Gå til innhold

Hasj er vel ikke ulovlig for ingenting?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er hasj ulovlig? Mange sier det er farlig, at man blir avhengig av det og slikt, mens andre sier det motsatte. Men hvis det er ufarlig, hvorfor er det da ulovlig?

Husker da jeg gikk på ungdomsskola så hadde vi en rusmann som snakker om narkotika, om hvor farlig det er og slikt. Og han frarådet oss å bruke hasj fordi det er farlig, helseskadelig og slikt. Men så er det jo så mange som sier det stikk motsatte. Men løy han mann da? Og hvorfor skulle han gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er hasj ulovlig? Mange sier det er farlig, at man blir avhengig av det og slikt, mens andre sier det motsatte. Men hvis det er ufarlig, hvorfor er det da ulovlig?

Husker da jeg gikk på ungdomsskola så hadde vi en rusmann som snakker om narkotika, om hvor farlig det er og slikt. Og han frarådet oss å bruke hasj fordi det er farlig, helseskadelig og slikt. Men så er det jo så mange som sier det stikk motsatte. Men løy han mann da? Og hvorfor skulle han gjøre det?

Dette kan bli en KJEMPE diskusjon med de for og mot..

Men de som mener at det ikke er mer helsefarlig en alkohol vil jo ofte få det legalisert også.

- Det som ofte blir trukket fram når de snakkes om hasj er at det er mange som bruker det som første 'step stone' til hardere rusmidler.

- En annen ting er at det er en 'nytt' rusmiddel her og at det derfor automatisk blir ulovelig. Da trekkes det frem at hadde alkohol vært like 'nytt' så hadde det også vært ulovelig i dag.

Akkurat HVOR farlig eller ufarlig det er vet jeg faktisk ikke - men det er fordi som du sier at de skriker fra vær sin kant og du blir aldri helt klok på noen av dem.

Jeg mener personlig at hasj skal forbli ulovelig. Jeg synes det virker som om folk 'kaster bort livet sitt' fortere med hasj enn med alkohol og har 'mistet' flere venner som ikke vil jobbe men bare sitte hjemme og røyke hasj - har ennå ingen venner som er alkoholikere så.. derfor er det min personlige mening og intrykk av saken :P

Gjest hogwash
Skrevet

Akkurat HVOR farlig eller ufarlig det er vet jeg faktisk ikke - men det er fordi som du sier at de skriker fra vær sin kant og du blir aldri helt klok på noen av dem.

Her synes jeg CupCake er inne på noe vesentlig, det er i min mening for lite forskning gjort på emnet. Og det er svært mange som uttaler seg bastant og usaklig (både for og imot) uten at de har grunnlag for det.

Fysisk sett er man ganske sikre på at cannabis er relativt harmløst sammenlignet med andre rusmidler, det er på den psykiske biten manglende forskning vises best. Tar med noen indikasjoner på psykisk påvirkning.

Cannabisbrukere er høyere representert enn snittet når det kommer til personlighetsforstyrrelser. Ting tyder også på at det kan utløse latente psykoser. (Om det er cannabisen i seg selv som utløser denne effekten eller samfunnets stigmatisering f.eks synes jeg kunne vært en spennende forskningsoppgave å lese)

Skrevet

Forbud hindrer ikke kjøp, salg og bruk, det gjør det bare kriminelt. Forbud gjør det også mer eller mindre fritt tilgjengelig for hvem som helst som har en hundrelapp eller to. Vil man ha frislipp, så er det bare å holde på forbudet. Vil man ha omsetningen inn i kontrollerte former, så legaliser og få det inn på apoteket med aldersgrense.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

At man blir asosial og sitter hjemme og røyker kan vel ha noe med at det er forbudt å sitte noe som helst sted ute blant fork å gjøre det. Tror at det hadde blitt en smilende og ganske fredfull gjeng rundt det bordet som valgte en rullings fremfor et glass.

Jeg stiller all rus likt jeg. Å ruse seg betyr at man vil ha en annen og bedre livsopplevelse enn man har til daglig. Man vil deppe, eller slappe av, eller bli i godt humør. Være alene når man gjøær det, eller sammen med andre i festlig lag.

At noen velger noe annet enn majoriteten, må da være helt likegyldig. Poenget er vel at den enkelte finner det som passer best for seg og sitt. Og når det er sagt: jeg snakker varmt for dette, men bruker ingenting av det selv. Ikke en eneste liten øl en gang. Jeg har tatt et valg og jeg trenger ikke rus på det viset. ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bor i Nederland og her sitter de i parken og røyker og koser seg, ser det ut til. Ser ganske fredfullt ut, og de fleste av vennene til samboer røyker f.eks hver helg, samme som folk som drikker litt alkohol hver helg. 1 joint gjør deg jo ikke helt knærta i hodet, sammenlign med 2 glass vin f.eks.

