Gå til innhold

Hverdagen - med en baby i hus!

cypress

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så flink du er som er i gang med treningen :jepp: Sender du med flaske på barnepassen? Her er ikke M fornøyd etter en gang med amming. Hun vil gjerne ha flere ganger på rappen og jeg vet aldri hvor lange det varer, så kunne ikke levert henne fra meg selv om hun var nyamma.

Husker du navnte at du gikk på diane før og at du fikk uren hud etter fødsel. Er det bedre nå? Samme her skjønner du ;)

4 timers sammenhengende søvn. Ikke verst. Får dere henne til å sove i egen seng hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som er i gang med treningen :jepp: Sender du med flaske på barnepassen? Her er ikke M fornøyd etter en gang med amming. Hun vil gjerne ha flere ganger på rappen og jeg vet aldri hvor lange det varer, så kunne ikke levert henne fra meg selv om hun var nyamma.

Husker du navnte at du gikk på diane før og at du fikk uren hud etter fødsel. Er det bedre nå? Samme her skjønner du ;)

4 timers sammenhengende søvn. Ikke verst. Får dere henne til å sove i egen seng hver gang?

Nei, de som jobber i barnepassen mater ikke, så det er ingen vits i å sende med flaske. Er hun sulten blir jeg hentet. Nå har ikke vi prøvd mer enn én gang å gi flaske, og det gikk ikke spesielt bra, så det hadde nok ikke funka uansett. Du får sikkert mer rutine på ammingen etter hvert. Jeg syns i hvert fall ting er blitt mer regelmessig nå.

Huden min er faktisk blitt litt bedre i det siste ja! I mange uker var den en fæl kombinasjon av veldig tørr og flassende hud og småkviser som ikke var noe å klemme på. Jeg begynte å smøre det tørre med Purelan, og det funket faktisk veldig bra!! Så nå er min hud mye finere, men til gjengjeld har Lille A fått masse nupper i ansiktet! Stakkars, det er ikke så pent. Vet det er helt vanlig, og jeg rører det ikke.

Håper forresten huden hennes normaliserer seg før 18. mars, for da skal vi ta fotografbilder av henne..

Vi har som regel A i stuen hos oss til jeg skal legge meg. Hvis hun allerede sover da legger jeg henne bare i hennes egen seng, og det går helt fint (særlig hvis vi har varmet opp sengen med en varmeflaske). Hvis hun er våken når vi skal legge oss, ammer jeg henne i sengen min til hun sovner, og legger henne over etterpå. Så nei, hun sovner ikke i egen seng, men jeg prøver ikke så hardt heller... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der bedrer seg etterhvert, hun er jo helt ny, vet du. Tar som regel ikke mange ukene før det stabiliserer seg litt og du kan planlegge mer.

Var det koselig på barselstreffet, cypress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det koselig på barselstreffet, cypress?

Ja, absolutt!! Vi var 10 stk som alle var mer eller mindre på samme alder. I dag var helsesøster der og snakket til oss og på torsdag kommer en fysioterapeut, men deretter må vi ta initiativ til treff selv. Det virket som flere ønsket det, så det kan bli hyggelig.

Forresten enig med deg Dine, i at det føles som vi har en barselgruppe vi og! Jeg syns det er så hyggelig jeg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror forresten ikke jeg har skrevet om det før her, men i morgen skal vi tilbake på sykehuset for en røntgen av hoftene til lille A. Min mann ble nemlig født med hoftedysplasi, og siden det kan være arvelig er de veldig opptatt av å sjekke A også. Barnelegen som sjekket henne før hjemreise fra sykehuset mente hun ikke har det, men vi skal dobbeltsjekke det. Hvis hun har det blir det putebehandling, så det håper vi å slippe. Krysser fingrene for det!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krysser fingrene!! :klem:

Bolla var også på sjekk forøvrig. Dvs ultralyd av hoftene. Det gikk utrolig fort og var veldig ufarlig :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det gikk fint på barselteff :) Det er hyggelig å ha noen nærme der bor også, men så har vi jo denne barselgruppen også ;)

Det kan jo virke som A ikke har hoftedysplasi, men det er jo greit å dobbeltsjekke. Tror det skal gå fint jeg. Lykke til hvertfall, krysser fingrene for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i dag! Vi har sjekket det vi også, siden han lå i seteleie. Det gikk raskt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fytte he€&#**%e så umuli Lille A er nå!!!!

Siden kl 4 i natt har hun sutret og hylt og grått. Hun kaver veldig ( fikk løs beina fra swadleteppet! Det skal litt til!). Det virker som hun plages veldig med magen, for hun trekker bena oppunder seg, og griner ekstra høyt hvis jeg tar på magen hennes. Og hun blir roligere hvis jeg bysser henne. Hun har ikke bæsjet på 3 dager, kanskje det er derfor? Er det noe jeg kan gjøre for å fremprovosere bæsjen?? En venninne av meg snakket om å putte et termometer i rompa på babyen, fordi det vil utløse noen reflekser. har noen erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene!! :klem:

Bolla var også på sjekk forøvrig. Dvs ultralyd av hoftene. Det gikk utrolig fort og var veldig ufarlig :jepp:

Ja, ultralyd er det vel ja, ikke røntgen. Det går sikkert bra altså, mer redd for en eventuell diagnose enn selve undersøkelsen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fytte he€&#**%e så umuli Lille A er nå!!!!

Siden kl 4 i natt har hun sutret og hylt og grått. Hun kaver veldig ( fikk løs beina fra swadleteppet! Det skal litt til!). Det virker som hun plages veldig med magen, for hun trekker bena oppunder seg, og griner ekstra høyt hvis jeg tar på magen hennes. Og hun blir roligere hvis jeg bysser henne. Hun har ikke bæsjet på 3 dager, kanskje det er derfor? Er det noe jeg kan gjøre for å fremprovosere bæsjen?? En venninne av meg snakket om å putte et termometer i rompa på babyen, fordi det vil utløse noen reflekser. har noen erfaring med det?

Det høres ut som magevondt ja :(

Her funket babymassasj best......kolikkstrykningen..........du tar å masserer med 3 fingre(pekefinger, mellomste osv) og lager en sirkel rundt navelen hennes MED klokka. ta det 6 ganger, så løfter du knea opp mot magen og holder 6 sek. Så ta du samme fingre og masserer ovenfor navelen og rett ned sånn at du går over navelen og mot bleia.......er bra å løsne bleie når du gjør dette, men pass det kan komme bæsj plutselig. Så tar du knea igjen opp mot magen og holder 6sek.........repeter det her 3 ganger.

bæsjen kan komme mens du masserer eller litt senere.

termometer methoden har vi aldri brukt, men hører flere si at det kan funke......jeg bare likte ikke å stikke opp i rompa unødvendig når massasjen funka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars liten :( Termometer i rumpa er veldig effektivt, men ikke noe man bør gjøre ofte. Hver gang vi syns han er varm og tar tempen, kommer det en skikkelig bæsjebleie etterpå :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får se hva jeg gjør... nå sovnet hun igjen, men sover veldig urolig og klynker og vrir seg i søvne stakkar. Tenker å prøve massasje når hun våkner, og hjelper ikke det så får jeg vurdere termometer. Syns så synd på henne!!!

Endret av cypress
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gått for termometeret.. En gang kan da ikke skade.. Og får hun veldig vondt kan du prøve sukkervannet. Det er så vondt å se på når de ikke har det noe godt :(

Dine prøvde skrurapen på treff en gang og hun skrudde vist ut en bæsj i stede. Kanskje det er noe å prøve..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok gått for termometeret.. En gang kan da ikke skade.. Og får hun veldig vondt kan du prøve sukkervannet. Det er så vondt å se på når de ikke har det noe godt :(

Dine prøvde skrurapen på treff en gang og hun skrudde vist ut en bæsj i stede. Kanskje det er noe å prøve..?

:ler:

nei skader ikke engang det.............og ja sukkervann hadde jeg helt glemt, men da ofte kommer det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, sukkervann tenkte ikke jeg på heller. Bra tips! Hun sover fortsatt, så jeg har ikke testet noe enda. Merkelig men hun sover mye roligere inntil meg. Da er hun nesten lydløs. Hvis jeg legger henne bort, begynner sutringen og kavingen med én gang..

Den skrurapen har jeg ikke helt teken på.. Pupsilure viste meg den en gang, men jeg har glemt litt hva hun gjorde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Milla~

Krysser fingrene for lille A! :)

Ikke godt når magene ikke fungerer på disse små. Godt å ha KG og kunne plukke opp gode tips her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termometeret funker, ja. Og det er helt ufarlig, og sikkert mye mindre ubehagelig enn å ha vondt i magen. Husker da Murmel ikke hadde bæsjet på tre dager, da var det hyl og skrik i mange timer, men da bæsjen endelig kom, ble den etterfulgt av det mest tilfredse gliset jeg har sett! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...