Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest missEva
Skrevet

Hei!

Kan begynne med at jeg sliter med vekta og har alltid gjort det. Jeg er 175 høy og 88 kg. Kraftig bygd, men sliter med å finne meg normale klær. Bruker størrelse 44-46 i skjorter og 33 i jeans. STORT!

Nå er jeg møkklei! Jeg trener 4 ganger i uken (step og styrke), men uansett så går ikke vekta ned. Jeg prøver alt jeg kan for å spise sundt, men som den godtemonsen jeg er så går det ikke alltid like bra. En dag uten sjokolade er nesten ett slit. Blir suget etter godteri for stort, tar jeg som oftest frukt, men hender seg jeg unner meg en sjokolade (sånn bitteliten melkesjokolade til en 5'er elns) bare for å få fred med meg selv.

Har lenge vært inne på tanken om slankepulver eller slankemåltider. En venn av meg har nylig gått ned over 50 kg på ca 6 mnder med å trene (vi trener sammen, altså like mye) og å bytte ut frokost og kveldsmat med slankemåltider, noe som er utrolig bra for hans del, men samtidlig blir jeg nesten litt sjalu. Her sliter jeg livet av meg for å prøve å gå ned litt til sommeren, men går ikke ned ett gram, mens kiloene bare raser av han. Som sagt: fint for han, men blir litt lei meg.

Så nå lurer jeg på om det blir samme metode på meg også. :) Lurer derfor på:

- Er det noen som har tips til hva som er bra/dårlig og som man absolutt ikke trenger å prøve en gang?

- Hvor mye koster noe sånt og hvor mye kan man forvente å gå ned?

- Jeg har hørt at det smaker pyton. Er det sant? Altså sånn at man nesten brekker seg når man spiser/drikker det?

Er også på utkikk etter en diettplan, men finner ingen som er detaljerte nok. Noen som har en plan å dele med meg? :)

Vet jeg kan få hjelp i treningsstudioet jeg trener hos, men jeg synes det er ekkelt å spørre siden jeg kjenner instruktørene og ei av de er i familie med eksen til søstra mi. Synes også det er utrolig flaut å spørre siden de er i tipp-topp form og veldig atletiske..

Håper ikke jeg blir latterliggjort nå. Sliter ganske mye med vekta...

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Slankepulver og slikt juks vil riktignok få deg ned i vekt, men så fort du går tilbake til ditt vanlige kosthold vil du selvfølgelig rase rett opp i vekt igjen, og kanskje med noen kilo ekstra i tillegg siden forbrenningen ofte synker på slike sultekurer.

Hva med et karbohydratredusert kosthold? Supert alternativ for de som sliter med sukkersug, siden man har fullstendig kontroll på blodsukkeret (som er det som trigger sukkersuget). Fedon Lindberg er et eksempel på denne type kosthold. Du kan jo låne en av bøkene hans (den nyeste heter Fedons Metode og finnes på biblioteket). Der står det forslag til fireukersmenyer, med oppskrifter.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det første som slår meg, er at du kan ha nedsatt glukosetoleranse eller insulinresistens.

Begge deler kan legen finne ut av ved hjelp av glukosebelastningstester.

Snakk med legen først, før du foretar deg noe som helst med slankemåltider, for å få avklart dette. :)

Hvis du har en av de tingene, anbefaler legen ofte det som kan kalles "diabeteskost", som egentlig er et lavglykemisk kosthold (altså IKKE lavkarbo kosthold).

JEg ser at brukeren over meg nevner Fedon Lindberghs kosthold.

Hans anbefalinger er lavglykemisk kosthold, og er ganske likt de anbefalingene diabetikere får fra legen for å holde blodsukkeret under kontroll.

Skrevet

Det er da ikke flaut å spørre de som jobber på treningssenteret ditt :) Er det ikke derfor alle andre trener også, for å komme i bedre form? Alle har noe de vil fikse på uansett, og de som jobber der er nok mer en glad for å kunne hjelpe deg :)

Gjest Niema
Skrevet

Som det har blitt gjentatt i det uendelige her inne så er det kalorier inn minus kalorier ut som for de aller fleste avgjør om vekta går opp, ned eller står stille. Det er fullt mulig å spise for mye selv om man spiser sunt, og selv om det er flott at du trener så er det kostholdet du må vie hovedfokus. På en time step/styrke forbrenner du kanskje rundt 300 kalorier, det er det samme som 2 brødskriver med pålegg sånn ca. Eller halvparten av den lille sjokoladen du spiser. Jeg vil anbefale deg å logge alt du spiser i noen dager og regne ut kaloriene, så ser du hvordan du ligger an :)

Gjest missEva
Skrevet

Det første som slår meg, er at du kan ha nedsatt glukosetoleranse eller insulinresistens.

Begge deler kan legen finne ut av ved hjelp av glukosebelastningstester.

Snakk med legen først, før du foretar deg noe som helst med slankemåltider, for å få avklart dette. :)

Hvis du har en av de tingene, anbefaler legen ofte det som kan kalles "diabeteskost", som egentlig er et lavglykemisk kosthold (altså IKKE lavkarbo kosthold).

JEg ser at brukeren over meg nevner Fedon Lindberghs kosthold.

Hans anbefalinger er lavglykemisk kosthold, og er ganske likt de anbefalingene diabetikere får fra legen for å holde blodsukkeret under kontroll.

insulinresistens? hva vil det si? skulle uansett ha vært til legen en tur for å sjekke blodsukkeret mitt. Begge foreldrene mine har diabetes, så rekner med jeg har det også. Tør bare ikke å sjekke meg for er redd for å leve på tabletter eller sprøyter hver dag resten av livet. :-(

Gjest AnonymBruker
Skrevet

insulinresistens? hva vil det si? skulle uansett ha vært til legen en tur for å sjekke blodsukkeret mitt. Begge foreldrene mine har diabetes, så rekner med jeg har det også. Tør bare ikke å sjekke meg for er redd for å leve på tabletter eller sprøyter hver dag resten av livet. :-(

Dette bør da være en kjempegod grunn til å teste seg? Jeg har ikke lyst til å skremme deg, du vet antageligvis at diabetes ikke er en sykdom man bør spøke med. Dessuten, med riktig oppfølging kan det hende det blir enklere for deg å gå ned i vekt enn det er i dag! :)

Skrevet

Jeg er 176 høy, og for ett år siden veide jeg 85 kg. Per idag er vekta 66 kg, dvs 19 kilo mindre. I likhet med TS var jeg totalt sjokoladeavhengig og kunne trø i meg minimum en 200g plate HVER dag! Sånt ble det jo kilo av....

Til å begynne med prøvde jeg noe pulvergreier (noka tror jeg det var), men det smakte dritt og motiverte meg ikke akkurat til å holde meg unna sjokoladen resten av dagen! Slik som Niema skriver er det kalorier inn og ut som teller, og jeg brukte vektklubben (grete roede) til å logge ALT jeg spiste, da fikk jeg oversikt over hvor det gikk galt. Oppdaget fort at det er utrolig mye kcal i en del av det jeg spiste, men at det heller ikke er noe problem å spise godt (og nok til å være mett!) på kalorifattig mat.

Søtsuget slet jeg endel med, men det er kjempemotivasjon når kiloene forsvinner! Og så er det innmari mye det går an å erstatte sjokoladen med. Jeg spiser et par ruter 70% kokesjokolade det gjør susen.

Dealen er å finne det som funker for deg, men å bli mer oppmerksom på sitt eget kosthold er en god start uansett, synes nå jeg! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Insulinresistens er ofte regnet for å være forstadiet til diabetes 2.

De som har det, produserer fremdeles insulin, men vevet reagerer ikke på insulinen.

Du kan lese mer om det her: her.

Du trenger ikke ha diabetes selv om begge foreldrene dine har det, og som sagt, desto større grunn for å sjekke deg. Og desto større grunn til å ta dette på alvor.

Diabetes type 2 behandles stort sett med mat, et lavglykemisk (bør ikke forveksles med lavkarbo) kosthold, og ikke tabletter.

Gjest missEva
Skrevet

Okei. FÅr vel bare hive meg ut i det og sjekke. :jepp:

Har veldig ofte tenkt på å melde meg inn i sånn vektklubb-greier, men det som er så synd er at det som regel koster noen hundrelapper i mnd. Og siden jeg er veldig slapp til å følge opp ting så er det penger ut ruta for min del. Er i allefall hva jeg tenker. Mulig det blir annerledes om jeg faktisk melder meg på.

Takker for tips i allefall. Vet ikke hva mer jeg skal si egentlig, men får vel bare vente og se hva legen har å si.. :forvirret:

Skrevet

Okei. FÅr vel bare hive meg ut i det og sjekke. :jepp:

Har veldig ofte tenkt på å melde meg inn i sånn vektklubb-greier, men det som er så synd er at det som regel koster noen hundrelapper i mnd. Og siden jeg er veldig slapp til å følge opp ting så er det penger ut ruta for min del. Er i allefall hva jeg tenker. Mulig det blir annerledes om jeg faktisk melder meg på.

Takker for tips i allefall. Vet ikke hva mer jeg skal si egentlig, men får vel bare vente og se hva legen har å si.. :forvirret:

Sånn vektklubb jeg brukte var gratis, (det er ikke vg sin!)og greit å bruke hvis en trenger en dytt for å sette igang.

Håper legesjekken går bra, lykke til videre :jepp:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

vektklubben.no er gratis. Det er altså ikke VG Vektklubb.no jeg mener.

Skrevet (endret)

Hei!

Har også noen tips til deg:

1) Du kan prøve å skrive ned absolutt alt du spiser og drikker eks 1 uke. Og tidspunktene. Da kan du ganske enkelt se på det etterpå og se om du får i deg for mye i forhold til aktiviteten. Det er ganske nyttig.

2) Test stoffskifte ditt, om det er for lavt.

3) Prøv å få til fast rytme på måltidene. Og ikke småspis eller drikke ting med energi i mellom måltidene.

Denne boka er ganske nyttig og masse bra info og oppskrifter:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2585684

Det med pulver etc er jo lettere å vite hva man får i seg, men egentlig kan man gjøre det samme med vanlig mat. Billigere og bedre og sunnere!

Endret av Angelfalls

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...