Jeg røyker ikke og har aldri gjort det selv, men jeg har opplevd nå å bo i land hvor det ikke er lovlig, og nå et land hvor det gjøres åpenlyst og jeg har ikke blitt skremt, og har hørt værre historier fra Norge enn fra Nederland, så jeg har ikke noe imot om det blir legalisert.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Personlig skjønner jeg ikke hvordan det kan være verre enn alkohol. Har aldri hørt om noen som har drept i hasjrus. Da har de i så tilfelle puttet i seg alkohol og andre stoffer i tillegg. Man blir vel heller rolig enn agressiv av det.

Gjest Anjelika
Skrevet

At hasj er ulovlig og alkohol ikke er historisk og kulturelt betinget. Alkohol har vært så innlemmet i kulturen så lenge imens hasj kom senere. Hadde begge ting blitt introdusert i dag hadde begge havnet på narkotikalisten. Spør du leger om hva de ville legalisert om de måtte velge, så sier det hasj fremfor alkohol. Det er jo ikke et argument i seg selv for å legalisere, men en forklaring på hvorfor noe relativt uskyldig er ulovlig og at det ikke er så logisk som noen tror (at det er forbudt og blir kalt narkotika betyr ikke at det automatisk er så forferdelig).

Hasj er for all del ikke sunt, men det er ikke så fryktelig farlig heller. Mye ressurser blir kastet bort på å forhindre kriminalitet i forbindelse med hasj, i stedet kunne man legalisert det og fått det inn i kontrollerte former. Da kunne man hatt en mer åpen og nøytral offentlig samtale om det, spart politiressurser og fått inn skattepenger, fjernet noe kriminalitet og unngått å kriminalisere en ganske så stor gruppe mennesker.

Argumentet om at det er inngangsport til andre stoffer er en feilslutning (forveksling av korrelasjon og kausalitet), og forøvrig så tror jeg terskelen bare blir høyere om hasj blir legalisert. Slik det er nå så er man allerede en kriminell narkoman når man har tatt seg en joint, og man har fått seg en dealer som ofte kan tilby andre saker. Skrittet fra hasj til annen narkotika blir mye større om hasj var en helt streit polvare.

Legalisering har fungert veldig bra for andre land, og ingenting tyder på at forbruket stiger. Og det er åpenbart at Norge med sine rekordhøye overdosedødsfall o.l. fører en helt ubrukelig narkotikapolitikk. Forbud er ikke alltid løsningen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Enig med mye av det du skriver Anjelika, men jeg tror ALDRI det blir legalisert i Norge.

Kanskje Danmark med tiden.

Gjest Anjelika
Skrevet

Enig med mye av det du skriver Anjelika, men jeg tror ALDRI det blir legalisert i Norge.

Kanskje Danmark med tiden.

Tja.. til og med konservative USA (California) ser på legalisering. De har jo mye større røykekultur der da, men hvem vet.. kanskje Norge følger etter storebror.

I California er det jo en helt død paragraf, folk kan få det til medisinsk bruk. Så alle skaffer seg en resept pga ryggsmerter og annet (oppspinn), og det har oppstått hasjklubber hvor det er ganske så åpenbart at folk ikke sitter av medisinske grunner =) I tillegg taper de millioner i skattepenger og diverse på at det er forbudt ellers. Jeg håper ting skjer snart, men tror det sitter langt inne.

I Norge er det jo ingen partier som gidder å ha "legaliser hasj" som parole heller, det er for kontroversielt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og da var vi i gang med en ny "hasj er så flott"-tråd?

Synes disse trådene blir startet hele tiden. Enten er det på Aktuelle saker, på Samliv, eller her.

Håper de som står bak dette er klar over at både barn og unge leser på disse sidene. Narkotika er ulovlig av gode grunner (selv om "misjonærene" måtte mene noe annet), og jeg synes det er en uting å oppmuntre til slikt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppmuntrer ikke til noe som helst. Jeg sier at det er hipp som happ hva folk velger. Den ene rusen er ikke noe bedre enn den andre og skadelig er det uansett.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppmuntrer ikke til noe som helst. Jeg sier at det er hipp som happ hva folk velger. Den ene rusen er ikke noe bedre enn den andre og skadelig er det uansett.

Det kan nok hende du klarer å lure noen, men alt disse trådene koker ned til, er at narkotika skal bli legalisert.

Det kommer heldigvis aldri til å gå gjennom, så drøm videre.

Skrevet

Jeg stiller all rus likt jeg.

Øl & LSD? Same shit different wrapping i dine øyne? Vanlig røyk & Ecstasy?

Skrevet

Nei hasj er ikke ulovlig for ingenting. Jeg blir så sinna når jeg hører denne legaliseringsdebatten støtt og stadig. "Make love not war" illusjonen om hasjrøykende folk som bare er snille, bilde og rolige er bare tull og tøys. Vi som har jobber der vi ser baksiden av medaljen av hasjbruk tror ikke på den illusjonen. "Dont worry be happy"! Sannheten er at man blir så likeglad og egosentrisk at man styrer livet sitt rett ut i grøfta. Hasj er skummelt fordi det kan utløse angst,depresjoner og store psykiske problemer for resten av livet. Du som nevnte tidligere i tråden at du aldri har hørt om en person som har drept en annen i hasjrus har ikke hørt nok.

Nei til legalisering og glorifisering av hasj!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hasj er mer sløvende enn alkohol. Og de som missbruker dette, er gjerne de samme som ville missbrukt alkohol eller andre stoffer. Noen er rett og slett mer disponerte for missbruk en andre. Det er tull at de som begynner med hasj vil begynne med sterkere stoffer pga hasjen. Men det er en enklere vei til sterker stoffer.

Jeg er veldig kvasi til dette med legalisering, da jeg er imot sterke narkotikum og hasj går under narkotikum. Selv om det en sjelden gang hender jeg røyker selv. For meg er det en stressreduksjon som gjør at jeg vil røyke. Jeg trenger en pause i ny og ne.

Skrevet (endret)

Hasj er ulovlig fordi hvis det hadde vært lovlig, hadde ikke legemiddelindustrien tjent like fett på smertestillende og andre rare medisiner. De fremstiller kunstig THC og putter dèt i pillene sine isteden. Hvis denne altmuligplanten hadde vært lov for alle og enhver å dyrke, hadde mange mista levebrødet sitt. Klær, tauverk, mat, medisin, for å nevne noen.

At det i tillegg kan brukes som rusmiddel er jo alle tiders.

TS spør om HVORFOR hasj er ulovlig, ikke om dere er for eller mot, eller om noen dere kjenner har vært på "hasjkjøret" og blitt innlagt på psykiatrisk.

Endret av ecureuil
Skrevet

Hasj er ulovlig fordi hvis det hadde vært lovlig, hadde ikke legemiddelindustrien tjent like fett på smertestillende og andre rare medisiner. De fremstiller kunstig THC og putter dèt i pillene sine isteden. Hvis denne altmuligplanten hadde vært lov for alle og enhver å dyrke, hadde mange mista levebrødet sitt. Klær, tauverk, mat, medisin, for å nevne noen.

At det i tillegg kan brukes som rusmiddel er jo alle tiders.

TS spør om HVORFOR hasj er ulovlig, ikke om dere er for eller mot, eller om noen dere kjenner har vært på "hasjkjøret" og blitt innlagt på psykiatrisk.

Det er ikke en grunn men flere faktorer som spiller inn når man skal forklare hvorfor det er ulovelig. Virkningen det har på psyken/helsa er en veldig stor del av det. Det at legemiddelindustrien vil tape penger på å legalisere er ikke et godt svar på hvorfor det er ulovelig i Norge synes jeg. Flott at man kan bruke det i medisiner men det er ikke heldig å medisinere seg selv.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Forbud hindrer ikke kjøp, salg og bruk, det gjør det bare kriminelt. Forbud gjør det også mer eller mindre fritt tilgjengelig for hvem som helst som har en hundrelapp eller to. Vil man ha frislipp, så er det bare å holde på forbudet. Vil man ha omsetningen inn i kontrollerte former, så legaliser og få det inn på apoteket med aldersgrense.

Dummeste jeg har hørt.

Skrevet

Det er delte meninger omkring hvor skadelig hasj er blant fagfolk. På den ene siden har man entusiastene, som mener at det er mindre skadelig enn alkohol(og mindre vanedannende), og at eventuelle negative birvikninger(som at man kan bli sløv og tiltaksløs)går over så fort TSH-en er ute av kroppen.

På den andre siden har du kritikerne, som anser hasj som rene giften, som sågar kan føre til psykoser, og som gir en sterk psykisk avhengighet.

Begge sider har en del gode poenger. Hasj er svært lite vanedannende(fysisk), men den psykiske avhengigheten kan bli sterk. Langvarig og hyppig hasjbruk medfører nødvendigvis at man blir sløv og tiltaksløs, men det er en midlertidig tilstand.

Så til det uungåelig "Hva er farligst av hasj og etanol?"-spørsmålet. I overdrevne mengder vil alkohol være mer skadelig enn hasj(da det kan medføre skrumplever o.l.). I forsvarlige mengder vil alkohol være minst skadelig, da det ikke vil gi noen bivirkninger(tvert imot er det meget sunt), mens hasj med stor sannsynelighet vil gjøre det.

Jeg er ikke for legalisering av hasj(samtidig som det ikke på noen måte er en spesielt viktig sak for meg). Årsaken til det, er ganske enkelt at etanol(som, til motsetning fra hasj, er sunt så lenge man ikke bruker det i overdrevne mengder)allerede skaper en del samfunnsproblemer(alkoholisme, alkoholmisbruk), hvilket medfører at jeg ikke ønsker å introdusere enda et rusmiddel, med de probleme det vil medføre(og ja, det er et snev av egoisme i dette for min del: Jeg drikker alkohol, jeg røyker ikke hasj, hvilket selvsagt påvirker mitt standpunkt i noen grad).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...