Gjest Child of nature Skrevet 2. juni 2010 #1 Skrevet 2. juni 2010 (endret) Jeg forstår skepsisen til alternative behandlinger/behandlere. Jeg skal forsøke å forklare det fra mitt ståsted, hvordan jeg som behandler møter mine klienter og hvordan jeg ser på selve behandlingen. Dette syns jeg er en grov feil innen a.behandlinger! Hvis en a.behandler ber sine klienter om å slutte hos en lege eller avslutte legens anbefalinger av medisiner eller andre helsetilbud, blir jeg skremt. Jeg synes også det er en behandler sin plikt å opplyse sin klient at behandleren IKKE kan erstatte tilbudene innen helsevesnet. Som en behandler selv anbefaler jeg aldri NOEN om å slutte med hverken legebesøk, medisiner eller andre tilbud fra helsevesnet. Ikke tilbyr jeg dem piller eller andre ting. Det er IKKE MIN oppgave. Jeg føler at mange missforstår dette med A.behandlinger. Desverre er det slik at mange tror a.behandlere er mirakelmenn/kvinner som kan helbrede dem helt fri fra alt som er av sykdommer. Men det er ikke det a.behandlinger går ut på. Mulig jeg erter på meg noen behandlere nå, men jeg kan ikke si meg enig i dette! Jeg har vært healer i mange mange år. Jeg jobber aldri med sykdommer alene. Jeg sier aldri at jeg kan gjøre noen friske. For det er ikke slik healing fungerer, den går ikke alene på sykdommen. Den går på det helhetlige av et menneske. Litt fra Healing.no Healing er en naturlig evne som kan videreutvikles og styrkes. Det Norske Healerforbundet anerkjenner en felles kilde for den helbredende livskraft, en kilde som representerer kjærlighet, intelligens, sannhet og visdom. Bevissthetens åndelige eller ikke-fysiske dimensjon anses som en naturlig og integrert del av livets eksistens. Les mer her: Hva er healing? Hvordan fungerer healing? Hva kan healing hjelpe for? I linkene over kan dere lese hva healing er, hvordan den fungerer og hva den kan hjelpe for. Så, poenget mitt er at vi a.behandlere alene ikke kan påberope oss evnen til å helbrede folk. Men hadde healing og andre a.behandlinger blitt en del av et samarbeid mellom leger, psykologer og andre helsetilbud, ville pasientene/klientene fått et større og bredere tilbud med både medisinsk behandlig og oppfølging av leger som tar for seg den fysiske kroppen og dens plager i samråd med A.behandlere som tar for seg f.eks dette: Når energien vår sirkulerer fritt fungerer kroppen optimalt, vi føler oss sterk, vital og sunn. Når energiene låser seg eller kommer i ubalanse, kan kroppslige tilstander etter hvert fremtre. Vi antar at de fleste, om ikke alle sykdommer og symptomer har nær sammenheng med vårt tanke- og følelsesliv og vårt livsmønster. Vi mener at opphoping av negative tankemønstre og handlingsmønstre kan skape blokkeringer i oss som kan utvikle seg til sykdommer dersom man ikke tar tak i dette. Vi vet jo at f.eks ryggplager er et utbredt problem blant folk, å at det er ikke ofte man finner årsaker til det, så sant det ikke er prolaps o.l Derfor opplever mange at det eneste som hjelper er å putte inn smertestillende. Vi mener derfor at det kan være et underliggende problem som skaper årskaen til smerter, å at smertene ikke vil forsvinne av seg selv, man må finne ut hva som ligger å trykker i tanke/følelsessentrene som skaper blokkeringer som igjen skaper smerter. Vet ikke om jeg forklarer meg tilfredsstillende nok, men det var nå et lite forsøk! Endret 2. juni 2010 av Child of nature
Gjest Child of nature Skrevet 3. juni 2010 #2 Skrevet 3. juni 2010 Her er også noe interessant innen forskning på Placebo! «Jeg tror ikke vi, i forhold til spesifikke sykdommer, forstår placeboeffekten godt nok til å vite om vi først og fremst har å gjøre med pasienten, behandleren, mangel på resultatmål eller variasjoner i sykdommen selv.» Med andre ord placeboeffekten går mye dypere enn vitenskapen tidligere har antatt. Tidligere mente man at placebo bare hadde en effekt på symptomer som bare pasienten selv kunne oppleve, slik som smerte. Nå kan vi imidlertid se at disse subjektive symptomene er nært knyttet til målbare forandringer i kroppen slik som nevrotransmitter, hormoner og immunsystemet, skriver Les resten her: Placebo virker i behandling av slitasjegikt
Gjest VinglePetter Skrevet 3. juni 2010 #3 Skrevet 3. juni 2010 Vet ikke om jeg forklarer meg tilfredsstillende nok, men det var nå et lite forsøk! Vel, du forklarer på en måte som bare folk som er inne i selve gamet forstår. Setninger som "blokkering av energi" og liknende er en påstand som dere forsøker å forklare vitenskaplig, men som dere alltid mislykkes med. Men la gå: "Bevissthetens åndelige eller ikke-fysiske dimensjon anses som en naturlig og integrert del av livets eksistens.". Dette gjør hele greia deres om til en tro, akkurat som gudetro. Og da har dere allerede gjort ett valg om at dette ikke kan bevises fysisk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #4 Skrevet 3. juni 2010 Mener du at din alternative behandlig er placebo (siden du skriver om det også)?
Mann 42 Skrevet 3. juni 2010 #5 Skrevet 3. juni 2010 Her er også noe interessant innen forskning på Placebo! Med andre ord placeboeffekten går mye dypere enn vitenskapen tidligere har antatt. Les resten her: Placebo virker i behandling av slitasjegikt Behandling av slitasjegikt i det alt vesentlige er palliativ, dvs at man fokuserer på smertelindring (med mindre man gjør noe kirurgisk). Og det er gårsdagens nyhet at smertelindring oppstår ved placeboeffekt. Men det er bra at man forsker på dette. For selv om man skal bruke faktisk fungerende behandling med dokumentert effekt, så er det OGSÅ veldig bra om man kan utforme denne behandlingen slik at man får maksimal uttelling på placeboeffekten i tillegg til den egentlige intervensjonen. F.eks vil omstendighetene og grundigheten knyttet til behandlingen spille inn. Medisinger gitt som injeksjon vil utløse en sterkere placeboeffekt enn om man får dem som piller. Etc, etc.
Gjest Child of nature Skrevet 3. juni 2010 #6 Skrevet 3. juni 2010 Vel, du forklarer på en måte som bare folk som er inne i selve gamet forstår. Setninger som "blokkering av energi" og liknende er en påstand som dere forsøker å forklare vitenskaplig, men som dere alltid mislykkes med. Men la gå: "Bevissthetens åndelige eller ikke-fysiske dimensjon anses som en naturlig og integrert del av livets eksistens.". Dette gjør hele greia deres om til en tro, akkurat som gudetro. Og da har dere allerede gjort ett valg om at dette ikke kan bevises fysisk. Hehe, du har helt rett, av gammel vane bruker jeg ofte ord som kanskje ikke alle forstår. Å det er jo her vi kommer inn på energi igjen. Jeg vet dere krangler med meg om det, men jeg vet faktisk ikke et annet ord for det, en energi. Vi behandlere mener at i kroppen finnes det energibaner på lik linje som blodbaner. Disse banene frakter energi rundt i kroppen. Lik en blodpropp, kan det oppstå en energipropp. (blokkering) Jeg vet heller ikke annet å kalle dette for energi, når en person blir sint, kjempesint og blåser ut i et fryktelig sinne, har det bygd seg opp masse negativ energi, en tung energi. Det er ikke uten grunn at mange blir redd eller får helt bakoversveis av en annen persons sinne. Hvis denne personen ikke får ut sinnet sitt, så forsvinner ikke denne energien. For energi er, den forsvinner ikke. Den kan kun bytte form. Når denne energien så blir holdt inne, kan det oppstå energipropp, fordi den vil komme til å sette seg et sted i kroppen. Gjerne i muskler og kan over lang lang tid skape sykdommer. Spesielt hvis denne personen undertrykker alle sine negative følelser. Det forårsaker at energistrømmen kommer i ubalanse. Det jeg kan hjelpe denne personen med, er å løse opp denne blokkeringen ved å tilføre den gamle negative låste energien med ny og frisk energi. Dette kan føre til at personen opplever å bli sint eller få reaksjoner i