Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 hei! eg skal få meg kanin. men eg veit ikkje kor det e best å kjøpe/få ifrå.mamma vil at vi skal kjøpe på zoo1 men kva bør eg kjøpe? han eller ho. kaninunge eller voksen? 1 eller 2? eg har ein voksen hankatt frå før, kan det bli eit problem? korleis kan eg sjå forskjel på han eller ho?
Fjonana Skrevet 1. juni 2010 #2 Skrevet 1. juni 2010 Du kan helt sikkert kjøpe kaninen fra en dyrebutikk. Men jeg ville anbefalt å kjøpt fra en oppdretter Det er ikke så stor forskjell på kjønnene på kaninene så lenge de står alene. Hunnene kan være litt urolige i løpetiden, mens hannene kan "buse seg" litt opp, og tøffe seg for ting og tang. Jeg ville nok kjøpt en unge som jeg kunne lært ting til selv. Men om du vil ha en kanin som allerede er temmet og vant til å bli klappet på, og kanskje til og med stueren (så stueren du kan få en kanin!) så ville jeg kjøpt en voksen. Kaniner er jo flokkdyr så det er best for kaninen om de er to eller fler. Men dersom du ikke har anledning til å ha to må du passe på å gi kaninen rikelig med oppmerksomhet, for du må huske at kaninen "lever for deg", dvs. den sitter å venter i ett bur dagen lang helt til du kommer for å slippe den ut å leke med den. Men om du har anledning til å ha to ville jeg kjøpt to, da to av samme kjønn (om du ikke vil ende opp med 1000 kaniner, da). Om kaninene ikke er søsken sies det at det er lettere å få to hunnkaniner til å gå i lag enn to hannkaniner å gå ilag. Det spørs om du skal ha kaninen inne eller ute om det vil bli et problem med katta. Det kommer helt ann på hvor "eiesyk" og sjalu katten er. Men som oftest går det helt fint! Bare pass på at de får hilse og bli venner mens kaninen er inni buret slik at det ikke kommer noe slagsmål. Å se forskjell på kjønnene på kaniner er litt vanskelig. Den eneste måten å finne det ut på er å se på kjønnene. Men på en kanin er de veldig små, så et utrent øye vil nok få problemer med å finne ut hva som er hva! Så dette bør du få hjelp til! Lykke til med kaninen(e)! Dette kommer til å gå fint!
Aubree Skrevet 1. juni 2010 #3 Skrevet 1. juni 2010 hei! eg skal få meg kanin. men eg veit ikkje kor det e best å kjøpe/få ifrå.mamma vil at vi skal kjøpe på zoo1 men kva bør eg kjøpe? han eller ho. kaninunge eller voksen? 1 eller 2? eg har ein voksen hankatt frå før, kan det bli eit problem? korleis kan eg sjå forskjel på han eller ho? Hei! Skal dere ha den inne i huset eller ute? Om dere skal ha den inne, bør dere kjøpe en han kanin, siden det lukter mye mer av hun kaninen. Tiss kassen til hun kaniner kan lukte nokså mye Jeg har kjøpt alle mine 4 på dyrebutikk oppgjennom årene. Min erfaring er at om du ser en kanin der som er svært sky, styr unna, de er veldig vanskelig å få trygg. Alle kaniner er små sky i begynnelsen, men går seg som regel veldig bra til etter vært. Ene kaninen min var helt vill fra dagen jeg fikk henne, til hun døde. Jeg syntes også at han kaninene mine har vært mye mer leken og morro med enn hun kaninene. Kos deg med din nye kanin, det er kjempefine kjæledyr )
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #4 Skrevet 1. juni 2010 vi har hatt to kaniner før.. dei var ute. så eg trur at den kanina(ne)må vere ute siden vi har eit bur allerede.. katten vår e eigentleg ikkje så eiesyk.. han er meir sjenert.. tusen takk for fakta.. :-)
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #5 Skrevet 1. juni 2010 Du kan helt sikkert kjøpe kaninen fra en dyrebutikk. Men jeg ville anbefalt å kjøpt fra en oppdretter Det er ikke så stor forskjell på kjønnene på kaninene så lenge de står alene. Hunnene kan være litt urolige i løpetiden, mens hannene kan "buse seg" litt opp, og tøffe seg for ting og tang. Jeg ville nok kjøpt en unge som jeg kunne lært ting til selv. Men om du vil ha en kanin som allerede er temmet og vant til å bli klappet på, og kanskje til og med stueren (så stueren du kan få en kanin!) så ville jeg kjøpt en voksen. Kaniner er jo flokkdyr så det er best for kaninen om de er to eller fler. Men dersom du ikke har anledning til å ha to må du passe på å gi kaninen rikelig med oppmerksomhet, for du må huske at kaninen "lever for deg", dvs. den sitter å venter i ett bur dagen lang helt til du kommer for å slippe den ut å leke med den. Men om du har anledning til å ha to ville jeg kjøpt to, da to av samme kjønn (om du ikke vil ende opp med 1000 kaniner, da). Om kaninene ikke er søsken sies det at det er lettere å få to hunnkaniner til å gå i lag enn to hannkaniner å gå ilag. Det spørs om du skal ha kaninen inne eller ute om det vil bli et problem med katta. Det kommer helt ann på hvor "eiesyk" og sjalu katten er. Men som oftest går det helt fint! Bare pass på at de får hilse og bli venner mens kaninen er inni buret slik at det ikke kommer noe slagsmål. Å se forskjell på kjønnene på kaniner er litt vanskelig. Den eneste måten å finne det ut på er å se på kjønnene. Men på en kanin er de veldig små, så et utrent øye vil nok få problemer med å finne ut hva som er hva! Så dette bør du få hjelp til! Lykke til med kaninen(e)! Dette kommer til å gå fint! FEIL!!! Kaninen er IKKE flokkdyr, de er kolonidyr og som regel så går det ikke med fler i samme bur, de trives best alene.
Fjonana Skrevet 1. juni 2010 #6 Skrevet 1. juni 2010 FEIL!!! Kaninen er IKKE flokkdyr, de er kolonidyr og som regel så går det ikke med fler i samme bur, de trives best alene. Det er hvertfall IKKE det jeg har opplevd. Mulig de er kolonidyr, men jeg har hatt VELDIG mange kaniner opp i gjennom årene, og det viser ser gang på gang at de trives mye bedre når de er flere. For dersom de er alene trenger de kjempe mye oppmerksomhet fra eiger, noe som ikke alltid passer like godt inn i timeplanen, å da har kaninen slått seg mye mer til ro når den fikk partner. (Opplevd dette flere ganger)
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #7 Skrevet 1. juni 2010 Og ikke noe problem å få kanin helt stuerene heller
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #8 Skrevet 1. juni 2010 Gøy med kanin Kanin og katt kan være et problem når det er snakk om kaninunger. Har selv 2 voksne katter og 2 voksne kaniner (gutt og jente).Kaninene kom hit som unger. Kaninene er frittgående innekanin. Sjefen er faktisk jentekaninen, så her er katt og kanin ingen hindring Skal du ha utekanin, vil jeg anbefale 2, så de har selskap av hverandre. Skal du ha kaninen inne, ville jeg ha valgt kun 1, da den knytter nærmere bånd til eier, men er du mye borte ville jeg ha valt 2 da de har selskap av heverandre. Hvilket kjønn - anbefaler uansett kasterering/sterilisering da jentekanin har det samme "problemet" med kreft som hunkatter har.Hvis du ikke skal dreive med avl? Hankanin har også en tendens til å bli urenslig når den blir kjønnsmoden. Og det er ikke noe problem å lære de å bli renslige/bruke do. Lykke til
Rumohra Skrevet 1. juni 2010 #9 Skrevet 1. juni 2010 Hei! For det første, ikke kjøp fra dyrebutikk! Sannsynligvis ender du opp med en kanin som er feil kjønn, feil rase og får feil størrelse i forhold til dine ønsker. Kaniner fra dyrebutikk er også ofte syke, eller har tannfeil/dårlig gemytt ol. som resultat av dårlig og useriøs avl. Kjøp heller kaninen din fra en seriøs oppdretter, jeg kan gi deg mange linker dersom du er interessert. Som nevnt, kaniner er kolonidyr, og de trives faktisk best flere sammen - så lenge forholdene er lagt til rette! Det vil si at de har stor nok plass, til to kaniner bør du ha et ganske stort bur, gjerne med hyller og hus, så de har litt avgrensede områder. Ellers bør du sørge for at de har f.eks. kvister å gnage på så de alltid har noe å finne på - dette gjør at det blir mindre gnisninger dem imellom. Dersom du skal ha to sammen kan du enten ha en hunn med en kastrert hann, to kastrerte hanner eller to hunner. Hunnene kan, som nevnt, med fordel også kastreres for å minke faren for livmorkreft og minke hormonnivået - som kan føre til gnisninger og rivalisering dem i mellom.
MissMas Skrevet 1. juni 2010 #12 Skrevet 1. juni 2010 (endret) hei! eg skal få meg kanin. men eg veit ikkje kor det e best å kjøpe/få ifrå.mamma vil at vi skal kjøpe på zoo1 men kva bør eg kjøpe? han eller ho. kaninunge eller voksen? 1 eller 2? eg har ein voksen hankatt frå før, kan det bli eit problem? korleis kan eg sjå forskjel på han eller ho? Hei! Så gøy, det er moro å ha kanin. Men du burde kjøpe fra oppdretter. Man vet aldri hvilke sykdommer kaniner fra dyrebutikken kan ha. Og dessuten er det ikke noe vits i å støtte salg av dyr i dyrebutikker, for mange der har det ikke noe bra (og hvis du kjøper derfra, gjør du at de tjener penger på å ha dyr der og fortsetter med å ha dyr der) Kaniner fra oppdretter kan du også stille ut på kaninutstillinger hvis du passer på å få med stamtavle og kjøper en kanin med godkjent farge! :D (Den må være renraset da, men). Det blir det samme om du kjøper kaninunge eller voksen. Det er også mange voksne kaniner hos dyrebeskyttelsen som trenger nye hjem, og de er ofte også kastrert, så da slipper dere å kastrere hvis dere kjøper derfra! Det kommer an på katten. Jeg vet om katter som har drept kaniner, men også katter som har blitt bestevenn med kaniner.. Uansett burde du ikke la katten og kaninen være alene sammen Endret 1. juni 2010 av MissMas
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #13 Skrevet 1. juni 2010 Det er hvertfall IKKE det jeg har opplevd. Mulig de er kolonidyr, men jeg har hatt VELDIG mange kaniner opp i gjennom årene, og det viser ser gang på gang at de trives mye bedre når de er flere. For dersom de er alene trenger de kjempe mye oppmerksomhet fra eiger, noe som ikke alltid passer like godt inn i timeplanen, å da har kaninen slått seg mye mer til ro når den fikk partner. (Opplevd dette flere ganger) Selvfølgelig kan det gå bra, noen av mine kaniner går også sammen, men veldig ofte så går det bra kun til de er kjønnsmodne og da er det veldig kjedelig å en dag finne blodige kaniner i buret som kanskje må avlives pga at man satser på at det går bra. Uansett så er det dumt å komme med direkte feilinformasjon til en som skal anskaffe seg et nytt dyr, som det å si at de er flokkdyr. OG om man ikke har tid til dyret så lar man heller være å skaffe seg dyr isteden for å skaffe seg flere!!
MissMas Skrevet 1. juni 2010 #14 Skrevet 1. juni 2010 Det er hvertfall IKKE det jeg har opplevd. Mulig de er kolonidyr, men jeg har hatt VELDIG mange kaniner opp i gjennom årene, og det viser ser gang på gang at de trives mye bedre når de er flere. For dersom de er alene trenger de kjempe mye oppmerksomhet fra eiger, noe som ikke alltid passer like godt inn i timeplanen, å da har kaninen slått seg mye mer til ro når den fikk partner. (Opplevd dette flere ganger) Ja, en kan godt ha flere kaniner sammen. Men da MÅ kaninene ha muliget til å trekke seg tilbake. De burde ha sin egen hule. Og helst være kastrerte alle i hop, ellers kan det plutselig bli slåsskamper, og da kan de bli ordentlig skadet
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #15 Skrevet 1. juni 2010 Ja, en kan godt ha flere kaniner sammen. Men da MÅ kaninene ha muliget til å trekke seg tilbake. De burde ha sin egen hule. Og helst være kastrerte alle i hop, ellers kan det plutselig bli slåsskamper, og da kan de bli ordentlig skadet Nemlig. Og man må sørge for å ha store bur til de. De burene jeg har to kaniner i er 6x3 meter og ville ikke ha hatt noe mindre til de.
MissMas Skrevet 1. juni 2010 #16 Skrevet 1. juni 2010 www.kanin.org Ja, der er det mange flinke kaninfolk. Noen er litt vel fanatiske, men det skal ikke stå på kunnskapen! Kan også anbefale http://kaninforum.no
MissMas Skrevet 1. juni 2010 #17 Skrevet 1. juni 2010 Nemlig. Og man må sørge for å ha store bur til de. De burene jeg har to kaniner i er 6x3 meter og ville ikke ha hatt noe mindre til de. Bur og helst en stor innhegning, hvis de er ute. Hvis de er inne, kan de jo få gå løs i leiligheten eller løs i en stor innhegning inne
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #18 Skrevet 1. juni 2010 Nemlig. Og man må sørge for å ha store bur til de. De burene jeg har to kaniner i er 6x3 meter og ville ikke ha hatt noe mindre til de. Absolutt ikke mindre. Hater de altfor små burene man får kjøpt i butikken
MissMas Skrevet 1. juni 2010 #19 Skrevet 1. juni 2010 Absolutt ikke mindre. Hater de altfor små burene man får kjøpt i butikken Ja, de er veldig små de. De kan fungere som en hule hvis kaninen får gå løs inne da, men man skal absolutt ikke stenge en kanin inne i et slikt bur nei!
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #20 Skrevet 1. juni 2010 Ja, der er det mange flinke kaninfolk. Noen er litt vel fanatiske, men det skal ikke stå på kunnskapen! Kan også anbefale http://kaninforum.no Fanatiske???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå