Gå til innhold

Til dere som har adoptert

Anbefalte innlegg

Gjest Rosanna
Skrevet

Et nært vennepar av meg står på venteliste for å få adoptere, og nå nærmer det seg deres tur veldig snart. Jeg gleder meg sånn på deres vegne!

Barnet de får vil være ca ett år gammel gjetter de på ut fra alderen på andre adoptivbarn som har kommet fra samme land i det siste. Når de kommer hjem til Norge med barnet må de isolere seg litt fra venner og familie helt i starten for at barn og foreldre skal få tid til å bli kjent med hverandre, og for at barnet skal bli trygg på sin nye tilværelse. Hvor lang tid dette tar vil jo være individuelt.

Så jeg lurer på hvordan dette var for dere som har adoptert eller dere som står en adoptivfamilie nært. Tok det lang tid før familien kunne leve "normalt" som andre familier? Hvor lang tid tok det før venner og annen familie kunne ta aktivt del i den lilles liv?

Jeg gleder meg sånn til barnet skal komme. Jeg blir som en slags reservetante for han/henne, og kan knapt vente på å få bli kjent med barnet. Men så er det jo andre hensyn å ta i forhold til en nyadoptert i forhold til en nyfødt.

Videoannonse
Annonse
Gjest mamma
Skrevet

Vi har adoptert. Vi satte selvsagt stor pris på alle som var interessert i gullet vårt. MEN gullet vårt blir lett sliten hvis det skjer for mye eller folk kommer for tett på. Og det ble noe slitsomt med de som "maste" om å kome på besøk eller at vi skulle komme dit. Ungen skal være her hele livet og alle får hilse på etterhvert, og det aller viktigste er at barnet får en best mulig overgang til det nye livet. Glem ikke at adopterte barn har blitt revet opp fra alt kjent og kjært minst to ganger, ofte fler!

Det beste du kan gjøre er å spørre foreldrene når de får den lille om hva du skal gjøre - de kjenner ungen sin og vet hva som er best! Og når du kommer på besøk kan det være smart å be dem si fra hvis den lille blir sliten og besøket er langt nok.

Her finner du en del stoff ang temaet: http://www.a-c.dk/front.asp klikk på "adoption" oppe på siden, "slægt og venner" i menyen til venstre og så "kære beste" på siden som kommer opp - interesssant og nyttig stoff!

Da vi kom hjem hadde vi hendene fulle og samtidig mye som måtte ordnes. Eksempelvis var det ytterst få av klærne som passet, en del andre barnegreier som måtte handles inn med mer - kanskje du kan tilby å hjelpe med "forefallende" til å begynne med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...