Kathrine1 Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 Hei! Jeg er en jente i vg 3 som skal ha skriftlig eksamen i samfunnsøkonomi 2 i morgen. De som er trukket opp fikk i dag tildelt et vedlegg som vi skulle forberede oss til. Har dere noen tanker om hvilke oppgaver som vil være aktuelle ved eksamen i morgen, tilknyttet artikkelen: http://e24.no/naeringsliv/article3345091.ece Håper noen orker å ta seg litt tid til å kommer med noen tips, særlig dersom dere er kjent med faget:D! Tusen takk! Mvh Kathrine
aluminium Skrevet 1. juni 2010 #2 Skrevet 1. juni 2010 Jeg hadde faktisk eksamen i faget i fjor. Vedlegget er veldig smart, det dekker så og si hele pensum, bortsett fra mikroøkonomien. Denne er uansett så enkel at den sikkert sitter likevel... Jeg ville satt meg godt inn i konjunktursvingningene. Keynes er et godt stikkord her. Oppgavene kommer nok til å dreie seg mye om finanskrise, bruk av oljepenger osv. Handlingsregelen kan være greit å kjenne til. I tillegg ville jeg satt meg skikkelig inn i valuta, hvordan ulike konkurransesituasjoner påvirker vår og andres valuta, og hvordan dette påvirker vår konkurranseevne. Skulle jeg prioritert en del, så ville det vært del tre, makroøkonomi. Den er svært viktig for tiden, og det er nok sannsynlig at du kan måtte svare for hvordan Norges Bank har jobbet for å holde orden i norsk økonomi. Aktiv bruk av renteendringer osv. for å klare seg så godt som mulig. Min erfaring fra eksamen i fjor var at kravene for hva man skal kunne er stygt høye, spesielt siden man har alle hjelpemidler. Disse hjelper dessverre ikke så fryktelig mye, men de gjør at de som skriver oppgavene kreve en del mer inngående forståelse osv. Landssnittet var latterlig lavt, og hos oss gikk de fleste ned ca to karakterer ift. standpunkt. Jeg selv fikk fire om jeg ikke husker helt riv ruskende galt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå