Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #1 Skrevet 31. mai 2010 Er det noen her på KG som lever/har levd på sosial stønad og som vil dele hvordan det er/var? Har søkt om det nå, og lurer på hvordan jeg skal få det til å gå rundt. 5000 kroner å leve for en måned virker som veldig lite synes jeg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #2 Skrevet 31. mai 2010 Er det noen her på KG som lever/har levd på sosial stønad og som vil dele hvordan det er/var? Har søkt om det nå, og lurer på hvordan jeg skal få det til å gå rundt. 5000 kroner å leve for en måned virker som veldig lite synes jeg. Jepp, på lang sikt er det ikke mye, men det er ikke meningen at man skal leve på sosialstønad på lang sikt,- så 1 mnd må vel gå bra!
Gjest Marlo Skrevet 31. mai 2010 #3 Skrevet 31. mai 2010 5000kr å leve for pr mnd er ganske mye faktisk. Du får jo dekket husleie og strøm og evnt hjelp til legeutgifter. Har selv gått på sosialstønad - fikk utbetalt 4600kr som jeg skulle leve for (internett, mat, forsikringer, hygieneartikler, etc etc), mens husleie og strømregning ble dekket. Hadde ikke problemer med å overleve på det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #4 Skrevet 31. mai 2010 Har jeg kansje misforstått litt da, jeg trodde de 5000 var total beløpet som skulle dekke alt av regninger og utgifter? Men slik jeg forstår av det du skriver så får man mer? Hva dekkes egentlig?
Gjest Marlo Skrevet 31. mai 2010 #5 Skrevet 31. mai 2010 Det kommer jo ann på din sak, hva som dekkes. Du må jo prate med sosialkontoret i ditt nærområdet for å få korrekte svar, men jeg tviler sterkt på at 5000kr skal dekke husleie og strøm i tillegg til alt annet. Som sagt så dekker de ikke alle utgifter, kun husleie og strøm og evnt legeregninger (om du har krav på det altså). De dekker ikke TV lisensen, forsikringer og slike ting om du tror det Noen ganger - avhengig av hvor høy husleie du har, så dekker de ikke alt. Jeg tror de dekker opp til 4500kr i husleie (sånn ca), så har du en husleie på 8000kr så må du enten finne deg et billigere sted å bo, eller bruke av de pengene du skal klare deg på til å betale mellomlegget.
Gjest Krizzy Skrevet 31. mai 2010 #6 Skrevet 31. mai 2010 Jepp, på lang sikt er det ikke mye, men det er ikke meningen at man skal leve på sosialstønad på lang sikt,- så 1 mnd må vel gå bra! Signerer! :-) Det er satt en sats fordi det faktisk ikke skal være lønnsomt for mennesker å gå på sosialstønad, men at man skal ha penger til å leve for isteden for f.eks å rane en bank for å overleve.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #7 Skrevet 31. mai 2010 Ja, jeg får sosial stønad fordi jeg er så syk at jeg ikke får lov til å jobbe og jeg falt utenfor andre stønadsordninger. Så jeg kommer til å motta sosial stønad i noen måneder fremover. Jeg har prøvd å ringe og høre hva det skal dekke, men de er for opptatt til å svare/ringe meg tilbake.
Gjest Cho Skrevet 31. mai 2010 #8 Skrevet 31. mai 2010 Jeg fikk sosialstønad da jeg ikke hadde opparbeidet meg dagpenger. Jeg fikk rundt 6000 kr. i måneden, og ingen ga meg beskjed om at jeg kunne få legeregninger og strømregninger dekket. Jeg søkte etterhvert om bostøtte, men da ble sosialstønaden trukket med tilsvarende. Eventuelle penger man får igjen på skatten blir også trukket. Jeg gikk på SS i litt over ett år, da jeg til slutt gikk over på rehab. stønad. Det var et helt sinnsykt tungt år, den økonomiske situasjonen min ble fullstendig rævkjørt og det er den fortsatt. Så nå må NAV hjelpe meg med å ordne opp i masse gjeld i stedet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #9 Skrevet 31. mai 2010 Noen ganger - avhengig av hvor høy husleie du har, så dekker de ikke alt. Jeg tror de dekker opp til 4500kr i husleie (sånn ca), Hvor høy husleie de maks dekker varierer fra sted til sted, og skal gjenspeile realistisk leiekostnad i hver enkelt kommune.
Gjest Marlo Skrevet 31. mai 2010 #10 Skrevet 31. mai 2010 Hvor høy husleie de maks dekker varierer fra sted til sted, og skal gjenspeile realistisk leiekostnad i hver enkelt kommune. Sist jeg sjekket så var det 4500kr enkelte steder og 4000kr andre steder. Mulig det er litt anderledes i hovedstaden.
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #11 Skrevet 1. juni 2010 Jeg eier og slipper da vanlig husleie, men jeg har fellesutgifter til borettslaget da. Men jeg har nå fått tall på hvor my/ hva de dekker, og ble helt satt ut. 600 kroner å leve for pr uke som skal dekke TV, internett, mat, klær, såpe, telefon, reiser. Det er jo ikke mulig vel??! Å ikke kjøpe klær går jo fint. Men mat og såpe må man jo ha. Og telefon, internett og TV får jeg ikke sakt opp fordi jeg har et binnende abonnement. Og prisen på sistnevnte er altfor høy hvis jeg bare har 600 kroner. Er det noen som seriøst lever slik???
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #12 Skrevet 1. juni 2010 Det må da finnes noe minstekrav eller noe slikt?
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #13 Skrevet 1. juni 2010 Minstekravene varierer fra sted til sted, men det er i knappeste laget uansett og du kan bare glemme å betale alle regninger i tillegg til mat og andre nødvendige ting. Nav bryr seg katten i om du ikke klarer å betale internett da dette ikke er livsnødvenig og kommer til å si til deg at dette må du kutte ut, sammen med avis, kabel-tv, abbonement andre steder ect. Dem dekker husleie og strøm, deretter får du en minstesats som skal dekke "resten" dvs. mat, regninger, buss, og alt annet. Går ikke det, så er det ikke deres feil. Snakker av bitter erfaring og med enda mer skakkjørt økonomi enn jeg hadde før.
Gjest Vitaminbjørn Skrevet 1. juni 2010 #14 Skrevet 1. juni 2010 600 kroner å leve for pr uke som skal dekke TV, internett, mat, klær, såpe, telefon, reiser. Det er jo ikke mulig vel??! Å ikke kjøpe klær går jo fint. Men mat og såpe må man jo ha. Og telefon, internett og TV får jeg ikke sakt opp fordi jeg har et binnende abonnement. Og prisen på sistnevnte er altfor høy hvis jeg bare har 600 kroner. NAV anser det ikke som sitt problem at man har bundet seg opp til et abonnement. Som internett, tv og telefon. Dette tar de ikke med i regnskapet overhodet. Pengene skal dekke kost og losj. Reiser får man vente til man har skaffet jobb, samme med nye klær.
Antlers Skrevet 1. juni 2010 #15 Skrevet 1. juni 2010 Jeg eier og slipper da vanlig husleie, men jeg har fellesutgifter til borettslaget da. Men jeg har nå fått tall på hvor my/ hva de dekker, og ble helt satt ut. 600 kroner å leve for pr uke som skal dekke TV, internett, mat, klær, såpe, telefon, reiser. Det er jo ikke mulig vel??! Å ikke kjøpe klær går jo fint. Men mat og såpe må man jo ha. Og telefon, internett og TV får jeg ikke sakt opp fordi jeg har et binnende abonnement. Og prisen på sistnevnte er altfor høy hvis jeg bare har 600 kroner. Er det noen som seriøst lever slik??? Da skal du prise deg lykkelig, for det vanlige er at de krever at du selger alt du eier først, inkludert hus og bil, for så å leve på disse pengene til du er såpass fattig at du ikke har noen annen utvei enn sosialstønad. Jeg har levd slik, det er dessverre ikke snakk om å leve, bare overleve - noe som såvidt går. Nå må du snu på hver krone, kanskje droppe mat noen dager om det er noe spesielt du har lyst til å kjøpe, gå istedetfor å kjøre bil eller ta tog osv. Det blir en helt annen livsstil. Er det midlertidig går det nok greit, er det snakk om en lengre periode (noen blir gående på sosialstønad i åresvis) er det bare å begynne å spare opp penger til lykkepiller
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #16 Skrevet 1. juni 2010 Ja, men jeg er bundet av en kontrakt og kan ikke selge leiligheten min, så NAV har godtatt det. Gå kan jeg ikke fordi jeg er syk. Og det samme med jobbe. Jeg må ha internett og telefon pga at dette er et krav for at jeg får utdanning, så det må jeg jo betale. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare dette. Men er det mulig at hvis jeg klager så får jeg mer? Hvor finner jeg ut av hva minstekravet (i min kommune) er? Men man kan jo ikke gå en dag (eller fler) uten å spise? Det må man jo.
Antlers Skrevet 2. juni 2010 #17 Skrevet 2. juni 2010 Ja, men jeg er bundet av en kontrakt og kan ikke selge leiligheten min, så NAV har godtatt det. Gå kan jeg ikke fordi jeg er syk. Og det samme med jobbe. Jeg må ha internett og telefon pga at dette er et krav for at jeg får utdanning, så det må jeg jo betale. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare dette. Men er det mulig at hvis jeg klager så får jeg mer? Hvor finner jeg ut av hva minstekravet (i min kommune) er? Men man kan jo ikke gå en dag (eller fler) uten å spise? Det må man jo. Er du syk og kan dokumentere dette har du muligens krav på andre og bedre støtteordninger fra NAV, som f.eks rehabiliteringspenger som krever at du er i behandling for sykdom, eller attføring som skal hjelpe folk tilbake i arbeid gjennom forskjellige tiltak som f.eks praksisplass og utdanning (men dette går under fellesbetegnelsen "Arbeidsavklaringspenger" nå). Da får du en viss % av det du tjente før eller minstesats. Det hjelper lite å bare klage, da må du sette deg inn i regelverket og påpeke at du evt. har rett på mer penger. Det er jo litt rart at du utdanner deg når du sier du ikke kan jobbe. Hva er poenget med utdannelsen da? Er det lov å spørre om hva du lider av, så kan jeg kanskje informere bedre om hva du kan ha rett på Du kan ringe sentralbordet til NAV og spørre hva minstesatsen for livsopphold er i din kommune. Man kan fint gå både en og flere dager uten å spise, det var ihvertfall jeg nødt til. En gang gikk jeg f.eks 5 dager uten mat fordi sosialkontoret hadde mye å gjøre som gjorde at min søknad ikke var blitt behandlet i tide (måtte som regel sende inn ny hver måned, men noen ganger var de "greie" og godkjente for 3 måneder av ganger). Trengte jeg nye sko fordi de gamle var gått istykker måtte jeg spare ved å ikke spise på noen dager, evt spise ett måltid pr dag over en lengre periode. Jeg var sparsommelig, men jeg kjøpte unødvendige (ifølge sosialen) ting som barberhøvel og skum så jeg skulle kunne gå i skjørt på sommeren, hudkrem pga eksem, roll on deodorant fra matbutikk, mascara og balsam. Alt dette ble sett på som luksus, og min saksbehandler sa en gang til meg med vantro stemme: "Men herregud du spiser vel ikke for 1000 kr i måneden?". En enslig person trengte på den tiden ca 2500 kr pr måned for å ha et normalt og sunt kosthold...
Aeryn Skrevet 2. juni 2010 #18 Skrevet 2. juni 2010 Har levd på sosialstønad i noen år. Dette skyldes at er midlertidig uføretrygdet, og uføretrygden var for liten til å leve av. Det var veldig vanskelig de første årene for visste ikke at kunne få dekket strømregningen. Da jeg oppdaget at jeg ikke behøvde å bruke matpengene til å betale strømregningen så gikk det bedre. For et par år siden oppdaget jeg at det var mulig å få noe som heter ung ufør som gjør at uføretrygden blir større. Derfor søkte jeg om å få ung ufør, og da var det ikke nødvendig å få sosialstønad lenger. Det er veldig fint å slippe sosialstønad fordi man må bruke ganske mye tid hver måned på skriving av søknader og innhenting av dokumentasjon når man har sosialstønad.
somla Skrevet 3. juni 2010 #19 Skrevet 3. juni 2010 da jeg ventet på dagpenger,så skrev jeg opp internett,tlf og avis og skrev at det var nødvendig for å søke på jobber,og jeg fikk da dekket det i de 2 mnd jeg fikk sosialhjelp. For i dag er internett viktig for å søke jobber og levere meldekort.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #20 Skrevet 3. juni 2010 Internett og aviser har de på biblioteket. Det er jo en mulighet når man skal søke jobber
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå