Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #1 Skrevet 2. juni 2010 Min sønn er 5 år, og for ett år siden måtte han omskjæres fordi forhuden hang fast i penishodet. De kunne derfor ikke snitte,men måtte fjerne alt. Penisen hans er unormalt liten..mindre enn broren hans sin som er 2 år. Og den ser jo så klart litt anderledes ut å. VEL, dette har faktisk allerede blitt en sak i barnehagen... Guttene tisser sammen på do, og ja...de har ihvertfall i en eller annen sammenheng sett hverandre nakene. Og nå kommer sønnen min hjem, spør meg når tissen hans skal bli vanlig igjen..og når tissen skal vokse ut. UFF!!! Han er riktig lei seg, og vil at lillebror å skal operere seg, så han slipper å være rar.. Hva skal man si??????????? Og hva skjer når han blir eldre????? Kommer han til å bli mobbet???????
Prestekrage Skrevet 2. juni 2010 #2 Skrevet 2. juni 2010 Man må vel bare sette seg ned, forklare sønnen din om hvorfor han er omskjært...Barn forstår mer enn man tror! Når det gjelder barnehagen og mobbing, så tror jeg ikke de mobber, men de undrer kanskje? Hva med å si til de ansatte at om noen spør, eller de overhører en samtale, at de kan forklare hvorfor din sønn er som han er. Får barn ett svar, så er de gjerne fornøyde med det. Når det kommer til tenårene...tja...du har vel ikke noen garanti for at han ikke vil bli mobbet eller ertet. Det har jo ingen. Men dette er vel mer vanlig nå, mtp innvandringen også. Så til slutt, jeg har hørt menn uten forhud føles bedre for kvinnen, og de er mere utholdene. Kanskje det ikke blir så ille...
Gjest imli Skrevet 2. juni 2010 #3 Skrevet 2. juni 2010 Så trist å høyre Eg har sjølv ein liten gut med trang forhud, som snart skal opererast. Veit ikkje om det blir full eller delvis omskjæring. Men eg håper me slepper same problem som dere... Kanskje du kan spørre barnehagepersonalet om dei kan snakke om dette? Du må jo prøve å snakke med guten din om dette og. Snakk om at nokon gutar har trang forhud og må oprereast slik som han. Gjer det til ei normal sak slik at han ikkje føler seg åleine om det.
K.A. Skrevet 11. juni 2010 #4 Skrevet 11. juni 2010 Min sønn er 5 år, og for ett år siden måtte han omskjæres fordi forhuden hang fast i penishodet. De kunne derfor ikke snitte,men måtte fjerne alt. Den her skjønner jeg ikke helt... forhuden SKAL henge fast på penishodet, og slipper gradvis taket etterhvert som barnet vokser, vanligvis når han er mellom 3 og 8 år, men det er ikke uvanlig at forhuden fortsatt "henger" litt igjen senere også. Selv ble jeg ikke fullstendig "frigjort" før jeg var en 10-11 år. Det er jo nettopp det som er grunnen til at man ikke skal dra tilbake forhuden på guttebarn for å vaske. Det eneste jeg ser for meg i dette tilfellet er at forhuden "hang fast" på penishodet på en måte den ikke skulle, uten at jeg helt klarer å se for meg hvordan det skulle være.
K.A. Skrevet 11. juni 2010 #5 Skrevet 11. juni 2010 Så trist å høyre Eg har sjølv ein liten gut med trang forhud, som snart skal opererast. Veit ikkje om det blir full eller delvis omskjæring. Men eg håper me slepper same problem som dere... Opererer man for det i Norge, da? I Tyskland bruker man hormonkrem, vet jeg. Uansett er trang forhud noe man egentlig ikke vet man har før man nærmer seg tenårene. Før den tid er trang forhud helt normalt, og slett ikke farlig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #6 Skrevet 11. juni 2010 Kjenner en gutt som er operert i Norge, og han hadde gjentatte betennelser under forhuden fordi den var så trang, det var virkelig ille. Hormonkremer blir nok forsøkt først, men når det ikke hjelper kan de ikke la ungene gå med smerter og ubehag. Så ja, de opererer i Norge.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #8 Skrevet 11. juni 2010 Det eneste jeg ser for meg i dette tilfellet er at forhuden "hang fast" på penishodet på en måte den ikke skulle, uten at jeg helt klarer å se for meg hvordan det skulle være. Forhuden hos små gutter kan bli for stram rundt penishodet, og dette er i såfall utrolig smertefullt, og for noen kan det kun løses ved operasjon. Dette hendte med en gutt jeg kjenner, og da var det hyling og skriking og full fart til legevakta. De fikk heldigvis ordnet det uten operasjon, men det er ikke alle som er så heldige.
K.A. Skrevet 11. juni 2010 #9 Skrevet 11. juni 2010 Forhuden hos små gutter kan bli for stram rundt penishodet, og dette er i såfall utrolig smertefullt, og for noen kan det kun løses ved operasjon. Dette hendte med en gutt jeg kjenner, og da var det hyling og skriking og full fart til legevakta. De fikk heldigvis ordnet det uten operasjon, men det er ikke alle som er så heldige. Det er utrolig smertefullt om man prøver å dra forhuden tilbake, noe man ikke skal gjøre. Om forhuden bare er der, om den er aldri så stram, vil ikke det i og for seg være smertefullt.
Gjest strykebrett Skrevet 11. juni 2010 #10 Skrevet 11. juni 2010 Jeg tror nok bare du må forklare han at det er stor variasjon i hvordan penis ser ut, og at hans er like normal som noen annen. Kanskje føler han seg bedre hvis du forklarer han at i noen land er alle gutter omskåret? Du kan jo også gå på biblioteket og låne "penisatlas", så kan han få se selv hvor forskjellig man ser ut der nede.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2010 #11 Skrevet 11. juni 2010 Om han blir mobbet er ikke godt å si. Jeg er omskåret og har aldri blitt mobbet for det, men jeg lot heller ingen se den heller. Det er ikke lov å tvinge barna til å dusje (naken) på skolen så når han begynner der så kan han enten la vær å dusje eller å dusje med truse (noe som blir mer og mer vanlig uansett, men mulig mest for u.skole). Men man kan nok dessverre bli mobbet for det også. Jeg tror uansett det er viktig å være ærlig. Fortell barnehagen om det og kanskje sønnen din kan fortelle de andre barna at det var nødvendig? Jeg vet ikke helt hvor mye barn forstår, men kanskje han kan si noe som at han var syk eller noe? Mulig de andre barna vil forstå mer da.
Gjest hm Skrevet 11. juni 2010 #12 Skrevet 11. juni 2010 Det er utrolig smertefullt om man prøver å dra forhuden tilbake, noe man ikke skal gjøre. Om forhuden bare er der, om den er aldri så stram, vil ikke det i og for seg være smertefullt. Jeg tror ikke du helt forstår problemstillingen. Det er noen få guttebarn som får så ille betennelser pga for trang forhud at eneste alternativet er omskjæring.
K.A. Skrevet 11. juni 2010 #13 Skrevet 11. juni 2010 Jeg tror ikke du helt forstår problemstillingen. Det er noen få guttebarn som får så ille betennelser pga for trang forhud at eneste alternativet er omskjæring. Betennelse blir noe annet igjen. Betennelser behandles med antibiotika, men om noen er kronisk plaget med betennelser som følge av forhud er det klart at omskjæring er et alternativ.