etterkant. da er det ekstremt viktig at denne personen tar tak i dette, å får ut den negative energien på en eller annen måte. Så jeg alene som healer kan ikke hjelpe, hvis de ikke hjelper seg selv. Så, jeg er på ingen måte religiøs, jeg har ingen ingen gud jeg hendvender meg til, men jeg har valgt å innse at det er noe der ute/oppe/nede/rundt oss som er noe større enn hva vi er. En kraft. Denne kraften kan kanskje også kalles livskraften? Jeg tror på naturen, forfedre, kraften og mennesket! Det levende. Jeg tror vi sitter på mange flotte evner vi selv ikke er klar over. For meg er healingkraften virkelig, jeg er ikke den som kan ta på meg æren av dette, for selv føler jeg meg som en kanal, en som har klart å utvikle denne evnen over lang tid, å som kan hjelpe andre å løse opp blokkeringer med en kraft som ikke kommer fra meg, men gjennom meg.
Gjest Child of nature Skrevet 3. juni 2010 #7 Skrevet 3. juni 2010 Mener du at din alternative behandlig er placebo (siden du skriver om det også)? Jeg mener ikke det, men andre her inne har påpekt det i aller høyeste grad siden jeg kom inn her!
Mann 42 Skrevet 3. juni 2010 #8 Skrevet 3. juni 2010 Hehe, du har helt rett, av gammel vane bruker jeg ofte ord som kanskje ikke alle forstår. Å det er jo her vi kommer inn på energi igjen. Jeg vet dere krangler med meg om det, men jeg vet faktisk ikke et annet ord for det, en energi. Vi behandlere mener at i kroppen finnes det energibaner på lik linje som blodbaner. Disse banene frakter energi rundt i kroppen. Lik en blodpropp, kan det oppstå en energipropp. (blokkering) Jeg vet heller ikke annet å kalle dette for energi, når en person blir sint, kjempesint og blåser ut i et fryktelig sinne, har det bygd seg opp masse negativ energi, en tung energi. Det er ikke uten grunn at mange blir redd eller får helt bakoversveis av en annen persons sinne. Hvis denne personen ikke får ut sinnet sitt, så forsvinner ikke denne energien. For energi er, den forsvinner ikke. Den kan kun bytte form. Når denne energien så blir holdt inne, kan det oppstå energipropp, fordi den vil komme til å sette seg et sted i kroppen. Gjerne i muskler og kan over lang lang tid skape sykdommer. Spesielt hvis denne personen undertrykker alle sine negative følelser. Det forårsaker at energistrømmen kommer i ubalanse. Det jeg kan hjelpe denne personen med, er å løse opp denne blokkeringen ved å tilføre den gamle negative låste energien med ny og frisk energi. Dette kan føre til at personen opplever å bli sint eller få reaksjoner i etterkant. da er det ekstremt viktig at denne personen tar tak i dette, å får ut den negative energien på en eller annen måte. Så jeg alene som healer kan ikke hjelpe, hvis de ikke hjelper seg selv. Så, jeg er på ingen måte religiøs, jeg har ingen ingen gud jeg hendvender meg til, men jeg har valgt å innse at det er noe der ute/oppe/nede/rundt oss som er noe større enn hva vi er. En kraft. Denne kraften kan kanskje også kalles livskraften? Jeg tror på naturen, forfedre, kraften og mennesket! Det levende. Jeg tror vi sitter på mange flotte evner vi selv ikke er klar over. For meg er healingkraften virkelig, jeg er ikke den som kan ta på meg æren av dette, for selv føler jeg meg som en kanal, en som har klart å utvikle denne evnen over lang tid, å som kan hjelpe andre å løse opp blokkeringer med en kraft som ikke kommer fra meg, men gjennom meg. Men dette leder jo til enda flere problemer. Det er ingen som noen gang har klart å påvise disse energibanene som dere snakker om. Og de lar seg ikke påvise med proxy, heller. Feks så er "liksom-akupunktur", der man setter nåler litt på lykke og fromme, akkurat like effektiv som "klassisk akupunktur", hvor nålene settes i hht dette energisystemet. Og mennesker som bruker varianter av healing som i sk "terapeutic touch", er ikke engang i stand til å sense om de holder hånden sin over et annet menneskes hånd, eller over en bordplate.
Gjest Child of nature Skrevet 3. juni 2010 #9 Skrevet 3. juni 2010 (endret) Men dette leder jo til enda flere problemer. Det er ingen som noen gang har klart å påvise disse energibanene som dere snakker om. Og de lar seg ikke påvise med proxy, heller. Feks så er "liksom-akupunktur", der man setter nåler litt på lykke og fromme, akkurat like effektiv som "klassisk akupunktur", hvor nålene settes i hht dette energisystemet. Og mennesker som bruker varianter av healing som i sk "terapeutic touch", er ikke engang i stand til å sense om de holder hånden sin over et annet menneskes hånd, eller over en bordplate. er veldig klar over dette! Har lest det du nevner der! Men poenget er at selv om det ikke lar seg påvise, så betyr ikke det at det ikke eksisterer? Kanskje det enkelt og greit kan være at vi rett og slett ikke har klart å lage riktig utstyr ennå til å oppfatte det? Når de i 2009 fant ut dette: Placeboeffekten fremkaller kvantifiserbare forandringer i neurotransmitter, hormoner immunsystemet og spesifikk hjerneaktivitet som kan påvirke en ytre sykdomsprosess gjennom fysiologiske mekanismer.» som de tidligere antok ikke hadde noen synlige virkninger i det hele tatt, hvorfor skal de ikke da kanskje finne ut senere at det kanskje finnes noe som heter energibaner også? Endret 3. juni 2010 av Child of nature
Mann 42 Skrevet 3. juni 2010 #10 Skrevet 3. juni 2010 er veldig klar over dette! Har lest det du nevner der! Men poenget er at selv om det ikke lar seg påvise, så betyr ikke det at det ikke eksisterer? Kanskje det enkelt og greit kan være at vi rett og slett ikke har klart å lage riktig utstyr ennå til å oppfatte det? Når de i 2009 fant ut dette: som de tidligere antok ikke hadde noen synlige virkninger i det hele tatt, hvorfor skal de ikke da kanskje finne ut senere at det kanskje finnes noe som heter energibaner også? Så det beste argumentet du kan komme frem med, er at fordi vitenskapen har oppdaget aspekter vedr placeboeffekten som ikke var kjent før, så kan det godt være at vi har energibaner, også? Men da blir det fristende å stille følgende spm: Hvordan har det seg at man har disse teoriene om energibaner og så videre, når energien som antas å sirkulere, ikke er målbar, og "feil bruk" av teknikker som foregir å være veldig spesifikke i den måten de manipulerer denne energien, ikke er merkbart mindre effektive enn den "korrekte" bruken? Mao: Hvordan kan det ha seg at man har "vitenskap" og "teknikker" om fenomener som ikke er observerbare i kraft av seg selv eller i kraft av sine konsekvenser? Med mindre det bare er fri fantasi og magisk tenkning?
Gjest VinglePetter Skrevet 3. juni 2010 #11 Skrevet 3. juni 2010 Mao: Hvordan kan det ha seg at man har "vitenskap" og "teknikker" om fenomener som ikke er observerbare i kraft av seg selv eller i kraft av sine konsekvenser? Med mindre det bare er fri fantasi og magisk tenkning? Denne "vitenskapen" får tyngde fordi det er mange som tror på det. Akkurat som religion. Enkelt og greit.
