Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne
Skrevet

Hei, jeg er en jente/kvinne på 28 år som alltid har hatt problemer med å svare på komplimenter. Jeg har ikek hatt den beste selvtilliten gjennom livet hittil og det har nok synes utenpå og i adferd også. Men jeg har blitt mye mye bedre.

Men en ting jeg sliter med og synes er ekkelt(men også moro) er å få komplimenter!! Jeg hater/elsker det fordi jeg har aldri noen bra comebacks om dere skjønner.

Jeg har prøvd å si "takk" eller "tusen takk" men jeg synes det høres skikkelig teit ut i det jeg sier det. Jeg føler at det ikke passer helt og jeg føler meg dum etterpå. Så jeg avviser mange komplimenter raskt og da ender det mange ganger med at personen vil "presse" den på meg liksom.. Og da føler jeg meg som en fjortis. Men også føles det ut som at folk kan tro at jeg fisker etter mer komplimenter..

Noen som har noen tips om hva man kan si? Hva svarer dere selv? Som sagt, jeg synes ikke det passer og bare si "takk" og smile. Da føler jeg meg "overlegen" på en måte..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si takk. Ganske enkelt.

Gjest Ejala
Skrevet

Prøv å snu det rundt: Når du gir komplimenter til andre, hvordan vil du helst at de skal reagere?

Skrevet

Jeg har aldri oppfattet en som takker for en kompliment for overlegen.

Skrevet

Jeg har aldri oppfattet en som takker for en kompliment for overlegen.

Ikke jeg heller. Oppfatter det heller som høflig.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Et forvirret takk fungerer som regel...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier takk med et smil, og går videre i samtalen eller hva vi nå enn holdt på med. Da viser jeg at jeg satte pris på det vedkommende sa, men ikke lager noe mer utav det. Lett og ledig.

Jeg synes det blir strevsomt med folk som avviser komplimenter. Man må jo da for høflighets skyld gjenta seg selv og "presse" det på.

Skrevet

Jeg vil at de skal bli glade ja, men det er alltid mye lettere for meg å være hyggelig og snill mot andre, men jeg føler ikke at det passer til min personlighet og jeg føler liksom at den som gir komplimentet også føler at jeg ikke helt fortjener det komplimentet på en måte, og at de tror at jeg er selvdigger om jeg bare sier takk og tror på det liksom..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

hei ts!

tydlig at selvtilliten ikke er helt som den burde! Tror du at du ikke er verdig nok, at du ikke er bra nok / ikke strekker til komplimentene, og at det blir teit hvis du faktisk tror det de sier? Herregud, det blir bare for dumt! Smil stort, si tusen takk, og ta komplimentet og vit at det er sant det som blir sagt:D

De jeg oppfatter som selvdiggere er de som derimot overser komplimenter, og ikke gir et takk eller liknende. Da virker de som de tror de er for gode for kommentaren. hadde litt samme tankegang som deg tidligere, men ikke lenger.

kaller noen meg sexy, sier jeg TAKK:) kaller noen meg snill, sier jeg TAKK:) osv. Eller en takk det samme, hvis jeg mener det og hvis det passer inn.

snakk om janteloven her! du er like verdig som alle andre :)

Skrevet

Mitt standardsvar: "Tusen takk, det var pent sagt". :)

På den måten får jeg både takket og gitt et bittelite kompliment tilbake, synes jeg. "Takk, det samme" kan også fungere, litt avhengig av situasjonen.

Skrevet

Jeg er også veldig dårlig på å ta imot komplimenter. Men jeg prøver å smile og si takk.

Gjest Gjest
Skrevet

hehe, vær så snill å si "Takk", eller ta imot på en eller annen måte. misliker STERKT, sånn "nei gud, syns du det?", "huff, den er jo så gammel" også videre.. Det syns jeg er frekt mot den som gir komplimenter faktisk..

Gjest tidligere sjener
Skrevet

Jeg slet med akkurat det samme selv, men har det siste året jobbet hardt for å bedre selvtilliten min. En av tingene jeg har gjort er å ukritisk ta imot komplimenter, uten å tenke "han mener det ikke", "jeg er jo ikke fin idag", "nå lyver hun bare for å være høflig". For hvis en person gir meg et kompliment, så ligger det noe bak.

Si tusen takk, legg til et eget svar hvis det passer seg, og smil! Ingen kommer til å oppfatte deg som noe annet enn høflig. Sug det til deg istedenfor å avvise det.

Det er ikke lett å endre tankegangen på den måten, men det har hjulpet meg masse. Istedenfor å hele tiden rakke ned på meg selv (ofte uten grunn) og tenke "men dette fortjener jeg ikke", så sier jeg heller "en person synes jeg var fin på håret idag, så moro!" eller "en person synes jeg har gjort noe bra, det må jeg ta til meg".

Dette ble langt, men prøv! Uansett hvor dum du føler deg, si takk og fortsett med det du gjorde videre. Prøv over en lengre periode, så skal du se at det går bedre! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...