Gå til innhold

Hasj er vel ikke ulovlig for ingenting?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det JEG lurer på er egentlig: Hvorfor er alkohol lov, men ikke hasj? Er den ene bedre/verre enn den andre når det gjelder skadevirkninger? Skulle gjerne sett en medisinsk studie på hva som er verst for oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det JEG lurer på er egentlig: Hvorfor er alkohol lov, men ikke hasj? Er den ene bedre/verre enn den andre når det gjelder skadevirkninger? Skulle gjerne sett en medisinsk studie på hva som er verst for oss.

Alkohol er først og fremst lovlig av historiske årsaker. Det har en lang tradisjon i den Vestlige verden, og det har vist seg fullstendig håpløst å forby det(Forbudstiden i USA er det mest ekstreme eksempelet, men man kan like gjerne vise til spritforbudet her i landet). Videre er alkohol svært sunt, så lenge man ikke overdriver bruken.

Hasj har ingen dyp historisk eller kulturell fornakring, og det er dermed enkelt å forby det. Videre har ikke hasj noen positive helsemessige effekter. I tillegg har forbudet vist seg å fungere: Det er få hasjbrukere.

Hva som er verst, og hvorfor, har jeg allerede tatt opp. Jeg har ingen studie foran meg akkurat nu, men vil anbefale deg å lese dette(og sammenligne): http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:52601::1:5647:8:::0:0

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:42834::1:5647:3:::0:0

Skrevet

Rachel, det er prosentvis flere som har prøvd cannabis i norge enn i nederland.

Skrevet

Rachel, det er prosentvis flere som har prøvd cannabis i norge enn i nederland.

Jeg har hørt(og lest)det motsatte, men dersom du har en kilde på det, ville det vært meget interessant. Så vidt jeg vet, er det bare antallet "unge brukere"(under 20?)som er høyere i Norge enn Nederland.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Øl & LSD? Same shit different wrapping i dine øyne? Vanlig røyk & Ecstasy?

Det jeg tenkte på var at enten ruser en seg, eller så gjør en det over hodet ikke. Det å ville kjenne rusens "velsignelse" bre seg i kroppen er vel ganske likt for alle som ruser seg, skulle jeg tro, uansett hva de putter i seg. Og joda, jeg ser forskjellen på de forskjellige stoffene og anbefaler ingen av dem.

Når jeg tenker på bruk av rusmidler her, er det på vanlig måte at man kanskje tar et lite glass vin eller to i helga, eller en sigarett eller to, for å slappe av og hygge seg. Ikke et hesblesende kjør for å bli snydens, eller bli misbruker/overgriper på noe vis.

Jeg syns at hasj er like uskyldig/like farlig som alkohol. D.v.s at mennesker som ufarliggjør alkoholen og dens virkninger på egen kropp eller omgivelsenes ve og vel, narre seg selv grundig. Alkohol er helseskadelig. På lik linje med hasj. På lik linje med tobakk.

Jeg er ingen "make love not war"- type som glorifiserer bruken av hasj eller andre "sinnsutvidende" stoffer.

Jeg gjentar at jeg over hodet ikke anbefaler noen av delene.

Skrevet

Du er artig, du, AnonyBruker. Alkohol er sunt, det reduserer sannsyneligheten for å få en rekke sykdommer, i tillegg til å inneholde en betydelig mende antioksidanter. Overdrevet bruk er selvsagt alltid skadelig, enten det gjelder alkohol, fisk(for mye A-vitaminer osv.)eller annet, men da er det misbruket, ikke bruken, som skader.

Og jo, hasj er verre enn alkohol, da det gjør en sløv(inntil stoffet er ute av kroppen, og røyker du ofte, ja, så er det der konstant), og de positive helsemessige vikrningene(dersom en ser bort ifra medisinsk bruk)ikke eksisterer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du er artig, du, AnonyBruker. Alkohol er sunt, det reduserer sannsyneligheten for å få en rekke sykdommer, i tillegg til å inneholde en betydelig mende antioksidanter. Overdrevet bruk er selvsagt alltid skadelig, enten det gjelder alkohol, fisk(for mye A-vitaminer osv.)eller annet, men da er det misbruket, ikke bruken, som skader.

Og jo, hasj er verre enn alkohol, da det gjør en sløv(inntil stoffet er ute av kroppen, og røyker du ofte, ja, så er det der konstant), og de positive helsemessige vikrningene(dersom en ser bort ifra medisinsk bruk)ikke eksisterer.

