Gå til innhold

Sykmelding, ferie og lønn

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er sykmeldt 70% og skal ha ferie i 4uker. Hvordan blir det da med lønn? Nav betaler lønn for 70% jeg er borte og arbeidsgiveren betaler for de 30%.

Hvis jeg har ferie får jeg fortsatt penger fra nav for 70% Eller får jeg ikke lønn i det hele tatt perioden jeg er borte? Er jo i hovedsak borte 30% da og ikke 100%. Eller? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Krizzy
Skrevet

Er sykmeldt 70% og skal ha ferie i 4uker. Hvordan blir det da med lønn? Nav betaler lønn for 70% jeg er borte og arbeidsgiveren betaler for de 30%.

Hvis jeg har ferie får jeg fortsatt penger fra nav for 70% Eller får jeg ikke lønn i det hele tatt perioden jeg er borte? Er jo i hovedsak borte 30% da og ikke 100%. Eller? Noen som vet?

Ferie likestilles med arbeidsrelatert aktivitet, og utbetalingen fra Nav vil stanse.

Du skal ha 100% fra arbeidsgiveren din under ferie, hvis du har rett på lønnet ferie.

:)

Skrevet

Ferie likestilles med arbeidsrelatert aktivitet, og utbetalingen fra Nav vil stanse.

Du skal ha 100% fra arbeidsgiveren din under ferie, hvis du har rett på lønnet ferie.

:)

Lønnet ferie? Har noen det?

TS: NAV stopper sykepengene, og du får heller ikke utbetalt lønn fra arbeidsgiver med mindre du har en veldig spesiell avtale med arbeidsgiver. Det er derfor du får utbetalt feriepenger opptjent året før. Feriepengene er penger arbeidsgiver har spart opp til deg for å kompensere lønnsbortfallet når du tar ferie.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Wadjet: Så hvis jeg er borte i 10 dager, men med 70% sykemelding egntlig bare skulle jobbet 3 av dagene, så får jeg ikke penger fra nav de 7 dagene jeg er syk?

Skrevet

Skjønner ikke hva du mener. Dersom du avbryter sykemeldingsperioden din med ferie, får du ikke penger fra NAV, nei. Noen av dagene.

Gjest Blondie65
Skrevet

Ferie er noe som man får når man er i lønnet arbeid.

Vi får lage et eksempel: Planlagt ferie i uke 25-26-27-28. Sykmeldt fra uke 18 til og med uke 24.

Da har man to muligheter:

Alternativ 1: Avvikle ferien som normalt - dvs at sykemeldingen opphører fra og med uke 25 til og med uke 28. Så blir man sykemeldt igjen fra uke 29 og fremover

Uke 25 t.o.m. 28 blir da ferietid. I denne tiden får du ikke betalt lønn fra arbeidsgiver og du får heller ikke betalt fra NAV (ikke syk, ergo ikke sykepenger). Men i 2009 - hvis du var ansatt da - tjente du opp feriepenger som blir utbetalt i 2010. Disse skal da erstatte lønnsbortfallet i ferien og vil komme til utbetaling den måneden din bedrift har feriepengeutbetaling.

Alternativ 2: Du er for syk til å ha ferie. Dermed blir ferien din utsatt og du fortsetter å få sykepenger fra NAV. Ferien kan du ta på nytt senere. Du vil likevel få utbetalt feriepengene dine, og trukket ferie av lønnen fordi du i utgangspunktet er forpliktet til å ta ut ferie. Du kan overføre (husker ikke om det er 7 eller 12 dager) noe ferie til neste år, men ikke alt. Så når du er frisk igjen tar du ut ferie som vanlig.

Alternativ 3: Du har ikke tjent opp feriepenger i fjor. Da får du trekk i lønn for ferien fra arbeidsgiver uten utbetaling av feriepenger.

Akkurat det samme forholdet vil gjelde om arbeidsgiveren skal betale en % og NAV en annen %

andel av din inntekt: Hvis du skal ha inntekt i ferien din er det feriepengene fra forrige års opptjening som kommer til utbetaling.

Gjest Krizzy
Skrevet (endret)

Lønnet ferie? Har noen det?

Kan forklare! :gjeiper:

Ulønnet ferie = trekk i lønnen når du tar ut ferie!

Lønnet ferie = opparbeidet deg rettigheter til lovbestemt ferie. Det utbetales vanlig lønn når man tar ut ferien i løp av året.

Feriepengene kommer som en månedslønn i juni, tror jeg det er.

Redigere: Kan hende det er bare jobben min som bruker sånne uttrykk :fnise:

Endret av Krizzy
Gjest Krizzy
Skrevet

Alternativ 2: Du er for syk til å ha ferie. Dermed blir ferien din utsatt og du fortsetter å få sykepenger fra NAV. Ferien kan du ta på nytt senere. Du vil likevel få utbetalt feriepengene dine, og trukket ferie av lønnen fordi du i utgangspunktet er forpliktet til å ta ut ferie. Du kan overføre (husker ikke om det er 7 eller 12 dager) noe ferie til neste år, men ikke alt. Så når du er frisk igjen tar du ut ferie som vanlig.

Alternativ to fungerer ikke når man er gradert sykmeldt :)

TS skriver at h*n er 70% sykmeldt og arbeider 30%.

Gjest Blondie65
Skrevet

Kan forklare! :gjeiper:

Ulønnet ferie = trekk i lønnen når du tar ut ferie!

Lønnet ferie = opparbeidet deg rettigheter til lovbestemt ferie. Det utbetales vanlig lønn når man tar ut ferien i løp av året.

Feriepengene kommer som en månedslønn i juni, tror jeg det er.

Redigere: Kan hende det er bare jobben min som bruker sånne uttrykk :fnise:

Ja og det kan være greit at du lar være å spre sånt fordi det bare forvirrer.

Ingen - og da mener jeg absolutt ingen i Norge uten unntak - får lønn under ferie.

Lovbestemt ferie er jeg usikker på hva du mener med, da det ikke er et helt entydig begrep. Man har begrepene ferie i hht ferieloven (25 virkedager - eller 4 uker og 1 "Gro" dag) og ferie i hht tariff (30 virkedager eller 5 uker).

Man får kun lønn for den tiden man arbeider, i ferien får man ikke lønn. Derimot kan man ha rett på feriepenger - dette er noe man opparbeider seg året før for gjeldende ferieår. Disse pengene kommer istedenfor lønn i feriefritiden. Det er svært ulik praksis på hvordan disse betales ut, men det vanligste er:

A) Ingen lønnsutbetaling i juli - lønn og feriepenger utbetales i juni. Ferien blir da trukket i sin helhet i juli (ved at det ikke er avlønning for denne måneden).

B) Feriepenger utbetales i juni (noen steder der avlønning er siste dag i måneden vil denne lønningen bli utbetalt siste i mai) med fratrekk for ferie.

Man kan i tillegg avtale at man skal trekkes ferien etterhvert som man tar den ut og få feriepenger istedet. Dette kan særlig være aktuelt når mye ferie tas ut tidlig på året.

Gjest Blondie65
Skrevet

Alternativ to fungerer ikke når man er gradert sykmeldt :)

TS skriver at h*n er 70% sykmeldt og arbeider 30%.

Men man får ikke sykepenger under ferieavikling fra NAV så jeg vet egentlig ikke helt hvordan dette løses. Ferie fra jobb i 30 % og 70 % ulønnet fravær?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så det går f.eks ikke an å si at jeg skal ha 3dager ferie hos arbeidsgiveren (30% av 10 dager) og så få betalt resterende 7 dager hos nav?

Jeg får dermed ikke noe som helst betalt de to ukene jeg tar ferie, bortsett fra opptjente feriepenger.

Jeg slutter hos arbeidsgiver i september så da må jeg vel ikke ta ut de lovpålagte 4ukene i sommer? De kan jeg vel bare utsette til september da jeg er ferdig?

Hvordan blir det da hvis jeg kun tar fri 3uker i sommer, men ikke får lønn i juni, altså bare feriepenger. Får jeg betalt den siste uka som vanlig lønn da? Hvordan blir dette hvis man har gradert sykemelding? Går nav ut i fra at man tar ut 4 uker ferie uansett, og lar vær å betale 4 uker i sommer?

Litt rotete forklart men håper noen skjønte :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja du er veldig rotete til å forklare.

Du er ikke pålagt å ta ut all din ferie hos din nåværende arbeidsgiver. Som nevnt i mitt andre innlegg kan du utsette ferien pga sykdom. Men det kan jo være lurt å spørre NAV direkte hvordan dette løses og evt. snakke med HR / personal i egen bedrift.

Det er ikke lovpålagt å ta ut 4 uker om sommeren. Man har - som nevnt tidligere - ferie etter ferieloven 4 uker og 1 dag i løpet av et kalender år. Noen steder MÅ man ta ut 3 uker av dette i juli - men det er da bedriften som har besluttet - ikke ferieloven.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ingen - og da mener jeg absolutt ingen i Norge uten unntak - får lønn under ferie.

Joda, jeg (vet om andre også) får lønn når jeg har ferie. Får feriepenger og lønn ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Går det an? Hvorfor får du det?

Skrevet

Så vidt meg bekjent finnes det ikke en eneste tariffavtale som har lønnet ferie. Men jeg ser ikke bort fra at enkeltindivider har fremforhandlet seg lønnet ferie. Men det er så sært og spesielt at det bør holdes utenfor alle diskusjoner om ferie, feriepenger etc., for hvermannsen er forvirret nok i forhold til dette som det er.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Joda, jeg (vet om andre også) får lønn når jeg har ferie. Får feriepenger og lønn ;)

Nei. Litt forenklet: Hvis du har jobbet hos arbeidsgiver i fjor og tjent opp penger, så vil du få hva du kaller "betalt ferie". Du får lønn 11 måneder, og feriepenger den tolvte måneden (oftest i juni).

Du får ikke både lønn i tolv måneder, OG feriepenger (vanligvis 12 % av fjorårets inntekt, sskattefritt). Så nei, du har nok ikke betaalt ferie. Sjekk lønnssippene dine eller hør med lønningskontoret.

Skrevet

Nei. Litt forenklet: Hvis du har jobbet hos arbeidsgiver i fjor og tjent opp penger, så vil du få hva du kaller "betalt ferie". Du får lønn 11 måneder, og feriepenger den tolvte måneden (oftest i juni).

Du får ikke både lønn i tolv måneder, OG feriepenger (vanligvis 12 % av fjorårets inntekt, sskattefritt). Så nei, du har nok ikke betaalt ferie. Sjekk lønnssippene dine eller hør med lønningskontoret.

Joda, jeg vet enkelte som har det. Så det er fullt mulig. Men det er meget få som har klart å fremforhandle seg den type ordninger. Personlig kjenner jeg ingen, men jeg vil anta at for å klare å fremforhandle seg en slik ordning, må man være meget uvurderlig for en aktuell arbeidsgiver. Dvs spesialist innen snevert fagfelt, f.eks.

Men som sagt, så er dette så lite brukt at det beste er å holde det utenfor diskusjoner vedr. ferie, feriepenger etc.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så det går f.eks ikke an å si at jeg skal ha 3dager ferie hos arbeidsgiveren (30% av 10 dager) og så få betalt resterende 7 dager hos nav?

Jeg får dermed ikke noe som helst betalt de to ukene jeg tar ferie, bortsett fra opptjente feriepenger.

Hvorfor skal du ha mer penger enn andre i ferien fordi du er delvis sykmeldt? Er du frisk nok til å ha ferie, har du ferie hele uka. Er du for syk til å ha ferie, er du sykmeldt og har ferien til gode.

Gjest Krizzy
Skrevet

Men man får ikke sykepenger under ferieavikling fra NAV så jeg vet egentlig ikke helt hvordan dette løses. Ferie fra jobb i 30 % og 70 % ulønnet fravær?

Enkelt: Ferie 100% :)

Vil man ha ti dager ferie, tar man ti dager ferie! :)

Skrevet

Jeg kjenner en som jobber i posten, som er en ganske stor bedrift vil jeg påstå.

Der kan det høres ut som man har full lønn + feriepenger i ferien.

For dem får betalt full lønn i 12 måneder + feriepenger i tillegg på lønna i juni... høres bra ut kanskje. men di extra feriepengene er kanskje bare 10 tusn, fordi dem trekker fra feriepengene du har oppspart året før,når dem tar ut ferie...

så feriepengene dem får extra i juni er dem som er igjen etter at arbeidsgiver beregner full lønn til deg i ferien.

det er en ordning dem har

flere måter å løse ting på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...