Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 Jeg har en liten kostholdsutfordring til dere. Jeg er ikke overvektig, men har litt for mange cm rundt midjen som jeg burde bli kvitt… mageflesket er jo det farligste med tanke på hjerte/kar-sykdommer. Men kostholdet mitt er som sagt en utfordring, fordi jeg har en del begrensninger… Av medisinske årsaker, lever jeg naturlig glutenfritt, laktose-, protein-, fett og fiber-redusert, og det sier seg selv at det derfor nødvendigvis må være (halv)raske karbohydrater som er min hovedenergikilde. Nøtter, mandler og fisk/sjømat, er jeg allergisk mot. Et slikt kosthold er dessverre ikke gunstig med tanke på reduksjon av fettprosent… Jeg holder meg unna sukker, drikker ett glass eple- eller appelsin-juice om dagen. Jeg spiser så mye kylling og egg som jeg kan, men siden jeg bare kan innta max 60 g proteiner om dagen, begrenser det seg selv. Jeg baker brød selv, med mye havregryn og så mye FiberHusk som jeg tåler, noe som senker GI noe, men som sagt føler jeg at jeg spiser for mange (halv)raske karbohydrater. Jeg har snakket med klinisk ernæringsfysiolog, men jeg følte at jeg fikk veldig lite ut av den samtalen. Er det noen som har gode råd til meg?
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #2 Skrevet 1. juni 2010 Bytt ut potet/ris/pasta om du spiser dette, med blandet salat eller grønnsaker. Dette vil redusere de raske karbohydratene en god del.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #3 Skrevet 1. juni 2010 Bytt ut potet/ris/pasta om du spiser dette, med blandet salat eller grønnsaker. Dette vil redusere de raske karbohydratene en god del. Takk for svar. Jeg mener ikke å kverulere, jeg er glad for alle tips, men siden jeg ikke kan spise for mye fiber heller, kan jeg heller ikke spise for mye grønt. Det er en av tingene som kompliserer det hele. Trådstarter
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #4 Skrevet 1. juni 2010 Huff. Et slikt kosthold er ikke bare ugunst med tanke på fettprosent, det er ugunst med tanke på helsen generelt. Føler med deg! Ett tips er i hvertfall å kombinere det du kan spise av fett og proteiner med karbohydratene. Og gjerne forsøke å få i deg så mye fiber som mulig samtidig. Fiber, proteiner og fett reduserer nemlig fordøyelsesprosessen, slik at de raske karbohydratene blir noe "treigere". Tåler du linser og bønner? Grønnsaker?
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #5 Skrevet 2. juni 2010 Huff. Et slikt kosthold er ikke bare ugunst med tanke på fettprosent, det er ugunst med tanke på helsen generelt. Føler med deg! Ett tips er i hvertfall å kombinere det du kan spise av fett og proteiner med karbohydratene. Og gjerne forsøke å få i deg så mye fiber som mulig samtidig. Fiber, proteiner og fett reduserer nemlig fordøyelsesprosessen, slik at de raske karbohydratene blir noe "treigere". Tåler du linser og bønner? Grønnsaker? Takk for svar. Linser og bønner er det visst mye fiber i, også i kokt tilstand, så det må jeg begrense kraftig. Grønnsaker kan jeg spise så lenge de ikke er rå, men når de kokes blir karbohydratene i grønnsakene også raske... Det er anbefalt å innta 25-35 g fiber pr dag, jeg må begrense meg til det halve. 12-15 g fiber er stort sett ukomplisert, men mer enn det skaper problemer. Det ser ut til at det blir mye havregrøt på meg framover også... det er det tryggeste
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #6 Skrevet 2. juni 2010 Kan jeg spørre hvilken helseårsak det er til at du ikke kan spise mye fiber og proteiner?
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #7 Skrevet 2. juni 2010 Kan jeg spørre hvilken helseårsak det er til at du ikke kan spise mye fiber og proteiner? Jeg har en tarmsykdom som har ført til masse arrdannelse i tarmene mine. Det har ført til at tarmene er stive, og ikke jobber så godt som en normal tarm gjør. Ved for mye fiber, stopper tarmen opp, det blir for tungt å drive fiberet videre, og den ytterste konsekvens er tarmslyng. Arrdannelsen i tarmene er også årsaken til at jeg ikke kan spise så mye fett. Fett absorberes ikke av tarmveggen, og hvis jeg får for mye fett, får jeg fettdiaré. At jeg ikke kan spise så mye proteiner, er fordi behandlingen av tarmsykdommen har påvirket nyrefunksjonen. At jeg spiser naturlig glutenfritt og laktoseredusert, er fordi jeg i også har cøliaki med sekundær laktoseintoleranse. Det forventes at jeg etterhvert vil tåle laktose igjen, men det kan raskt ta et par år før det blir en realitet. Trådstarter
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #8 Skrevet 2. juni 2010 Takk for svar. Linser og bønner er det visst mye fiber i, også i kokt tilstand, så det må jeg begrense kraftig. Grønnsaker kan jeg spise så lenge de ikke er rå, men når de kokes blir karbohydratene i grønnsakene også raske... Litt OT, men ble veldig nysgjerrig på dette. Er det noen som vet mer om det? Blir alle grønnsaker raske karber når de er kokt eller bare noen? Og hvor mye er det snakk om? Blir de like ille som loff, eller bare litt raskere enn de var i utgangspunktet? Sorry for liten avsporing, håper det er greit
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #9 Skrevet 2. juni 2010 Litt OT, men ble veldig nysgjerrig på dette. Er det noen som vet mer om det? Blir alle grønnsaker raske karber når de er kokt eller bare noen? Og hvor mye er det snakk om? Blir de like ille som loff, eller bare litt raskere enn de var i utgangspunktet? Sorry for liten avsporing, håper det er greit Helt greit med avsporing. Potet, kålrabi og gulrot vet jeg blir høyglykemiske når de kokes, og at de ligger på nivå med loff (GI høyere enn 70) Bønner og linser forblir lavglykemiske når de kokes. Hvordan det er med andre grønnsaker er jeg usikker på, men det skal jeg undersøke i kveld. Trådstarter
bergans Skrevet 2. juni 2010 #10 Skrevet 2. juni 2010 Jeg har en liten kostholdsutfordring til dere. Jeg er ikke overvektig, men har litt for mange cm rundt midjen som jeg burde bli kvitt… mageflesket er jo det farligste med tanke på hjerte/kar-sykdommer. Men kostholdet mitt er som sagt en utfordring, fordi jeg har en del begrensninger… Av medisinske årsaker, lever jeg naturlig glutenfritt, laktose-, protein-, fett og fiber-redusert, og det sier seg selv at det derfor nødvendigvis må være (halv)raske karbohydrater som er min hovedenergikilde. Nøtter, mandler og fisk/sjømat, er jeg allergisk mot. Et slikt kosthold er dessverre ikke gunstig med tanke på reduksjon av fettprosent… Jeg holder meg unna sukker, drikker ett glass eple- eller appelsin-juice om dagen. Jeg spiser så mye kylling og egg som jeg kan, men siden jeg bare kan innta max 60 g proteiner om dagen, begrenser det seg selv. Jeg baker brød selv, med mye havregryn og så mye FiberHusk som jeg tåler, noe som senker GI noe, men som sagt føler jeg at jeg spiser for mange (halv)raske karbohydrater. Jeg har snakket med klinisk ernæringsfysiolog, men jeg følte at jeg fikk veldig lite ut av den samtalen. Er det noen som har gode råd til meg? Oi, her har du en god del utfordringer, men jeg synes du har en fornuftig innstilling til det hele Kan du spise alternative kilder til stivelse som quinoa og bokhvete (buck wheat)? De er begge glutenfrie, men kostfiberinnholdet er noe høyt. Men spesielt quinoa kan være verdt å forsøke, siden det har hele 12 gram protein per 100 gram vare, og er en ypperlig kilde til karbohydrater. Ved å koke dem litt ekstra så kan du heve GI noe. Bønner og linser vil gi deg et altfor høyt fiberinnhold, ser du nevner det selv, så det skal jeg ikke anbefale. Vil også anbefale deg å få tak i lakataseensym, i en eller annen form. Det vil gjøre at du kan tillate deg litt mer variasjon i matveien, samt ha gode kilder til protein, kalsium og vit D. Tåler du mais? Maismel og rismel kan brukes som erstatning i endel mat, og mais i seg selv gir en moderat mengde fiber, uten at det skal påvirke tarmen for mye. Søtpotet/yams er en annen ypperlig rotfrukt som kan vurderes, og som har mer fordelaktig fiberinnhold en potet (skal ikke så mye til), samt er godt og full av c-vit. Sjekk allergimat.no sine sider. Der har de masse oppskrifter, nyttige lenker, tilbud, nettbutikk og fora hvos man kan stille spørsmål. Absolutt verdt en titt Lykke til, og jeg håper inderlig at det bedrer seg etterhvert for deg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #11 Skrevet 2. juni 2010 Takk for svar. Mange gode tips å ta med seg her, spesielt glad ble jeg for påminnelsen om laktaseensym, jeg hadde faktisk glemt at jeg kunne bruke det... Yams/søtpotet skal jeg også sjekke ut. Allergimat er jeg veldig ofte innom. Jeg sitter nå med hele stuebordet mitt fullt av bøker, utskrifter og skjemaer for å se hvordan jeg kan løse denne floken på en best mulig måte. Jeg fant forresten et nytt tips... dess surere en matvare er, dess langsommere nedbrytning. Det vil si at jeg kan bruke sitronsaft for gjøre et produkt mindre høyglykemisk. Dette kan gjøre kostholdsplanleggingen litt lettere for meg enn jeg så for meg da jeg begynte å jobbe med dette. Trådstarter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå