Gjest sinnadama Skrevet 2. juni 2010 #1 Skrevet 2. juni 2010 Åååååå jeg er så sinna!!! Har skrevet om dette før også, men må jammen skrive en gang til for jeg er fremdeles supersinna. Og jeg trenger litt innspill på hvordan jeg skal greie å slutte å være sinna. For nå koker jeg helt over her. Mannen min har altså tatt på seg ekstra jobb i sommer. Dette er noe han hadde veldig lyst til å gjøre, men som kommer til å ta tre av fire helger i juli (fredag, lørdag, søndag) som er da vi har ferie. Bare så det er sagt: Dette er noe han har meldt seg frivillig til, og har ingenting med den vanlige jobben hans å gjøre. Og vi trenger ikke pengene. Han spurte ikke oss andre om hva vi syntes, men tok det bare på seg for så å informere i en bisetning om at han "skulle jobbe tre helger i sommer". jeg måtte nøste og nøste for å finne ut hva dette egentlig innebar. han hadde nok håper på at jeg ikke egentlig skulle få det med meg, og at han senere skulle si "ja men det5 har jeg jo sagt fra om for lenge siden" Det hadde vært lettere å svelge om det ikke var for at han allerede jobber ekstremt mye og er mye bortreist. Vi snakker et nesten tresifret antall reisedøgn i året. I tillegg har jeg også jobb, vi har barn som skal følges opp, og har ikke familie i nærheten som kan avlaste. Ettersom han er såpass mye borte så faller mye på meg. Og jeg merker at han også prøver å få flytta mer og mer over på meg. Ting som har vært "hans ansvar" i familien. Slikt som plenklipping, kontakt med håndverkere, og andre ting han har sagt han skal gjøre, som han bare utsetter og så til slutt skubber over til meg. (Kjøpe ny madrass til senga til poden, ettersom han kjører forbi IKEA på vei til jobb og har stor bil f.eks) han brenner konstant lyset sitt i begge ender. tar alltid på seg for mye, og er hele tiden supersliten. (Sier han selv) Men jeg er også sliten. Jeg har også lyst på en fin ferie. SAMMEN For ettersom han er så mye borte synes jeg at ferien skal brukes sammen. At vi skal ha tid sammen. Men det synes tydeligvis ikke han. Han syntes derimot at det var helt greit å ta på seg enda mer jobb, som gjør at vi nesten ikke kan gjøre noe annet enn å være hjemme i sommer. Og det uten engang å høre med meg om hva jeg syntes om det. Eller ta hensyn til hvilke behov vi andre tre i familien har. Vi har noen ting vi må gjøre. Forpliktelser både på hans og min side av familien. På hans side er det en familiehytte som det må gjøres en del på. Så vi hadde i utgangspunktet tenkt å være der i 8 - 10 dager. I tillegg døde faren min i vår, så vi må til mitt hjemsted for å hjelpe til med litt oppussing, og opprydning av papirer og slikt. Det tar nok også en drøy uke. Begge deler vil være fin kombinasjon av ferie, litt oppussing og tid med venner og familie. Så det er ikke slik at det er et ork og et slit. Men det er faktisk ikke nok sammenhengende dager i feriekalendern vår til at han kan få gjort begge deler. Så da blir det vel som vanlig jeg og ungene da! Som gjennomfører de planene vi i familien hadde i utgangspunktet. Mens han får surfe innom på det han har lyst til, som en voksen tenåringssønn. Begge steder ligger lengre enn pendleravstand til jobben. Og han kan jo umulig være begge steder samtidig. Jeg får nesten følelsen av at han helst vil at jeg og ungene skal reise avgårde så han kan få være gressenkemann hjemme og bare tenke på seg selv og jobbing. men vi er da vitterlig nok uten ham fra før. Jeg har jo prøvd å snakke med ham om dette, men han blir bare sur og stum. "jada jeg har skjønt at du ikke synes det er bra at jeg skal jobbe i sommer", sier han og så skal vi liksom være ferdig med det. men det greier ikke jeg. Jeg er så ufattelig irritert over egoismen i dette. At han bare driter i hva jeg måtte mene, eller hva ungene måtte mene, eller hva andre planer vi har, eller hva vi andre kunne tenke oss å bruke ferien sammen til. At han bare driter i at vi har lyst til å ha ferie sammen med ham. ÅÅÅ jeg er skikkelig sinna. Jeg greier ikke å være konstruktiv og "gjøre det beste ut av det". Jeg føler at jeg alltid må være den som gjør det!!!! Jeg greier ikke å se det fra hans side!! Eller å fokusere på at vi jo har mange dager sammen i juli, selv om det blir oppstykket. Det blir alltid oppstykket. Jeg hadde behov for at vi skulle kunne ha ferie i et strekk. Ikke tenke på organisering, og hvordan skal vi få verden til å gå opp i minst tre hele uker i strekk. Jeg tenker f*** ikkepå annet i hele resten av hverdagen min. Det er akkurat det jeg vil ha ferie fra. Jeg vet jeg sikkert overreagerer, men jeg greier virkelig ikke å ta meg sammen eller være konstruktigv akkurat nå. Jeg greier virkelig ikke. Og jeg har ikke lyst heller. Det er ALLTID jeg som må innrette meg etter hans ting. Så nå har jeg igrunn mest lyst til å vente til feriepengene kommer, og så bestille tur til Paris for meg og ungene, så kan han bare få sitte her hjemme og jobbe til han spyr. Jeg er så drit lei av at han alltid er delvis tilstede!!!!!
Gjest annemor30 Skrevet 2. juni 2010 #2 Skrevet 2. juni 2010 (endret) Åååååå jeg er så sinna!!! (.....) Javel så flytt fra han da vel, hvis du ikke klarer å kommunisere med han. Endret 2. juni 2010 av Scorpina
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #3 Skrevet 2. juni 2010 Men herre min da. Tenkt om typen din har lyst å tjene litt ekstra penger til å kjøpe noe han virkelig har lyst på. Og ja du overreagerer. Kanskje han rett og slett ikke har lyst å ha ferie med dere, kanskje han trives bedre med å jobbe.
Harlekin Skrevet 2. juni 2010 #4 Skrevet 2. juni 2010 Jeg synes at han, etter det du forteller, er egoistisk, ja. Det er endel menn (og kvinner) som tror at de kan leve som single og bare tenke på seg selv etter at de har stiftet familie, eller som totalt har misforstått hva det innebærer å være ektefelle og forelder. Har dere prøvd familierådgivning? Eventuelt å snakke med en utenforstående som mannen liker og har respekt for, som kanskje kan få ham til å revurdere prioriteringene sine?
Harlekin Skrevet 2. juni 2010 #5 Skrevet 2. juni 2010 (endret) Men herre min da. Tenkt om typen din har lyst å tjene litt ekstra penger til å kjøpe noe han virkelig har lyst på. Og ja du overreagerer. Kanskje han rett og slett ikke har lyst å ha ferie med dere, kanskje han trives bedre med å jobbe. Sånne egotanker passer ikke i en familie. Man kan ikke bare gjøre som man har lyst til hele tiden. Endret 2. juni 2010 av Harlekin
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #6 Skrevet 2. juni 2010 Sånne egotanker passer ikke i en familie. Man kan ikke bare gjøre som man har lyst til hele tiden. Så? Man må kunne være litt egoist i denne verdenen. La fyren bestemme selv. Han er en voksen mann. Bare forde HUN ikke syntes de trenger penger betyr ikke det at han mener det samme.
Mir Skrevet 2. juni 2010 #7 Skrevet 2. juni 2010 Sjokkert over de første kommentarene. Man kan ikke oppføre seg som en ungkarsmann når man har barn og er gift. Man MÅ ta andre inn i planleggingen, og dette var da noe han forhåpentligvis var klar over da de bestemte seg for å få barn ? Hus har de i tillegg, og det medfører også ansvar. Her er det ikke snakk om at det bare er å flytte ut, det er en far her som ikke regner med barnas tanker i forhold til ferie. Hva vil de? Vil de være på ferie med pappan sin ? Han gjør jo som det selv passer ham, uten å diskutere med iallefall sine kone først om det passer at han tar på seg denne jobben da de har ferie. Forstår at TS er irritert her, og jeg håper at dere igjen kan få satt dere ned for å få pratet om dette. om han sier "jeg har skjønt at du ikke liker at jeg skal jobbe". Så får du bare fortsette. Si at "Hva med barna? De vil vel på ferie med DEG? Vi vil på ferie med deg?" , og spørre om han ikke ønsker å bruke tid sammen med familien og barna. Siden han ønsker å jobbe mye, og dytter ting over på deg, så kan det jo være at han føler han ser barna sine så lite at han har dårlig samvittighet. En venninne av meg som var enebarn fikk alltid dytter over mye penger fra sin far, fordi han jobbet mye, og hadde aldri tid til henne. Istedetfor å bruke tid når han hadde det, jobbet han bare mer, og ga henne mer penger og materielle saker. Kanskje han gruer seg, han vet hva kan gjøre når han jobber og det er en trygg sone for han, men hjemmebane føler han seg usikker på?
Harlekin Skrevet 2. juni 2010 #8 Skrevet 2. juni 2010 Så? Man må kunne være litt egoist i denne verdenen. La fyren bestemme selv. Han er en voksen mann. Bare forde HUN ikke syntes de trenger penger betyr ikke det at han mener det samme. Da kan man ikke ha en familie. Selvfølgelig skal man ta vare på seg selv også, men å ta på seg ekstra jobbing, uten å konsultere partneren, når en allerede er masse borte fra familien og har lesset hele ansvaret over på kona - det er ren egoisme (nå svarer jeg selvsagt utifra at det som TS skriver, er slik det er), og man kan faktisk ikke være så ego og forvente å få ha alle familiegodene også.
Gjest Iah Skrevet 2. juni 2010 #9 Skrevet 2. juni 2010 Så? Man må kunne være litt egoist i denne verdenen. La fyren bestemme selv. Han er en voksen mann. Bare forde HUN ikke syntes de trenger penger betyr ikke det at han mener det samme. Men han kan ikke bare gå utifra at kona kan ta barna. Tenk om hun var av samme ulla og også hadde tatt på seg jobb de samme helgene! Når man har barn sammen krever det faktisk at man må snakke sammen, man kan ikke bare kjøre sololøp.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2010 #10 Skrevet 2. juni 2010 Men herre min da. Tenkt om typen din har lyst å tjene litt ekstra penger til å kjøpe noe han virkelig har lyst på. Og ja du overreagerer. Kanskje han rett og slett ikke har lyst å ha ferie med dere, kanskje han trives bedre med å jobbe. Javel.. da får han vel ta med seg barna mens han jobber også da.. For det er jo faktisk ikke sånn at et hjem er fri for jobb heller..
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #11 Skrevet 2. juni 2010 Jeg synes faktisk du har en grunn til å være sint. En ting er den "sommerjobben" som er noe han virkelig har lyst til. Det kunne ha vært ok dersom dette hadde blitt tatt opp med deg først. Da kunne dere sammen funnet alternativer slik at han kunne ta den jobben og dere kunne få ferie sammen. Det er veldig egoistisk å bare bestemme seg for noe som påvirker hele familien. Mannen din er voksen og gjør som han selv vil. At han ikke evner å se at det går utover familien viser tegn på at Familien AS er ditt ansvar. Nå har mannen din faktisk gjort dette og det er ingenting du får gjort noe med fra eller til. Du er bare nødt til å forholde deg til det. Har selv vært i et slikt forhold og gradvis så endret følelsene mine seg helt til jeg en dag avsluttet forholdet. Man har forventninger til at med to voksne så skal man sammen dra lasset vedr. Familien AS. Når dette ikke skjer så opplever man stadig brutte forventninger og løfter. Det gjør noe med en. Hadde jeg vært deg så hadde jeg planlagt all ferie uten ham og så fikk han delta dersom han ville. Hadde ikke nølt et sekund på å bestille en reise til Paris med unger. -Unni-
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #12 Skrevet 2. juni 2010 Men han kan ikke bare gå utifra at kona kan ta barna. Tenk om hun var av samme ulla og også hadde tatt på seg jobb de samme helgene! Når man har barn sammen krever det faktisk at man må snakke sammen, man kan ikke bare kjøre sololøp. Merkelig hvor sammenkjørte folk skal være med en gang de får barn, men når de ikke har unger så skal de kunne bestemme selv hva de vil gjøre ... Har ihvertfall lært det her. Men siden dette bare er en side av saken så gidder jeg ikke å syntes så syndt på TS. Hun burde være jævlig glad hun i det heletatt har råd til sommerferie.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #13 Skrevet 2. juni 2010 Javel.. da får han vel ta med seg barna mens han jobber også da.. For det er jo faktisk ikke sånn at et hjem er fri for jobb heller.. Spørs åssen jobb han har da. Takk jeg veit det ikke er fri for jobber hjemme heller. Jeg jobber fult og kommer rett hjem til ett hus jeg må rydde.
Gjest molte Skrevet 2. juni 2010 #14 Skrevet 2. juni 2010 (endret) Ja, mannen din er egoistisk og du har grunn til å være sinna. Han kan ikke nedprioritere familien når han først har skaffet seg en. Og det er respektløst av ham å ta store avgjørelser uten å snakke med deg om det. Endret 2. juni 2010 av Scorpina
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2010 #15 Skrevet 2. juni 2010 Spørs åssen jobb han har da. Takk jeg veit det ikke er fri for jobber hjemme heller. Jeg jobber fult og kommer rett hjem til ett hus jeg må rydde. ts sier at dette ikke har noe med jobben hans å gjøre, samt at de ikke trenger disse pengene. Det er mao noe han har ønsket selv. og her i huset tar vi i allefall sånne avgjørelser sammen, i allefall så lenge det er noe som påvirker familien. I dette tilfellet går det utover ferien.. Mulig jeg er ekstra heldig jeg da ??
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #16 Skrevet 2. juni 2010 ts sier at dette ikke har noe med jobben hans å gjøre, samt at de ikke trenger disse pengene. Det er mao noe han har ønsket selv. og her i huset tar vi i allefall sånne avgjørelser sammen, i allefall så lenge det er noe som påvirker familien. I dette tilfellet går det utover ferien.. Mulig jeg er ekstra heldig jeg da ?? "Mannen min har altså tatt på seg ekstra jobb i sommer" Det er jo fortsatt en jobb og det er ikke alle steder man kan ha med seg barn.
Mir Skrevet 2. juni 2010 #17 Skrevet 2. juni 2010 (endret) Det er forskjeller. Noen har penger, andre har ok/normalt med penger, og noen har lite penger og kan dermed ikke på ferie. Nå er det ikke pengene som er problemet i denne saken, det er det at familien ikke kommer først for mannen. Det har ingenting å gjøre om de er rike, om kona bør føle seg heldig eller ikke. Det handler om at det er skjev fordeling innen familien, og planlegging utenom. Dette er jo spesielt viktig når man har småbarn, at det taes med i planene. Hva synes du? Er det ikke viktig? Endret 2. juni 2010 av Scorpina
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #18 Skrevet 2. juni 2010 Jeg skjønner at det er kjedelig for deg, og ja, jeg syns han er egoistisk. Samtidig så tror jeg at "gjort er gjort", og i stedet for å fokusere så veldig på dette, prøve å gjøre det beste ut av de dagene dere får sammen. Jeg skjønner at du er sliten, har selv to barn og en mann som er ukependler, og vet at det blir mye på den som "er igjen hjemme". Vi får bare en uke sammen hele familien denne sommeren, og det er bare takket være en snill farmor som tar ungene et par uker. Slitsomt å få kabalen til å gå opp, men sånn er det. Det kommer flere sommerferier. Du får ta deg en "husmorferie" på høsten en gang, så kan han være hjemme med hus og barn mens du koser deg på spa hotell eller noe (kan jo bruke opp de pengene han får for ekstrajobben..), så får han se at det er ikke bare en dans på roser å være hjemme heller! Håper dere finner ut av det:)
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2010 #19 Skrevet 2. juni 2010 Ja han er egoistisk og bortskjemt. Man tar ikke slike avgjørelser over hodet på familien uten å spørre dem. Frekt er det! Jeg hadde flippa over!
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #20 Skrevet 2. juni 2010 Skjønner veldig godt at du er sinna! Denne mannen er ikke noe annet enn en egoist som ikke skjønner at når man har skaffet seg en familie, så må man prioritere familien av og til, og ikke bare følge sine egne lyster og ønsker hele tiden. Familien og barna er HANS ansvar også, ikke bare ditt! Jeg kjenner mange som tenker sånn (samboeren min jobber i en bransje der alle er forvokste guttunger som foretrekker å leke og reise med hverandre framfor å bruke tid med familien sin). Jeg har ikke noen råd, fordi jeg vet hvor håpløst det er å prøve å nå fram til noen som ikke klarer å se noen andre enn seg selv og sine egne behov. "/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå