Gjest Kiro Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 Hei! Vi har akkurat kjøpt leilighet på 54 kvm, 2 soverom, og felles stue og kjøkken. Vi bør prøve å holde budsjettet så lavt som mulig i forhold til oppussing og nye møbler, så dyre møbler kan vi ikke bytte ut. Jeg er veldig glad i brune og beige-nyanser, og lurer på om det kan kombineres med de fargene vi allerede har. I stuen kommer vi til å ha en svart skinnsofa 2+3, kremfarget/beige langlugget teppe, og en gulvlampe i samme farge. Vi har en hvit bokhylle som vi kan tenke oss å ha i stuen, men er usikker på om det kommer til å passe inn. Jeg har tenkt om vi kanskje skal få en hvitt stuebord og hvitt tv-bord, men vil det stå i stil med det beige teppet? ønsker lyst på veggene, siden det ikke er snakk om et stort rom, men er usikker på hvilken nyanse jeg burde gå for. Noen forslag? Sofaen er ca denne typen: http://rebeccasverden.blogg.no/images/314326-10-1253890285645.jpg Gulvteppe: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80084920 Gulvlampe: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60018177 Jeg har også tenkt litt på om jeg vil ha gardiner i en beigevariant. Kjøkkenet er hvitt standard ikea-stil. Hvordan er det å kombiener alle disse fargene? Jeg klarer ikke helt å se for meg om det blir helt kræsj, eller om det er greit. Vi er også nødt å kjøpe oss et nytt spisebord også som må stå i stil med resten av stuen. Beklager at det er litt rotete forklart, spør hvis det er noe som er uklart. Noen forslag til hvordan jeg kan innrede økonomisk, men slik at det blir harmonisk?
Lancelot Skrevet 1. juni 2010 #2 Skrevet 1. juni 2010 Høres veldig greit ut, har selv fargene beige, hvitt, sort og kan være virkelig vill og slå til med et grønt stueteppe, ev. andre farger som frisker opp, da er jeg nøye på at fargen er veldig dus, nesten hvit. Har kuttet helt ut gardiner og gått for liftgardiner i hvitt, mønstret stoff. Har også et spisebord i samme stue, jeg har malt og lakkert dette selv i en mørk, mahogny farge med klarlakk utenpå. Meget godt resultat, da dette har nesten samme farge som stuebordet. Så dersom du vil ha det økonomisk så kan du finne deg møbler på finn.no i tre, som du selv kan lakke i den fargen du ønsker slik at alt henger sammen. Når du kjører så nøytral stil med sort, hvitt, beige, så passer de fleste farger inn. Jeg har valgt å holde andre farger i en dusere tone. Hadde det kommet et sjokkrødt gulvteppe, da tror jeg det hadde blitt vel mye. Så du tenker veldig riktig når du har valgt farger, harmoniske farger som fint kan kobineres med brunt og duse farger av alle slag. Jeg har også krydret litt ekstra med telysholdere i fattigmannssølv og lysestaker i glass, ellers har jeg funnet bilder i sort-hvitt og grønt-beige. Om det beige teppet passer sammen med sofaen får du nesten prøve og se, hadde selv et mørkebrunt gulvteppe sammen med beige sofa, det ble ganske mørkt, men det passet sammen.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 1. juni 2010 #3 Skrevet 1. juni 2010 Samme farger som jeg har på mine 38 kvm. Og så liker jeg å fleske til med enkelte detaljer i litt mer knallfarger. Og disse er lett å bytte ut etterhvert som man går lei/ønsker noe annet.
Gjest Kiro Skrevet 2. juni 2010 #5 Skrevet 2. juni 2010 Tusen takk for svar! =) Jeg har tenkt litt videre, og lurer på om jeg skal kjøpe et gammelt, brukt spisebord, og male det og stolene i samme nyanse som jeg har på veggen. Det samme tenker jeg å gjøre med stuebord og evt tv-bordet. Eller er det greit å ha disse møblene i forskjellige farger? Det er som sagt ikke snakk om et særlig stort rom så jeg vil prøve å ha litt sammenheng. Hva tror dere? Gulvteppet kan jeg evt bytte ut dersom det ikke går. Jeg ser godt for meg litt sølv og glass-detaljer, det var en lur ide!=) Jeg har falt veldig for en dekorasjon hvor man bruker en sølvfat av et eller annet slag, og sette på litt forskjellige kubbelys, og evt en lysestake og to. Kremmerhuset har noen eksempler på det i butikkene sine. Jeg vurderer å ha en "rolig" hengende taklampe over stuebordet, gjerne en enkel lysekrone, eller har dere et bedre forslag? Vi vurderer å ha en lysekrone på soverommet også, og da føler jeg det kan bli litt mye med to lysekroner i leiligheten. Har hørt at man bør bruke lys for å få rommet til å se større ut. Men, et problem: Vi har hvitevarer i børstet stål. Blir det ikke litt kræsj hvis jeg da går for en litt retro stil på stuen? Eller kan det være fint med litt blanding? Jeg har aldri dekorert en leilighet før, så dette kommer til å bli spennende! =) Vi overtar ikke før i juli, men det er kjekt å tenke og planlegge nå i forveien, slik at det bare er å sette i gang med en gang vi får nøklene!
