Gå til innhold

Hverdagen - med en baby i hus!

cypress

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tips om å vente med brystpumpe til babyen er kommet. FOr det avhenger visst av hva man vil trenge iforhold til elektrisk eller manuell pumpe.

Vi har hentet bleiebøtten hos BarnasHus og BabyShop. De er gratis begge to, og begge to følger med en refill. Så kan være greit å prøve de ut, to ulike typer/merker.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tips til krem til babystumper: Inytyol (?) til sår stump.. funker bedre en sinksalve for den tørker ikke ut den friske huden :Nikke:

Så bruker vi Natusan protection cream (?) til hver bleieskift i starten og avogtil nå.. Har ikke vært plaget med sår stump i det hele tatt siden vi begynte å bruke den :jepp: Blir på en måte som en lypsyl for rumpa :jepp:

Den får man kjøpt på vanlig dagligvare butikker :)

Til badevannet bruker ikke vi babyolje.. fikk beskjed på sykehuset om at det ikke var nødvendig å bruke så lenge babyen ikke var veldig tørr i huden.. dessuten reagerte all slags babyolje med skruven som snuppa hadde i hodebunnen slik at hun luktet som en mann som var full av motorolje fra hodet :fnise: Vi bruker bare en vask som heter top to toe wash fra Natusan..

Når vi vasker stumpen bruker vi bare kluter/ engangskluter (mesoft) med vann... våtserviettene er så sterke at hun blir fort rød av dem...

Vi hadde også bruk for Klorhexidin i begynnelsen for å rense rundt navlestumpen :Nikke: Og q-tips.. Så er det veldig kjekt med sånne baby q-tips.. de er mye større i bomullsdotten også er det bare en liten tupp ytterst på den som går inn i øregangen :Nikke: Det gjør at man ikke stikker den for langt inn :jepp:

Å bite/rive neglene syns jeg var et herk, så jeg gikk til innkjøp av neglesaks med butt tupp ment for babyer for å ta neglene hennes med... neglene blir skarpe i kantene uansett om man biter eller klipper :)

Det var det jeg kom på som vi har hadd mye nytte av iallefall :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dere hadde sååå mye igjen å gjøre/kjøpe. Det ser nok mer ut enn det er. Var ikke så mye av de store tingene. Stelleveske vet jeg ikke om jeg gidder å kjøpe. Merker er litt gjerrig når det gjelder sånne ting. En veske er en veske, tenker jeg. Men vi får se. Har mange kjøpeglade familiemedlemmer (les:bestemødre :nisseblunk:).

Så utrolig fin mage du har :rødme: . Har heller ingen strekkmerker ennå, så krysser alt jeg har for at de ikke skal komme. Stor sjanse for at jeg får det siden jeg fikk noen på innsiden av lårene mine i ungdomstiden. Men, det er lov å håpe :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra tips DDuck!! Da jeg leste det du skrev merket jeg at jeg absolutt ikke har peilig på hva jeg trenger ja... Så her var inside-info nødvendig ja!!!

Og jeg må bare si det igjen - Du er SÅÅ søt som sendte medisin for hormonene mine!! Jeg har spist opp all medisinen nå... :sjenert: Tusen takk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dere hadde sååå mye igjen å gjøre/kjøpe. Det ser nok mer ut enn det er. Var ikke så mye av de store tingene. Stelleveske vet jeg ikke om jeg gidder å kjøpe. Merker er litt gjerrig når det gjelder sånne ting. En veske er en veske, tenker jeg. Men vi får se. Har mange kjøpeglade familiemedlemmer (les:bestemødre :nisseblunk:).

Så utrolig fin mage du har :rødme: . Har heller ingen strekkmerker ennå, så krysser alt jeg har for at de ikke skal komme. Stor sjanse for at jeg får det siden jeg fikk noen på innsiden av lårene mine i ungdomstiden. Men, det er lov å håpe :jepp:

Jeg tenker i grunn det samme om stelleveske... Jeg har jo en HAUG med vesker! Ingen med masse rom til ting og tang som stelleveskene har riktignok, men jeg vil jo tro en av dem skulle duge?? Hmm.. men kjenner jeg meg selv rett kommer jeg til å ende opp med å kjøpe en allikevel.. :klaske:

Krysser fingrene for en fortsatt strekkmerkefri tilværelse! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svarer like så godt her inne jeg ;)

Angående stelleveske, så har vi kjøpt to vi faktisk.. :sjenert: Kan bli litt upraktisk til tider, men mannen ville gjerne ha sin egen, så da skulle han få det. Hadde ikke gjort det uten rabatter så klart, men sånn sett er vi heldige :)

Vi har jo også kjøpt Bugaboo nå og til mannens stelleveske (millitærgrønn Easywalker veske) bruker vi tinkafu krokene. Da sitter den mye bedre på. Har tatt bilde av begge stelleveskene, men må bare få lagt de over på datan, så poster jeg de i dagboken min så kan du se :)

Bugaboo har jo egne stellevesker også, men de kan fort bli litt store til selve vognen synes jeg + de er ganske dyre (rundt 1200-1300kr). Nå har vi jo ikke fått testet ut stelleveskene vi har kjøpt enda, men de sitter fint på vognen hvertfall og har godt med plass i, så synes de henger fint der ;)

Ellers er det bare å gå i en butikk og prøve på vognen feks, så ser dere hva dere synes virker praktisk. Noen ønsker stellevesker med lokk over, andre ikke. Er ingen fasit på de beste stelleveskene, men jeg liker godt at de har mange små rom (til smokk, nøkler, mobil, salver etc). Og så er det flott om de faktisk har litt plass, for det er mye man skal dra med seg om man skal bort eller handle på et senter etc. Så jeg ville hatt en stelleveske, men vet at det er mange som prøver seg med vanlig veske og det er jo ingenting i veien for det. Da kan man bruke tinkafu krokene for å holde vesken bedre på plass feks.

Håper det hjalp litt - synes det ser ut som dere har god oversikt!

Men du, kan godt få litt hjelp av deg her.. ;) Ang sparing til babyen, hvordan tenker dere å gjøre det? Har ikke tenkt særlig på det, men vil jo gjerne at Lilletassen skal få litt goder av oss foreldre senere i livet, så synes det hørtes veldig interessant ut :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cypress!

Nå har jeg tilbringt store deler morgenen (fra kl 0730!) i dagboken din :ler: Det var en turbulent tid i starten i svangerskapet, men alt i alt er du jo nå i en strålende fin form! Jeg satser på å følge deg der ;)

Følger med videre frem mot fødsel :Nikke:

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang sparing til babyen, hvordan tenker dere å gjøre det? Har ikke tenkt særlig på det, men vil jo gjerne at Lilletassen skal få litt goder av oss foreldre senere i livet, så synes det hørtes veldig interessant ut :Nikke:

Lite tips... undersøk hvordan det er for barn/ungdommer å ha formue den dagen de trenger studielån. Har nemlig hørt rykter om at det nødvendigvis er helt uproblematisk. Vi må undersøke det samme selv her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine: takk for tips! Vi kan selvfølgelig bare dra i en butikk og prøve veske sammen med vogn ja. Det har smarte meg i grunn ikke tenkt på... :sjenert: har bare sett på nett jeg...

Ang sparing: jeg er ikke sikker på om vi gjør det noe mer avansert enn å opprette en egen konto som vi har et fast trekk til (feks barnetrygden), eller om vi skal begynne med fondsparing. Såpass langsiktig som sparingen vil bli, vil det antagelig bli best avkastning på fond. Det Siebaeo nevner om ulempen for barnet med å ha formue ift Lånekassen har jeg faktisk ikke tenkt på.. Det er jo heller ikke så lett å spå hvordan de reglene vil være om en 18-20 år. Fordelen for barnet med å ha det i eget navn vil jo komme dersom jeg og mannen skulle dø før hun har fått overtatt disposisjonsretten over pengene, slik at de blir regnet med i arveavgiftsgrunnlaget. Det er jo surt å betale avgift for noe som hun egentlig eier. Men om arveavgiften fortsatt består om 20 år er i hvert fall høyst usikkert, det er i alle fall mange partier som i valgkamp-tider lover å slette den... Men vi får se da. Staten drar inn mye penger på den, så det spørs vel om det sitter litt langt inne å fjerne den helt.

Anyway, der pratet jeg meg litt bort...

LineG: Nå følte jeg meg litt beæret over å ha fått oppta så mye av tiden din!! :) så hyggelig at du vil følge meg i innspurten!! Starten ble vel dramatisk ja, men etter det har jeg heldigvis hatt et drømmesvangerskap. Mangler bare en drømmefødsel og en drømmebaby nå, så er lykken fullkommen . ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg skriver på telefonen får jeg ikke redigert innlegg! :snurt: jeg mente over å skrive Fordelen for barnet med å ha det i eget navn vil jo komme dersom jeg og mannen skulle dø før hun har fått overtatt disposisjonsretten over pengene, slik at de IKKE blir regnet med i arveavgiftsgrunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våknet så tidlig i dag, og får ikke sove igjen! Var på julebord med venninner i går, men dro hjem da de dro på byen, så det ble ikke så sent. Så streng tatt har jeg sovet fra 24-8, det er jo normalt nok timer. Man det føles så rart å være oppe så tidlig på en søndag.. Men det er det vel snart bare å innstille seg på...

Det var veldig gøy på julebord i går. Vi var hjemme hos en venninne og hadde leid inn en kar som kom og lagde mat til oss. Han var kjempeflink, så det ble nydelig mat. Og det var ålreit å ha det hjemme i stedet for på restaurant, for da ble det ikke så masete. Vi kunne sikkert ha lagd maten selv og, men det var det ingen som hadde lyst til, så da ble det ikke sånn. Det var en annen gravid der (16 uker) og en nybakt mamma, så det ble en del babyprat på oss. Men jeg prøver virkelig å begrense meg i sånne sammenhenger, for jeg husker så godt hvor uinteressant jeg syns det var selv for ikke veldig lenge siden..

I dag skal vi på julgrøt sammen med bil-mekke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader, kom borti post-knappen før jeg var ferdig.. :sur:

Altså med bilmekkekompisene til mannen, skulle jeg skrive. Håper de tar med seg damene sine også, ellers er det ganske kjedelig for meg.. De gutta prater MYE bil, for å si det sånn!!

Ønsker alle en fin søndag!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker i grunn det samme om stelleveske... Jeg har jo en HAUG med vesker! Ingen med masse rom til ting og tang som stelleveskene har riktignok,

Vår stelleveske har bare et stort rom, og to små lommer forran, og jeg føler ikke vi trenger noe mer. Har en liten stellematte, gulpeklut, håndkle og våtservietter + to skift med bodyer/strømpebukser i den store lommen, og bleier, bind og ammeinnlegg i den ene forran. I den siste forran har vi stellekrem, "waste bag"-rull og litt andre småting. Så hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd en vanlig veske og heller kjøpt stelleveske om du så at du fikk behov, stellevesker er ofte dyre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...