Gå til innhold

Vaske seg ut av leilighet

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så var det på tide igjen... Jeg skal flytte fra den leide leiligheta mi og det er på tide å vaske grundig etter seg. Jeg har vært gjennom dette en rekke ganger før, både for meg selv og for å hjelpe venner. Likevel synes jeg ikke at jeg har fått helt taket på dette her. Det virker som alle andre som er i tilsvarende situasjoner gjør det så mye raskere og mer effektivt enn meg.

Så nå trenger jeg råd! Hvilke vaskemidler er mest effektive uten å skade? Hvilken rekkefølge er det lurt å gjøre ting i? Hvordan fikser man ekstra vanskelige steder (f.eks mellomrom i dusjvegger, avtrekksvifta på kjøkkenet osv). Det har aldri vært røkt i leiligheta, så jeg slipper heldigvis å skrubbe bort gammel nikotin. :)

Jeg har en måned på meg før jeg skal være ute herfra. Må jeg vaske alt de siste par dagene sånn at alt er nyvasket når jeg leverer nøklene fra meg? Eller kan jeg begynne litt allerede nå inni skap og lignende? Blir det støvete og skittent igjen før jeg flytter da? Er det i såfall greit at jeg vasker grundig nå og så bare tørker lett støv når flyttedatoen nærmer seg?

Usj. Dette er den minst morsomme delen ved å flytte. Får trøste meg med at nå flytter jeg inn i eget hus for første gang i mitt liv! :danser:

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Begynn med grovvasking alt nå, bad og kjøkken er det stor mulighet for at du må vaske flere ganger, og da er det bare å begynne ;)

Har ikke så mye andre råd egentlig. Jeg synes alltid det er vanskelig å vaske ut før jeg får tømt leiligheten. Er liksom ikke så mange steder å gjøre av ting mens jeg vasker før det. Men nå har jeg bodd i ekstremt små leiligheter også da!

Lykke til, og gratulerer med nytt hus! :)

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Skap og tak er det bare å vaske. Selvsagt blir det støv og tråkk når du skal dra ut alt du eier, men jo renere det er i utgangspunktet, desto bedre. De fleste veggene kan du også ta.

Hva med å begrense deg litt i klesveien, og allerede nå begynne å få klær og alt annet du ikke skal bruke nærmeste måneden ned i søppelsekker og pappesker?

Rydd gjerne ei krok eller et lite rom, vask grundig tak, gulv og vegger der, og fast møblement. Bruk den plassen til å oppbevare kartongene og sekkene.

Sørg for allerede nå å avlive hybelkaninene under skap og senger, om de i det hele tatt har funnet seg til rette der.

Sett deg en dødstrek (deadline) ei uke før du skal være ute. Det er deilig å ha litt å gå på, for noe vil garantert alltid skjære seg - oftest beregningen av hvor lang tid ting tar å få gjort.

Du kommer kjempelangt med salmiakk og zalo.

Når du vasker ned sånn litt etter hvert, kan det være lurt å kjøpe ei flaske vanlig ajax, lage ei rik blanding, og ta å gå over gulvene og kattevaske inne i skapene og der du ser støv, når leiligheten er tom, og du slipper å vaske slalom mellom ting. Da er det rent fra før, og du kan gå ganske hurtig over det, men du setter fra deg ren lukt som varer lenge, og beviser at her er det gjort en innsats.

Skrevet

Jeg ville startet med de stedene som er kjipe/lett blir inngrodd, men som er tilgjengelige også før nedpakking - og som ikke blir veldig møkkete i løpet av de neste fire ukene:

- Gummilistene rundt dusjkabinettet og evt i kjøleskapsdøren hvis det ikke er ditt (bruk tannbørste, q-tips e.l.)

- Slukene

- Skrubbe litt med en flaskebørste ned i "nødhullene" på vasken (de langt oppe på siden) eller klore dem litt

- Sjekke at vannlåsene ikke er full av dritt

- Utsidige vinduskarmer (ofte mye veistøv)

- Bak og under hvitevarer dersom du skal la disse stå

- Viftedekselet (eller hva det nå heter - risten) til avtrekksviften (ta den i oppvaskmaskinen eller legg den i bløt med salmiakk og skrubb den så med zalo og oppvaskkost)

- Inni komfyren

Av rengjøringsmidler ville jeg brukt litt forskjellig, men klor der man trenger å desinfisere (sluk, dusjlister osv). Ellers kommer du faktisk veldig langt med mikrofiberkluter, også uten rengjøringsmiddel (f.eks. til vinduer og lignende flater), slik at du ikke trenger å blakke deg. Og grønnsåpe til den siste finishen. :)

Skrevet

Nei, for all del styr unna grønnsåpe til alt annet enn ubehandlet furu. Fetthinna den etterlater seg tiltrekker seg støv, og får det til å se ut som om det ikke har vært ordentlig vasket. Særlig om det skal stå tomt en stund, før nye leieboere kommer til.

Skrevet

Av rengjøringsmidler ville jeg brukt litt forskjellig, men klor der man trenger å desinfisere (sluk, dusjlister osv). Ellers kommer du faktisk veldig langt med mikrofiberkluter, også uten rengjøringsmiddel (f.eks. til vinduer og lignende flater), slik at du ikke trenger å blakke deg. Og grønnsåpe til den siste finishen. :)

jeg er litt enig med denne. men styr unna microfiberkluter. de lager riper. du ser dem ikke med en gang, men gjentatt bruk er skadelig. alle sier at de funker så bra, og der er nok fordi det faktisk er små glassbiter el. i dem som skraper gjenstandene du vasker. dersom du sverger til microfiber likevel så styr unna tven, skjermen blir ødelagt!

Skrevet

Mikrofiberkluter skal da også primært brukes på harde flater. Og med grønnsåpe til siste finish, mente jeg mest fordi det lukter så godt - en finish som jeg tenker innebærer en hette grønnsåpe i en bøtte vann som du kan tørke litt støv med inni skap, på kjøkkenfronter osv.

Skrevet

Sånn sett gjør det ikkeno om en "glemmer igjen" en duftblokk på dass, og eventuelt andre rom som kan trenge et løft. Lavendel er bra på do, sitrus ellers.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tusen takk for mange råd og tips. Skal starte på vaskejobben allerede i kveld. Mange esker er allerede pakket, så jeg er på god vei her. Kjenner jeg meg selv rett så blir det sikkert likevel stress og kaos på slutten... ;)

Skrevet

Lykke til! Alt går, bare du bruker tiden til å gjøre ting, og ikke til å grue deg til å gjøre de. Husk å klappe deg selv på skuldra av og til, og tenk at en kvadratmeter ferdig, er en kvadratmeter mindre å ta.

Det kan også være lurt med ei "kjøkkeneske", som du bruker dagene før og etter flytting. Med papptalerkner og pappkrus, gjerne plastbestikk, vannkokeren, te og pulverkaffe, rett-i-koppen-poser, knekkebrød, pålegg som ikke trenger kjøleskap (leverpostei, svolværpostei, tomatmakrell, peanøttsmør, banos ... du skjønner tegningen).

Og en ting til: Ginseng funker fett! :hoppe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...