Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norge er ett land i moralsk oppløsning og mangfold. I gamle dager var det kristne protestantiske regler man styrte etter. Kristendommen har stort sett falt og ateistene , agnostikerene, muslimene og andre religioner og kulturer er tallrike.

Den kristne moral var en samfunnsstruktur.

Familien er en svekket samfunnsstruktur.

Muslimene er vel de som best tar vare på familiestruktur og moralsk struktur i dag.

De uskrevne reglene er ikke lenger selvfølgelige. I Norge så har de ustrukturete havnet i en "hver mann for seg selv "-situasjon.

Jeg føler at samfunnets nære strukturer smuldrer fra innsiden, mens vi støtter også til den ytre, statlige og kommunale strukturen, og forventer at vi når vi blir svake skal bli tatt vare på av stat og kommune, samtidig som vi glemmer våre søsken, mødre og svigermødre. Mange av oss har forsåvidt utallige "svigermødre light".

Finnes det organiserte miljøer her som jobber for å bygge opp en multikulturell verdensmoral i Norge, med tanke på å etablere en andevendelig moral og å restaurere familien som et mer selvbærende element i samfunnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norge er ett land i moralsk oppløsning og mangfold. I gamle dager var det kristne protestantiske regler man styrte etter. Kristendommen har stort sett falt og ateistene , agnostikerene, muslimene og andre religioner og kulturer er tallrike.

Den kristne moral var en samfunnsstruktur.

Familien er en svekket samfunnsstruktur.

Muslimene er vel de som best tar vare på familiestruktur og moralsk struktur i dag.

De uskrevne reglene er ikke lenger selvfølgelige. I Norge så har de ustrukturete havnet i en "hver mann for seg selv "-situasjon.

Jeg føler at samfunnets nære strukturer smuldrer fra innsiden, mens vi støtter også til den ytre, statlige og kommunale strukturen, og forventer at vi når vi blir svake skal bli tatt vare på av stat og kommune, samtidig som vi glemmer våre søsken, mødre og svigermødre. Mange av oss har forsåvidt utallige "svigermødre light".

Finnes det organiserte miljøer her som jobber for å bygge opp en multikulturell verdensmoral i Norge, med tanke på å etablere en andevendelig moral og å restaurere familien som et mer selvbærende element i samfunnet?

Så hvis man er ateist så har man ingen moralske holdninger i det hele tatt? Du snakker om arroganse.

Jeg var blant de heldige som fikk fritak for det gammeldagse kristendomsfaget og hadde livssynsundervisning. Der hadde vi diskusjoner om mange moralske dilemmaer, vi lærte om de fem store verdensreligionenes syn på litt av hvert, og ikke minst oppdaget vi at i en del spørsmål fins det ikke noen entydig moralsk riktige eller gale svar.

Det er et faktum at flere skiller seg i Norge i dag enn for 50, 60, 70 osv. år siden. Det skyldes hovedsakelig to ting: For en del år siden var det mye større skam knytte til det å skille seg. Dessuten var folk mye fattigere, og kunne i liten grad klare seg økonomisk på egenhånd. Det har gradvis blitt mindre stigma knyttet til det å skille seg, og velstanden har også økt. Derfor er det særlig kvinner som tidligere ble i såkalte fornuftsekteskap som skiller seg i dag, eller velger å bli single.

Humanetisk forbund legger stor vekt på å diskutere verdier og moral uavhengig av religion, og budre dermed være et mulig svar på det du etterlyser. Humanetisk forbund har derimot ikke noen holdning om at familien bør være det bærende element i samfunnet, det er et synspunkt som forfektes av kristenkonservative. Sett fra et evolusjonært synspunkt er det ingenting som tilsier at livslangt monogamt ekteskap er det naturlige for mennesker, tvert i mot. Noen få får det til bra, men de fleste ektepar mister gløden i forholdet etter noen år sammen. Utroskap har eksistert i all historisk tid, og sannsynligvis før det også, nettopp fordi livslang monogami ikke er naturlig for oss. Jeg forsvarer ikke dermed utroskap.

Det er mye ved siviliasjonens livsmåte som ikke er naturlig for oss, som gjør at vi må undertrykke naturlige tilbøyeligheter, sånn som å stjele fra andre, men de fleste innser at det er til størst nytte for alle mennesker om alle innretter seg etter samfunnets regler. Allikevel fins det regelbrytere i alle samfunn, fordi enkelte individer setter sin egen lykke høyere enn samfunnets nytte.

Muslimer i Norge, i hvertfall 1. og i stor grad også 2. generasjons innvandrere, har et mye sterkere forhold til familien og setter familiært samvær høyere enn mange "innfødte" nordmenn. Samtidig har mange muslimer også et mye mer fordømmende syn på f. eks. barn av 1. eller 2. generasjon som ikke vil innordne seg i de tradisjonelle familiemønstrene, og de er også mye mer fordømmende til homofili.

Homofili er observert hos hundrevis av pattedyrarter, så å si at det er unaturlig er å innrømme uvitenhet. Allerede i de eldste historiske kilder fra midtøsten og det antikke Hellas fins det skildringer av homofili, så at det fremdeles fins viser at det er en egenskap som ikke er unaturlig, og som ikke blir borte gjennom evolusjonen.

Skrevet (endret)

Så hvis man er ateist så har man ingen moralske holdninger i det hele tatt? Du snakker om arroganse.

Jeg sier ikke at ateister ikke har moralske holdninger.

Jeg tror humanetisk forbund kanskje er den største moralistiske organisasjonen som tenker på det jeg snakket om. Og jeg tror de mest viderefører utvalgte gode verdier fra den protestantiske kulturen.

Allikevel tror jeg at moral og kulturelle verdier av moralsk type er veldig utvannet. Jeg kjenner ikke til at noen går i humanetiske "kirker", der humanprester sprer det humane budskap.

Jeg har ikke hatt livsynsundervisning, bare kristendom.

Ikke misforstå dette som ett angrep på agnostikere og sånt, det er mer en idè om å ta vare på de gode sidene i gammel kultur.

Jeg mener at gamle kulturer med religiøs forankring hadde mange gode og bærende sider, og mye stygt.

Den nymoralismen som jeg prediker er kanskje ikke fjern fra din moral , Lance. Jeg er vel egentlig mest bekymret for "hver mann for seg selv"-utviklingen. Også fordi jeg tror at samfunnet vil bli svekket som omsorgsgiver i framtida.

Og hva mener jeg om homofile? Jeg har iallfall gått en gang i en Gay Pride March. Jeg støtter homofile, og jeg tror også at homsefientlige religiøse har lest boka si som fanden leser bibelen.

Altså , jeg tror jeg ser en moral i oppløsning, og er vel klar for å styrke moralen. Jeg mener å se at det finnes mange agnostikere med veldig klar moral, og mange med uklar.

Endret av I Grosny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...