det finnes sikkert gode alternativer i vanlige støvsugere, men da må du nok opp en del prisklasser. Jeg ville undersøkt med en forhandler.

Skrevet

Slangen må du ha etellerannet oppheng til et sted. Vi rehabiliterer hus og har lagt inn sentralstøvsuger - synes en av de store fordelene er at det går an å kombinere det med "støvsugerluker" (a'la det frisørsalongene har) hvor man bare kan koste rusk og rask sammen, åpne luka og få det vekk. Vi har lagt opp til luker både i gangen og på kjøkkenet - var veldig glad for det i forrige huset vi hadde så gleder meg til å få det igjen :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Slangen må du ha etellerannet oppheng til et sted. Vi rehabiliterer hus og har lagt inn sentralstøvsuger - synes en av de store fordelene er at det går an å kombinere det med "støvsugerluker" (a'la det frisørsalongene har) hvor man bare kan koste rusk og rask sammen, åpne luka og få det vekk. Vi har lagt opp til luker både i gangen og på kjøkkenet - var veldig glad for det i forrige huset vi hadde så gleder meg til å få det igjen :)

Støvsugerluker er et godt poeng. Kunne tenkt meg en på kjøkkenet. Hvordan legger man opp til det? Blir det uttak i gulvet, under kjøkkenbenken?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett artikler hvor eiendomsmeglere mener man øker verdien på boligen en god del dersom man har sentralstøvsuger (har desverre ikke link).

Og så er det jo slik at en sentralstøvsuger sender støvet ut av huset, og ikke bare sprer det rundt om i huset igjen - slik vanlige støvsugere gjør. Det finnes sikkert gode alternativer i vanlige støvsugere, men da må du nok opp en del prisklasser. Jeg ville undersøkt med en forhandler.

Vi kjøpte sentralstøvsugeren for ca 4 år siden så den ligger i garasjen, klar til å installeres. Er 1000 ting å tenke på nå når vi bygger, så jeg lurte litt på om man kunne sluppet enklere fra det om vi droppet sentralstøvsuger. Men det er sikkert lurt å installere den, vi har jo tross alt kjøpt den.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Støvsugerluker er et godt poeng. Kunne tenkt meg en på kjøkkenet. Hvordan legger man opp til det? Blir det uttak i gulvet, under kjøkkenbenken?

Ikke i selve gulvet, de kommer på veggen, men helt ned til gulvet (det finnes visst ikke luker for å montere i selve gulvet). En liten bryter som du bare dulter borti med foten for åpne, samme for å lukke.

Kjapt og effektivt :)

Skrevet

Vi installerte forresten sentralstøvsugeren selv, så da kan hvem som helst klare det! ;-)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har luken i sokkelen på kjøkkenet =)

Og vi har også montert selv - ikke så vanskelig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da vi bodde i leilighet hadde vi sentralstøvsuger, men jeg synes forsåvidt det er like lettvint, eller tungvint alt etter som man ser det, med en vanlig støvsuger.

Den støvsugeren vi har her vi bor nå er like lett å dra rundt på som den lange slangen til sentralstøvsugeren, så jeg stiller meg helt nøytral egentlig, men ville nok ikke brukt mye penger om jeg selv hadde måtte kjøpe/innstallere den. Det kan jo være andre fordeler jeg ikke har tenkt på, men etter min erfaring er ikke sentralstøvsuger mer lettvint enn en vanlig støvsuger. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette skjønte jeg ikke helt, forresten? I min "vanlige" støvsuger suges støv ++ inn i beholderen, og spres ikke rundt i huset?

Gjest Constanze
Skrevet

For meg var sentralstøvsuger et absolutt must da vi bygde hus. Det koster ikke så mye ekstra å få lagt inn helt fra begynnelsen.

Skrevet

Dette skjønte jeg ikke helt, forresten? I min "vanlige" støvsuger suges støv ++ inn i beholderen, og spres ikke rundt i huset?

Ok, det var kanskje "satt litt på spissen". ;-)

Men undersøkelser viser at 80% av støvet blir blåst ut i rommet igjen når man bruker vanlig støvsuger. Med sentralstøvsuger forsvinner dette ut av huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...