Alle slike undersøkelser tar jeg med stoisk ro. Det er sunt å drikke alkohol, eller usunt, helt til neste "ny forskning viser at..." -artikkel, står på trykk et sted.

Hasj: Det er jo liksom meningen det da, at en inntar det for å bli nettopp litt avslappet, eller sløv som man også kan kalle det.

En liten rusletur på byen, hvor jeg kaster et blikk på uterestaurantene: jommen sa jeg smør, der sitter det mange "knallsunne" folk utover kvelden gitt.

Skrevet

Alle slike undersøkelser tar jeg med stoisk ro. Det er sunt å drikke alkohol, eller usunt, helt til neste "ny forskning viser at..." -artikkel, står på trykk et sted.

Hasj: Det er jo liksom meningen det da, at en inntar det for å bli nettopp litt avslappet, eller sløv som man også kan kalle det.

En liten rusletur på byen, hvor jeg kaster et blikk på uterestaurantene: jommen sa jeg smør, der sitter det mange "knallsunne" folk utover kvelden gitt.

Du later ikke til å ha satt deg videre godt inn i emnet, så jeg skal ta det helt elementære: Alkohol, især vin, inneholder antioksidanter, som er meget sunt. I tillegg reduserer det faren for høyt blodtrykk, diverse hjerte-og-kar-sykdommer, blodpropp og gallestein betraktelig dersom man drikker en del vin. O før du kommer med undersøkelsen fra UK ang. alkohol og brystkreft: Dersom man er arvelig disponert for brystkreft, bør man ikke drikke alkohol daglig, da det kan øke faren for akkurat denne kreftformen. Er man ikke arvelig disponert for det(hvilket de aller fleste av oss ikke er), er det svært sunt å drikke ett-to glass vin til dagen.

Ja, man røyker hasj for å bli sløv. Problemet er at denne sløvheten varer meget lenge, dersom man røyker regelmessig.

Selvsagt er det ikke sunt å drikke seg overstadig! Skal man få bukt med det problemet, må man gjøre noe med den norske drikke-kulturen(eller mangelen på sådan).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det finnes en spesiell krefttype man ikke kan få med nikotin i kroppen. Betyr det at sigaretter er sundt?

Skrevet

Det finnes en spesiell krefttype man ikke kan få med nikotin i kroppen. Betyr det at sigaretter er sundt?

Jeg gir nesten opp...

Tobakk har en rekke skadevirkninger. Nikotin i seg selv er riktignok sunt, men all den tid tobakk inneholder en rekke andre stoffer(som er høyst skadelige)blir det likevel svært usunt å røyke.

Alkohol er sunt, da det reduserer faren for en rekke sykdommer, og dermed faktisk gir en bedre allmenntilstand(lavere blodtrykk o.l.). Samtidig gir det ingen negative birvikninger(så fremt man ikke er arvelig disponert for brystkreft og/eller overdriver bruken).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du later ikke til å ha satt deg videre godt inn i emnet, så jeg skal ta det helt elementære...

Neida, du trenger ikke ta deg bryet med å fore meg med teskje. Jeg har riktignok ikke "doktorgrad" i alle info-retninger slik det virker som at du har, men i steden for å være svæært oppdatert på det aller, aller siste nye innen forskning, velger jeg å tro på det som virker greit for meg.

I steden for å bekymre magesår på seg, fordi alt en liker er nylig vist svært helseskadelig - ja, man kan faktisk DØ av det rett rundt svingen, tror jeg det er stor helsegevinst i å ha det bra med seg selv og det man gjør her i livet. Liker man et glass eller hva det nå er man finner glede i, og kjenner at det gjør godt for kropp og sinn, bør man tillate seg det.

Om det gir kvalitet til livet å bruke LITT rusmidler av og til, syns jeg det er en ærlig sak som en må få avgjøre selv. Det finnes ingen garanti for at de rusfrie/svært sunne menneskene lever lengre enn de skal alikevel.

Folk har forskjellige meninger og lever forskjellige liv. Det er det hele.

Skrevet

Ettersom jeg har lest og sett er jo ikke forskerne helt enige i hvorvidt antioksidanter er så veldig sunt da, spesielt i store mengder. Det er ikke så greit, synes det varierer fra uke til uke jeg, hva som er anbefalt og ikke.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir nesten opp...

Tobakk har en rekke skadevirkninger. Nikotin i seg selv er riktignok sunt, men all den tid tobakk inneholder en rekke andre stoffer(som er høyst skadelige)blir det likevel svært usunt å røyke.

Alkohol er sunt, da det reduserer faren for en rekke sykdommer, og dermed faktisk gir en bedre allmenntilstand(lavere blodtrykk o.l.). Samtidig gir det ingen negative birvikninger(så fremt man ikke er arvelig disponert for brystkreft og/eller overdriver bruken).

Hvorfor vet du så mye om dette? Har du en spesiell utdanning? Det må jo være en grunn til at du har satt deg så godt inn i dette. Jeg er bare nyskjerrig altså :)

Skrevet

Rachel, dør det flest av alkohol eller narkotika i norge?

Skrevet (endret)

Ettersom jeg har lest og sett er jo ikke forskerne helt enige i hvorvidt antioksidanter er så veldig sunt da, spesielt i store mengder. Det er ikke så greit, synes det varierer fra uke til uke jeg, hva som er anbefalt og ikke.

Antioksidanter er i seg selv sunt. Som med alt annet, blir det usunt dersom man bruker det i vanvittig store mengder. En grei artikkel omkring dette emnet(som, i likhet med alle andre Wiki-artikler, referer videre til andre artikler), er denne: http://no.wikipedia.org/wiki/Antioksidant

Waco: Det dør flest av alkohol. Naturlig nok, da det er langt flere alkoholikere enn narkomane her i landet, også(grunnet at det er betydelig mange flere som bruker alkohol enn narkotika). Dagbaldet-artikkelen var interessant, uten at det endrer på det faktum at antallet(voksne) cannabis-brukere i Nederland er høyere enn i Norge.

AnonymBruker: Bortsett ifra det jeg har lært om helselære da jeg gikk på gymnaset(som jeg gikk ut av i `87), har jeg ingen helsefaglig utdannelse. Jeg har dog engasjert meg en del i emnet, og dermed lest mye om det, av den enkle grunn at jeg er opptatt av å ha en forholdsvis sunn livsstil(med "forholdsvis" mener jeg at jeg kan finne på å unne meg en sjokolade på en onsdag uten å få dårlig samvittighet, så lenge det ikke blir en vane).

AnonymBruker: Jeg er enig i at livsnytelse er viktig, og jeg er selv ingen fanatiker: Jeg kan både drikke meg overstadig, og spise for mye søtt. Det viktige er hva man gjør i hverdagen; så er det absolutt ikke usunt å sjeie ut en gang i ny og ne.

Endret av Rachel1968
Skrevet

Det jeg tror du glemmer rachel er at narkotika er legemidler. Faktisk er sprit det første narkotikumet som sto på narkotikalisten i norge.

Alle vet jo at legemidler er farlige, - det eneste som er farligere er innesperring og glattcelle, men det er jo en helt annen diskusjon.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for legalisering. Kan vi drikke oss dritings lovlig så kan vi ta oss en blås også.

Jeg har røyka hasj i mange år og vet veldig godt forskjellen på det og alkohol. Det er bakdeler ved begge deler. Jeg ble sløv fordi jeg røyka for mye og slutta med det. (hadde jeg drukket alkohol hver dag så tror jeg utfallet hadde blitt verre)

Nå kan jeg ta litt hvis situasjonen passer sånn. Det er kanskje et år siden sist, men utelukker ikke at jeg gjør det igjen.

Jeg har en venn som blir agressiv av alkohol. Derfor så røyker han på fester istedet. Blir helt rolig og behagelig å være sammen med.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Alkohol er først og fremst lovlig av historiske årsaker. Det har en lang tradisjon i den Vestlige verden, og det har vist seg fullstendig håpløst å forby det(Forbudstiden i USA er det mest ekstreme eksempelet, men man kan like gjerne vise til spritforbudet her i landet). Videre er alkohol svært sunt, så lenge man ikke overdriver bruken.

Hasj har ingen dyp historisk eller kulturell fornakring, og det er dermed enkelt å forby det. Videre har ikke hasj noen positive helsemessige effekter. I tillegg har forbudet vist seg å fungere: Det er få hasjbrukere.

Hva som er verst, og hvorfor, har jeg allerede tatt opp. Jeg har ingen studie foran meg akkurat nu, men vil anbefale deg å lese dette(og sammenligne): http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:52601::1:5647:8:::0:0

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:42834::1:5647:3:::0:0

Du sier opptil flere ganger at alkohol er sundt. Da får du jammen meg forklare hva i spriten som er så sunt for en. Jeg har feks hørt at folk som røyker hasj har mindre sannsynlighet for alzheimer ol. En rimelig klar indikasjon på at den ikke ødelegger hjernen som noen vil påstå.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Brennevin minsker sjansen for hjerte og karsykdommer. Et glass konjakk skal visst være bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...