Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 Jeg er veldig glad i kremfløte, meierismør, rømme og ost, men er litt forvirret ang hvorvidt disse egentlig er sunne eller ei. Synes ikke de magrere erstatningsvarene er like gode, så jeg har ikke så lyst til å erstatte de med noe slikt. Dessuten har man vel i Norge -og andre land forsåvidt- spist disse matvarene i flere hundre år, lenge før kreft og andre livsstilsykdommer ble et problem? Forstår at dette er kaloririk mat, men så lenge man ikke spiser for mye av det er vel ikke maten i seg selv usunn - eller? Spørsmålet mitt er altså om jeg kan inkludere disse tingene i et kosthold som forhåpenligvis er (blir) ganske sunt? Hilsen TS
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #2 Skrevet 1. juni 2010 Nå får du 100 svar fra 100 lavkarboidioter. Enjoy.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #3 Skrevet 1. juni 2010 Jeg venter også i spenning på at lavkarbofolka kommer med "spis så mye du viiiil! hvorfor ikke ta det intravenøst?".
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #4 Skrevet 1. juni 2010 http://blog.tjomlid.com/?p=1671 ALT SOM BETYR NOE ER AT DU FÅR I DEG MINDRE ENN DU FORBRUKER.
Gjest Kim Skrevet 1. juni 2010 #5 Skrevet 1. juni 2010 Selvfølgelig må du kunne inkorporere normale basisråvarer i et sunt kosthold. Smør, ost og fløte er jo basisvarer og så og si umulig å klare seg uten hvis du liker at maten faktisk skal smake noe. Nøkkelen her er vel som så mye annet; man må vise måtehold. Når man ser på alternativene til ost, fløte og smør, altså typiske lightprodukter, soyaprodukter o.l så er kanskje fettprosenten mindre, men light produkter er jo til gjengjeld stappet fulle av alle mulige slags tillsettningstoffer. Les f.eks "den hemmelige kokken"
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #6 Skrevet 1. juni 2010 Hei, jeg følger ikke noen lavkarbo-diett, så jeg skal svare med utgangspunkt i mitt kosthold som jeg finner sunt og som jeg trives med. Liker du maten, så spis den. Det er et veldig enkelt og greit regnestykke når det gjelder vektoppgang og -nedgang: spiser du mer enn du forbrenner så vil vekten øke uansett hva kostholdet ditt innholder. Nå regner jeg ikke med at du bare spiser sånne produkter i løpet av en dag, og har du ellers et balansert kosthold ser jeg ingen grunn til at du skulle kutte ut disse matvarene.
Gjest Elfrida Skrevet 1. juni 2010 #7 Skrevet 1. juni 2010 Folk som får i seg litt mettet fett fra meieriprodukter er ikke noe sykere enn folk som ikke spiser meieriprodukter, og som tilbehør og del av et sunt kosthold tror jeg ikke det er så mye å bekymre seg om. http://tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1605724 http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/250146 "Ifølge rapporten som nå er offentliggjort for innspill, er det usannsynlig at totalt inntak fett øker risikoen for hjerte og karsykdommer." Hovedgrunnen til at det fortsatt anbefales å begrense inntaket er at det gjør risikoen for å bli overvektig mindre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #8 Skrevet 1. juni 2010 TS her. Jeg ser at en del misforstår meg. Jeg er ikke ute etter å gå ned eller opp i vekt. Jeg er normalvektig, trener og er i generelt god form. Jeg vil bare bli sunn(ere)! Jeg ønsker å spise mat som er naturlig og givende for kroppen. Så jeg antar jeg like gjerne kunne formulert meg slik: Inneholder de nevnte matvarene noe som er usunt for kroppen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #9 Skrevet 1. juni 2010 TS igjen. Til dere siste som svarte her; jeg så ikke svarene deres før etter at jeg selv svarte. Da fortsetter jeg altså å spise disse tingene, med god samvittiget..? Synes det er litt forvirrende dette med fett, spesielt mettet fett. Man hører så mye motstridende.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #10 Skrevet 1. juni 2010 Fett er greit så lenge du ikke er feit.
pittie Skrevet 1. juni 2010 #11 Skrevet 1. juni 2010 Fett er greit så lenge du ikke er feit. Haha! Dagens tåplige utsagn.
Gjest Kim Skrevet 1. juni 2010 #13 Skrevet 1. juni 2010 TS igjen. Til dere siste som svarte her; jeg så ikke svarene deres før etter at jeg selv svarte. Da fortsetter jeg altså å spise disse tingene, med god samvittiget..? Synes det er litt forvirrende dette med fett, spesielt mettet fett. Man hører så mye motstridende. Ja det er riktig. Du fortsetter å spise normal mat, lagd med normale, dagligdagse råvarer. Et godt balansert kosthold er den beste måten å holde helsa på topp med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå