Gjest Karianne 32 Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 Stesønnen min vil campe med et par kompiser. Farens første tanke var NEI! Vi bor på det sentrale Østlandet, og jeg ser for meg at alt for mye kan skje, det gjorde tydeligvis faren, også. Men så fortalte gutten at begge de to andre får lov, så da må jo han få lov, også? Faren er svak for dette argumentet, noe som irriterer vettet av meg (fordi han ikke følger sin egen følelse av hva som er riktig), så nå skal han høre med moren. Stesønnen min er en god gutt, men det er for min del alt for mange argumenter imot: *de to andre guttene er nye venner, vi kjenner ikke foreldrene, men den ene har allerede fått med gutten vår på ting han ikke får lov til, vi har møtt ham et par ganger og ser at han er en "bråkmaker" uten respekt for regler *gutten vår er ingen ledertype, tvertimot er han veldig lett påvirkelig, ikke spesielt moden for alderen og har vært med på en del sprell før *det er folksomt her vi bor. Skal de campe (mest sannsynlig i skogen i nærheten) risikerer de å møte på fulle ungdommer og det som verre er (jada, litt hønemor ) *gutten er ikke vant med å være alene ute i skogen (heller ikke de andre, så vidt jeg vet, men de er altså nye venner) Noen tenker sikkert at jeg skal holde meg unna, jeg er bare stemor, men vi gjør det ikke sånn. Vi er én familie (dine, mine og våre) og tar avgjørelser sammen. Faren diskuterer med moren til stesønnen min (som også diskuterer med sin samboer, selvfølgelig), og er vi HELT uenige er det selvsagt bioforelder som har det siste ordet. Hva syns dere andre?
Blackpuma Skrevet 1. juni 2010 #2 Skrevet 1. juni 2010 Jeg ser ærlig talt ikke problemet. Hva er det verste som kan skje? Hva skulle fulle ungdommer gjort i skogen? Dersom han har mobil kan du jo ringe utover kvelden og forsikre deg om at alt er bra? Synes det høres hyggelig ut, og tenker selv at det er nærmest "farligere" å la barna overnatte hjemme hos hverandre. Det er ikke alle foreldre som er like strenge. Ha litt tillit til gutten din!
Gjest Karianne 32 Skrevet 1. juni 2010 #3 Skrevet 1. juni 2010 Hm, kanskje jeg bekymrer meg for mye...
Gjest brutal_mann Skrevet 1. juni 2010 #4 Skrevet 1. juni 2010 Skeptisk... For mye som taler i mot. Hadde de vert speidergutter med peil på teltliv hadde jeg ikke sett problemet. Men den grupperingen her? Niks. Jeg hadde satt ned foten.
Gjest imli Skrevet 1. juni 2010 #5 Skrevet 1. juni 2010 hadde det vore med kamerater du og mannen din kjente og stola på, hadde eg heller ikkje sett problemet. Men eg kan skjønne tvilen når de ikkje kjenner dei nye venene. Kva med å snakke med foreldra deira?
crazyforgum Skrevet 1. juni 2010 #6 Skrevet 1. juni 2010 Jeg ville dessverre ikke latt min sønn overnatte slik ute i skogen .. men så er jeg ganske redd og litt paranoid ... pga egne erfaringer ... noen ganger er det jo rett å være paranoid??
Gjest jomfrua Skrevet 2. juni 2010 #7 Skrevet 2. juni 2010 Stesønnen min vil campe med et par kompiser. Farens første tanke var NEI! Vi bor på det sentrale Østlandet, og jeg ser for meg at alt for mye kan skje, det gjorde tydeligvis faren, også. Men så fortalte gutten at begge de to andre får lov, så da må jo han få lov, også? Faren er svak for dette argumentet, noe som irriterer vettet av meg (fordi han ikke følger sin egen følelse av hva som er riktig), så nå skal han høre med moren. Stesønnen min er en god gutt, men det er for min del alt for mange argumenter imot: *de to andre guttene er nye venner, vi kjenner ikke foreldrene, men den ene har allerede fått med gutten vår på ting han ikke får lov til, vi har møtt ham et par ganger og ser at han er en "bråkmaker" uten respekt for regler *gutten vår er ingen ledertype, tvertimot er han veldig lett påvirkelig, ikke spesielt moden for alderen og har vært med på en del sprell før *det er folksomt her vi bor. Skal de campe (mest sannsynlig i skogen i nærheten) risikerer de å møte på fulle ungdommer og det som verre er (jada, litt hønemor ) *gutten er ikke vant med å være alene ute i skogen (heller ikke de andre, så vidt jeg vet, men de er altså nye venner) Noen tenker sikkert at jeg skal holde meg unna, jeg er bare stemor, men vi gjør det ikke sånn. Vi er én familie (dine, mine og våre) og tar avgjørelser sammen. Faren diskuterer med moren til stesønnen min (som også diskuterer med sin samboer, selvfølgelig), og er vi HELT uenige er det selvsagt bioforelder som har det siste ordet. Hva syns dere andre? Det finnes ikke noe fasit svar på dette. En slik opplevelse kan være kjempe fint for en guttegjeng - spennende og naturopplevelse. Men det kommer selvfølgelig an på hvor "barnslige" de er. Er de av de ikke barnslige - så hadde jeg vært restriktiv. Er det en gjeng "tøffe" 7-klassinger som utfordrer og prøver ut grenser til enhver tid - så krever det mye av dere ang oppfølging. Det første dere må gjøre er å finne ut av de usikkerhetsmomentene dere har: Ta kontakt med de andre foreldrene, prat med dem. Vær deltaktig i hvor de skal sove... Jeg ser ikke noe galt i dette så lenge dere følger opp og har kontroll så langt det går. Da vil det sikkert bli en kjempe opplevelse og spennende for gutta. Det er forskjell på sprell og sprell.......er det barnesprell eller puberts-sprell - det er av stor betydning for meg ihvertfall.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #8 Skrevet 2. juni 2010 Jeg ser ikke problemet med å la gutten overnatte ute i skogen en natt. Dersom det ikke er for langt hjemmefra, dere vet hvor de skal oppholde seg og guttene har mobiltelefon er det i hvert fall ikke noe problem. Jeg går da ut i fra at de selv kan gå hjemmefra til plassen de skal overnatte. Husker godt selv at jeg var på skogstur med venninner da jeg var på den aldreen, det var kjempespennende og gøy, ikke noe jeg ville vært foruten. Jeg har inntrykk av at folk som ikke er vant med skog syns at den kan være skummel, men skogen er jo ikke farlig (fjellet er mye verre). Ikke la egen skogsskrekk stoppe barna fra slike opplevelser. Hvorfor ikke ta en tur og se på plassen de skal overnatte først?
krispetine Skrevet 2. juni 2010 #9 Skrevet 2. juni 2010 Syns det hørtes helt greit ut jeg:) Kanskje dere bekymrer dere mindre hvis dere snakker med de andre foreldrene først? Jeg bodde nesten i telt om sommeren fra jeg var 10 til til jeg var 13, som regel i hagen, men det ble en del skogsturer også Bare koselig det!
Miss Puddel Skrevet 2. juni 2010 #10 Skrevet 2. juni 2010 Jeg hadde ikke vært skeptisk til å la min egen gutt og noen av kompisene hans sove i skogen her, (skjønt det burde jeg kanskje, med tanke på at det er både ulv og villsvin her...) Men den settingen du beskriver, det hadde jeg ikke latt gå gjennom, for å si det slik...
Zerox Skrevet 2. juni 2010 #11 Skrevet 2. juni 2010 Min foerste tanke da jeg leste overskriften var at det ville vaere patetisk aa nekte 3 gutter (som begynner paa ungdomsskolem til hoesten?) aa overnatte i skogen. Jeg er imidlertid mer forstaaelsesfull etter aa ha lest hele innlegget. Er dette venner som gjoer som de vil saa kan mye rart skje. Alikevel, det kan det vel alltid? Jeg tror det er veldig viktig aa medvirke til at virke- og opplevelsestrang blir kanalisert i positv retning. Frykter dere at det skal komme andre og ta styringen saa foreslaa at de drar lengre ut, noe som vile rette fokuset paa selve turen.
leirbål Skrevet 2. juni 2010 #12 Skrevet 2. juni 2010 Jeg ville snakket med foreldrene til de to guttene. Jeg ville også snakket med gutten, og funnet løsninger på hvordan han kan unngå situasjoner hvor de gjør noe galt både på turen og ellers. Snakk med gutten deres om hva dere er redd for skal skje, og hvordan han skal reagere i de situasjonene. (Ringe dere ol.) Ta også opp muligheten for at han blir tilbudt alkohol. Sjansen er liten, men den er der. Det er lettere å sette og holde egne grenser når han har lure løsninger som gjør at han ikke taper ansikt. For det er ofte viktig for tenåringer å ikke være den som ikke tør/ vil. Kan de gå til det området de vil overnattte, eller må de kjøres? Hvis de kan gå dit ville jeg sagt ja, såfremt de to overnevnte samtalene gikk bra. Dette kan bli en flott opplevelse. Sier dere ja så avtal at dere ringer i løpet av kvelden og spør om det går bra. Han kan jo bare late som om han svarer på noe annet om det ikke er greit å være der.
missLynch Skrevet 3. juni 2010 #13 Skrevet 3. juni 2010 (endret) Jeg synes de burde få lov. Det er sånt de vokser på! Synes generelt at unger skjermes i altfor stor grad nå, det blir verre og verre... Edit: leste innlegget igjen, og hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt kontakt med "bråkmakerens" foreldre, og diskutert saken. Skjønner at du er skeptisk. Endret 3. juni 2010 av missLynch
Gjest TS Skrevet 4. juni 2010 #14 Skrevet 4. juni 2010 Nå har bioforeldrene bestemt at guttene skal få dra. Mannen min kjører dem til skogen, blir med dem for å finne teltplass og sjekker at det er mobildekning før han drar. Han kommer til å dra opp ditt senere på kvelden for å sjekke at alt er greit. Mannen min fikk snakket med foreldrene til den ene andre gutten, men "bråkmakeren"s foreldre er ikke å få tak i... Jeg er veldig skeptisk og spent på hvordan dette skal gå...
Piper Skrevet 4. juni 2010 #15 Skrevet 4. juni 2010 jeg hadde ikke gjort det, og jeg bryr meg heller ikke om hva alle andre får og ikke får lov til. De er ikke mer enn 12 år gamle, og hadde det vært langt ute i ødemarken ville saken stilt seg annerledes. Godt mulig at jeg beskytter mine barn for mye, men skal heller gjøre det enn at det plutselig går gale. Men far gjør jo det rette, med å følge og reise opp og sjekke de senere på kvelden.
Gjest gjest Skrevet 5. juni 2010 #16 Skrevet 5. juni 2010 hva med å få tak i tlfnummeret til foreldrene til de to andre guttene? da kan dere få snakket med dem. gjerne si hva dere mener om det og spørre hva de mener. om den skogen de skal telte i er i nærheten av dere, kan dere jo kanskje gå opp der iløpet av kvelden og se til de. kan hende sønnen deres ikke vil like at dere ser til han, men det kan jo være en av grunnene til at han skal få lov til å telte...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå