Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #1 Skrevet 2. juni 2010 Dette er ikke ment som 'se hvor lite jeg spiser i løpet av en dag'-tråd. Dere som spiser sunt, hva spiser dere i løpet av en dag? Tenkte at dette kunne være en inspirasjon for mange:)
MarilynM Skrevet 2. juni 2010 #2 Skrevet 2. juni 2010 (endret) Tja.. Nå klassifiseres jeg som ekstrem av de fleste, og er lidenskapelig opptatt av at "sunn" ikke betyr "kalorifritt", så her er en vanlig dag for meg: Før frokost: 1 toppet ss purely greens pulver rørt ut i eplejuice Frokost -Smoothie: 1/2 banan 3 håndfuller skogsbær 1 ss Tart Cherry 2 ss div omega3-oljer 1 ss ris/hemp-protein 1 ts rå kakao 1 ts biepollen Rismelk så det dekker, blendes. Lunsj: 1 stort stykke glutenfri, grov pai med egg, bacon, aubergine, soltørkede tomater og div krydder (blandt annet) Middag -Wok: Laksefilet Frossen grønnsaksblanding kokosmelk sitronjuice, pepper Kvelds: Stort kakestykke av denne typen: http://www.sanabona.no/oppskrifter/oppskrifter/mango-ostekake-raw Innimellom kan jeg snacke litt på Gojibær, kakaonibs, nøtter, frukt og grønnsaker. Drikker masse vann, litt te, og kanskje litt tranebærjuice. Tar multivitaminer, melkesyrebakterier, betakaroten og litt andre ting. Endret 2. juni 2010 av MarilynM
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #3 Skrevet 2. juni 2010 Frokost: Musli og yoghurt, te og kanskje et glass juice. Mellommåltid: Frukt, gjerne en banan Lunsj: Salat, havregrøt, eller brød med pålegg. Mellommåltid: Et eple eller noe sånt. Middag: Kylling, svin eller fisk med grønnsaker, ofte en salat (da gjerne med egg og/eller avokado i for å gi litt mer metthetsfølelse), pai, omelett eller lignende. Hvis jeg er sulten på kvelden tar jeg en fem-seks valnøtter eller noe lignende. Jeg har kuttet ned på karbohydrater fra cirka tre-fire om dager og ut, og spiser ikke ris/pasta/poteter, men ellers tar jeg ikke karbodelen så tungt. Har jeg vært på trening spiser jeg mer, er det noe spesielt som skjer spiser jeg det som serveres der. Ikke noe fancy, med andre ord, og veldig lite stress.
Angelfalls Skrevet 2. juni 2010 #4 Skrevet 2. juni 2010 (endret) Frokost: 2 skiver m pålegg 1 glass juice 1 næringsdrikk (300kcal) Lunsj: 2 skiver m pålegg 1 glass rismelk Mellommåltid: 1 næringsdrikk (300 kcal) 1 bolle e.l. Middag: Vanligvis hvit fisk, skinke etc potetmos/pasta grønsaker 1 glass juice Kvelds: 1 næringsdrikk (300 kcal) yoghurt med weetabix tranebær 1/2 eple og 1/2 banan Tilstreber dette i hvertfall. Noen ganger blir det litt krøll i rytmen og sånn menmen. Så kalsium, magnesium og omega-3 tilskudd Endret 2. juni 2010 av Angelfalls
Mir Skrevet 2. juni 2010 #5 Skrevet 2. juni 2010 (endret) Frokost: 2 knekkebrød 1 grov brødskive Lunch: Samme mengde som frokost, gjerne i tillegg 1 avocado/pære mellommåltid: Nøtter, 1 frukt, evt 1 knekkebrød Middag: Alltid kylling eller fet fisk 150-200 gram Alltid salat eller grønnsaker Poteter, ris eller grønne bønner i ok mengde. Kvelds: Havregryn blandet med lettyoghurt ... og vann før jeg inntar alle måltider. Drikker ikke noe annet enn vann og kaffe. Og selvfølgelig pålegg på skivene mine; ) Endret 2. juni 2010 av Mir
Satsuma Skrevet 2. juni 2010 #6 Skrevet 2. juni 2010 Drikker masse vann, litt te, og kanskje litt tranebærjuice. Tar multivitaminer, melkesyrebakterier, betakaroten og litt andre ting. Detaljspørsmål: Hvorfor tar du melkesyrebakterier og betakaroten, og hvordan inntas de?
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #7 Skrevet 2. juni 2010 Tja.. Nå klassifiseres jeg som ekstrem av de fleste, og er lidenskapelig opptatt av at "sunn" ikke betyr "kalorifritt", så her er en vanlig dag for meg: Før frokost: 1 toppet ss purely greens pulver rørt ut i eplejuice Frokost -Smoothie: 1/2 banan 3 håndfuller skogsbær 1 ss Tart Cherry 2 ss div omega3-oljer 1 ss ris/hemp-protein 1 ts rå kakao 1 ts biepollen Rismelk så det dekker, blendes. Lunsj: 1 stort stykke glutenfri, grov pai med egg, bacon, aubergine, soltørkede tomater og div krydder (blandt annet) Middag -Wok: Laksefilet Frossen grønnsaksblanding kokosmelk sitronjuice, pepper Kvelds: Stort kakestykke av denne typen: http://www.sanabona.no/oppskrifter/oppskrifter/mango-ostekake-raw Innimellom kan jeg snacke litt på Gojibær, kakaonibs, nøtter, frukt og grønnsaker. Drikker masse vann, litt te, og kanskje litt tranebærjuice. Tar multivitaminer, melkesyrebakterier, betakaroten og litt andre ting. Beklager å bryte inn i en fin, inspirerende tråd, men dette er så interessant at jeg bare må spørre. Hva er Tart Cherry? Hvorfor tar du ris/hemp-protein? Hvorfor biepollen? Hvorfor rismelk? Og ikke minst, smaker denne superdrikken godt? ^^
MarilynM Skrevet 2. juni 2010 #8 Skrevet 2. juni 2010 Detaljspørsmål: Hvorfor tar du melkesyrebakterier og betakaroten, og hvordan inntas de? Hehe.. Var vel forbredt på noen spørsmål her ja.. Betakaroten tar jeg for brunfargens skyld, fordi det inneholder mye antioksidanter (Tar Solaray/Bio-Life sin, de har flere typer antioksidanter) Melkesyrebakterier er bra for å normalisere bakteriene i tarmen, gir mer stabil fordøyelse, tar brodden av evt reaksjoner hvis jeg får i meg noe jeg ikke tåler, bra for immunforsvaret. Begge deler inntas i pilleform, hvis det er det du mener?
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #9 Skrevet 2. juni 2010 Tja.. Nå klassifiseres jeg som ekstrem av de fleste, og er lidenskapelig opptatt av at "sunn" ikke betyr "kalorifritt", så her er en vanlig dag for meg: Før frokost: 1 toppet ss purely greens pulver rørt ut i eplejuice Frokost -Smoothie: 1/2 banan 3 håndfuller skogsbær 1 ss Tart Cherry 2 ss div omega3-oljer 1 ss ris/hemp-protein 1 ts rå kakao 1 ts biepollen Rismelk så det dekker, blendes. Lunsj: 1 stort stykke glutenfri, grov pai med egg, bacon, aubergine, soltørkede tomater og div krydder (blandt annet) Middag -Wok: Laksefilet Frossen grønnsaksblanding kokosmelk sitronjuice, pepper Kvelds: Stort kakestykke av denne typen: http://www.sanabona.no/oppskrifter/oppskrifter/mango-ostekake-raw Innimellom kan jeg snacke litt på Gojibær, kakaonibs, nøtter, frukt og grønnsaker. Drikker masse vann, litt te, og kanskje litt tranebærjuice. Tar multivitaminer, melkesyrebakterier, betakaroten og litt andre ting. Spennende!! Kan ikke du lage en egen tråd med tips til sunne frokost, middag, kaker og slikt? (Om du synes det er rart å bare lage en slik tråd uten videre, referer gjerne til meg, den anonyme brukeren med lidenskap for sunne kaker. :D ) Evt skrive inn flere matforlag i den tråden her? Please? *Se pent på*
MarilynM Skrevet 2. juni 2010 #10 Skrevet 2. juni 2010 Beklager å bryte inn i en fin, inspirerende tråd, men dette er så interessant at jeg bare må spørre. Hva er Tart Cherry? Hvorfor tar du ris/hemp-protein? Hvorfor biepollen? Hvorfor rismelk? Og ikke minst, smaker denne superdrikken godt? ^^ For det første, denne drikken er NYDELIG! Det er like populært hos alle jeg har servert den til, og veldig lettvint (tar 5 min å lage) Tart Cherry er et flytende konsentrat av surkirsebær. Det er betennelsesdempende, bra for konsentrasjon og søvn, og har over 5000 orac pr ts (mål på antioksidanter, blåbær har f.eks ca 6000 pr 100g). I tillegg et det dødsgodt! Du kan jo lese litt mer om det her: http://www.super-nature.no/ --> Supermat --> Tart Cherry Jeg har ris/hemp-protein i smoothien for å gjøre den mer mettende og få mindre blodsukkerstigning. Jeg tåler ikke melk, og vil holde meg langt unna kunstige søtningsmidler som de fleste proteinprodukter er stappa med. I tillegg er spesielt Hemp-proteinet fullt av næringsstoffer. Rismelk bruker jeg istedet for melk, tåler ikke melk, og tror heller ikke det er bra for de fleste. Se her: http://www.utenglutenogmelk.info/Melkeintoleranse.html Biepollen kan du lese litt om her: http://www.natur.no/epages/Natur.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Natur/Products/1675 Jeg bruker ikke denne typen, men virkningene er de samme. Den viktigste grunnen til at jeg tar det, er fordi den fjerner pollenallergien min, særlig i kombinasjon med Purely Greens-pulveret. --> http://www.kinsarvik.no/VarevisningDetalj.aspx?varekode=091404890021&hkat=1&kat=5&grp=1 Biepollen finnes også i tablettform, f.eks Femal eller Natures Way Bee Pollen. Ble du litt klokere nå?
MarilynM Skrevet 2. juni 2010 #11 Skrevet 2. juni 2010 Spennende!! Kan ikke du lage en egen tråd med tips til sunne frokost, middag, kaker og slikt? (Om du synes det er rart å bare lage en slik tråd uten videre, referer gjerne til meg, den anonyme brukeren med lidenskap for sunne kaker. :D ) Evt skrive inn flere matforlag i den tråden her? Please? *Se pent på* Jeg har faktisk en blogg som brukes til denslags, men vil ikke legge ut adressen offisielt. Hvis du gidder å sende meg en PM derimot, skal vi se om du kan få adressen.. Ellers anbefaler jeg Kjernesunn Familie-bøkene, der er det masse nydelige oppskrifter!
tineline Skrevet 2. juni 2010 #12 Skrevet 2. juni 2010 Frokost: to kopper kaffe, deretter to skiver grovbrød med hhv fiskepålegg og ost, eller havregrøt med frukt. Ett glass juice Lunsj: Når jeg er ute i felt, er det enklest med brødskiver. I tillegg har jeg frukt. Når jeg er i mer siviliserte omgivelser, spiser jeg som oftest middagsrester fra dagen før til lunsj. Middag: For eksempel: - Bakte rotfrukter med tilbehør som fetaost, oliven, salat, avocado etc. - Pastasalat med grov pasta, erter, squash, tomater, oliven, ruccula e.l. - egentlig ganske forefallende grønnsaker jeg syns passer. I tillegg ALLTID masse parmesan. - Taco med mager kjøttdeigtype, gulrot, tomat, paprika, rå løk, agurk, stangselleri, mais, tacosaus og ost - Ovnsbakt fiskefilet med dampede grønnsaker og potetstappe - Koteletter, poteter og surkål - Og så videre. Vanligvis spiser jeg bare tre måltider om dagen, og supplerer med frukt ved behov. Spiser jeg middag tidlig, tar jeg en skive eller to til kvelds. Er ikke så veldig opptatt av søtt, så jeg klarer fint å holde meg unna slikkerier. De viktigste holdepunktene mine er: - 5 om dagen (men helst 7) - Litt av alt - Spise til jeg er mett - Spise grove kornprodukter og grove grønnsaker Ellers tar jeg fast gode bakterier hver dag, og supplerer av og til med aloe-vera tabletter for magen. Jeg drikker veldig mye, spesielt urteteer og grønn te, men ikke for å være sunn - jeg syns det er kjedelig å drikke vann i særlig store mengder. Jeg har irritabel tykktarm, så for meg er det viktig å ha litt oversikt over hva jeg spiser, samt passe på å få i meg nok frukt og grønt, og ikke for mye av visse matvaregrupper som magen reagerer mer på.
Lisa-Marie Skrevet 4. juni 2010 #13 Skrevet 4. juni 2010 Før jeg drar på jobben kl. 05.30: en skål med bixit og biola. Frokost på jobben kl. 09.30: 2 husmann knekkebrød eller fiberrik solsikke med enten kalkunpålegg eller kyllingpostei og vann Lunsj kl. 11.00: Siden det er så kort mellom frokost og lunsj på jobben er jeg sjeldent sulten til lunsjen, så da tar jeg enten en frukt eller ett knekkebrød med pålegg og et glass skummet melk. Middag ca. kl. 15.30: Her hjemme går det i spagetti, kylling, lasagne, karbonader, gryter o.l. Er ikke alltid det blir like sunn middag og vann så klart. Kvelds kl 19-20: 2 husmann knekkebrøs eller fiberrik solsikke med enten kalkunpålegg eller kyllingpostei eller havregryngrøt kokt på vann med banan og kanel. Drikker gjerne vann eller saft da. Jeg kjøper ofte frukt så da pleier jeg å gå å småspise på det mellom måltidene. Jeg er litt opptatt og ha en fin balanse mellom karb. og proteiner, så prøver å velge rent kjøtt til pålegg og middag, samt byttet ut yoghurt med skyr. Lager meg også noen ganger omelett og spiser denne uten brød istedenfor havregrøt og bixit. Jeg har tilogmed veddet med en på jobben om å ikke spise godis eller drikke brus på en måned, taper jeg må jeg ut med 500kr og det vil jeg ikke. Er lettere for meg å nå målet når det er et veddemål :D
Gjest Navifairy Skrevet 4. juni 2010 #14 Skrevet 4. juni 2010 Frokost: 1 banan/1 yoghurt(slike 125gr beger) Mellom: En neve rosiner/nøtter Lunsj: 1 Skyr 1 eple eller annen frukt 2 knekkebrød med hva jeg har lyst på Mellom: 1 frukt Middag: Hva vi har til middag den dagen. Jeg prøver å følge tallerkenmodellen. Altså, 1/4 kjøtt, 1/4 potet,ris e.l og 2/4 grønnsaker. Kvelds: En bolle med yoghurt, bær og litt müsli. Dette gjelder selvfølgelig ikke HVER dag. Det er jo viktig å variere. Men mengden ser du jo. Jeg spiser ikke så mye til frokost, da jeg ikke har matlyst om morgenen.. men det er allikevel viktig å få i seg noe for å få igang kroppen!
Pimp Skrevet 4. juni 2010 #15 Skrevet 4. juni 2010 vet ikke hvor sunn jeg er, men dette spiser jeg: Frokost: havregrøt eller 2 kokte egg eller musli med yoghurt 11-mat: hjemmelaget sushi eller omelette (hvis jeg ikke har spist egg til frokost) 15-mat: knekkebrød med ost og agurk eller sardiner med brød middag: kyllingfilet eller fisk med grønnsaksblanding kvelds: knekkebrød snacks: vannmelon, oliven, valnøtter, popkorn, moreller, tomater, agurk, sesam snaps og en gang iblant: sjokolade
Gjest *Maja* Skrevet 5. juni 2010 #16 Skrevet 5. juni 2010 Frokst: 2-3 knekkebrød med leverpostei En håndfull druer 1-2 kopper kaffe :gjeiper: 1-2 glass vann Lunsj: 1 karbonade med en håndfull ris krydret godt med peppermix Mellom: 2 knekkebrød med leverpostei Middag: Laks/kylling/kjøttdeig med ris eller grov pasta og saus av et eller annet slag Kvelds: Nøtter/frukt/knekkebrød
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #17 Skrevet 5. juni 2010 Frokst: 2-3 knekkebrød med leverpostei En håndfull druer 1-2 kopper kaffe :gjeiper: 1-2 glass vann Lunsj: 1 karbonade med en håndfull ris krydret godt med peppermix Mellom: 2 knekkebrød med leverpostei Middag: Laks/kylling/kjøttdeig med ris eller grov pasta og saus av et eller annet slag Kvelds: Nøtter/frukt/knekkebrød Spiser du ikke grønnsaker?
Anglofil Skrevet 5. juni 2010 #18 Skrevet 5. juni 2010 (endret) Kommer jo an på hva man regner som sunt, selv har jeg fullstendig lagt om til lavkarbo og spiser f.eks mye fett men lite karbohydrater. Uansett, sånn ser nå en vanlig dag ut for meg; Frokost/lunsj (her er noe av det jeg veksler mellom å spise); * 3 Eggepannekaker med ost og skinke, hvor melk er byttet ut med fløte og melet sløyfet. * 2 Lavkarbobrødskiver med f.eks kokt skinke * Rester av middagen fra dagen før (f.eks kyllinglår) * Egg og bacon * 4 lapper laget av mandelmel, fløte og en liten dæsj sukkerfritt syltetøy med 5kh/100 gram * Eggmuffins Middag (noen av mine personlige favoritter jeg velger mellom); * Ost- og skinkepai med mandelmelbunn * Rent kjøtt stekt, kokt eller grillet. * Hamburger laget av karbonade- eller kjøttdeig. * Hjemmelaget pasta carbonara/bolognese/lasagne med lavkarbopenner/lasagneplater/spaghetti (spiser dog lite av dette) * Fransk fiskegrateng * Kjøttdeiggrateng * Taco med Mama Lupes tortillas Og mye, mye mer. Til de fleste middagsretter har jeg f.eks blomkålmos, fløtegratinert blomkål, knutekålmos i stedet for poteter, ris og pasta. Mellommåltider; * Paprika * Minimais * Atkins-bar (som oftest kun i helger) Og igjen; mye mer jeg ikke kommer på i farten. Sukker og godteri er kuttet helt ut. Mvh Yvonne Endret 5. juni 2010 av Yvonne
Gjest *Maja* Skrevet 6. juni 2010 #19 Skrevet 6. juni 2010 (endret) Spiser du ikke grønnsaker? Nope; er intolerant mot det meste av grønnsaker og frukt. Samme med gjær, mais, stivelse, bakepulver, egg og laktose. Spiser mye vannholdig frukt som drue, meloner, ananas. Ellers tåler jeg alt av bær. Resten av sulamitten klarer ikke kroppen min å bryte ned så jeg blir skikkelig dårlig... Endret 6. juni 2010 av *Maja*
Kenneth199 Skrevet 6. juni 2010 #20 Skrevet 6. juni 2010 0600 frokost: havregryn, protein pulver, rosiner, jordbær syltetøy, knuste nøtter, banan, melk. 0900 mellommåltid: nøtter 1100 lunsj: 5-7 grove brødskiver med ost og skinke. gjerne melk til, eller yoghurt. 1300 mellommåltid: En frukt eller sjokolade. 1530: middag: Standard husmannskost. Noe poteter/ris/pasta med litt salat/grønnsaker og 150-200gr kjøtt/fisk/farse/annet. 1800: etter trening: 1 banan, eventuelt matvare bestående av stor andel protein. 2030 kvelds: Variert. alt 1, 4-5 speilegg fordelt på to grove skiver med skinke pålegg og ost. alt 2, 3 kokte egg fordelt på 3 skiver med majones og grønt. alt 3, rester fra middagen alt 4 4-5 grove skiver med pålegg alt 5 restaurante ferdigpizza 1 gang i uka. Øvrig: 2.5-3l vann i løpet av en dag 4gr kreatin. Gjerne en frukt når jeg passerer kjøleskapet. Dette er hverdagene, helgene blir langt mer spontane.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå