Gjest Belle Gunnes Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 Jeg leier bolig. Langtidsleie. Bor i Oslo sentrum og da sier det seg at det blir skitne vegger. Har nå lysmalt strie. Og hvitt tak. Og jeg får mark av møkka på veggene. Men å begynne å vaske ender bare opp med stygge skjolder, så jeg vurderer å bare male. Men MÅ man vaske veggene først? Veggene ble malt for 6 år siden med vannbasert maling. Har aller mest lyst til å male rett over all skiten men er redd jeg bare gnir skiten ut i malingen og malingen ikke vil sitte. Tips til maling?
Vater Skrevet 1. juni 2010 #2 Skrevet 1. juni 2010 Du bør vaske for å få den nye malingen til å sitte. Bruk vaskemiddel for dette formålet. De fleste malingsprodusenter har vaskemiddel for innvendig vask som brukes før maling. Er det mye sot og nikotinrester på tak/vegger, bør første strøk være med sperregrunn. Sot og nikontin kan faktisk trekke igjenom ny maling, og gi skjolder. Slurver man med grunnarbeidet, kan det bli dobbelt så mye jobb og dobbelt så dyrt.
Kamikatze Skrevet 1. juni 2010 #3 Skrevet 1. juni 2010 Bare åpne vinduene og bland noen korker salmiakk pr liter vann, og noen dråper zalo. Vask over igjen en gang med kun salmiakkvann. Bruk vannbasert maling på vannbasert maling. Lady er fin. Den har mye pigment, og derved fabelaktig dekkevne. Anbefaler to strøk, selv om de skryter av at det ikke er nødvendig. På grunn av fargetettheten behøver du ikke å grunne først.
O'hara Skrevet 2. juni 2010 #4 Skrevet 2. juni 2010 Bare åpne vinduene og bland noen korker salmiakk pr liter vann, og noen dråper zalo. Vask over igjen en gang med kun salmiakkvann. Bruk vannbasert maling på vannbasert maling. Lady er fin. Den har mye pigment, og derved fabelaktig dekkevne. Anbefaler to strøk, selv om de skryter av at det ikke er nødvendig. På grunn av fargetettheten behøver du ikke å grunne først. Dette er egentlig ikke nødvendig å vaske to ganger. Vask en gang med salmiakk, men vask med rent vann etterpå slik at du får bort eventuelle såperester. Ligger det rester av såpe igjen, kan du risikere at malingen ikke sitter.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 2. juni 2010 #5 Skrevet 2. juni 2010 Oki ser det tar litt lengre tid en ønsket. Hehe. Men det blir nok bra til slutt. Blir mye sot (eksos) når man bor midt i byen og MÅ ha vinduene oppe.
nadiine Skrevet 8. juni 2010 #6 Skrevet 8. juni 2010 Det er ikke nødvendig å vaske veggen med vann etter salmiakk, da denne fordamper av seg selv
*appifany* Skrevet 8. juni 2010 #7 Skrevet 8. juni 2010 Det ER lurt å vaske over med vann da salmiakk etterlater seg støv på veggene. Prøv heller det malingsbutikken anbefaler deg til å vaske innvendig med. F.eks husvask o.l.
nadiine Skrevet 8. juni 2010 #8 Skrevet 8. juni 2010 (endret) Lykke til Endret 8. juni 2010 av nadiine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå