Gå til innhold

Enda en foreldrepenge-tråd

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har et spørsmål om foreldrepenger: Vet man må jobbe i 6 av 10 mnd før fødelen. Dersom jeg jobber et sted i 5 mnd, og er ansatt i vikarbyrå resten av tiden, gjelder vikarjobbingen, slik at jeg oppfyller kravene?

Enkelt oppsatt blir det slik:

Termin baby 4 januar 2011.

Ansatt vikarbyrå oktober 2009-og utover (fortsatt ansatt, men jobber fast nå et annet sted, så kommer til å ta opp jobbingen der når det faste går ut.)

Full stilling mai-sept 2010.

Fortsetter å jobbe litt gjennom vikarbyrå okt. og nov. 2010

Kan jeg da få foreldrepenger? Teller vikarjobbing? Veldig surt å miste retten hvis det kun er den 5 faste mnd som teller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

All skattbar inntekt gjelder :)

Skrevet

All ansettelse med inntekt teller, det er jeg ganske sikker på.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Supert - en bekymring mindre. Tusen takk jenter :)

Skrevet

Du må jobbe 50 % eller mer for å opparbeide deg rett til foreldrepenger.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for svar. Men hvordan blir dette i praksis, hvis jeg jobber 100 % i 5 mnd, men mer "tilfeldig" gjennom vikarbyrået etterpå? Gjennomsnitt? Eller må jeg jobbe tilsvarende 50% i vikarbyrået i den perioden jeg gjør det, for at det skal telle?

Skrevet

Ok, takk for svar. Men hvordan blir dette i praksis, hvis jeg jobber 100 % i 5 mnd, men mer "tilfeldig" gjennom vikarbyrået etterpå? Gjennomsnitt? Eller må jeg jobbe tilsvarende 50% i vikarbyrået i den perioden jeg gjør det, for at det skal telle?

Du må jobbe tilsvarende 50% i 6 av de 10 siste månedene du har inntektsbringende arbeid før du går ut i permisjon. Såvidt jeg vet, gjøres det ikke gjennomsnitt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du må jobbe tilsvarende 50% i 6 av de 10 siste månedene du har inntektsbringende arbeid før du går ut i permisjon. Såvidt jeg vet, gjøres det ikke gjennomsnitt.

Hm okei, men det går greit dersom jeg jobber 2-3 dager i uken gjennom vikarbyrå? Men jeg er ikke sikker på om jeg skjønner helt, for man har jo ikke stillingsprosent i vikarbyrå, man jobber jo når de har behov for en, og ikke "fast ansatt"... Så hvordan kan man da bevise av man har jobbet tilsvarende 50%, når det ikke står i kontrakten? Og noen uker jobber man kanskje hele uken, mens uken etter er det ingenting å gjøre. Vanskelig dette ... :sukk:

Skrevet

Hm okei, men det går greit dersom jeg jobber 2-3 dager i uken gjennom vikarbyrå? Men jeg er ikke sikker på om jeg skjønner helt, for man har jo ikke stillingsprosent i vikarbyrå, man jobber jo når de har behov for en, og ikke "fast ansatt"... Så hvordan kan man da bevise av man har jobbet tilsvarende 50%, når det ikke står i kontrakten? Og noen uker jobber man kanskje hele uken, mens uken etter er det ingenting å gjøre. Vanskelig dette ... :sukk:

Ja, det kan du sannelig spørre om. Jeg er ikke sikker på hvordan NAV gjetter seg fram til stillingsprosent, men jeg fikk i hvert fall et lite helvete på grunn av dette da jeg skulle få mine foreldrepenger - de mente jeg ikke hadde tjent tilsvarende en 50% stilling. Hvordan man kan regne ut det, aner jeg virkelig ikke - det er ikke alltid lønn står i forhold til innsats ...

Det ordnet seg for meg til slutt, men jeg ville snakket med NAV var jeg deg og forklart situasjonen nøye, slik at du ikke havner i samme kjipe situasjon som jeg gjorde.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan du sannelig spørre om. Jeg er ikke sikker på hvordan NAV gjetter seg fram til stillingsprosent, men jeg fikk i hvert fall et lite helvete på grunn av dette da jeg skulle få mine foreldrepenger - de mente jeg ikke hadde tjent tilsvarende en 50% stilling. Hvordan man kan regne ut det, aner jeg virkelig ikke - det er ikke alltid lønn står i forhold til innsats ...

Det ordnet seg for meg til slutt, men jeg ville snakket med NAV var jeg deg og forklart situasjonen nøye, slik at du ikke havner i samme kjipe situasjon som jeg gjorde.

Det skal jeg gjøre! Har heldigvis litt tid på meg til å få det til å gå i orden! Men tror likevel jeg skal ta kontakt med dem ganske snart, greit å ha ting på stell, og ikke vente for lenge. I verste fall kan jeg kanskje fikse en ekstra mnd på den kotrakten jeg har på 5 mnd...

Tusen takk for svar, og godt det ordnet seg for deg! :)

Gjest Krizzy
Skrevet (endret)

Hun må jobbe i 50 % eller høyere stilling for å at FAR skal få rett til FEDREKVOTEN!

Stillingsprosenten har ingen sammenheng med retten til foreldrepenger.. :)

Endret av Krizzy
Skrevet (endret)

Som Krizzy sier så er dette helt feil.

Hun må jobbe i 50 % eller høyere stilling for å at FAR skal få rett til FEDREKVOTEN!

Dette er også feil, regelen var slik før, men nå må mor bare ha tjent mer enn halvparten av G på årsbasis(og ha jobbet seks av ti måneder).

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/233629.cms

Endret av La Luna
Skrevet

Javel, da vet jeg ikke hva jeg har kranglet med NAV om de siste månedene. NAV ville ikke gi meg verken foreldrepenger eller fedrekvote pga for lav stillingsprosent.

Uansett: Snakk for guds skyld med dem og forklar situasjonen nøye. Ikke for det - jeg snakket med dem jevnlig i flere måneder og trodde alt var ok. Helt til jeg ringte dem uken før perm og fikk beskjed om at søknaden var kommet i retur ... :roll:

Skrevet

Javel, da vet jeg ikke hva jeg har kranglet med NAV om de siste månedene. NAV ville ikke gi meg verken foreldrepenger eller fedrekvote pga for lav stillingsprosent.

Uansett: Snakk for guds skyld med dem og forklar situasjonen nøye. Ikke for det - jeg snakket med dem jevnlig i flere måneder og trodde alt var ok. Helt til jeg ringte dem uken før perm og fikk beskjed om at søknaden var kommet i retur ... :roll:

Du er vel ikke den første som er offer for NAV-ansattes mangel på kunnskap om lovverket de skal forvalte...

Skrevet

Du er vel ikke den første som er offer for NAV-ansattes mangel på kunnskap om lovverket de skal forvalte...

Nei, og antakeligvis heller ikke den siste ... dessverre :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...