Gjest VinglePetter Skrevet 3. juni 2010 #12 Skrevet 3. juni 2010 (endret) Å det er jo her vi kommer inn på energi igjen. Jeg vet dere krangler med meg om det, men jeg vet faktisk ikke et annet ord for det, en energi. Vi behandlere mener at i kroppen finnes det energibaner på lik linje som blodbaner. Disse banene frakter energi rundt i kroppen. Disse energibanene opererer i åndelige og ikke-fysiske dimensjoner da? Endret 3. juni 2010 av VinglePetter
Gjest Child of nature Skrevet 3. juni 2010 #13 Skrevet 3. juni 2010 Så det beste argumentet du kan komme frem med, er at fordi vitenskapen har oppdaget aspekter vedr placeboeffekten som ikke var kjent før, så kan det godt være at vi har energibaner, også? Men da blir det fristende å stille følgende spm: Hvordan har det seg at man har disse teoriene om energibaner og så videre, når energien som antas å sirkulere, ikke er målbar, og "feil bruk" av teknikker som foregir å være veldig spesifikke i den måten de manipulerer denne energien, ikke er merkbart mindre effektive enn den "korrekte" bruken? Mao: Hvordan kan det ha seg at man har "vitenskap" og "teknikker" om fenomener som ikke er observerbare i kraft av seg selv eller i kraft av sine konsekvenser? Med mindre det bare er fri fantasi og magisk tenkning? Ikke et argument, men et forsøk på å vise at vitenskapen gjør stadig fremskritt, nye oppdagelser osv. Mao: Hvordan kan det ha seg at man har "vitenskap" og "teknikker" om fenomener som ikke er observerbare i kraft av seg selv eller i kraft av sine konsekvenser? Med mindre det bare er fri fantasi og magisk tenkning? Alternative behandlinger har foregått i tusenvis av år. Man kan kanskje kalle det en verdensarv, siden de er så gamle og de har gått i arv. Mange har gått i lære hos de eldre, som igjen har gått i lære hos sine eldre, osv. Derav kommer det kunnskaper og teknikker som har blitt lært bort, samt at nye metoder har blitt tillært. Som sagt, bare fordi disse energiene ikke lar seg avbilde eller måles på apparater, så betyr ikke det at det IKKE eksisterer!
Gjest Child of nature Skrevet 3. juni 2010 #14 Skrevet 3. juni 2010 Disse energibanene opererer i åndelige og ikke-fysiske dimensjoner da? Disse energiene kan ikke måles, det er vi jo enige om! Vi mener at de kan måles i kroppen. At kroppen er et eget måleapparat som kan kjenne disse strømnigene. Det er fordi vi mener og har erfart disse energibaner i kroppen og rundt oss, ikke bare i eget kraftfelt. Men energi er overalt. Som Einstein en gang uttalte, at alt har/er energi!
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #15 Skrevet 3. juni 2010 Jeg tror det virker fordi du (les pasient) tror på det. Og kun derfor. Tankens kraft er stor, og om en finner folk (les behandler) som har tro på deg og at du skal bli bedre/frisk, så smitter den troen og overføres til en selv. alså man blir hjulpet i tankens kraft ved å gå til a.behandler. hilsen skeptiker, som etter sykdom og skolemedisin fikk åpen til (les desperat) til a.behandling. Ingenting virket eller gav noe endring, og jeg er nå full skeptiker igjen. Bullshit som Penn og Teller sier! Men jeg har full tro på at det virker hvis du tror på det selv. ;-)
Gjest Child of nature Skrevet 3. juni 2010 #16 Skrevet 3. juni 2010 Jeg tror det virker fordi du (les pasient) tror på det. Og kun derfor. Tankens kraft er stor, og om en finner folk (les behandler) som har tro på deg og at du skal bli bedre/frisk, så smitter den troen og overføres til en selv. alså man blir hjulpet i tankens kraft ved å gå til a.behandler. hilsen skeptiker, som etter sykdom og skolemedisin fikk åpen til (les desperat) til a.behandling. Ingenting virket eller gav noe endring, og jeg er nå full skeptiker igjen. Bullshit som Penn og Teller sier! Men jeg har full tro på at det virker hvis du tror på det selv. ;-) Så det du mener er at tankens kraft faktisk kan helbrede?
