Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #1 Skrevet 31. mai 2010 Hei. Er det sant at tannleger tjener bedre enn leger? 2 millioner i året som privatpraktiserende tannlege er vel ikke akkurat veldig sjeldent?
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #3 Skrevet 31. mai 2010 1.700.000-2.000.000 er nok mulig for en tanlege ja, men mange ligger vel godt under det?
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #4 Skrevet 31. mai 2010 Min tannlege har over 3 mill i følge skattelistene.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 31. mai 2010 #5 Skrevet 31. mai 2010 Hei. Er det sant at tannleger tjener bedre enn leger? 2 millioner i året som privatpraktiserende tannlege er vel ikke akkurat veldig sjeldent? Jeg vet om privatpraktiserende leger som tjener det samme. Hvor har du det fra, at privatpraktiserende tannleger tjener mer? Det kommer kanskje også an på hva slags privatpraktiserende lege man er: er det innen allmennpraksis, øye, gynekologi, ortopedi, pediatri, lunge, plastikkirurgi, eller hva. En tannlegebehandling kan bli ekstra dyr, fordi det er utstyr som må tilberedes og produkter som koster en del.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #6 Skrevet 31. mai 2010 Min tannlege har over 3 mill i følge skattelistene. Ja skulle gjerne sett den fastlegen som tjener så mye, da snakker vi jo 3 ganger en legelønn.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 31. mai 2010 #7 Skrevet 31. mai 2010 Snakker du om nettoinntekt eller? Vi snakker som regel om brutto årsinntekt når vi snakker om inntekter.
Amys Skrevet 31. mai 2010 #8 Skrevet 31. mai 2010 Sjekket for moro skyld fastlegen min i skattelistene, og han tjente 1.5 mill i fjor, så det er ikke _så_ usannsynlig at også en lege tjener opp mot 2 mill. Hva som er vanlig eller ikke vet jeg ikke, jeg har jo bare den ene legen å sammenlikne med
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #9 Skrevet 31. mai 2010 Ja, hvorfor bli lege når tannleger tjener bedre? Svært mange av de som blir leger i dag ønsker å bli sykehusleger. Da får de ikke veldig mye i lønn, rundt 800 000 kroner inkludert tillegg er det vel normalt å komme seg opp på. I tillegg kan de oppleve forholdsvis ugunstige arbeidstider (kveld, natt, helg) og de må i tillegg jobbe svært mye. Lange vakter er ikke sjeldent. Selv valgte jeg det bedagelige* livet som tannlege i stedet, selv om jeg hadde karakterer nok til å komme inn på medisin også. Har ikke angret et sekund. God lønn med effektivt drevet privatpraksis og fleksibel arbeidstid er godt. Faget er mer spennende også * Bedagelig kan man kanskje ikke kalle det. Det er hardt arbeid, men veldig givende!
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #10 Skrevet 31. mai 2010 Ja, hvorfor bli lege når tannleger tjener bedre? Svært mange av de som blir leger i dag ønsker å bli sykehusleger. Da får de ikke veldig mye i lønn, rundt 800 000 kroner inkludert tillegg er det vel normalt å komme seg opp på. I tillegg kan de oppleve forholdsvis ugunstige arbeidstider (kveld, natt, helg) og de må i tillegg jobbe svært mye. Lange vakter er ikke sjeldent. Selv valgte jeg det bedagelige* livet som tannlege i stedet, selv om jeg hadde karakterer nok til å komme inn på medisin også. Har ikke angret et sekund. God lønn med effektivt drevet privatpraksis og fleksibel arbeidstid er godt. Faget er mer spennende også * Bedagelig kan man kanskje ikke kalle det. Det er hardt arbeid, men veldig givende! Joda, men tannleger i det offentlige, hun jeg hadde når jeg gikk på skolen tjener vel ikke mer enn 600.000? Og livet som fastlege må jo være mer bedagelig. Du lytter, du henviser til spesialister som tar drittjobben eller sykepleierne som tar blodprøver, du skriver en gang i blant en erklæring og så kan du gå hjem for dagen. Lei av å jobbe? Halver bare stillingen så kan man slutte klokken 11 hver dag og likevel tjene 600.000 per år.
Gjest Iah Skrevet 31. mai 2010 #11 Skrevet 31. mai 2010 Ja, hvorfor bli lege når tannleger tjener bedre? Fordi lønn ikke er det eneste som betyr noe? Tannlegeyrket og legeyrket lar seg jo vanskelig sammenligne hva gjelder arbeidsoppgaver.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #12 Skrevet 31. mai 2010 Det kommer kanskje også an på hva slags privatpraktiserende lege man er: er det innen allmennpraksis, øye, gynekologi, ortopedi, pediatri, lunge, plastikkirurgi, eller hva. Ikke bare kanskje; det kommer helt an på. Spesialister tjener ofte det mangedobbelte av en allmennpraktiserende. Selvfølgelig - lengre utdannelse/praksistid og større ansvar. I det private er det ikke uvanlig at en spesialist har det samme i månedslønn som en allmennlege har i årslønn.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #13 Skrevet 31. mai 2010 Ikke bare kanskje; det kommer helt an på. Spesialister tjener ofte det mangedobbelte av en allmennpraktiserende. Selvfølgelig - lengre utdannelse/praksistid og større ansvar. I det private er det ikke uvanlig at en spesialist har det samme i månedslønn som en allmennlege har i årslønn. Kjære deg, det er nok GANSKE uvanlig at en spesialist tjener 12 millioner i året. La oss ikke ta HEEEELT av.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #15 Skrevet 31. mai 2010 Kjære deg, det er nok GANSKE uvanlig at en spesialist tjener 12 millioner i året. La oss ikke ta HEEEELT av. Kjære deg, jeg har jobbet i bransjen. Men skjønner tanken, jeg ville også kalt det å ta helt av om jeg ikke visste bedre Hender av og til jeg misunner dem litt ja.
Katana Skrevet 31. mai 2010 #16 Skrevet 31. mai 2010 Kjære deg, jeg har jobbet i bransjen. Men skjønner tanken, jeg ville også kalt det å ta helt av om jeg ikke visste bedre Hender av og til jeg misunner dem litt ja. Hvilken spesialist tjente 12 mill. i året, sa du? 1
Realisten Skrevet 31. mai 2010 #17 Skrevet 31. mai 2010 Håh, her er det mange bedrevitere gitt! "Sjekka skattelisten til fastlegen min og siden han tjener 1,5 så tjener nok de fleste en 2 mill." Har hatt foten godt plantet i sykehussektoren hele min yrkesaktive karriere, har tannleger i familien og slekta, og fire nyutdannede legekompiser, så her kommer (tro det eller ei) fasiten: - En nydutdannet lege tjener _i gjennomsnittet_ 600 K. - Dette gjelder også de som jobber i sykehus. - Med _full_ ansennitet i sykehus er _gjennomsnittet_ på leger 800 K. - Leger med spesialisering i sykehus har et gjennomsnitt på millionen i året. - Sykehusleger uten spesialisering innen et fagfelt tjener i likhet med de fleste fastleger en 2-300 tusen under millionen. - Disse sykehuslegene kombinerer ofte sykehusjobben med privatpraksis når de kommer litt opp i årene og har kompetansen til det. Uansett, som oftest er det de spesialiserte legene som kombinerer sykehus og privat og dermed runder 2 millionen. - Tannleger tjener i gjennomsnitt 600 K første året. - Tannleger med spesialistutdanning fyker rett opp over millionen (kjevekirurg, etc). - Tannleger uten spesialisering med privatklinikk ligger på 1.2 i året. Dette varierer, men dette er faktisk gjennomsnittet. Så må man jo se på arbeidsmengden. En tannlege har større mulighet til å styre sin arbeidstid og variere arbeidsmengde enn hva en lege har. Tannleger kan tjene stort mer enn en lege over samme tidslinje. Så kan man konkludere med at tannlegene er vinnerne i arbeidskomfor og lønn? Kanskje det, men likevel ønsker jeg selv å bli lege, ikke pga. lønnen men pga. arbeidsoppgavene. Smaken er som baken.
Amys Skrevet 31. mai 2010 #18 Skrevet 31. mai 2010 Håh, her er det mange bedrevitere gitt! "Sjekka skattelisten til fastlegen min og siden han tjener 1,5 så tjener nok de fleste en 2 mill." Les innlegget mitt en gang til du, så ser du hva jeg skriver.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #19 Skrevet 31. mai 2010 Hvilken spesialist tjente 12 mill. i året, sa du? De fleste drar inn såpass, og mange enda mer. Kommer litt an på om de selv lønner sine assistenter gjennom firmaet sitt, eller om de "leier" lokaler og pasientlister gjennom klinikken.
maddicken Skrevet 31. mai 2010 #20 Skrevet 31. mai 2010 Ikke bare kanskje; det kommer helt an på. Spesialister tjener ofte det mangedobbelte av en allmennpraktiserende. Selvfølgelig - lengre utdannelse/praksistid og større ansvar. I det private er det ikke uvanlig at en spesialist har det samme i månedslønn som en allmennlege har i årslønn. Det er ulike spesialiseringer innen legeyrket, og de aller fleste leger bli spesialister. En av spesialitetene heter almennmedisin. De fleste almennleger er altså spesialister, i nettopp, -almennmedisin. I forhold til antall timer på jobb i uken, så tjener nok almennlegene bedre enn sine kollegaer på sykehus. At en sykehusspesialist tjener enorme summer, har jeg aldri hørt om i Norge. Det må i så fall være privatpraktiserende plastiske kirurger, eller kanskje hudleger...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå