Gå til innhold

kompis har fått seg dame - alt for ung

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Først: nei det har aldri vært noe mellom meg og denne kompisen, jeg har samboer osv, så det handler IKKE om sjalusi om noen skulle antyde det..

En av mine beste kompiser igjennom mange år har blitt sammen med ei ny jente. Har vært glad på hans vegne og sagt at han må ta henne med hit så jeg får møte henne og slikt. Synes det er flott at han har fått seg kjæreste, og visste at hun var yngre enn henne. Han er 21.

Så fikk jeg vite alderen hennes. Hun er FEMTEN år. Hva faen. Synes hele greia er klein, hun er yngre enn lillesøsteren min, og jeg har ingen interesse av å tilbringe tid med ei jente som ikke har gått ut av ungdomsskolen engang. Det er bare ekkelt å tenke på, hun er jo ikke gammel nok til å ha sex engang.

Veit det ikke er "min sak", men anlagte hytteturer i sommer og slikt frister ikke å være med å lengre.

Synes aldersforskjellen er alt for drøy. Har ikke lyst til å "såre" kompisen min, men helt ærlig, ikke interessert i å hverken møte henne eller tilbringe tid med denne nye "kjæresten" hans. Synes også det er ekkelt at han i det hele tatt kan tenke på å ha sex med ei jente på ungdomsskolen.

Er jeg bare egoistisk og overfladisk nå, eller er tankegangen min forståelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å snakke med kompisen din, og spør rett ut om dette med alder. For som du sier, så er hun under seksuelle lavalder.

Og jeg er helt enig, hva slags interesse har en på 21 år, i en jente på 15 som enda går på ungdomskolen? Intelektuelt, seksuelt, etc.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg ikke helt. Dere er jo ikke akkurat så gamle selv.

Da jeg var femten var jeg sammen med en gutt på 20. Vi var sammen i mange år. Jeg var velkommen i vennegjengen hans. Tror det hadde vært vanskelig for meg hvis de ikke ville hatt noe med meg å gjøre.

Det kan jo hende denne jenta er voksen for alderen og er bra for vennen din. Gi henne en sjans du. Hvis ikke så er det ikke sikkert vennskapet holder.

Skrevet

Oi.. forstår deg godt. Hadde nok ikke sett veldig frem til disse hytteturene jeg heller. Skjønner at interessen for å henge med henne er svært liten. Det er nesten så jeg synes synd i deg. Kanskje du burde (selv om det er veldig vanskelig) snakke med han om det.. Altså, han skal selvsagt få ha med seg kjæresten sin på hytteturer, men at hun ikke trenger å være med på ting dere skal hver gang. Som kjærester har man jo hvert sitt liv også. Man skal få være med vennene sine uten at kjæresten skal tusle rundt hele tiden..

Skrevet

Hun er faktisk under den seksuelle lavalder, og han kan bli straffet dersom de har sex. Du har fullt lov å reagere! Jeg ville ha snakket med han om jeg var deg!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Oi.. forstår deg godt. Hadde nok ikke sett veldig frem til disse hytteturene jeg heller. Skjønner at interessen for å henge med henne er svært liten. Det er nesten så jeg synes synd i deg. Kanskje du burde (selv om det er veldig vanskelig) snakke med han om det.. Altså, han skal selvsagt få ha med seg kjæresten sin på hytteturer, men at hun ikke trenger å være med på ting dere skal hver gang. Som kjærester har man jo hvert sitt liv også. Man skal få være med vennene sine uten at kjæresten skal tusle rundt hele tiden..

Det betyr vel at TS heller ikke skal ha med sin kjæreste?

Herregud, snakk om ekskludering av folk bare pga alder.

Skrevet

Hehe, mener dette uansett alder! Som kjærestepar skal du jo også få være med venner uten å dra med deg kjæresten hele tiden! Har ingenting å si med alder... Er veldig opptatt av dette i mitt forhold. At både jeg og han skal få være med andre uten at vi henger i føttene til hverandre bestandig. Så det gjelder både for TS og kompisen.

Skrevet

Hehe, mener dette uansett alder! Som kjærestepar skal du jo også få være med venner uten å dra med deg kjæresten hele tiden! Har ingenting å si med alder... Er veldig opptatt av dette i mitt forhold. At både jeg og han skal få være med andre uten at vi henger i føttene til hverandre bestandig. Så det gjelder både for TS og kompisen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det snakk om drikking av alkol på denne hytteturen? Jeg ville i så fall sakt at jeg syntes det var vanskelg å ha med ei som er så ung når det er alkohol inne i bildet, og at det ikke er komfortabelt for dere andre at det serveres alkohol til ei som er en del under alsersgrensen for dette. Videre ville jeg også vært ærlig å sakt at det var vanskelig for meg å forholde meg til at han har sex med ei som er under den seksuelle lavalder og at det dermed er litt vanskelig at de to skal være med fordi dere da vil vite hva som skjer på soverommet og at dere mener det er galt så lenge hun er under lavalderen.

Dersom man er venner skal det være mulig å snakke om slike ting. Det er selvsagt ikke lust å gå til "angrep" på ham for at han har en så ung kjæreste, men det er lov å fortelle at det er vanskelg for dere å forholde dere til dem jamf aldersgrenser for alkohol og sex feks.

Men ut over det må dere nok godta at hun er med i andre settinger selv om hun er ung. Hun er nok veldig usikker i og med at dere er en del eldre og kommer nok til å holde en relativt lav profil slik at dere egentlig ikke vil ha så mye med henne å gjøre selv om hun er der. Man må leve med venner selv om de gjør livsvalg som man ikke er enig i.

Skrevet

Er det snakk om drikking av alkol på denne hytteturen? Jeg ville i så fall sakt at jeg syntes det var vanskelg å ha med ei som er så ung når det er alkohol inne i bildet, og at det ikke er komfortabelt for dere andre at det serveres alkohol til ei som er en del under alsersgrensen for dette. Videre ville jeg også vært ærlig å sakt at det var vanskelig for meg å forholde meg til at han har sex med ei som er under den seksuelle lavalder og at det dermed er litt vanskelig at de to skal være med fordi dere da vil vite hva som skjer på soverommet og at dere mener det er galt så lenge hun er under lavalderen.

Dersom man er venner skal det være mulig å snakke om slike ting. Det er selvsagt ikke lust å gå til "angrep" på ham for at han har en så ung kjæreste, men det er lov å fortelle at det er vanskelg for dere å forholde dere til dem jamf aldersgrenser for alkohol og sex feks.

Men ut over det må dere nok godta at hun er med i andre settinger selv om hun er ung. Hun er nok veldig usikker i og med at dere er en del eldre og kommer nok til å holde en relativt lav profil slik at dere egentlig ikke vil ha så mye med henne å gjøre selv om hun er der. Man må leve med venner selv om de gjør livsvalg som man ikke er enig i.

Dette er jeg helt enig i. Han får ta sine valg, men jeg hadde ikke villet hatt med en ungdomsskoleelev på hyttetur der det serveres alkohol, heller ikke fester. Den som eventuelt kjøper alkohol til henne kan bli straffet for det.

Gjest Gjest
Skrevet

He he... kan vel bare vere at de falt for hverandre.

Da jeg var 15 ble kjæreste med en på 22 år. Det varte faktisk i nesten 3 år. Vi ble til og med samboere og forlåvet siste året.

Han ventet til jeg var 16 før vi hadde sex. Både det at jeg trengte tid og han var tolmodig å ventet.

Men.... var omtrent på dagen 16 år også da :ler: Men vi hadde mye spenning og kos før den tid også :rødme:

Det har sine utfordringer helt klart. Det er noe jeg kan skrive under på.

Han hadde vært ungkar noen år før vi ble sammen og var vant til den friheten det er. Ikke det at han var noe ufordragelig fyr på noen måte. Han var både sjarmerende, hyggelig og grei gutt. Han var bare ikke typen til å roe seg ned og binde seg før vi traff hverandre.

Men det var helt klart store utfordringer på grunn av alderen. Han var ofte ute på noe uten at jeg kunne være med i starten. Også på ferieturer. Ikke alle foreldre lar en 15 åring reise på tur langt sammen med en 22 år gammel kjæreste. Mine foreldre var garangtert ikke av den typen...

Vi hadde fra før mange felles venner. Mye kom nok av at jeg altid har hatt venner som er eldre en meg. Var nok antakelig ganske voksen for alderen, mens han var mer ung for alderen sin som gorde at vi gikk bra sammen. De andre vennene hans virket som godtok meg veldig bra. Var mye sammen med dem.

Problemene kom heller etter at jeg var nesten 17 og vi flyttet sammen. Og vi kunne være sammen på det meste. Han savnet så fert det å ha "egentid" med kompisene sine hele tiden (ønsket minst 3 dager i uken) og det å reise på gutteturer uten meg minst en gang i mnd. Og skjønte ikke helt at når en er par gjør en gjerne slike ting sammen og ikke bare vær for seg. HANS hobbyer og interesser kom først og han ville ingenting av det jeg kunne tenke meg selv om jeg var med på alt han likte. Selv om en del av det syntes jeg var helt gørrkjedelig. (noe egoistisk type fant jeg ettervært ut)

Så det var mer DET som ødela forholdet en aldersforskjellen mellom oss.

(He he.. faktisk var det jeg som fikk mest sympati fra vennene hans etter bruddet en han. Siden de fleste vennene syntes han hadde behandlet meg dårlig)

La henne få en kjangse å se hvordan det går. Det er jo ikke du som skal være sammen med henne men kompisen din. Han må jo bare få ta sine valg og du dine :goodbye:

Skrevet

For å si det sånn, så tror jeg hun selv fort finner ut av at hun er litt ung til å henge med dere som er seks år eldre. Hun vil ikke føle seg komfortabel, og vil hele tiden kjenne på at dere deler noe hun ikke kan forstå enda, nemlig seks ekstra år med livserfaring. Hun har jo ikke opplevd videregående en gang, hvor de aller fleste virkelig finner ut av hvem de er og hva de vil videre.

Med dette sakt, så kan det jo hende hun er veldig moden for alderen, er jo en grunn til at kompisen din vil være sammen med henne, tror du ikke han hadde dumpet henne dersom det kun var overfladisk/seksuelt?

Jeg var selv sammen med en gutt som var 4 år eldre da jeg var 13, selv om det er en mindre forskjell er 13 og 17 ganske mye når man er så ung. Jeg dumpet han, faktisk, etter to uker, da jeg innså hvor feil det egentlig var. Selv om jeg var mye mer moden i hodet enn ham.

Jeg ville tatt en prat med ham, men kun sakt at jeg var litt bekymret, ikke at jeg ikke godtok forholdet. Han må selv åpnne øynene og se hvor stor aldersforskjellen egentlig er!

Gjest Kompis
Skrevet

Er selvsagt helt naturlig at folk legger seg oppi sexlivet til venner. Ikke engang sikkert de har sex. Kanskje hun snart er 16, men kan likevell ikke være med på hytteturer med alkohol før hun er 18. Lurer på ts sine grunner her, når ts er veldig opptatt av å få frem at det ikke er noe sjalusi...

Gjest fireflies
Skrevet

Jeg skjønner problemet, og ville vel selv ha vært skeptisk. De fleste assosierer vel ungdomskolen med fjortiser og pubertale, veslevoksene barn, fordi det som oftest er tilfelle. Likevel finnes det faktisk 15åringer som er modene og voksene for alderen. Det kan være lurt å gi henne en sjangse, om ikke for din egen skyld, så i hvertfall for kompisen din sin skyld. Er hun slik du hadde forventet, så trenger du jo ikke å møte henne igjen. Men som sagt, jeg forstår skepsisen og at du har lite lyst. Ville tenkt og ment det samme.

Skrevet

Lurer på ts sine grunner her, når ts er veldig opptatt av å fåJeg hadde frem at det ikke er noe sjalusi...

Man kan vel mene noe om andres forhold uten å være sjalu?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, det blir nok alkohol på hytteturene. Følelsen av å sitte barnevakt og ha ansvaret for ei lita jente kommer nok defnitivt til å henge over meg.

Kommer absolutt ikke til å fraråde kompisen min med å være med henne, han er da voksen selv til å ta egne valg. Er derimot veeeldig overrasket og klarer ikke helt å se hva som er attraktivt med ei 15 år gammel jente.

Greit nok at vi ikke er så gamle selv, men jeg synes det er en VESENTLIG stor forskjell på å være 21 år og 15 år. Samboeren min er jo 5 år eldre enn meg, men det er helt annerledes, da vi begge er VOKSNE.

Gruer meg litt til vi skal begynne å ha fester og slikt i den nye leiligheten. Har jo ikke lyst til å si "jada alle kan ha med kjærestene sine, bare ikke du", men har heller ikke lyst til å ha 15-åringer flyvende rundt i leiligheten min når alle andre er 20-25 år. Jada, hun er sikkert grei osv, men det er jo ikke slik at jeg inviterer lillesøstrene mine på fest heller, og de er faktisk året eldre.

For meg finnes det ingen "modne 15-åringer for alderen". Har selv 2 småsøstre, som sagt, på året eldre. De er fornuftige og rolige og har greie venner som jeg godt kan sitte å snakke litt med i forbifarta, men absolutt ikke feste med eller dra på turer med.

Samtidig burde jeg kanskje bare stole på hans dømmekraft og bite meg i det, får jo ikke gjort noe, og kan ikke si at jeg tar forholdet så seriøst uansett.

Æsj, vil ikke være kjip og ekskluderende, egentlig.. Men som sagt, hele situasjonen er jo bare klein.

Gjest fireflies
Skrevet

Jeg tror egentlig han etterhvert vil synes at det er flaut å dra med seg sin 15årige kjæreste på fest, uansett ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror egentlig han etterhvert vil synes at det er flaut å dra med seg sin 15årige kjæreste på fest, uansett ;)

Hehe, poeng ;)

Gjest Pippi
Skrevet

Jeg forstår deg godt, TS. Alder er ikke bare et tall i alle tilfeller. Det er en smule snodig og ikke minst ulovlig å servere alkohol til en femtenåring, og ha sex om de har det.

Jeg var selv på fest med venner en gang og fikk møte kjæresten til en venn. Hun var 15. Jeg 22. Hadde ingenting å snakke om, prøvde å dra i gang en samtale om studier men der var det jo ikke en gang gjort et valg om videregående skole. Ikke føltes det noe særlig å drikke heller, og det ble akkurat som du sier, kleint. Jenten var hyggelig, men vi hadde ingenting til felles, så jeg forstår dine tanker.

Mulig det er dømmende på bakgrunn av et tall som noen sier, men sånn er det rett og slett bare.

Alternativt kan man jo gi jenten en sjanse, men uansett er det feil i mine øyner. Nå har jeg kanskje ikke rett, men min livserfaring tilsier at en jente på 15 ikke har noe med en så mye eldre gutt å gjøre. Man er på helt forskjellige steder i livet, det er leeenge til man kan dele enkelte erfaringer som en skriver her, som f.eks. ferieturer, byturer, studieproblematikk, arbeidsliv, bilkjøring, ja..Og bare helt banale ting som å skulle kjøpe ekstra øl før hytteturen, få lov av mamma til å dra på hyttetur med en gjeng tyveåringer etc.

20 vs. 25-26 år blir helt annerledes for da er man jo mer like med tanke på disse tingene.

Når jeg var 15 følte jeg meg ikke så barnslig. Men når jeg nå som voksen prater med barn på den alderen er det jo en veldig annerledes tankegang de fleste av dem innehar i forhold til min og mine jevnaldrende.

Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner deg godt og jeg hadde ikke dratt på hyttetur med en som må ha mammas tillatelse. Punkt slut. Jeg hadde sagt fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...