Gå til innhold

Finnes det ingen gode bilseter for barn i alder 1-4 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser og leser på nett, og har vært i butikk og fått vist flere bilseter, men finner ingen jeg kan tenke meg å kjøpe.

Krav:

Bakovervendt!!

God sikkerhet både ved side- og frontkollisjon

Ønsker:

Isofix

God komfort

Montering som ikke involverer stropper, løse deler, løse bøyler og stramming på øyemål

At setet kan brukes lenge

Kvalitet i materialer

Ikke "leamikk" som ikke virker som den skal

Har sett på mange seter, og alle faller igjennom på ett eller flere punkter.

Sånn som Acta Graco Duo Logic som jeg har fått anbefalt, det har jo isofix og det holder med den som feste, det er altså ikke ekstra stropper som må festes i gulvet. Men når butikkdame nummer 1 ikke klarer å vise meg setet (hun viste meg de andre) men må hente butikkdame nummer 2 for dette setet. Dame 2 viser og forklarer, dra her, vri der, klem sånn og klikk der. Men nakkedelen kan jeg ikke vise deg, for den er i veien for skyving av setet, og når den først er på er den helt umulig å få av selv om de sier at den skal gå an å ta av. Høres jo ikke bra ut det da. Hjelper ikke at det kunne ha passet fra snuppa var liten, hun er ikke liten lengre, det er jo derfor vi trenger nytt og større sete. Trekker heller ikke opp at det er stropper til å bære i, og masse sprekker og krummelurer på setet. Etter å ha tørket babyoppkast i bil vil man ha minst mulig kriker og kroker... Det positive er jo at det er mulig å feste detmed belter også, om man skulle ha en bil en sjelden gang som ikke har isofix.

Eller Besafe Izi Combi med isofix, som både dame 1 og dame 2 måtte klundre med for å få festet i prøvesetet i butikken, og de fikk det ikke helt til heller, men måtte peke og vise hvordan det skulle være om det var riktig festet. Festes med isofix og belter i gulvet, kan derfor ikke brukes i forsetet på en varebil (med airbagen skrudd av selvfølgelig). Kan heller ikke brukes uten isofix hvis det skulle være nødvendig i en lånebil. Mindre sprekker i selve setet enn Duo Logic da.

Det var det de hadde av bakovervendte med isofix på babyshop. Og jeg må si jeg er skuffa over utvalget. Og det sa jeg fra om i butikken også, og dame 1 var enig med meg. Det var for lite og for dårlig utvalg av bakovervendte. Dame2 mente at de hadde jo mange, de hadde rosa, blå, beige, brun, grå, grå med ruter... som om fargen var det viktigste.

Noen som har funnet et sete om fyller sikkerhetskrav og er praktisk både i montering og bruk?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vo har Besafe izi Combi med isofix.

Isofixen kan ikke taes av, men ellers syns jeg det er et supert sete, o kan ikke fatte hvordan det går ann å knote med monteringen av det. Det er jo superenkelt!

Man kan variere "helling" på rygg, noe som kan være kjekt.

Ellers så kommer barnet høyt opp og får sett bra ut av vinduet.

Jeg hadde kjøpt det igjen.

Skrevet

Vi har valgt Britax Multitech sitt sete (mener det er 9-25 kilo?) Jenta er kun 2,5 år og sitter bakovervendt. Det har isofix, er lett å montere og vi føler at hun sitter godt i dette sete selv om jeg vet at det er tester som sier at sidebeskyttelsen er noe dårligere enn andre seter. Da vi kjøpte setet for over ett år siden var det et av de bedre... :vetikke:

I vennegjengen vår er det stort sett Acto Graco eller Britax som brukes på 1-4 år. Og spør man mener de fleste at setet er lett å montere med eller uten isofix, trygt og bakeovervendt. Tror du bare må ha en runde på litt ulike butikker slik at du får god nok hjelp.

Lurer litt på om de i butikkene ikke får god nok opplæring i bilstolene da til og med jeg kan montere vårt og andre seter relativt lett ved å lese bruksanvisningen og kløne meg litt frem.

Skrevet

Vi har valgt Britax Multitech sitt sete (mener det er 9-25 kilo?) Jenta er kun 2,5 år og sitter bakovervendt. Det har isofix, er lett å montere og vi føler at hun sitter godt i dette sete selv om jeg vet at det er tester som sier at sidebeskyttelsen er noe dårligere enn andre seter. Da vi kjøpte setet for over ett år siden var det et av de bedre... :vetikke:

I vennegjengen vår er det stort sett Acto Graco eller Britax som brukes på 1-4 år. Og spør man mener de fleste at setet er lett å montere med eller uten isofix, trygt og bakeovervendt. Tror du bare må ha en runde på litt ulike butikker slik at du får god nok hjelp.

Lurer litt på om de i butikkene ikke får god nok opplæring i bilstolene da til og med jeg kan montere vårt og andre seter relativt lett ved å lese bruksanvisningen og kløne meg litt frem.

Britax Multitech har vel ikke isofix?

Det har ikke vårt iallefall.

Men vi har også valgt dette, og er veldig fornøyde!:) Syns faktisk det er greit at det IKKE har isofix, siden vi av og til har behov for å flytte det over i besteforeldrenes biler.

Skrevet (endret)

Isofix fins bare frem til 18 kg... Etter det er det ikke godkjent.

Vi har hatt hiway, multi tech, brio zento, og two way elite. Fornøyd med alle. Enkle og greie å feste.

vår multi tech har ikke isofix i allefall...

Endret av liv
Skrevet

Me har Britax two way, det har ikkje isofix, men eg syns det er like greit eg.

Ellers er eg heilt enig i at personalet i butikkane bør få betre opplæring i korleis ein festar seter, og ang seter/sikkerheit generelt.

Skrevet

Her er bruksanvisning for Combi Isofix og her er bruksanvisning uten Isofix.

Har selv det uten Isofix, og er strålende fornøyd :)

Skrevet

Vi har Izi Combi uten isofix og er veldig fornøyd. Bruker det kun bakovervendt, så sånn sett kunne vi like gjerne kjøpt Izi Kid.

Foreldrene mine har Britax Two Way Elite i sin bil til sønnen vår, og det er så enkelt å montere at det nesten ikke kan bli enklere med isofix. Det går til 25 kg bakovervendt.

Skrevet (endret)

Vi endte opp med Britax Hi-Way, det har ikke isofix, men er opp til 25 kg(vi har isofix i bilen men ønsket et sete opp til 25 kg), også er det rent bakovervendt. Vi er superfornøyd med det. Ikke er det så vanskelig å montere heller.

Endret av Concertina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...