Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #1 Skrevet 2. juni 2010 Hva skjer etter at man har meldt seg som blodgiver? Jeg regner med at man da blir kalt inn til en undersøkelse en stund etterpå, men hvor lang tid tar dette? Hva blir gjort ved denne undersøkelsen før man eventuelt blir godkjent? Jeg klarer ikke å finne svar på disse spørsmålene på de aktuelle nettstedene, og det hadde vært greit å vite.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #2 Skrevet 2. juni 2010 http://www.blodbanken-oslo.no/praktisk/forste.html
tineline Skrevet 2. juni 2010 #3 Skrevet 2. juni 2010 Du blir kalt inn til en samtale, hvor du fyller ut blodgiverskjemaet for første gang, opplyser om eventuelle sykdommer du har og hva slags medisiner du tar, og så videre. Du gir ikke blod denne gangen, men blir heller ikke undersøkt reelt (min samtale var med en bioingeniør, og de fleste i blodbanken er vel nettopp dét?). Såvidt jeg husker tar de en liten blodprøve av deg. Og så får du premie, og deretter en ny innkallelse til den første blodgivningen.
babord Skrevet 2. juni 2010 #4 Skrevet 2. juni 2010 De ringer for å avtale et første møte, det skjedde etter ca. 3 uker for meg. Der må du fylle ut et skjema om medisinsk fortid og ha et intervju med en lege/sykepleier, der det snakkes om det du fylte ut i skjemaet. Etterpå tappes det noen glass med blod som sendes til testing for sykdommer. Når de får tilbake prøvene ringer de opp igjen for å avtale første gang du skal gi blod, det skjedde ca. 2 uker etter intervjuet med meg. Bli blodgiver! Og organdonor
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #5 Skrevet 2. juni 2010 Jeg ble innkalt til undersøkelse et par dager etter jeg hadde meldt meg. Der var det en samtale om å bli/være blodgiver, blodprøver og utfylling av skjemaet. To uker etter ringte de igjen og innkalte meg til å gi blod. Ga blod samme dag, det var en liten samtale med en av de i blodbanken, de sjekka blodprosenten (ga meg en gave) og kobla meg til nåla. Hele greia tok vel 10 min, og måtte ligge å drikke saft i 10-15 min etter. Hadde null ubehag i etterkant.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #6 Skrevet 2. juni 2010 http://www.blodbanken-oslo.no/praktisk/forste.html Oslo dette, da. Jeg bor ikke i Oslo, og det kan vel være annerledes andre steder. Takk for svar til alle!
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #7 Skrevet 2. juni 2010 Oslo dette, da. Jeg bor ikke i Oslo, og det kan vel være annerledes andre steder. Tja, du spurte vel generelt om hva som skjer når man har meldt seg som blodgiver? Var det sannsynlig at det er veldig annerledes rundt omkring, så hadde det vel vært viktig å spesifisere hvor? Du får satse på at de andre som har svart her, har vært akkurat der du skal da
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #8 Skrevet 2. juni 2010 Jeg ble innkalt til undersøkelse et par dager etter jeg hadde meldt meg. Der var det en samtale om å bli/være blodgiver, blodprøver og utfylling av skjemaet. To uker etter ringte de igjen og innkalte meg til å gi blod. Ga blod samme dag, det var en liten samtale med en av de i blodbanken, de sjekka blodprosenten (ga meg en gave) og kobla meg til nåla. Hele greia tok vel 10 min, og måtte ligge å drikke saft i 10-15 min etter. Hadde null ubehag i etterkant. Jeg skrev dette innlegget og bor heller ikke i Oslo..
kaprifolen Skrevet 2. juni 2010 #9 Skrevet 2. juni 2010 For meg har det foregått på samme måte på to steder. Ca 3 uker måtte jeg vente. Og mine tappinger tar gjerne ca en halvtime. Det er litt individuellt. De måler ofte blodtrykket ditt også. Også er det kanskje verdt å nevne at de tester deg for hiv, hepatitt og andre sykdommer som du kan smitte andre med via blod.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #10 Skrevet 2. juni 2010 Dere, jeg kritiserte ikke deg som linket til Oslo altså, jeg bare skrev at jeg ikke bor i Oslo. Ikke noe annet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #11 Skrevet 2. juni 2010 Da meldte jeg meg via giblod.no. Etter jeg var ferdig med å fylle ut skjemaet stod det at det kunne ta opptil tre uker før jeg hører noe, avhengig av sted i landet. Så da vet jeg det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #12 Skrevet 2. juni 2010 Oslo dette, da. Jeg bor ikke i Oslo, og det kan vel være annerledes andre steder. Takk for svar til alle! hadd noe å si hvor du bor? hvorfor spør du uten å si hvor de gjelder da? lykke til med blodgivn, mange flere burde gjøre det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå