Gå til innhold

Hvor lenge kan marsvin være ute?

breiflabb

Anbefalte innlegg

Endelig er det varmt ute, og det betyr jo at våre 2 marsvin har flytta ut noen timer på dagen.

Men hvor lenge kan de stå ute?

Der de står nå, er det masse sol på ettermiddagen, så vi har satt opp en plate sånn at de får et område med skygge i. Men kan de være ute hele dagen uten tilsyn non-stop?

Buret er hjemmesnekra med netting i bånn, også la vi ferdigplen oppå, sånn at de ikke kan skade seg på beina. Samt at det er tak og vegger av netting, sånn at ingen kommer inn til de.

Vet jo at marsvin lettere får luftveisinfeksjoner enn kaniner. Men om vi da tetter buret på sidene blir det kanskje for varmt for de?

PÅ natta og når det er kjølig har jeg tenkt til og ha de inne. Men de koser seg så ute. Ene marsvinet gnisser faktisk tenner til meg hver gang jeg skal ta han inn :gjeiper:

Og når er det for kaldt for de og være ute?

En annen ting, når disse 2 karene går godt overens ute, kan de da flytte sammen inne?

De har egentlig bodd med hver sin kanin, men desverre mistet vi begge 2 i år p.g.a sykdom :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

marsvin skal helst ikke være ute når det er under +15C (men noen tåler mer pga pels)

De skal ha beskyttelse mot andre dyr og vær/vind.

De skal IKKE bo sammen med kaniner da disse rasene har forskjellige behov,Kaniner har sykdommer som kan smitte over til marsvinet og svinet kan dø av dette.

2stk gutter kan gå godt sammen ,men det kan også oppstå bråk (helst da om det dukker opp ei dame :P )

Legger ved noen linker til steder jeg brukte da vi hadde svin

http://www.marsvinsiden.com/

http://forum.dyrenett.no/forum/forumdisplay.php?71-Marsvin

http://www.norskmarsvinklubb.com/linker.html

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også at det er for kaldt når det er mindre en + 15.

Har hørt det flere steder at marsvin og kaniner ikke skal sitte sammen. Men marsvinet og kanina vår har sitti sammen helt til kanina gikk bort i april. De satt sammen i rundt 5 år. Aldri vært noe problem :)

Merker det på lille marsvinet at det sørger over burvennens bortgang :sukk:

Siden de begge nå er blitt enke menn, har vi et håp om at de kan bo sammen i stede for å skaffe de nye venner.

Men foreløbig så bor de bare sammen når de er ute.

Tenkte kanskje at det er lurt og kjøpe et nytt bur til de, som ingen av de føler eierskap over..

Endret av breiflabb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også at det er for kaldt når det er mindre en + 15.

Har hørt det flere steder at marsvin og kaniner ikke skal sitte sammen. Men marsvinet og kanina vår har sitti sammen helt til kanina gikk bort i april. De satt sammen i rundt 5 år. Aldri vært noe problem :)

Merker det på lille marsvinet at det sørger over burvennens bortgang :sukk:

Siden de begge nå er blitt enke menn, har vi et håp om at de kan bo sammen i stede for å skaffe de nye venner.

Men foreløbig så bor de bare sammen når de er ute.

Tenkte kanskje at det er lurt og kjøpe et nytt bur til de, som ingen av de føler eierskap over..

Helt klart ditt valg,men vær klar over at kaniner kan gi smitte til svin slik at svinet dør.En del kaniner kan plage/mobbe svin og svinet har da ingen sjangs til å slippe unna.

Marsvin er flokk dyr og det er ikke rart den sørger over sin bortgåtte venn.

Ang eierskap i buret,der kommer mer sykdom ,foring osv inn i bilde.

Personlig synes jeg det er helt feil å sette to raser sammen når en vet at den ene har sykdommer som kan føre til den andres død.Dessuten feilernæring da verken kanin eller svin forstår noe av Ditt og mitt matfat som oftes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke lurt å ha kaniner og marsvin sammen.

Man velger selv om man vil ta den sjansen, men hvis man er klar over risikoene og fortsatt gjør det, mener jeg at man er en uansvarlig dyreeier.

Marsvin går helt klart best sammen med marsvin.

Kaniner og marsvin er like like som en flue og en edderkopp, hehe.

Ble kaninene bare 5 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene kanina vår døde i februrar 10 år gammel.

Mens den andre måtte vi avlive p.g.a skdom. Startet med noe på øyene, og vi prøvde og behandle det i nesten 6 uker. Når vi var på kontroll uke 5 av behandlingen trodde ikke veterinæren at det var mer og gjøre, men i samråd med vet ble vi enige om og prøve en "intensiv" kur. Dette hjalp på øyene, men det viste seg at det var en parasitt som hadde begynt på øyene og spredt seg til nervesystemet, så han ble lam i bakkdelen. Derfor fikk han lov og slippe.

Har jo hatt marsvin sammen med kanin i alle disse 10 årene uten at kanina har vært syk, sånn at det har smitta over på marsvinet.

Men vi har ikke planer om og kjøpe ny kanin.

Når det gjelder kost, er vi svært nøye på hva alle våre frbeinte får til og spise, og alle får dekt sine behov..

Men og kalle oss for uansvarlige dyreeiere synes jeg blir litt feil av deg, og tar det veldig personlig. Men vi er kanskje det, som tar vare på de 4-beinte andre dumper....

Var først etter at vi mista den første kanina vår at jeg leste at marsvin og kanin ikke skulle være sammen. Veterinær har aldri reagert på dette. Tror nok kanskje det er veldig delte meninger rundt det som alt annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ene kanina vår døde i februrar 10 år gammel.

Mens den andre måtte vi avlive p.g.a skdom. Startet med noe på øyene, og vi prøvde og behandle det i nesten 6 uker. Når vi var på kontroll uke 5 av behandlingen trodde ikke veterinæren at det var mer og gjøre, men i samråd med vet ble vi enige om og prøve en "intensiv" kur. Dette hjalp på øyene, men det viste seg at det var en parasitt som hadde begynt på øyene og spredt seg til nervesystemet, så han ble lam i bakkdelen. Derfor fikk han lov og slippe.

Har jo hatt marsvin sammen med kanin i alle disse 10 årene uten at kanina har vært syk, sånn at det har smitta over på marsvinet.

Men vi har ikke planer om og kjøpe ny kanin.

Når det gjelder kost, er vi svært nøye på hva alle våre frbeinte får til og spise, og alle får dekt sine behov..

Men og kalle oss for uansvarlige dyreeiere synes jeg blir litt feil av deg, og tar det veldig personlig. Men vi er kanskje det, som tar vare på de 4-beinte andre dumper....

Var først etter at vi mista den første kanina vår at jeg leste at marsvin og kanin ikke skulle være sammen. Veterinær har aldri reagert på dette. Tror nok kanskje det er veldig delte meninger rundt det som alt annet..

Hvis det er meg du sikter til, kaller jeg folk uansvarlige KUN hvis de setter marsvin og kaniner sammen og samtidig vet hvilken risiko man tar. (Sykdom og feilernæring) Det står jeg fullt og helt for.

Men siden du ikke visste at det ikke var så bra, og gjorde det, vil jeg bare si at du var uviten om det. Det har alle vært en gang.

Veterinærer kan faktisk ikke så mye som de burde kunne. Det har jeg selv erfart.

PS: 10 år er en god alder for en kanin.

Endret av MissMas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det;)

Vet at veterinær ikke vet så mye om alle dyreartene som faktisk er vanlig og ha i norske hjem.

Vi fikk nemlig høre at vi har feilernærnt kaninene våre i alle år. Men hadde vi gjort det hadde vi ikke hatt ene i 10 år, i tillegg så var han albino.

Vet sa blant annet at kaniner IKKE skulle ha gullerøtter...

Men nei, vi viste ikke om at marsvin og kaniner ikke skulle stå sammen, kjøpte første kanina vår nettopp til marsvinet vårt, oppdretter sa ingenting om dette, og det har heller ingen andre gjort senere.

I vårt tilfelle har hvertfall ingen av de gjort hverandre syke, men så er alle dyrene våre venner og da.... Har både katter, hunder, marsvin og undulater pr dags dato :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det;)

Vet at veterinær ikke vet så mye om alle dyreartene som faktisk er vanlig og ha i norske hjem.

Vi fikk nemlig høre at vi har feilernærnt kaninene våre i alle år. Men hadde vi gjort det hadde vi ikke hatt ene i 10 år, i tillegg så var han albino.

Vet sa blant annet at kaniner IKKE skulle ha gullerøtter...

Men nei, vi viste ikke om at marsvin og kaniner ikke skulle stå sammen, kjøpte første kanina vår nettopp til marsvinet vårt, oppdretter sa ingenting om dette, og det har heller ingen andre gjort senere.

I vårt tilfelle har hvertfall ingen av de gjort hverandre syke, men så er alle dyrene våre venner og da.... Har både katter, hunder, marsvin og undulater pr dags dato :)

Det er koselig å ha mange dyr. Da er man aldri aleine!

Jeg for min del har 5 dyr, og alle sammen er jeg like glad i.

De blir familie.

Den eneste grunnen til at jeg ikke har marsvin er at jeg har hørt at de lager så mange lyder (piper når de er glade og vil ha mat osv). Jeg liker lydløse dyr :fnise:

Men det er veldig rart at oppdretteren ikke nevnte noe om det. Var det en seriøs oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOslig med mange dyr, kunne ikke tenkt meg og ikke hatt de jeg har.

Synes egentlig ikke marsvina lager altfor masse lyd, men du hører de når du åpner kjøleskapet da :)

Dette var nok en seriøs oppdretter, men er jo 9 år sdien vi kjøpte kanina, så er ikke sikkert de var klar over det den gang da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg anskaffer meg noen marsvin en gang det blir litt stille her i huset :)

Håper i hvertfall at du har dine marsvin lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene marsvinet er 5 år nå, så begynner og dra på årene :) Andre gutten er født i 08.

Artige er de hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene marsvinet er 5 år nå, så begynner og dra på årene :) Andre gutten er født i 08.

Artige er de hvertfall :)

Ja, da er det vel et litt gammelt marsvin. Men med godt stell skal en ikke si noe sikkert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...