Gå til innhold

Hverdagen - med en baby i hus!

cypress

Anbefalte innlegg

Velkommen hjem fra ferie! :sol:

Godt å høre at dere koste dere :jepp: Hvordan gikk det med all reisingen (tog etc) med baby? Jeg er ute å fisker etter tips :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, det er leit at du kjenner noen som døde 22. juli :tristbla::klemmer:

Det er uvirkelig for alle nordmenn det som har hendt tror jeg, og jeg synes stadig jeg prater med noen som kjenner en som er død eller som var på Utøya. Vi er jo et såpass lite land at det er stor sjanse for å kjenne noen berørte. Og det er vondt :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Laaang KG-pause på meg nå. Mannen hadde ferie hele forrige uke også, så da ble det til at vi prioriterte andre ting enn data, og det var i grunn veldig hyggelig. Det er vel omtrent 4 uker siden sist jeg skrev noe her, så det har skjedd MASSE med Lille A! Jeg syns virkelig hun har hatt en voldsom utvikling (i mitt mikro-perspektiv i hvert fall...) denne ferien, og det er så moro å se! Masse å fortelle med andre ord:

Tenner! Hun har fått to fortenner i underkjeven. Utrolig søtt!! De poppet opp med en ukes mellomrom mens vi var i Spania. Det virket ikke som hun plagdes noe særlig egentlig, bare suttet masse på hånden sin og siklet som en gris. Men hun som helt ok og jeg tror ikke hun hadde vondt.

Flyreise: Alle tre flyturene vi har hatt i sommer gikk over all forventning. Jeg ammet ved take off, og Lille A sovnet etter en liten stund på alle turene. Hun var våken ved landing, men satt bare og var blid og fornøyd, så da tenker jeg vi sier at det ikke er noe galt med øregangene hennes i hvert fall. Jeg er veldig glad vi hadde med den lille softbaggen, for den satte vi på gulvet mellom meg og pappaen (hadde en treseter alene), så sov hun der. Det var veldig kjekt!

Mat: Lille A har begynt å vise veldig interesse for annen mat enn pupp. Det er litt vedmodig at hun ikke vil ha så mye melk egentlig, men det er jo mest jeg som "lider" under det, fordi det markerer at en fase er i ferd med å være over. Hun spiser fortsatt godt til kvelds, ett eller to nattmåltider og på morgenen, og jeg pumper ut litt og har i grøten hennes, så hun får fortsatt i seg en god del da. Ellers får hun nå grøt til frokost, frukt og grønt, og middagsglass. Jeg har ambisjoner om å begynne å lage egen mat til henne (ikke glass), men har ikke kommet i gang enda pga ferien. Men i dag skal jeg begynne!! :jepp:

Soving: Da vi kom hjem fra ferie, flyttet vil Lille A inn på eget rom! Det er også litt rart i mamma-hjertet, men samtidig kjenner jeg at jeg tenker "hvorfor gjorde vi ikke dette for leeenge siden!?!?". Hun - og jeg! - sover mye bedre, så selv om jeg nå må stå opp og gå inn i rommet ved siden av en gang eller to i løpet av natta for å amme, er det så mye bedre enn å bli vekket 3-4 ganger av at hun vil kosespise. Den søvnen jeg får nå er av så mye bedre kvalitet, så hvis jeg bare kan bli flink til å legge meg litt tidligere, vil jeg kanskje få tilbake litt hjernekapasitet.. Jeg merker at det har gått lang tid uten lang sammenhengende søvn nå, og jeg glemmer ting og er litt sløv. Det håper jeg altså nå at skal gå over snart! Og vi er snart oppi nok mat om dagen til at vi kan avvenne helt nattspisingen også, men jeg stresser ikke med det enda.

Skrikekur: Da vi flyttet A inn på eget rom, var vi forberedt på å kjøre en skikkelig skrikekur. Hun hadde vendt seg veldig til å sovne på puppen i ferien, så å få henne til å sove på egen hånd var et stort mål. Vi hadde lest at man måtte regne med i alle fall to timers hyling den første kvelden, så vi stålsatte oss, og jeg gikk ut på tur for at hun skulle skjønne at jeg/pupp ikke var et alternativ. Etter ca 20-30 minutter fikk jeg sms om at hun hadde sovnet. :rolleyes: Andre natta var Mannen inne hos henne to ganger før hun sovnet, og tredje natten sovnet hun med en gang. Og sånn har det vært deretter! YEY!! :hoppe: Så nå har vi kjørt den metoden på dagsoving også, bare legger henne i vogna og sier "nå skal du sove", og går. Ingen rugging. Og det funker!

Var det noe mer jeg skulle fortelle?? :klo: Husker ikke, får ta det når det kommer i så fall.

Jo; takk for alle hilsner - vi har hatt en fin ferie!! :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og hilse på, lenge siden sist :vinke:

De blir store disse jentene våre, litt vemodig, men også veldig gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å lese om hvordan det går med Lille A, og utviklingen hennes :jepp: Skal si hun vokser til, og det er jo kjempebra at overgangen til eget rom har gått så smertefritt ;)

Høres ut som om dere har kost dere masse i ferien - hele familien!

Ha en fin dag videre :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jammen har det skjedd mye med lille A i sommer ja! Så koselig med en update :)

KG-fri er deilig i blant - det går jo litt i bølgedaler, og om sommeren er det uansett godt å være ute, og ikke sitte foran en pc hele tiden :)

Jeg er stuck på jobb, derav mye KG-tid... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med stor update! Har jo skjedd masse kos for dere i ferien :)

Hørtes ut som det ble en fin overgang på lille jenta deres til både mat, eget rom og soving generelt. Grattis! :tommelsmil:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok 20 min første gangen M skulle sovne av seg selv her og, men hun faller fort ut av det pga magen. Men nå har vi hatt en lang periode der det har gått knirkefritt. Nå lager kanskje M litt mer lyder enn A, men det er mest surting/prating. Sjelden hun gråter. Hun sovner rett og slett ikke på annen måte. Innimellom sovner hun med amming, men det er ikke no vi kan regne med.

Utrolig trist med venninna di :( Jeg ser ofte på bildet hennes i avisa. Hun likner faktisk litt på deg.

Sjekk ut boka mi ang treff hos meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig å høre hvordan dere har hatt det i sommer :) Kan tenke meg at det er både deilig og rart at A har flyttet på eget rom ja! Det skjer mye i den alderen der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå!! Lille A vokser til og blir stor :hjerte: Artig med slike milepæler :)

Så bra at alt gikk strålende på ferie :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så gøy å høre om lille As utvikling siden sist! Og WOW, så bra den legginga gikk! :daane: Vi lukter på nattavenning her og. Og jeg har av en eller annen grunn trodd at de måtte ha 4 måltider før det gikk, men det er altså bare to.. Så da er det vel ikke noe i veien for at dere skal gjøre det. Evt kan dere kanskje gi litt kveldsgrøt også om hun tåler det greit. :jepp Da får hun noe å sove på.

Jeg ble skikkelig inspirert av at dere har tatt soverommet tilbake!

Gleder meg til fredag! :nigo: Hva skal vi ta med? Jeg kan stikke innom Åpent Bakeri og kjøpe noe søtt og godt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hjem fra ferie! :sol:

Godt å høre at dere koste dere :jepp: Hvordan gikk det med all reisingen (tog etc) med baby? Jeg er ute å fisker etter tips :ler:

Fikk du nok svar i det lange innlegget mitt? Eller er det noe mer konkret du lurer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å høre om lille As utvikling siden sist! Og WOW, så bra den legginga gikk! :daane: Vi lukter på nattavenning her og. Og jeg har av en eller annen grunn trodd at de måtte ha 4 måltider før det gikk, men det er altså bare to.. Så da er det vel ikke noe i veien for at dere skal gjøre det. Evt kan dere kanskje gi litt kveldsgrøt også om hun tåler det greit. :jepp Da får hun noe å sove på.

Jeg ble skikkelig inspirert av at dere har tatt soverommet tilbake!

Gleder meg til fredag! :nigo: Hva skal vi ta med? Jeg kan stikke innom Åpent Bakeri og kjøpe noe søtt og godt kanskje?

Vi var på 6-mnd-kontroll i dag, og legen sa at vi bare kunne kjøre på og nattavvenne, hun mente hun spiser nok til det. Så da blir det vel en runde med det snart. Må ta det en helg, og det blir ikke denne, for mannen skal bort, og dette er hans oppgave. :jepp:

Tja, ta med ja. Hvordan gjør vi det, litt som hos deg sist eller? Eller satser vi på noe enklere? Vi blir jo mye færre folk. Jeg kan kjøpe et ferskt brøk, juice og lage omelett kanskje? Noe søtt og godt høres heller ikke feil ut... Når jeg tenker meg om tror jeg at det ligger litt av den gulrotkaka jeg egentlig skulle ha med til deg sist i fryseren... Mye mulig den blir tatt opp til fredag... :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; var på 6 månederskontroll på helsestasjonen i dag. De sjekket øyne, ører, hals og hofter, og lyttet på hjertet. Alt ser bra ut. Hun er blitt 68 cm lang og veier 7170. Fortsatt en slank baby, men godt innenfor normalen. Akkurat 20 cm lenger i dag enn da hun ble født! Så fort det går!! :dåne:

Jeg syns det er MYE morsommere med A nå enn da hun var nyfødt. Det var koselig da også, men nå skjer det så masse, og det er en utvikling som er utrolig spennende å følge med på. Jeg er så glad for at jeg får være hjemme og oppleve dette! Samtidig gleder jeg meg masse til å begynne å jobbe. Det er bare 4 uker igjen til jeg skal det i dag. Det er rart å tenke på at jeg snart har barn i barnehage, og blir en av dem som alltid må forte meg hjem fra jobben for å hente, og er mye mindre fleksibel enn før. Kjenner at jeg ikke helt har tenkt så mye på det før, sånn på ordentlig. :fnise:

I går ble A og jeg overrasket på trilletur av et skikkelig regnskyll!! Vi var bare noen hundre meter hjemmefra heldigvis, men himmelen åpnet seg og jeg ble skikkelig, skikkelig våt!! A sov i vognen sin, men våknet enten av at jeg løp som en tulling hjem, eller av at det regnet inn på henne. Begge deler skjedde i hvert fall... Jeg hadde ikke med regntrekk til vogna, så det kom litt gjennom kalesjen, selv om jeg ofret meg og la jakken min over henne som et ekstra lag. Stakkars, hun ble skikkelig skremt, og hyyylte inni der. Da vi kom hjem måtte jeg bare rive av meg alle klærne (hadde heldigvis bare shorts og singlet på) og trille den dryppvåte vogna ut på verandaen før A og jeg måtte kose oss i sofaen sammen så hun fikk roet seg. Etterpå gikk vi ut på verandaen og kikket på regnet, så hun kunne se at det ikke var noe farlig. Hadde jo vært kjipt om hun skulle utvikle regnskrekk! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...