Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er gravid (5+4) og sliter med migrene. Lurer på om det er noe smertestillende jeg kan ta. Har hørt rykter om at paracet er greit. Stemmer dette, og hvor mye kan jeg ta uten at det er skadelig for fostret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal helst ikke ta smertestillende i det første trimesteret i det hele tatt dessverre. Paracet skal derimot være helt greit å ta i 2. og 3. trimester. Hold deg borte fra Ibux!

Jeg føler virkelig med deg når det kommer til migrene. Jeg slet en del med det i første trimester, og det kan være grusomt å ikke få ta noe for det. Uansett ville vel ikke Paracet har hjulpet deg? Det er som å spise sukkertøy for meg i hvert fall.

Uansett forsvant migrenen totalt for meg i andre og tredje trimester, så jeg har ikke kjent snurten av det på et halvt år. Det er veldig mange som mister migrenen under graviditet, så det er heldigvis veldig gode muligheter for at du også blir mye bedre om ikke så alt for lenge. :klemmer:

Skrevet

Du skal ikke ta Ibux, men du kan ta Paracet og Paralgin Forte. Jeg har også migrene, som blusset opp i svangerskapet og da hjalp Paralgin Forte veldig. Både fastlegen min og legen på Riksen sa at det er helt trygt å ta smertestillende uansett hvor kort eller langt du er kommet i svangerskapet, og normal bruk av Paralgin Forte er heller ikke skadelig.

Skrevet

Takk for svar Bestee.

Skal prøve å slite meg gjennom det da uten smertestillende...

Det hender at paracet har litt virkning hvis jeg tar det tidlig i anfallet, såpass mye at jeg klarer å fungere en time for å gjøre det jeg må.

Men da er det bare å krype under dyna igjen å ligge der til hodet begynner å fungere igjen....

Skrevet

Hei Arkana.

Brukte du det i første del av svangerskapet? Paralgin Forte har jeg ikke, har som regel brukt pinex forte ved sterke anfall.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Paralgin forte og Pinex forte går for det samme. Det kan du trygt bruke.

Skrevet

Siden jeg har fått to forskjellige svar så venter jeg nok med å ta noe smertestillende til jeg har fått snakket med legen. Best å være på den sikre siden :)

Skrevet

Ett kjapt søk i felleskatalogen; der står følgende når det gjelder paracet;

"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Studier og lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Overgang i morsmelk: Går over. Melk/plasmaforholdet er 1. Det er estimert at et ammende barn får i seg <2% av morens dose. Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes."

Når det gjelder Ibux står dette;

"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Skal ikke brukes i 3. trimester. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Den absolutte risikoen for kardiovaskulære misdannelser er økt fra <1% til 1,5%. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket."

Om paralgin forte står dette;

"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Data fra gravide kvinner som har brukt preparatet indikerer ikke skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Ved langvarig behandling av moren ved graviditet er det sett neonatal abstinens. Det er sett neonatal respirasjonsdepresjon ved bruk av kodein ved fødsler"

Hilsen ei med helseutdanning med kronisk sykdom som selv bruker paracet i nødstilfeller selv om jeg er gravid.

Skrevet

Siden jeg har fått to forskjellige svar så venter jeg nok med å ta noe smertestillende til jeg har fått snakket med legen. Best å være på den sikre siden :)

Gjør det. :) Tror leger anbefaler forskjellig.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg ser ikkje heilt poenget med å vere strengare enn Felleskatalogen? "Studier og lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet" er vel ikkje til å misforstå?

Gjest Stachtari83
Skrevet

Paa www.barnimagen.no finner du info om dette og alt annet som har med svangerskap aa gjöre :)

Skrevet

Jeg tok Paralgin Forte i alle trimestrene. Jeg hadde migrene minst en gang i uka og som noen sa over her er det ingen grunn til å være strengere enn Felleskatalogen, og jeg hadde da i tillegg spurt overlegen på Riksen (hvor jeg gikk til kontroller) for å være på den sikre siden. Du kan få resept hos legen din. Selv kan jeg pga kronisk sykdom ikke ta vanlige migrenemedisiner selv når jeg ikke er gravid, så Paralgin Forte er alt jeg har. Tar jeg to tabletter tidlig nok så unngår jeg at anfallet utvikler seg, så for min del har det god virkning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...