Lancelot Skrevet 2. juni 2010 #6 Skrevet 2. juni 2010 Om du vil ha alle møblene i samme farge, så klart du kan gjøre det. Du kan også ha spisebord og stoler i en annen farge for å bryte opp litt, da det for kan bli mye hvis alt har samme farge. Dersom du velger å ha alt i samme farge så er det lett å bryte opp fargene med en løper på spisebordet. Eller trekk på stolene. Er det noe sånt du tenker på?Lysekrone kan skape fine lyseffekter, personlig ville jeg hengt den over spisebordet da en hengende lampe over stuebordet har lett for å bli mer i veien enn noe annet, dersom du ser på tv kan lyset bli sjenerende, samt at det er lett å stange hodet oppi dersom du rydder bordet. Henger den over spisebordet blir det straks mer eksklusivt måltid samt du ser hva du putter gaffelen i. Om du skal ha lysekrone på soverommet eller ikke det er helt opp til deg, kan skape fin stemning, men samtidig hvor mye tid bruker du på soverommet? Du kan bruke lys til å få rommet til å se større ut, speil kan også brukes, enten skyvedørsgarderober med speil eller et horisontalt ev. vertikalt, langt speil på veggen, også her kan du bruke lys mot speil for en effekt. Tror ikke hvitevarene vil være til sjenanse.
Gjest Kiro Skrevet 6. juni 2010 #7 Skrevet 6. juni 2010 Hei! Tusen takk for svar! Jeg tar til meg alle tips!=) Jeg sitter med eksamen så jeg prøver å holde meg borte fra KG de neste dagene, så jeg bruker litt tid før jeg får svart! Jeg fant et veldig fint speil som jeg lurer på om jeg skal henge opp på veggen: http://www.bohus.no/produkter/Smatt/Speil/mirror-silver-speil1/ Redd det blir litt stort, men vi får henge det på soverommet om det absolutt ikke skulle passe i stuen. Har funnet et brukt, så det blir ikke like dyrt som et nytt. Ellers lurer jeg på om vi kan kombinere lift-gardiner og lameller i samme stue? Jeg har lyst å ha lift i kjøkkenvinduet, og så lurer jeg på om jeg skal ha det i vinduet i stuen også, eller om jeg skal satse på vanlige gardiner der. Kan kanskje være greit å "skille" mellom stue og kjøkken. Halve den ene veggen er vindu ut mot terrasen, der lurer jeg på om det hadde vært greiest med lameller. 3 dager igjen til eksamen, og etter det er det leilighetsplanlegging for fullt!! =) Er jo en hobby i seg selv dette her!
Gjest gjestdeluxe Skrevet 6. juni 2010 #8 Skrevet 6. juni 2010 Høres veldig greit ut, har selv fargene beige, hvitt, sort og kan være virkelig vill og slå til med et grønt stueteppe, ev. andre farger som frisker opp, da er jeg nøye på at fargen er veldig dus, nesten hvit. Har samme erfaringer selv: et grønt teppe (eller annen knall farge) kan friske opp ellers duse farger i lys beige og krem. I mindre leiligheter kan det være lurt med glassbord, fremfor massiv eik eller andre type kraftige bord.
Gjest Kiro Skrevet 6. juni 2010 #9 Skrevet 6. juni 2010 Har samme erfaringer selv: et grønt teppe (eller annen knall farge) kan friske opp ellers duse farger i lys beige og krem. I mindre leiligheter kan det være lurt med glassbord, fremfor massiv eik eller andre type kraftige bord. okey, det har jeg ikke tenkt på. Det eneste er at vi misliker glassbord, synes det er så kjipt å holde rent. Men kanskje vi skal vurdere det likevel.. Jeg har tenkt litt på å ha et enkelt bord i en nøytral farge, ikke noe som fanger oppmerksomheten...
Solsikke84 Skrevet 6. juni 2010 #10 Skrevet 6. juni 2010 (endret) Hei! Mulig jeg hadde større budsjett enn deg.. Innredet for ett år siden nytt hus (lite hus, 95kvm grunnflate og en hovedetasje + kjeller). Sofaen deres er ganske lik vår, men vår er hjørnesofa. Men sort og "myk" og rundt i kantene som den på linken din. Jeg legger til en link her, nå kommer nok noen til å hudflette meg fordi jeg leste på den tråden om hva folk ikke liker hjemme hos folk og der var barspeil og duker på bordet hyppig nevnt, men jeg elsker stua mi! http://img534.imageshack.us/f/diningroomv.jpg/ Dette er jo bare spisestuedelen. Men stilen på alle møbler/hyller/videoskap osv er som disse møblene. Mørkt tre. Både Skeidar og Bohus har disse møblene. De har litt forskjellig navn og Bohus er stort sett litt rimeligere. Gardinene fant jeg på Bohus også, de er nesten gjennomsiktige, svakt brune, beige og med sort "blonde"felt.. ikke blonde men gjennomsiktig sort stoff. Det var de gardinene jeg fant etter uker med leting som paste best. På solsiden av stua har jeg persienner i mørkt tre. (Kid har ofte tilbud på persienner, også tre persienner, eller hvite helt enkle rullegardiner på sommeren.). Vil også anbefale som andre her å bryte med noe annet. Selv har jeg dilla på mørkegrønt så jeg har grønne puter, og grønne detaljer "overalt". Dette er nylig etter vi har flytta inn, er litt mer bilder på veggene og slikt nå. For å svare på en ting du spurte om: Jeg tror jeg ville valgt mørke møbler på lyse tepper for kontrasten sin del. Jeg valgte møblene først og teppene etterpå fordi jeg elsker de litt røffe mørke møblene. Fargen på veggene her hjemme.. gud, jeg husker ikke men tror det er Lady sin "sand" heter den.. Er nesten helt hvit men "skitten" på fargekartet. Jeg kan jo bare svare for hva jeg ville gjort, og det ser du jo på bildet der. Jeg har gått for hvitt/beige/brunt/sort jeg også. Sort har jeg i smijern som går mye igjen. Den lampeserien jeg har er fra Skeidar og er blant de rimeligste lampene de har av den typen. Tror "lysekrona" over spisebordet var dyrest og kostet 349 eller noe sånt, og hver vegglampett 179. Har en stålampe/uplight i samme serie som jeg tror kostet rundt 300 også. For spisebordet var det vel ca 900 per stol og 1400 for bordet om jeg ikke husker helt feil også fikk jeg prutet en god del siden jeg kjøpte så mye hos Bohus. Beige gardiner kan du gjerne ha. Jeg lurte på det samme men jeg nektet ensfargene beige da jeg var redd stuen min skulle bli for steril. Derfor jeg valgte de jeg valgte. Angående bokhyllen.. den ville krasjet i min stue, men alle billedrammer jeg hadde krasjet allerede så jeg kjøpte noen bokser spraylakk på Europris (39,- per boks) i sort farge og lakkerte alle sammen. Det kan jo gå å male hyllen om den krasjer og dere fortsatt vil ha den? Uansett, sier ikke at jeg har det best her i verden, men det passer MIN smak. Svarer bare her fordi du bruker samme farger som jeg (har også stor bue inn til et veldig hvitt og grått kjøkken. Jeg tar igjen brunt og grønt i bruk av filler/håndkler etc der inne.). Håper hvertfall du fikk noen ideer. Lykke til! Innrede er morsomt! Endret 6. juni 2010 av Minxie
FantasDick Skrevet 7. juni 2010 #11 Skrevet 7. juni 2010 Jeg synes det høres fint ut! Hvit bokhylle tror jeg også kan funke. Ville trolig ikke valgt hvitt bord, i alle fall ikke på lyst teppe. Om kjøkkenet er tydelig skilt fra stua, synes jeg ikke spisebordet trenger å "matche" stuebordet o.l. Vi har ca. samme størrelse på leiligheten vår, men den har bare ett soverom, så kanskje litt større stue/kjøkken (åpen løsning)? Uansett; vi har malt i latte på veggene. Én (liten) vegg er malt i knall turkis. Kjøkkeninnredingen er i eik. Gulv og listverk i eik. Kjøkkengulv er "skifer". Sofa er beige. Stuebord, avlastningsbord og tv-møbel er i eik. Farger for pynteting og detaljer er brun, beige, turkis, grått/sølv, hvitt og sort. Synes det fungerer kjempefint og har fått masse skryt for den turkise veggen - veldig fint, for jeg følte meg rimelig vågal når jeg malte den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå