Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #1 Skrevet 31. mai 2010 Usikker på om dette skal gå under "kosthold" eller "helse", men prøver her. Jeg har det problemet at jeg ikke liker mat noe særlig. Det slår ut på den måten at når jeg er alene, kan jeg gå en hel dag og kanskje spise noe tilsvarende én brødskive. Uansett, det jeg egentlig lurer på, er det noen som vet om bra nettsider hvor jeg kan lese om hvordan jeg kan legge opp en diett for å komme inn i et sunt spisemønster? Jeg ber med andre ord ikke om diettplaner, men informasjon om nettsider hvor jeg kan lese meg opp om emnet. Jeg er hverken overvektig eller undervektig, så vil egentlig bare få lagt opp en sunn diett. Takker på forhånd for svar
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #2 Skrevet 31. mai 2010 På www.lavkarbo.no står alt man trenger å vite om et sunt kosthold. De har også egne oppskriftforum! Dette er sunn, naturlig mat beregnet for alle mulige slags mennesker. Både for de som ønsker å forbedre helsen uten å slanke seg, og for de som er under-/overvektige og ønsker å nå en normal vekt.
Wiggins Skrevet 31. mai 2010 #3 Skrevet 31. mai 2010 På www.lavkarbo.no står alt man trenger å vite om et sunt kosthold. De har også egne oppskriftforum! Dette er sunn, naturlig mat beregnet for alle mulige slags mennesker. Både for de som ønsker å forbedre helsen uten å slanke seg, og for de som er under-/overvektige og ønsker å nå en normal vekt. Hva i all verden? Her er det et menneske som har problemer med å få i seg mat, og så kommer det en som ikke tør/vil bruke sitt eget nick og anbefaler en diett som i beste fall er omdiskutert? Til trådstarter: Det høres absolutt ikke bra ut at du har problemer med å få i deg mat. Har du hatt det sånn hele livet, eller er det noe som har kommet de senere årene? Har du vært eller er du deprimert på noen måte? Er det overhodet ingen mat du synes smaker godt? Det å spise et sunt og variert kosthold til daglig er det aller viktigste for å ha en god helse og ikke minst å kunne regne med å beholde en god helse langt opp i årene. Dette er absolutt noe du burde bestille time for hos din fastlege og muligens få henvisning til spesialist.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #4 Skrevet 31. mai 2010 Hva i all verden? Her er det et menneske som har problemer med å få i seg mat, og så kommer det en som ikke tør/vil bruke sitt eget nick og anbefaler en diett som i beste fall er omdiskutert? Til trådstarter: Det høres absolutt ikke bra ut at du har problemer med å få i deg mat. Har du hatt det sånn hele livet, eller er det noe som har kommet de senere årene? Har du vært eller er du deprimert på noen måte? Er det overhodet ingen mat du synes smaker godt? Det å spise et sunt og variert kosthold til daglig er det aller viktigste for å ha en god helse og ikke minst å kunne regne med å beholde en god helse langt opp i årene. Dette er absolutt noe du burde bestille time for hos din fastlege og muligens få henvisning til spesialist. Hadde du fulgt med litt i andre medier enn Vg og Se&Hør, hadde du oppdaget at selv rådene fra statens ernæringseksperter er omdiskutert - av forskere og andre vitenskapsmenn. Debatten rundt hva som egentlig er sunt er på ingen måte avgjort, og det er opp til hver enkelt å ta stilling til hva som føles og høres mest fornuftig ut. Lavkarbo er forøvrig ingen diett, men en kostholdsfilosofi som er ment å være permanent. Dersom du vil forsøke å kritisere noe, sett deg inn i hva du snakker om før du fremmer kritikken.
Gjest Coarvi Skrevet 31. mai 2010 #5 Skrevet 31. mai 2010 Hadde du fulgt med litt i andre medier enn Vg og Se&Hør, hadde du oppdaget at selv rådene fra statens ernæringseksperter er omdiskutert - av forskere og andre vitenskapsmenn. Debatten rundt hva som egentlig er sunt er på ingen måte avgjort, og det er opp til hver enkelt å ta stilling til hva som føles og høres mest fornuftig ut. Lavkarbo er forøvrig ingen diett, men en kostholdsfilosofi som er ment å være permanent. Dersom du vil forsøke å kritisere noe, sett deg inn i hva du snakker om før du fremmer kritikken. Jeg tror nok Lance har mer kunnskap om kosthold enn gjennomsnittsbrukeren her inne, han har hvertfall satt seg bedre inn i det enn de fleste... Jeg synes også det er helt hull i hodet å anbefale lavkarbo for en som sliter med å spise og som spør etter generelle kostholdsråd. Når du sier at alt man trenger å vite om et sunt kosthold står inne på lavkarbo.no beviser det bare at du virkelig ikke eier et fnugg av kunnskap. NEI, alt man trenger å vite om et sunt kosthold står IKKE inne på lavkarbo.no. Det som står der inne er for spesielt interesserte, og funker av og til fint for de som sliter med overvekt eller av andre grunner ikke trives med et kosthold som består av normale mengder med karbohydrater. Å bare slenge ut slike anbefalinger som du gjør provoserer meg noe sinnssykt, for hvis folk skulle basert kunnskapen sin på det som står der inne hadde vi endt opp med en haug av energiløse, uvitende mennesker uten en snev an innsikt i hva et sunt, balansert kosthold egentlig er. Og nei, jeg har ikke noe imot lavkarbo, synes det er et flott alternativ, men jeg er ikke så skrudd i nøtta at jeg tror at det er sunnere enn et vanlig sunt, balansert og variert kosthold bare fordi noen greier å gå ned i vekt av det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #6 Skrevet 31. mai 2010 Hehe, så klart... det er jo skikkelig sunt, normalt og naturlig å kjøre i seg brød, poteter, ris, pasta og annen dritt som ikke fantes i menneskets kosthold før for få tusen år siden - og som vi ikke er genetisk tilpasset å spise. Dere får kose dere med sukkeret og kreften deres da, siden dere insisterer på å tvinge på kroppen disse unaturlige stoffene.
Gjest Coarvi Skrevet 31. mai 2010 #7 Skrevet 31. mai 2010 Hehe, så klart... det er jo skikkelig sunt, normalt og naturlig å kjøre i seg brød, poteter, ris, pasta og annen dritt som ikke fantes i menneskets kosthold før for få tusen år siden - og som vi ikke er genetisk tilpasset å spise. Dere får kose dere med sukkeret og kreften deres da, siden dere insisterer på å tvinge på kroppen disse unaturlige stoffene. Og du får kose deg med ignoransen din.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #8 Skrevet 31. mai 2010 Jeg anbefaler deg å lese om kosthold inne på olympiatoppens nettsider. http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/faktaark/page1934.html Der er det mye fin informasjon, også for oss som ikke er toppidrettsutøvere. Ellers kan du finne noen generelle råd her: http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/livsstil/kosthold-og-forbrenning-generelle-rad-1488.html
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #9 Skrevet 31. mai 2010 Hehe, så klart... det er jo skikkelig sunt, normalt og naturlig å kjøre i seg brød, poteter, ris, pasta og annen dritt som ikke fantes i menneskets kosthold før for få tusen år siden - og som vi ikke er genetisk tilpasset å spise. Dere får kose dere med sukkeret og kreften deres da, siden dere insisterer på å tvinge på kroppen disse unaturlige stoffene. Ja, for som alle vet er det jo dette som er alternativet til lavkarbo Det at du kan slenge ut slike bombastiske påstander i øst og vest gjør meg bare ennå mer overbevist om at du er totalt uregnet til å gi gode og gjennomtenkte råd.
Mir Skrevet 31. mai 2010 #10 Skrevet 31. mai 2010 Anonymbruker: Lance sitter inne med mye god kunnskap som han deler med seg. Er det så vanskelig å forstå at ikke alle sier velkommen med åpne hender til DIN valgte filosofi? Har ikke andre lov til å komme med andre tips, og dele sin kunnskap? Jeg er mektig lei av lavkarboforkjempere som gjemmer seg, slenger eder og galle, og går personlig løs på ja, jeg skal gå langt som å kalle det "verdifulle" brukere som Lance og Bergangs f.eks, og dere selv skriver anonymt. Det er ikke minst feigt, men det er kanskje fordi dere ikke har noe bedre "forsvar" til deres egne valge filosofi? At dere kan anbefale noe som ikke er fastsatt vitenskapelig synes jeg er sjokkerende! Trykk i dere alt det fettet dere vil selv, men ha i bakhodet at det er en grunn til at det ER omdiskutert! Dere er faktisk ikke eskimoer eller masaier!
Chanel.No5 Skrevet 31. mai 2010 #11 Skrevet 31. mai 2010 Her er litt mer info; http://nhi.no/livsstil-og-helse/kosthold/overvekt/sunt-kosthold-1148.html http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00006/IS-1259_6467a.pdf
Wiggins Skrevet 1. juni 2010 #12 Skrevet 1. juni 2010 Hadde du fulgt med litt i andre medier enn Vg og Se&Hør, hadde du oppdaget at selv rådene fra statens ernæringseksperter er omdiskutert - av forskere og andre vitenskapsmenn. Debatten rundt hva som egentlig er sunt er på ingen måte avgjort, og det er opp til hver enkelt å ta stilling til hva som føles og høres mest fornuftig ut. Lavkarbo er forøvrig ingen diett, men en kostholdsfilosofi som er ment å være permanent. Dersom du vil forsøke å kritisere noe, sett deg inn i hva du snakker om før du fremmer kritikken. Jeg ser kun på Se og Hør når jeg står i køen i butikken, da hender det jeg ser forsiden med folk som har gått ned både 10 og 20 kg med den og den fantastiske dietten. Mine formuleringer om Se og Hør-dietter er spissformuleringer. Jeg følger absolutt med i seriøse medier på både trening og kosthold. Og ja, jeg vet at det alltid har vært og alltid vil herske strid om hva som er det optimale kostholdet. I henhold til vitenskapelig metode skal vi aldri være enige om at sånn er det, ferdig med det, vi skal alltid prøve å finne bedre forklaringsmodeller. Men å si at det er unaturlig for oss å spise karbohydrater vitner om enten mangelfulle kunnskaper om evolusjon eller en fornekting av evolusjon. Primatene sjimpanse, gorilla og orangutang er våre nærmestse slektninger, i den rekkefølgen. Alle disse spiser mye frukt og får dermed i seg en del karbohydrater. Et annet bevis er det faktum at vi mennesker syntes søtsmaken er så veldig god. Utifra evolusjonsteori tilsier det at det å få i seg søtsaker har vært gunstig gjennom vår evolusjon. Kroppen kan danne glukose fra fett, men det går mye langsommere å bygge opp et glykogenlager på den måten enn gjennom å få i seg karbohydrater. Det å ha et glykogenlager betyr at man er i stand til å bedrive fysisk aktivitet over terskelpuls i ganske lang tid. Hvis man har lite eller ikke noe glykogenlager vil man ikke klare å ligge noe særlig over terskel, fordi man må få mer eller mindre all energien fra fettforbrenning, og det krever tilstrekkelig oksygen, altså kan ikke pulsen bli for høy. Å kunne yte mye over en periode var viktig for steinaldermenneskene både i forbindelse med jakt, og for å unngå å bli bytte selv. Et annet argument som har vært brukt av mange lavkarbofolk er at steinaldermennesket hovedsakelig spiste fett og proteiner. Det er en sterk forenkling. Steinaldermenneskets kosthold varierte med hva som var tilgjengelig i omgivelsene; hvis frukt og bær var tilgjengelig spiste de gladelig det. Det er kun noen få etniske folkegrupper som har bodd i strøk der tilgjengeligheten på karbohydrater har vært omtrent ikke-eksisterende at de har fått sin enerig kun fra fett og proteiner over lengre tid, dvs. flere tusen år. Ett slikt eksempel er eskimoene (nå er vel det ordet nesten like ille som "neger", strengt tatt heter det inuitt, men jeg har registrert at ikke alle kjenner det ordet) som beviselig har gener som gjør at de får bedre energiomsetning med lite karbohydrater. Eksempel på dette er syklisten Tom Danielson, som er kvart eskimo, og som har slitt med å komme ned i fettprosent, siden det for eskimoer har vært gunstig å ha fett som kuldeisolering.
bergans Skrevet 1. juni 2010 #13 Skrevet 1. juni 2010 Hehe, så klart... det er jo skikkelig sunt, normalt og naturlig å kjøre i seg brød, poteter, ris, pasta og annen dritt som ikke fantes i menneskets kosthold før for få tusen år siden - og som vi ikke er genetisk tilpasset å spise. Dere får kose dere med sukkeret og kreften deres da, siden dere insisterer på å tvinge på kroppen disse unaturlige stoffene. Dette var jo årets kostholdskommentar. Det lave inntaket av komplekse karbohydrater (uløselig fiber), frukt og grønt gjør at mennesker i den vestlige verden er mye mer utsatt for mage-tarmkreft. Dette gelder også grilling av kjøtt, og for store inntak av rødt kjøtt, spesielt alt som frityrstekes, røykes (bacon, fisk, kjøttpålegg som salami, chorizo, spekepølse o.l.) og som stekes for lenge. Årsaken til dette er ikke bare alle de animalske produktenem, men især de heterocykliske aminene som påvirkes av Maillard-prossesen (varmen som gir kjøttet den brune fargen og smaken). Det kan også spekuleres i om det er sunnere å ha en teskje sukker i teen kontra det å hlle innpå med lettbrus og kunstige søtningsmidler. TS ønsker å forbedre kostholdet sitt, men ikke med vekttap som mål, heller motsatt. Lag en liste over hvilke matvarer/retter som du synes er ok og godt å spise, og ta utgangspunkt i det. Bruk gjerne matblader, fine bilder som inspirerer deg til å smake noe nytt, se på matlagingsprogram og utfordre deg selv litt når det gjelder ny mat. Trenger ikke være store greiene, men prøv f.eks litt mango hvis du aldri har smakt det før, eller se om det å lage din egen gulrotkake kan hjelpe på lysten. Det er bedre at du får i deg litt mer mat, selv om den ikke er den sunneste, enn at du går rundt som under- OG feilernært. Suppler med en multivitamin tablett og litt probiotika kvar dag, slik at du i det minste får i deg adekvate mengder med vitaminer og mineraler, samt at du holder tarmbakterier i sjakk med litt mat til dem (probiotika).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå