Gå til innhold

Hverdagen - med en baby i hus!

cypress

Anbefalte innlegg

Så kult du fikk brillehjelp da, JT har jeg også møtt på flere anledninger, men her synes jeg han er utrolig hyggelig... Vi hadde mye å snakke om siden han er litt "american" :fnise: og at vi er frisører såklart!

Så spennende med fruktmos prøving! Hva ga du? Er lurt å gi rene smaker i begynnelsen, både for at de skal lære seg smaken på forskjellige tig og du kan lettere følge med hvis hun ikke tåler noe. Grøt er jo det som mange begynner med ja, men er faktisk ikke nødvendig sånn som enkelte mener.

Vann begynnte vi samtidig med mat, hun tok aldri flaske så ble i tutkopp.... De vet jo ikke hva vann er og det vil ikke bli like naturlig å drikke masse om gangen sånn som melk, så tålmodighet og ingen pressing...... Sukker eller juice er unødvendig synes jeg, barn vil naturligvis foretrekke søtt..... Bumba får aldri juice faktisk, hun drikker vann som en helt og spiser mye frukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var lat og kjøpte en sånn pose med fersken og banan. Når den er tom kan jeg sikkert mose selv, og da en ren smak. Sikkert lurt det. Tenkte ikke på det jeg. Vi har økt med én skje pr dag, så i dag var vi oppe i fire skjeer. Det virker ikke som om hun reagerer på det. Magen altså. Hun er så søt når hun spiser!! I dag prøvde jeg å gi litt vann på tutekopp også. Det skjønte hun fint lite av, så det må vi øve på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt merkelig å tenke på at A snart er 5 måneder, hun ble jo nettopp født jo! :sjenert:

Kan tenke meg hun er søt når hun spiser! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt merkelig å tenke på at A snart er 5 måneder, hun ble jo nettopp født jo! :sjenert:

Kan tenke meg hun er søt når hun spiser! :rodmer:

Jeg vet!! Tiden går så sykt fort!! Syns ikke det er lenge siden jeg møtte deg på Paleet! Og da var jeg fortsatt gravid!! :hakeslepp:

Endret av cypress
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var lat og kjøpte en sånn pose med fersken og banan. Når den er tom kan jeg sikkert mose selv, og da en ren smak. Sikkert lurt det. Tenkte ikke på det jeg. Vi har økt med én skje pr dag, så i dag var vi oppe i fire skjeer. Det virker ikke som om hun reagerer på det. Magen altså. Hun er så søt når hun spiser!! I dag prøvde jeg å gi litt vann på tutekopp også. Det skjønte hun fint lite av, så det må vi øve på.

:fnise: ja hehe vi gjør alle det som passer oss best, jeg synes ikke det er vanskelig eller tidskrevende men det er fordi jeg begynnte med det fra starten og fryset i små porsjoner, lager jo bare barnemat en gang i uken, har bokser på størrelse med barnemat glass så for meg er det ikke vanskeligere å ta med.....hender jeg bruker glass når jeg må et sted i noen dager.

men her har de jo Sempers(svensk) og der har de 4mnd glass med rene smaker, har de ikke noe ala det samme i norge??? det går også an hvis du vil heller kjøpe :)

4dagers regel fulgte vi i starten, dvs når du gir en ny mat venter du 4 dager før du gir noe annet nytt(annen mat du vet hun tåler kan du gi videre da).........da vil du lettere vite hvis hun reagerer på det og kan da krysse det av lista hvis hun ikke tåler noe ;)

tutekopp ja, hehe her tok Bumba aldri flaske, men tutekopp sugde hun som en helt på, MEN det måtte da være tupperware sin......den vi hadde fra mam gnaga hun bare på......men nå drikker hun av den også! Er bare å forsøke videre, behovet for vann er ikke så stort enda så hun har tid på seg :)

gleder meg å se dere neste uke :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Innom og titter til deg av og til, men er ikke så flink til å legge igjen spor.. :sjenert: Men her er jeg altså. :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lov å ty til de ferdig-begerne med fruktmos da, jeg også gjorde det i starten. Men jeg ga henne også litt rene smaker som banan, avokado og melon. Nå som jeg har kommet i gang med å lage selv, så er jeg enig med Neytiri i at det er innmari greit. Man må bare komme i gang :) Dere har uansett god tid til innføring av fast føde og vann også!

Blir koselig å se dere igjen til uka :klemmer:

PS: må ha vært en stor lettelse at de brillene du har nå ikke er helt krise :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer deg i boka di jeg Cypress, håper det er greit.

Du sier jo ikke hvordan dagene deres er, og husker ikke om jeg har sagt det til deg før men lag en logg over et helt døgn, når du ammer og om det er et eller to bryst......du vil da se om hun faktisk spiser såpass mindre på dagen at hun tar igjen på natta eller om det muligens er mer koseamming på natta.

Hvor lenge har det pågått amming annenhver time på natta nå??? Det kan være øking så ofte som hver 14 dag når de fullammes og øking kan ta lengre tid om man er veldig opptatt på dagen, da tar de virkelig igjen på natta.

er flere ting du kan gjøre, hvis du ikke allerede gjør det for å få det mer behagelig for nattamming da.

Hyppig amming på kvelden kan gi mange en lengre soveøkt på natta.

Liggeamming på natta er super, barn sluker mindre luft(jeg jobbet ikke for et rap på natta etter 3mnd alder), og når man ligger kan man fort sovne igjen før barnet er ferdig å drikke, det betyr jo at man samsover noe deler av natta men er vel ikke så ille det hvis du får bedre søvn??? sjeldent jeg husker at Bumba har spist engang, for gjør det så automatisk å ta henne over i senga mi og sovner før jeg nesten har lagt henne til brystet :fnise:

Når min fullammet ammet jeg også begge sider på natta, da fikk hun virkelig fyllt opp og det hjalp på en lengre mellomrom til neste amming. Oppmuntre henne å spise bra........ Brukte tempurpute under henne for første pupp for da jeg tok henne av puten fikk hun puppen som var nærmest sengen, sånn slapp jeg å drive skifte side for å få amming på begge sider. og hvis jeg sovnet var det som regel ved pupp numer to og da var det greit at hun lå på senga og ikke på puten.

Dager hvor jeg var ekstremt sliten(hender jeg gjør det nå også) så samsover vi rett og slett fra jeg legger meg. Dette fungerer selvfølgelig ikke for alle, men for oss gjør det det.....da har jeg en topp som er lett å dytte ned ved amming sånn at hun finner fort frem og jeg sover i grunn videre uten å tenke masse på det......dette for meg har reddet spesielt når jeg ikke har mannen å avlaste meg på dagen, da er det noen gang viktigere for meg å gjøre det sånn så jeg fungerer pga nattammingen.

noen gir et såkalt drømmemåltid, når du skal legge deg for kvelden så tar du og ammer barnet uansett om det i grunn sover, sjeldent dem våkner helt når dem får puppen fort......da slipper du å bli vekket akkurat rett etter du har sovnet, jeg gjorde dette før, men har sluttet å gjøre det........dette kan være noe for deg hvis du legger deg ikke når hun våkner og spiser av seg selv.

Nattamming er jo bra for melkproduksjonen, mindre risk for betennelse/tett melkeganger, og kvinner som ammer på natta får oftere sove lenger på morran. Nå som det er blitt varmt ute kan også være en årsak til hyppigere amming, det er jo en god tørsteslukker for de små og da spesielt hvis de ikke drikker annet en mm.....det har alt hun trenger men du kan jo alltids begynne gi litt vann.(det erstatter jo ikke nattemåltider men). Melken er jo ekstra fet på natta og gir henne det hun sikkert trenger for å bli stor :)

Fant dett Kopiert fra ammehjelpen:

3-6 måneder

Det er vanlig at barnet dier 5-12 ganger i døgnet. Noen barn begynner å kunne bli forstyrret av andre ting mens de dier, og det kan være nødvendig å amme litt tilbaketrukket, eventuelt med dempet lys for å redusere stimuli.

så ta en titt på hvordan det er et helt døgn, da kan man bedre se hvor "problemet" er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neytiri: TAKK!!!! :klemmer:

Jeg skal lage logg!! Det er lurt.

Dagene går så i ett, så jeg er jammen ikke sikker på hvor lenge det har pågått med oppvåkning annenhver time.. Jeg husker jo at det var hver 4 time en periode, men det er i hvert et par uker siden.

Jeg merker definitivt at hun er mer interessert i hva som skjer rundt henne nå på dagtid, så det er vanskelig å få henne til å spise mye da syns jeg. Samtidig så er hun vel mer effektiv med spisingen nå enn før, så det er jo bare naturlig at et måltid ikke tar 45 minutter lenger, som det ofte gjorde før. Nå er det ofte sånn at jeg ikke vet om hun slipper puppen fordi hun er mett, eller fordi hun vil kikke på noe annet som skjer i rommet. Dette har resultert i at vi ofte går på soverommet og liggeammer på dagtid også. Dette hjelper litt, men fører igjen til at det er enda vanskeligere å amme når vi er andre steder enn hjemme... Håpløst altså!!

Drømmemåltid har jeg gitt tidligere, men i det siste har hun stort sett våknet og vil ha mat en time før jeg legger meg, så da tenker jeg at det ikke er nødvendig med mer mat da. Men det kan jeg jo begynne å gi igjen. :)

Vann som tørstedrikk skal jeg også forsøke å gi igjen. Jeg har bare forsøkt det én gang før, og det vil jeg uansett at hun øver seg på før vi reiser sydover i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at dere rakk en tur innom i dag :) Lille A er så søt, jeg digger rødt hår på små barn :rodmer:

Håper det har gått greit med "pass" av svigermor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det har faktisk gått veldig greit med svigermorpass! Hun er jo litt slått ut etter narkosen, og hviler masse. Hun skal bli over til i morgen, så jeg er spent på om mannen kommer hjem litt tidligere enn vanlig fra jobb for å kjøre henne eller hva som skjer. Hun bor et stykke utenfor byen, så det tar en halvtime å kjøre hver vei. Jeg kan jo kjøre henne jeg og da.

A sovnet som en stein på vei fra Siebaeo, men våknet igjen på sykehuset. Etter det ville hun ikke sove før kl 17, og da sov hun en times tid. Hun er lagt igjen nå, men ligger bare og pludrer. Spent på hvordan denne natten blir etter så lite dagsøvn! Bare totalt halvannen time siden kl 8 i dag tidlig!

Jeg prøvde å notere meg ammingene i natt, men var så trøtt og kom helt utav det da jeg tok A over i min seng og aldri la henne tilbake. Da spiste hun vel som det passet henne, jeg husker ikke så mye av det. Jeg får prøve igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Gjest Marmot

Hva slags mobil har du? På iPhone og Android kan du laste ned et program som holder oversikten. Da jeg skrev opp når babyen spiste, bare hadde jeg programmet åpent hele natten og førte inn at han spiste da måltidet begynte. Ellers hadde jeg aldri klart det, for meg ammer omtrent i søvne.. :fnise:

Var veldig koselig å se dere i dag, lille A er superskjønn! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ikke lett når man er i koma på natta altså, skulle sett når jeg førte logg, jeg hadde bliant og papir på nattbordet, og tallene var ganske sånn:

l ___________ 3____________ 0

33 _______________ 0

5 __________________ 3 ___________________ 0

:fnise:

var koselig å se deg i dag, synd du ikke kunne være lenger, men vi finner alltids en ny mulighet til treff :klem:

Endret av Neytiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for i dag ja!! Koselig!!

Holdt på å klikke etter hvert her, svigermor skravler noe så inni he%#%s mye om uinteressante ting!! Da hun begynte å legge ut om hva slags utdanning barna til hennes eks svigerinne har, holdt det på å rakne for meg. Snakk om uinteressant pjatt!!! :frustrert: Aldri vært så glad for at A våknet for å spise før jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...