Gjest strykebrett Skrevet 3. juni 2010 #17 Skrevet 3. juni 2010 Kan ikke dere alternativfolk ta dere et lynkurs i fysikk og lære dere hva energi faktisk er for noe? Energi KAN måles, det har en måleenhet, den heter joule! Energi kan også måles i watt eller i kalorier for den del, men det kan måles. Hvis dere absolutt skal drive å dikte opp ting så kan dere i alle fall finne opp deres egne begreper da, ikke drive å anvende vitenskapelige begreper som faktisk er definerte på deres egne måter. Hvis dere hadde fulgt med litt i O-fag på grunnskolen hadde dere visst hva enerig er og hvordan det måles.
Gjest Child of nature Skrevet 3. juni 2010 #18 Skrevet 3. juni 2010 (endret) Kan ikke dere alternativfolk ta dere et lynkurs i fysikk og lære dere hva energi faktisk er for noe? Energi KAN måles, det har en måleenhet, den heter joule! Energi kan også måles i watt eller i kalorier for den del, men det kan måles. Hvis dere absolutt skal drive å dikte opp ting så kan dere i alle fall finne opp deres egne begreper da, ikke drive å anvende vitenskapelige begreper som faktisk er definerte på deres egne måter. Hvis dere hadde fulgt med litt i O-fag på grunnskolen hadde dere visst hva enerig er og hvordan det måles. Hvis du hadde LEST hva jeg skrev i innlegget, så hadde du fått med deg at jeg skrev jeg faktisk ikke har et annet ord for det en energi! Å hvordan vet DU at alle typer energier i verden er oppdaget pr i dag 2010? Fordi vitenskapsmennene er guder og har funnet alle svar på alt som skjer mellom himmel og jord, og i og rundt mennesker og alt levende! Bare så du er klar over det ettersom du hiver ut av deg antagelser om hva vi lærte på skolen og ikke, så vet jeg utmerket godt hva energi er og at de kan måles! Endret 3. juni 2010 av Child of nature
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #19 Skrevet 3. juni 2010 Så det du mener er at tankens kraft faktisk kan helbrede? Ja. Jeg mener at kroppen er et fantastisk instrument, hjernen likeså. det har vært helbredelser som legevitenskapen ikke kan forklare, oftest ang. kreft. Det velger jeg å tro skyldes tankens kraft. Ens egen, ikke andres vilje/tankekraft vel å merke.
Gjest Child of nature Skrevet 3. juni 2010 #20 Skrevet 3. juni 2010 (endret) Ja. Jeg mener at kroppen er et fantastisk instrument, hjernen likeså. det har vært helbredelser som legevitenskapen ikke kan forklare, oftest ang. kreft. Det velger jeg å tro skyldes tankens kraft. Ens egen, ikke andres vilje/tankekraft vel å merke. Takk! For det tror jeg også! Men, for meg er kraften mye større, dvs at ikke alle klarer alene å hente/bruke/finne/tro på denne kraften. Derfor kan de som har opprettet kontakt med kraften hjelpe andre på vei, ved å heale (åpne opp), lære bort teknikker som fører til læren om positiv tenking osv. Erfaringsmessig så har mine klienter åpnet seg opp og lært teknikker på selvhealing, noe som har ført til at noen av de selv har bidratt til å hjelpe seg selv. Men jeg må spørre, hva legger du i ordet tankens kraft? Hva mener du er denne kraften? For det må jo være en kraft i tanker da? Kan man måle tanker? Endret 3. juni 2010 av Child of nature
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå