Gå til innhold

Må man være fadder?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Må man være fadder hvis man er medlem av statskirka?

Har et familiemedlem som ikke har lyst, men så sier andre i familien at hun må siden hun er medlem av kirka og at hun må melde seg ut først, men da vil hun miste all rett til å være med barna. De sier også at det er for sent å melde seg ut nå da det tar tid å behandle og at det ikke er nok tid til de før dåp.

Hva er egentlig sant her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig jeg missforstår noe her, men det er da ingen som kan tvinge noen til å være fadder for barna? Og bortsett fra foreldrene er det ingen som har noen rett til samvær.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Må man være fadder hvis man er medlem av statskirka?

Har et familiemedlem som ikke har lyst, men så sier andre i familien at hun må siden hun er medlem av kirka og at hun må melde seg ut først, men da vil hun miste all rett til å være med barna. De sier også at det er for sent å melde seg ut nå da det tar tid å behandle og at det ikke er nok tid til de før dåp.

Her var det mye feilinformasjon på kort tid :ler:

Selvsagt stemmer ingenting av dette? Det er forsåvidt ingen som hindrer foreldrene fra å si at du ikke får være med barna deres. Men dette er da ingenting kirken legger seg borti. Og selvsagt har du ingen plikt til å være fadder. Faktisk burde nok langt flere sagt nei til å være det, siden det er ganske få som faktisk mener at de vil være med å oppdra barnet i den kristne tro. Jeg har inntrykk av at de fleste som sier ja bare tenker "ååå, så koselig, klart jeg vil". Uten å ha noen tanker om det dypere innholdet i handlingen.

Hva slags merkelige folk er det som har kommet med alle disse rare påstandene, forresten?

Skrevet

Det er det største vissvasset jeg har hørt! Man har overhode ingen plikt til å være fadder, selv om man er medlem i statskirka. Vil h*n ikke være fadder, er det bare å si neitakk. Man mister ikke noen rettigheter; man har jo ingen rettigheter til samvær med barn i utgangspunktet, uavhengig av om man er fadder eller ikke.

Men på www.kirken.no står det at man må være medlem i statskirken for å kunne være fadder. Kanskje noen som har misforstått noe her?

Skrevet

Ein må vere med i statskirka om ein skal vere fadder - som hovudregel. Kor mykje meinigheten godtar av anna, kjem litt an på kor liberale dei er. I vår meinighet kan alle som vil, vere fadder, fordi, som presten "vår" sa, reknar dei med at ingen som har ein religion på tvers av kva statskirka står for, har lyst til å vere fadder.

Men ingen MÅ vere fadder, og det har ingenting med samvær med barn og gjere. Berre foreldre har rett til samvær med barn.

Skrevet

Da vi døpte datteren vår i fjor, hadde vi en fadder som hadde meldt seg ut av statskirka året før. :jepp:

Skrevet

Da vi døpte datteren vår i fjor, hadde vi en fadder som hadde meldt seg ut av statskirka året før. :jepp:

Jeg antar at denne personen da ikke var kristen? Hvorfor valgte dere en fadder som ikke har til hensikt å hjelpe til med å oppdra barnet i den kristne tro? Det er jo hele poenget med fadderskap, så å ha en fadder som ikke er kristen, er jo helt meningsløst egentlig.

Skrevet

Ein kan jo vere kristen sjølv om ein ikkje er medlem av sttskirka då.

Skrevet

Det er ikke alle som vil ha faddere til å oppdra barnet i en kristen tro, selv om det egentlig er det som er "meningen".

Mange ser på faddere som en ekstra omsorgsperson, som en tante, f.eks.

Selv om det forsåvidt er "feil" så ser ikke jeg på det som noe problem, så lenge fadderen er innstilt på å være med på å gi barnet en så god oppvekst som mulig.

Skrevet

"En ledende hånd på livsveien", slik definerer jeg en fadder. Hvem av fadderne i dag preker guds ord og sitter og leser bibelvers for de barna de er faddere for? Fåtallet.

Ifht det TS skriver om, så er det vrøvl fra start til slutt.

Skrevet

Jeg antar at denne personen da ikke var kristen? Hvorfor valgte dere en fadder som ikke har til hensikt å hjelpe til med å oppdra barnet i den kristne tro? Det er jo hele poenget med fadderskap, så å ha en fadder som ikke er kristen, er jo helt meningsløst egentlig.

Darkannie hadde en fin definisjon på det å være fadder, synes jeg og det var også det som var viktig for oss da vi valgte faddere. :)

Ingen av fadderne er kristne og det er ikke jeg eller samboer heller, dåpen for oss er en fin tradisjon og kirken er en fin plass å utføre den tradisjonen.

Man må ikke være kristen for å døpe i kirken, ellers hadde vel prestene reagert på dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...