Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #1 Skrevet 2. juni 2010 Jeg leier hos en familie der strømmen kommer i tillegg til husleien. Veit at strømmen er syk dyr i år, men syns det jeg betaler, er litt i overkant i sammenlign med en leilighet på 35 kvadrat. Uansett, strømmåleren er i gangen hans, og han måler derfor av strømmen min, og forteller meg hvr mye jeg skylder. Har jeg mulighet for å ringe EB nett selv å høre hvor mye jeg har brukt? For han regner ut fra HELE hans regning..og der er jo nettleie å sånt inkl. er det da riktig at jeg skal betale en del av den? skjønner ikke så mye her..:S
Gjest Spinell Skrevet 2. juni 2010 #2 Skrevet 2. juni 2010 Hvis nettleia har en fast del og en forbruksdel er det naturlig at du i alle fall bidrar på forbruksdelen. Dette er jo en pris som varierer med forbruket ditt. Se for øvrig sitat fra Husleieloven: § 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv. Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen. I eiendom med felles anlegg for levering av varme eller varmt vann kan et flertall på to tredjedeler av leierne kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk. Det samme flertall av leierne kan kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk av vann og avløp. Utleieren kan i så fall over et tidsrom på ett år utlikne omkostningene ved slike installasjoner på samtlige leiere i eiendommen. I forhold til reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13 regnes krav som nevnt i første og annet ledd som leie.
¤Pernille¤ Skrevet 2. juni 2010 #3 Skrevet 2. juni 2010 Da jeg betalte strøm der jeg bodde sist, fikk jeg en svimlende høy regning. Jeg ba derfor huseier dobbeltsjekke, og det viste seg at det hadde blitt lest av feil. Hadde enten ringt selskapet selv, eller spurt om han kunne sjekket det. Hvor mange kvadrat bor du på? Hva slags varmeanlegg har du? Du må nok betale en del av nettleia, ja.
miss_universum Skrevet 2. juni 2010 #4 Skrevet 2. juni 2010 Du har en egen strømmåler for din leilighet sant?
Tulle Skrevet 2. juni 2010 #5 Skrevet 2. juni 2010 Dersom dere har en felles strømmåler, hvordan kan han regne ut forbruket ditt da? Synes dette hørtes noe merkelig ut, og var jeg deg ville jeg ha ringt strømselskapet og forhørt meg.
Gjest Eurodice Skrevet 2. juni 2010 #6 Skrevet 2. juni 2010 (endret) Jeg kan fortelle hvordan vi innretter oss her jeg bor. Jeg leier sokkeletasjen i en enebolig. Sikringsskapet (for hele huset) står i entreen min. Jeg får annenhver måned melding fra huseieren om jeg kan lese av strømmåleren. Han har da "hovedmåler", jeg "undermåler". Det uttrykket har vi hatt mye moro med . Jeg sender melding til ham hva målerne viser, og etter en tid får jeg regningen fra ham (som han har fått fra strømselskapet) hvor han har regnet ut hva min andel beløper seg til. Han betaler hele beløpet til strømselskapet, jeg betaler til ham. Jeg kontrollregner, som oftest har han regnet riktig. Av og til er det differanser, noen ganger i min favør, andre ganger i hans. Dette har fungert knirkefritt så lenge jeg har bodd her. Edit tilføyelse. Endret 2. juni 2010 av Belladonna
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #7 Skrevet 2. juni 2010 Da jeg betalte strøm der jeg bodde sist, fikk jeg en svimlende høy regning. Jeg ba derfor huseier dobbeltsjekke, og det viste seg at det hadde blitt lest av feil. Hadde enten ringt selskapet selv, eller spurt om han kunne sjekket det. Hvor mange kvadrat bor du på? Hva slags varmeanlegg har du? Du må nok betale en del av nettleia, ja. Bruker 30 kvadrat av leiligheten (soverommet bruker jeg ikke strøm i, overhode)
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #8 Skrevet 2. juni 2010 Jeg kan fortelle hvordan vi innretter oss her jeg bor. Jeg leier sokkeletasjen i en enebolig. Sikringsskapet (for hele huset) står i entreen min. Jeg får annenhver måned melding fra huseieren om jeg kan lese av strømmåleren. Han har da "hovedmåler", jeg "undermåler". Det uttrykket har vi hatt mye moro med . Jeg sender melding til ham hva målerne viser, og etter en tid får jeg regningen fra ham (som han har fått fra strømselskapet) hvor han har regnet ut hva min andel beløper seg til. Han betaler hele beløpet til strømselskapet, jeg betaler til ham. Jeg kontrollregner, som oftest har han regnet riktig. Av og til er det differanser, noen ganger i min favør, andre ganger i hans. Dette har fungert knirkefritt så lenge jeg har bodd her. Edit tilføyelse. Dette hørtes ut som sånn jeg har det! Han har strømmåleren i entreen hans, og jeg har egen måler i skapet der, der han leser av. (jeg får komme å se om jeg vil det da:P) Men jeg vet ikke hvordan man regner ut, så han tar seg av dette. Hvor mye er normalt å bruke? Er strømmen så svindyr nå altså? jeg har brukt 2400 på de to siste mnd nå, i en leilighet på 38 kvadrat.. Det er i det drøyeste laget? Uff hater strømregninger..bestandig dyrere enn jeg tror det er :/
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #9 Skrevet 2. juni 2010 Du har en egen strømmåler for din leilighet sant? Ja. denne er i gangen hans..
leirbål Skrevet 2. juni 2010 #10 Skrevet 2. juni 2010 Det er ikke lett for oss å vite hvor mye strøm du bruker. Hvor kald eller varm leiligheten din er, utetemperaturen, og innetemperaturen er noen faktorer som avgjør strømforbruket ditt. Sålenge du har egen strømmåler kan du be huseieren om å få lese den av selv. De fleste nettselskap har nettsiden hvor du kan få info om hvor mye regningen er på. At du betaler en del av nettleien synes jeg er ganske logisk.
Gjest Eurodice Skrevet 2. juni 2010 #11 Skrevet 2. juni 2010 (endret) Dette hørtes ut som sånn jeg har det! Han har strømmåleren i entreen hans, og jeg har egen måler i skapet der, der han leser av. (jeg får komme å se om jeg vil det da:P) Men jeg vet ikke hvordan man regner ut, så han tar seg av dette. Hvor mye er normalt å bruke? Er strømmen så svindyr nå altså? jeg har brukt 2400 på de to siste mnd nå, i en leilighet på 38 kvadrat.. Det er i det drøyeste laget? Uff hater strømregninger..bestandig dyrere enn jeg tror det er :/ Det er snakk om tre forskjellige avgifter, energi (altså strømforbruk), forbruksavgift og nettleie. Tilsvarende er det tre forskjellige satser. For å finne ut hvor mye strøm du har brukt, regner du ut differansen mellom måling nå og forrige måling. Denne multipliserer du med de tre forskjellige satsene og legger sammen. Resultatet du får, er det du skal betale. - Du må selvfølgelig få se på regningen som husverten din har fått fra strømleverandøren, hvor satsene er spesifisert. Tilføyelse: Min leilighet er på ca. 75 m2. Min andel av strømregningen for april og mai er på vel 2000 kr. Endret 2. juni 2010 av Belladonna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå