Gå til innhold

Hvilket objektiv bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har Canon EOS 400D, men har planlagt å selge dette for å oppgradere til 550D. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilket objektiv jeg skal velge å kjøpe til. Jeg håper at noen med erfaringer, kunnskap eller meninger vil hjelpe meg med å ta et bra valg.

Til mitt gamle kamera har jeg Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, så jeg tror jeg vil ha et annet objektiv denne gangen, og helst med bildestabilisator. Jeg vil ha et bra allround-objektiv som har både vidvinkel, zoom og litt tele. Jeg har tenkt en del på Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS. Er det noen som har erfaringer eller meninger om dette objektivet? Vil jeg merke at dette er bedre enn mitt gamle objektiv? (bortsett fra at jeg kan zoome en del lengre)

Har også sett litt på Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS, men jeg tror ikke jeg kommer til å velge dette siden det blir så stort å dra med seg. Hva er forskjellen på dette og Sigma 18-200mm F/3,5-6,3 DC OS? Ser at Sigma sin er en del billigere og kortere i lengden.

Takk på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil sterkt anbefale å dra på diskusjon.no og spør på foto og video-forumet. De har mye kunnskap og vil nok kunne gi deg mange gode råd :)

Skrevet

Tusen takk for tipset! Fant mye nyttig informasjon og ting å lære inne på den siden.

Gjest Agurkolat
Skrevet

Kvifor skal du kjøpa nytt kamera? Trur du får MYKJE meir ut av og kjøpa eit betre objektiv. 18-200mm objektiver er sjelden nokre og samle på. Har du vurdert og prøva deg på fastoptikk? Ein lyssterk 30mm eller 35mm er sjelden og forakte. 50mm 1.8 er ganske billig, koster vel ein tusing, og er meget kjekk til portretter og bilete der da er lite lys.

Men, kva liker du og ta bilete av? Tenkt på macro objektiv?

Skrevet

Jeg vil oppdatere til noe bedre, og jeg har også veldig lyst på videofunksjonen som 550D har. Jeg har faktisk tenkt å kjøpe 50mm 1.8 siden det er så billig, lite og lett. Jeg tenkte at hvis jeg kjøper f.eks. 18-135mm, så er det litt tungt å dra med seg rundt over alt, og at det da ville være kjekt med 50mm i blant. Sånn ellers så vil jeg helst ha objektiver med zoom, siden jeg pleier å zoome ganske mye.

Tar bilder av det meste, er vel derfor jeg helst vil ha et allsidig objektiv som kan brukes til mer enn en ting. Tar masse bilder av venner og familie, men også veldig mye av natur, blomster, dyr og lignende.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Canon sitt 18-135mm er et godt og allsidig objektiv. Så du kommer ikke til å gjøre noe bomkjøp der. Men håper du er klar over at dette objektivet er betraktlig mye større enn det du har nå, så blir litt mer vekt å drasse rundt på. Fastoptikk er alltid gull verdt, og er noe å satse på fremover.

Skrevet

Ja, jeg er klar over at 18-135mm er en del større og tyngre. Hvis jeg kjøper dette objektivet kommet jeg også til å kjøpe 50mm 1.8 siden det er mye mindre og lettere å ta med seg rundt i enkelte situasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...