K.A. Skrevet 11. juni 2010 #14 Skrevet 11. juni 2010 Det med mobbing er et komplisert spørsmål. Om en gutt blir utpekt som mobbeoffer vil han bli mobbet for alt, inkludert penis. Om han er en av de populære er det mindre sannsynlig at penis blir nevnt. Om penis er stor eller liten har lite å si. Husker selv fra barneskolen hvor én gutt ble mobbet fordi han hadde så liten penis, mens en annen ble mobbet fordi han hadde så stor penis. Det hadde egentlig ikke noe med penis å gjøre i noen av tilfellene.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #15 Skrevet 11. juni 2010 Betennelse blir noe annet igjen. Betennelser behandles med antibiotika, men om noen er kronisk plaget med betennelser som følge av forhud er det klart at omskjæring er et alternativ. niks, forhudsbetennelser hos barn bahandles ikke med antibiotika, har selv vært på legevakten med sønn med det problemet, og ble sendte hjem med beskjed om å dra hjem, skyll med lunkent vann, og prøve å KLEMME ut værken!... Nå kunne vi jo ikke følge det rådet da, så jeg dro til en seriøs piercingartist og spurte på hva de gjorde med betente intimpiercinger, fant ut at det var den situasjonen jeg kunne finne som lignet mest, siden hverken legevakt eller fastlege ville gjøre noe med det. Dermed fikk vi en salve som vi smurte med, og som "gled" inn under forhuden og fjernet betennelsen. Den har han brukt hver gang siden om det har vært tegn til infeksjon, og nå ser det endelig ut til at han har vokst det av seg.
Gjest jeanett Skrevet 11. juni 2010 #16 Skrevet 11. juni 2010 jeg har en norsk x som er omskjert av samme årsak, han hadde ikke blitt mobbet for det. og jeg husker en gang når vi gikk på barneskolen at noen fortalte at en av de poppulære guttene i klassen bare hadde en balle. men det var helt ok. vi brydde oss ikke noe med det.. så bør du jo fortelle at alle har forskjellige tisser. så håper jeg han er heldig og ikke får høre noe mer ang det
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #17 Skrevet 11. juni 2010 Det er utrolig smertefullt om man prøver å dra forhuden tilbake, noe man ikke skal gjøre. Om forhuden bare er der, om den er aldri så stram, vil ikke det i og for seg være smertefullt. Den kan bli smertefull selv om man ikke rører den også. Mulig det er sjeldent, men det kan skje, og da synes jeg du kan slutte å uttale deg så bastant om ting du tydeligvis ikke har greie på.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #18 Skrevet 11. juni 2010 Sønnen min hadde forhud som var "grodd fast" i penis. Det var kun et lite "hull" som ikke var grodd fast. Han hadde gjentatte betenellser, og ble operert da han var fire år. Operasjonslegen sa etter operasjon at det var helt riktig avgjørelse å operere han. Jeg ba om før operasjon at om de klarte det så ville vi gjerne at han beholdt forhuden. Det var legen også enig om, og de gjorde det. Det er kanskje mer smertefult i ettertid da vi måtte passe på at den ikke "skled over såret" og grodde fast igjen. Etterpå kunne man ikke se noe på penis at den var operert. Sønnen min har nevnt for meg at han synes noen andre har "rar tiss". Jeg forklarer da at alle er forskjellige. Blir sønnen din ertet for andre ting? Blir han det så er dette bare en ting til på listen til de som erter.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2010 #19 Skrevet 12. juni 2010 Vi hadde en i klassen på barneskolen som måtte omskjæres av medisinske grunner. Jeg er ikke særlig stollt av det, men vi "mobbet" han litt, men jeg tror ikke han tok skade av det. Han fikk spørsmål om hvorfor han "skinnet" pølsa. Noen brukte å lage saksebevegelser med handa på sin egen kuk når han kom, for liksom å gjøre narr av han. Han fikk og kommentarer om at han var halvt dame siden de kuttet den av osv.. Ikke spesiellt hyggelige kommentarer, men barn sier jo så mangt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #20 Skrevet 12. juni 2010 Mobbing er grusomt, men tenk å mobbe noen for tisselassen av alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå