lidia Skrevet 2. juni 2010 #1 Skrevet 2. juni 2010 Jeg vil bli litt brun nå før jeg reiser på ferie 1 juli. Jeg har tatt det nå tre dager på rad, 11 minutter hver gang. Mulig det er litt i minste laget, men jeg er jo ikke rød engang..hvor ofte og hvor lenge bør jeg ta sol? Lenge siden jeg har tatt det, husker før for lenge siden, da hadde vi solkort, og sola oss en halvtime hver gang ca. Bør jeg ta såpass lenge? Det er jo sviin dyrt jo, 2,5 min for 10 kr. Jeg betalte 50 kr for 11 min i dag tidl.. Bør jeg bruke krem eller noe for å få bedre farge??
Frøken Helene Skrevet 2. juni 2010 #2 Skrevet 2. juni 2010 Jeg holder på å sole meg opp litt til en Asia-ferie i slutten av juni. Jeg har solt meg sammen med samboeren min 2 ganger i uken i 2 uker nå. Vi har lagt i 20 minutter hver gang, og merket stor forskjell før/etter. Vi har ikke brukt noe som helst form for spesialkrem i forkant, kun vanlig bodylotion.
Jade Skrevet 2. juni 2010 #3 Skrevet 2. juni 2010 Jeg har lagt 21 minutter 2 ganger denne uken, og har gått fra bleikfis til medium brun! (du skal forresten ikke bli rød. da har du solt deg for lenge!) Kommer sikkert til å ta 2 ganger neste uke også, og så holde det ved like 1 ganger i uken, kanskje sjeldere. Jeg merker forresten stor forskjell på Brun&Blid sine solariumer i forhold til Sats sine som jeg IKKE fikk farge av!
Ms Looselips Skrevet 3. juni 2010 #4 Skrevet 3. juni 2010 Du bør ikke ta solarium oftere enn annenhver dag til du har oppnådd den brunfargen du ønsker. Deretter kan du fortsette å ta solarium en gang i uken for å bevare brunfargen... På de fleste solarium står den en tabell som viser hvor lenge du burde sole deg etter hudtype. Feks 6 min første gangen. Deretter skal du øke med 2-3 min mellom hver soling opptil max feks 15-20 min. (Dette gjelder for en nordisk hudtype i Luxura solseng hos brun og blid!)
lidia Skrevet 8. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. juni 2010 Ser nå at jeg begynner å få farge og er veldig happy for det. Jeg har tatt sol ganske ofte, nesten hver dag, men korte perioder ca 10-12 min hver gang. Er dette for mye? Merker at jeg begynner å bli litt hekta og jeg vil bli enda brunere. Hvorfor bør man ha minst en dag i mellom hver gang - dersom man ikke blir brent da, da sier det seg jo selv.
Celwikisa Skrevet 9. juni 2010 #6 Skrevet 9. juni 2010 Ser nå at jeg begynner å få farge og er veldig happy for det. Jeg har tatt sol ganske ofte, nesten hver dag, men korte perioder ca 10-12 min hver gang. Er dette for mye? Merker at jeg begynner å bli litt hekta og jeg vil bli enda brunere. Hvorfor bør man ha minst en dag i mellom hver gang - dersom man ikke blir brent da, da sier det seg jo selv. Jeg hadde tatt sol 4 ganger før, for en god stund siden. Men siden jeg drar til Italia imorgen tom jeg sol igår. Da tok jeg 30 minutter. Jeg føler at det er ganske lenge, men ble godt brun. Jeg smørte kroppen inn med bruningskrem som man får kjøpt på solariumet for å bli brunere. Jeg så stor forskjell etter en dag. Skal ta ikveld eller imorgen tidlig også, 30 minutter. Det lønnte seg virkelig. Men dette er ikke noe jeg vil gjøre fast - kun før Italia-ferien. Dere vet hvor kjedelig det er å se hvit ut i Italia! Andre ganger jeg har solet meg har det gått i 15-25 minutter. Jeg vil anbefale som sagt ovenfor, å ta sol max annenhver dag til ønsket oppnådd farge. Og ett godt tips er å ikke dusje etter soling(vent til dagen etterpå) da dette stopper bruningen i huden som fortsetter å brune seg 12-24 timer etter soling.
Lykkelitenen Skrevet 9. juni 2010 #7 Skrevet 9. juni 2010 Å dusje har ingen ting å si, fargen vil komme uansett. Er fysisk umulig å stoppe pigmenteringen ved å dusje, da denne fåregår inne i huden.
Celwikisa Skrevet 9. juni 2010 #8 Skrevet 9. juni 2010 Å dusje har ingen ting å si, fargen vil komme uansett. Er fysisk umulig å stoppe pigmenteringen ved å dusje, da denne fåregår inne i huden. Åja, da er vel det du sier riktig. Dette har jeg kun hørt fra flere folk... men kan godt hende dette ikke stemmer.
Gjest asanti Skrevet 9. juni 2010 #9 Skrevet 9. juni 2010 Husk solkrem! For guds skyld! Det gjør at farge sitter lengre og blir finere. Start med 10min ca de første gangene å øk gradvis opp til 20min. Ta annen hver dag i en uke å gå ned til 1-2 ganger. Så blir du nok fin.
Gjest asanti Skrevet 9. juni 2010 #10 Skrevet 9. juni 2010 Husk solkrem! For guds skyld! Det gjør at farge sitter lengre og blir finere. Start med 10min ca de første gangene å øk gradvis opp til 20min. Ta annen hver dag i en uke å gå ned til 1-2 ganger. Så blir du nok fin.
Lykkelitenen Skrevet 9. juni 2010 #11 Skrevet 9. juni 2010 Er en vanlig myte Hører den til stadig, men den stemmer på ingen måte.
AnneBonny Skrevet 9. juni 2010 #12 Skrevet 9. juni 2010 Tar aldri sol... Har muligens fått litt overdrevent synspunkt eller erfaring på det punktet. Husker en søt jente på ungdomsskolen som tok sol hele tiden, hun ble en brunrød sak med stram hud. Hun solte seg to-tre ganger i uka i et halvt år. Begynte å få rynker tidlig. Jeg har ikke turt etter å ha vært vitne til noe såpass brunt! Vet ikke jeg....
Jade Skrevet 9. juni 2010 #13 Skrevet 9. juni 2010 2-3 ganger i uken i et halvt år, kan vi vel kalle overdrevent bruning. Ikke rart hun fikk rynker Så lenge man har litt solvett, så tviler jeg man blir sviske av å sole seg normalt
sophiaM Skrevet 9. juni 2010 #14 Skrevet 9. juni 2010 Husk solkrem! For guds skyld! Det gjør at farge sitter lengre og blir finere. Start med 10min ca de første gangene å øk gradvis opp til 20min. Ta annen hver dag i en uke å gå ned til 1-2 ganger. Så blir du nok fin. Har hørt mange steder at man ikke skal bruke vanlige solkremer med faktor når man skal være i solarium? At det ikke skal ha noen hensikt i det hele tatt, men ikke vet jeg, vet du noe mer om det? Og hvis det er de kremene man får kjøpt på de automatene i solstudio er det bare bortkastede penger, disse har ingen effekt eller beskyttelse what so ever.. bortsett fra selvbruning. Som selvfølgelig går bort etter en kort stund, og da er det jo like så greit å droppe å ta sol i det hele tatt, og bare smøre på meg selvbruning.
Gjest asanti Skrevet 9. juni 2010 #15 Skrevet 9. juni 2010 Etter som jeg vet så er det ingen som lager spesialsolkrem til solarium. Man kan fint bruke vanlig solkrem, beskyttelse er beskyttelse! Strålene er akkurat det samme uansett. Så fyr på med solkrem, viktig med solvett.
Jade Skrevet 9. juni 2010 #16 Skrevet 9. juni 2010 Må man ikke ta ekstra lenge solarium hvis man smører seg med solfaktor da? Er det da ikke bedre å la være å ta på solfaktor, og heller ikke ta sol så lenge, slik at man ikke blir brent?
Gjest Iah Skrevet 9. juni 2010 #17 Skrevet 9. juni 2010 Man skal IKKE bruke solkrem i solarium! Råd ved bruk av solarium Hvis du likevel skal bruke solarium er det viktig å følge disse rådene fra Statens strålevern: - Bruk alltid beskyttelsesbriller. Noen sover med åpne øyne. Solarier gir ofte mindre synlig lys enn naturlig sol og trenger derfor ikke å være ubehagelig å se på - Fjern kosmetikk i god tid på forhånd og ikke bruk noen form for solkrem - Unngå eksponering ved bruk av medisiner som øker følsomheten for ultrafiolett stråling. I tvilstilfeller, oppsøk lege eller annen medisinsk ekspertise - Vent minst 48 timer mellom de to første gangene du tar solarium - Ikke sol deg ute og i solarium på samme dag - Følg anbefalt solingstid, eksponeringsintervall og bruksavstand - Oppsøk lege eller annen medisinsk ekspertise dersom vedvarende hevelser, klumper eller sår oppstår, eller hvis pigmenterte føflekker forandrer seg Hentet fra kreftforeningen.no
Teriyaki Skrevet 9. juni 2010 #18 Skrevet 9. juni 2010 Jeg har tatt sol tre ganger i uken i fire uker nå, og har nå en uke igjen før jeg skal reise til Kroatsia. Har solet meg 21 minutter bortsett fra første uken hvor jeg gradvis trappet opp soletiden. Har fått en fin grunnfarge. Jeg blir brun veldig sakte da, så det er sikkert de som hadde sett svart ut hvis de hadde solet seg så mye som jeg har gjort. Soler meg kun en periode i året, og det er ca. fem uker før jeg reiser bort noen steder. Håper på å kunne gjøre det mindre etter hvert, fordi jeg merker jo at jeg allerede nå blir lettere brun enn for tre år siden da jeg så vidt hadde vært utenfor skandinavia og i tillegg aldri orket å ligge så lenge i solen (syntes det var kjedelig).
sophiaM Skrevet 9. juni 2010 #19 Skrevet 9. juni 2010 (endret) Er det veldig skadelig for øynene å ta sol uten å bruke de beskyttelsesbrillene? Og er det veldig farlig å ikke lukke øynene? Jeg bruker linser, kan det ha noen negativ konsekvens for øynene mtp solarium? Endret 9. juni 2010 av sophiaM
lidia Skrevet 9. juni 2010 Forfatter #20 Skrevet 9. juni 2010 Tusen takk for mange svar. Jeg har også hørt at man ikke skal bruke solkrem i solarium, så jeg har ikke brukt det. Jeg tar heller ikke sol resten av året, og det er over et år siden sist jeg tok sol, så da er det vel kanskje ikke så farlig at jeg har tatt dette såpass ofte nå, og så kort tid. For en gangs skyld har jeg lyst til å føle meg vel og brun, så jeg skal ta noen timer til, det koster flesk, men det får gå for denne gang. Jeg bruker også linser, og det går greit å ta sol, jeg har spurt om dette en gang, men jeg mener de sa at man burde bruke beskyttelsesbriller, men jeg har ikke brukt det. Jeg ville ikke hatt øynene åpne, har du det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå