Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 Jeg (jente, 23 år) er konstant sulten, og føler sjeldent metthet. Jeg spiser ofte, proteinrikt og sunt (tror jeg da!). Jeg har nedsatt glukosetoleranse, så må holde blodsukkeret så jevnt som mulig. Spiser dette i løpet av en dag: Før trening (6.00): 1 skive grovbrød med 2 skiver skinke Frokost (9.00): 60 g havregryn kokt på 3 dl vann, noen skjeer bringebærsyltetøy (uten tilsatt sukker). 1 glass melk Lunsj (12.00): -enten: 1 beger mager kesam med fun light, 1 eple, 5 mandler/nøtter -eller: 100 g kylling med salat, 1 frukt, 5 nøtter/mandler Mellommåltid (14.30): 3-4 skiver skinke, 1 frukt, 5 nøtter/mandler Middag (17.00): Som regel -enten: 200 g karbonadedeig/kjøtt med salat -eller: 300 g hvit fisk med grønnsaker Kvelds (19.00): 1 frukt, 5 mandler/nøtter Jeg synes dette er mye mat, men likevel er jeg sulten hele tiden! Sitter stille stort sett hele dagen, bortsett fra den ene timen jeg trener (ikke hver dag). Jeg spiser nok for mye frukt, hvertfall etter legens anbefalinger. Men vet ikke hva jeg kan erstatte det med. Må hvertfall spise nøtter sammen med frukten. Jeg ønsker å holde vekten, så antall kcal tror jeg er riktig, da vekten holdes stabil. Men må finne mat som metter mer. Har dere noen forslag til endringer?
LamaLover Skrevet 1. juni 2010 #2 Skrevet 1. juni 2010 Jeg synes ikke dett var så veldig mye mat, som du skal ha det til Det er jo veldig sunt det du spiser, men det er likevel ikke mye! Tviler på at dette kommer opp i 2000 kcal??
LamaLover Skrevet 1. juni 2010 #3 Skrevet 1. juni 2010 Istede for frukt så kan du jo spise grønnsaker? =) Gulerot og kålrot f.eks
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #4 Skrevet 1. juni 2010 Dette er jo utrolig lite mat! 1 skive til frokost? Ikke noe fast til lunsj utenom kesam evt nøtter og mandler? Kvelds , 1 frukt og litt mandler/nøtter? Legg til noe mer brød/knekkebrød! Jeg spiser 1 skive grovbrød og 2 knekkebrød både til frokost og til lunch, til kvelds tar jeg en bolle havregryn med lettyoghurt og 1 frukt. mellom lunch og middag tar jeg nøtter eller avocado f.eks. Du spiser jo ingenting!
Wiggins Skrevet 1. juni 2010 #5 Skrevet 1. juni 2010 Jeg (jente, 23 år) er konstant sulten, og føler sjeldent metthet. Jeg spiser ofte, proteinrikt og sunt (tror jeg da!). Jeg har nedsatt glukosetoleranse, så må holde blodsukkeret så jevnt som mulig. Spiser dette i løpet av en dag: Før trening (6.00): 1 skive grovbrød med 2 skiver skinke Frokost (9.00): 60 g havregryn kokt på 3 dl vann, noen skjeer bringebærsyltetøy (uten tilsatt sukker). 1 glass melk Lunsj (12.00): -enten: 1 beger mager kesam med fun light, 1 eple, 5 mandler/nøtter -eller: 100 g kylling med salat, 1 frukt, 5 nøtter/mandler Mellommåltid (14.30): 3-4 skiver skinke, 1 frukt, 5 nøtter/mandler Middag (17.00): Som regel -enten: 200 g karbonadedeig/kjøtt med salat -eller: 300 g hvit fisk med grønnsaker Kvelds (19.00): 1 frukt, 5 mandler/nøtter Jeg synes dette er mye mat, men likevel er jeg sulten hele tiden! Sitter stille stort sett hele dagen, bortsett fra den ene timen jeg trener (ikke hver dag). Jeg spiser nok for mye frukt, hvertfall etter legens anbefalinger. Men vet ikke hva jeg kan erstatte det med. Må hvertfall spise nøtter sammen med frukten. Jeg ønsker å holde vekten, så antall kcal tror jeg er riktig, da vekten holdes stabil. Men må finne mat som metter mer. Har dere noen forslag til endringer? Kaller du dette å spise mye? Det er så vidt nok til å holde et menneske i live, for å sette det litt på spissen. At du har nedsatt glukosetoleranse gjør at du bør være forsiktig med karbohydratene, og forsøke å holde deg til langsomme karbohydrater. Havregryn eller havregrøt skulle være bra. For å holde blodsukkeret jevnt er det viktig å være i aktivitet, så du bør bli mer aktiv enn du er nå. Speielt gunstig er det å få kjørt kroppen litt før du setter i gang med skole/jobb, så du bør absolutt gå eller sykle til jobb/skole. Hvor langt er det? Er det mindre enn 12-13 km bør det gå greit, og hvis det ikke går greit er det på tide å trene seg opp til å klare det. Metthetsfølelsen fungerer bedre hvis du er i aktivitet hver dag, så du kan være mer aktiv og spise litt mer og sannsynligvis kjenne deg mindre sulten og holde vekten.
Gjest Mahareth Skrevet 1. juni 2010 #6 Skrevet 1. juni 2010 Du kan fint legge til ei skive eller litt knekke brød til lunsjen din, eller mer grønnsaker. Tomat, paprika og agurk er godt og fungerer også som snacks i stedet for frukten. At du er sulten kan komme av at du spiser for mye frukt og dermed får for høyt blodsukker. Prøv å erstatte minst 1 frukt med gulrot, sukkererter, reddiker eller noe annet du liker av grønnsaker. Det jeg nevnte nå kommer i porsjonspakker i fruktkjølen som regel
Wiggins Skrevet 1. juni 2010 #7 Skrevet 1. juni 2010 Prøv å erstatte minst 1 frukt med gulrot, sukkererter, reddiker eller noe annet du liker av grønnsaker. Jeg ble overrasket da jeg leste at gulrøtter har høyere glykemisk indeks (GI) enn epler. Jeg leste dette i en oversikt over matvarers GI i en bok om sykkeltrening skrevet av en som har trent mange profesjonelle syklister, så jeg skulle tro det er riktig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #8 Skrevet 1. juni 2010 Tusen takk for svar:) Maten pleier å utgjøre ca 1600 kcal hver dag. Jeg er liten og slank, så tror 2000 kcal blir for mye. Vil ikke legge på meg. Jeg er student, og nå er jeg midt i eksamensperioden. Derfor sitter jeg stille hele dagen. Går til skolen (5 min), til butikken (2 min), sykler til byen (10 min), sykler til venner (maks 10 min), men dette er det lite av nå om dagen. Tar aldri buss/bil. Fra midten av juni (eksamenstiden over for denne gang) så skal jeg prøve å være mer i bevegelse, og se om det hjelper (og det gjør det helt sikkert!) Skal absolutt prøve å finne andre alternativer til frukten. Er veldig kresen på grønnsaker dessverre, og liker ikke tomat, sukkererter og paprika. Så må på jakt i grønnsaksdisken Angående lunsjen. Legen min har sagt at jeg bør spise minst mulig brød/knekkebrød. Derfor har jeg kuttet ut dette. Kyllingsalat synes jeg er kjempegodt, og har oppi kidneybønner, fetaost, ananas, salatblader og agurk (samme i middagssalaten). Kesam spiser jeg på grunn av det høye proteininnholdet, og i tillegg er det jo kjempegodt:) Takk for alle innspill:)
Gjest Mahareth Skrevet 1. juni 2010 #9 Skrevet 1. juni 2010 Jeg ble overrasket da jeg leste at gulrøtter har høyere glykemisk indeks (GI) enn epler. Jeg leste dette i en oversikt over matvarers GI i en bok om sykkeltrening skrevet av en som har trent mange profesjonelle syklister, så jeg skulle tro det er riktig. Jeg ser ingen grunn til å tvile på at du har rett, og nå ble jeg overrasket selv!
Konstantin Skrevet 1. juni 2010 #10 Skrevet 1. juni 2010 (endret) Hvis du er veldig aktiv, trenger du mer mat. Jeg er 169, veier 56 og jeg må egentlig spise 2050 kalorier hvis jeg skal klare å holde vekten oppe. Og jeg trener ikke noe særlig. Jeg har normal hverdagsaktivitet. (vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet. Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid). Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM. Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke). Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK. Dette er hvordan du regner ut hvor mye kalori inntak du bør ha per dag! Endret 1. juni 2010 av Konstantin
Wiggins Skrevet 1. juni 2010 #11 Skrevet 1. juni 2010 Hvis du er veldig aktiv, trenger du mer mat. Nå sier vel TS selv at hun ikke er veldig aktiv, så noe av problemet er nok at lite aktivitet gjør at sultfølelsen fungerer dårligere. (vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet. En slik formel er svært omtrentlig, og tar ikke hensyn om man har mye eller lite muskelmasse, noe som er vesentlig siden muskler forbrenner mer enn annet vev i hviletilstand. Jeg beregnet den på meg selv, og hvis jeg skulle spist så lite i et døgn ville jeg mistet vekt selv om jeg bare satt i sofaen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #12 Skrevet 1. juni 2010 Kaloriforbruk er individuelt, og ikke noe som kan regnes frem via standardiserte formler. Muskelmasse, gener osv er med på å bestemme dette, i tillegg til vanlige faktorer som høyde, vekt, kjønn, aktivitetsnivå, osv. Når det er sagt synes også jeg at TS får i seg for lite ordentlig mat, og for mye karbohydrater. Spesielt siden hun faktisk har nedsatt glukosetoleranse, noe som kan være delvis forklaring på hvorfor hun alltid føler seg sulten - den andre delen av forklaringen på dette er naturligvis at hun ikke spiser nok mat. Husk forøvrig på at når man kutter ned på karbohydratene er kroppen nødt til å få tilført energi fra andre kilder. Det eneste som fysisk kan fungere som erstatning for karbohydrater i så måte, er fett. Med andre ord: Spis mer fett! Og selvsagt: beveg mer på deg, TS. Selv om du er midt i eksamensperioden har du helt sikkert tid til å sette av en halvtime eller time til trening noen dager pr uke. Det er svært skadelig for kroppen å ikke brukes!
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #13 Skrevet 1. juni 2010 Til siste anonym: Du synes jeg spiser for lite ordentlig mat, og for mye karbohydrater. Kan du komme med eksempler på andre matvarer som er mer ordentlig mat? Jeg spør fordi jeg vil vite hva jeg kan gjøre for å forbedre kostholdet mitt Regner med at det er frukten du mener trekker opp karbohydratmengden? Trodde det var greit å spise havregrøt til frokost, spesielt siden jeg trener på morgenen, og da trenger kroppen litt karbohydrater? Men frukten skal jeg kutte ned på ja. Bare synd at det er så godt. Jeg skal skjerpe meg på treningsfroten! Etterpå blir det sykkeltur i solskinnet
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #14 Skrevet 1. juni 2010 Til siste anonym: Du synes jeg spiser for lite ordentlig mat, og for mye karbohydrater. Kan du komme med eksempler på andre matvarer som er mer ordentlig mat? Jeg spør fordi jeg vil vite hva jeg kan gjøre for å forbedre kostholdet mitt Regner med at det er frukten du mener trekker opp karbohydratmengden? Trodde det var greit å spise havregrøt til frokost, spesielt siden jeg trener på morgenen, og da trenger kroppen litt karbohydrater? Men frukten skal jeg kutte ned på ja. Bare synd at det er så godt. Jeg skal skjerpe meg på treningsfroten! Etterpå blir det sykkeltur i solskinnet Mer fet fisk, kjøtt, egg, ost, kremfløte og andre skikkelige matvarer som inneholder fett og protein. At rødt kjøtt og animalsk fett er usunt er en myte som oppsto pga feilforskning på 70-tallet, og som dessverre passer for godt sammen med verdens næringsinteresser til at statens ernæringsråd gidder å revurdere dem. Mennesker har spist rødt kjøtt og fett i flere titusener av år, og er selvsagt mer enn tilpasset den type mat. Karbohydrater derimot, var ikke en del av menneskets kosthold før for inntil 8000 til ca 4000 år siden. For kort tid til at vårt fordøyelsessystem har rukket å forandre seg nok til å nyttegjøre seg optimalt av den type næring. Med andre ord: Du bør droppe både havregrøt og brødskiver. Mennesker har ingen behov for korn.
bergans Skrevet 1. juni 2010 #15 Skrevet 1. juni 2010 Mer fet fisk, kjøtt, egg, ost, kremfløte og andre skikkelige matvarer som inneholder fett og protein. At rødt kjøtt og animalsk fett er usunt er en myte som oppsto pga feilforskning på 70-tallet, og som dessverre passer for godt sammen med verdens næringsinteresser til at statens ernæringsråd gidder å revurdere dem. Mennesker har spist rødt kjøtt og fett i flere titusener av år, og er selvsagt mer enn tilpasset den type mat. Karbohydrater derimot, var ikke en del av menneskets kosthold før for inntil 8000 til ca 4000 år siden. For kort tid til at vårt fordøyelsessystem har rukket å forandre seg nok til å nyttegjøre seg optimalt av den type næring. Med andre ord: Du bør droppe både havregrøt og brødskiver. Mennesker har ingen behov for korn. Min utheving: her strider du rett i mot dine egne argumenter. Korn, bær og frukt har siden menneskets opprinnelse vært en del av kostholdet, men inntakene var sterkt begrenset av årstider (istida var en stor fryser, men det var vanskelig å få tak i tupperware) og tilgjengelighet. Maling av korn og hunter-gatherer-samfunn oppstod for ca 13 000 år siden, men det er besynderlig at de store problemene med hjerte-karsykdom, diabetes, overvekt, kreft og syndrom X har blitt en verdensomspennende epidemi de siste 40 år, ikke de siste 40 000..... Egg, melk og meieriprodukter var ihvertfall ikke på menyen for våre forfedre, så hvis du skal holde deg til deres kosthold så må disse matvarene ut. Det mest tilgjengelige kilden til protein var vilt og fisk (dvs alt var jo vilt før mennesket begynte å snekre innhenginger), dvs det som fantes i elver, innsjøer og som beveget seg på landjorda. Sist jeg sjekket så var det meste av firbente klassifisert som rødt kjøtt. Although dairy products, cereals, refined sugars, refined vegetable oils, and alcohol make up 72.1% of the total daily energy consumed by all people in the United States, these types of foods would have contributed little or none of the energy in the typical preagricultural hominin diet (20). In particular, food staples and food-processing procedures introduced during the Neolithic and Industrial Periods have fundamentally altered 7 crucial nutritional characteristics of ancestral hominin diets: 1) glycemic load, 2) fatty acid composition, 3) macronutrient composition, 4) micronutrient density, 5) acid-base balance, 6) sodium-potassium ratio, and 7) fiber content. The evolutionary collision of our ancient genome with the nutritional qualities of recently introduced foods may underlie many of the chronic diseases of Western civilization. Kilde: American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 81, No. 2, 341-354, February 2005 TS: Synes kostholdet ditt ser veldig bra ut, med variert mat, gode proteinkilder og inntak av fiber og nøtter. Det er likevel ikke mye mat, men det kan være nok i perioder hvor du er mye i ro. Hvis du skal øke den fysiske aktiviteten så bør du nok øke på porsjonene litt. Er vekten din stabil, så er dette den beste indikasjonen på at du spiser nok og er i energibalanse. Men fordi du er mye sulten, så ville jeg ha funnet varer som gir deg en større metthetsfølelse, smatidig som de ikke øker blodsukkeret for mye pga din nedsatte glukosetoleranse (IGT). Lag deg en salat med quinoa (den mest suverene kilden til vegetarisk protein og kostfiber), finhakket løk, persille, paparika og en liten skje med honning, pluss salt/pepper/sitron etter smak. Prøv cottage cheese og lettsyltetøy istedenfor kesam, lag en salat med egg og masse grønt, bønnesalat (alt av bønner, kikerter, linser) med balsamikoeddik, salt , pepper og olje. Tortillalefser (wraps) med kyllingbiter, bønner, mais, agurk, tomat, paprika, rømme - hva enn du har lyst på og bruk fantasien! Omelett med sopp, løk, vårløk, kjøttrester i , og en god salat ved siden av. Prøv deg fram, og les gjerne på sider som matprat.no, mat.no, blogger laget av gode amatørkokker, bbcfood, delicious.co.uk, for å få inspirasjon og hente ideer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. juni 2010 #16 Skrevet 2. juni 2010 Takk for svar:) Har nå kjøpr quinoa, som skal testes ut! Var på butikken i dag, og stod lenge ved grønnsaksdisken, men fant ingenting jeg likte! Bortsett fra gulrøtter, blomkål og brokkoli. Cottage cheese har jeg prøvd å like mange ganger, men får det bare ikke ned. Tenkte at kesam var et bra alternativ. Jeg tåler ikke egg, så det utgår dessverre. Var hos legen i dag, og spurte han om råd. Men har fortalte meg bare ting jeg allerede vet. Prøvde å si det, men han skjønte det ikke. Han sa jeg skulle spise mye kylling og fisk, nøtter sammen med frukt, mye grønnsaker ol. Men dette vet jeg jo! Og jeg spiser jo sånn.. Åh, frustrerende..
Nidorina Skrevet 3. juni 2010 #17 Skrevet 3. juni 2010 Jeg ble overrasket da jeg leste at gulrøtter har høyere glykemisk indeks (GI) enn epler. Jeg leste dette i en oversikt over matvarers GI i en bok om sykkeltrening skrevet av en som har trent mange profesjonelle syklister, så jeg skulle tro det er riktig. Og GI har betydning, fordi?
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #18 Skrevet 3. juni 2010 Og GI har betydning, fordi? Fordi GI er en faktor som sier noe om hvor mye en matvare påvirker blodsukkeret. Mat med høy GI påvirker blodsukkeret mye, noe som er svært negativt både med tanke på vekt og generell helse (blant annet hjerte- og karsykdomforekomst).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå