Shalis Skrevet 31. mai 2010 #1 Skrevet 31. mai 2010 Jeg og min kjære sitter å lurer på hvor vi skal dra på ferie til sommeren, i fjor var vi i paris på langweekend, og storkoste oss, men vil prøve en ny plass i år. Noen som har tips? Har tenkt litt på amsterdam og roma, så om noen har noen tips der så er det bare å hyle ut
Strenge Frk.Gerd Skrevet 31. mai 2010 #2 Skrevet 31. mai 2010 Både amsterdam og Roma er verdt å besøke.. Men det kommer jo litt ann på hva dere er keene på?` Jeg ville ikke utelukket firenze heller f.eks, det er en nyydelig by.
Voyage Skrevet 31. mai 2010 #3 Skrevet 31. mai 2010 Amsterdam er en kjempe fin by! Har mye å by på. Jeg vet ikke hva du interesserer deg for, men bygningene er jo fine. Og det er jo van gogh museum der. Også madam tussauds voks museum hvis du liker sånt. Handla gata er laang og trang, men byr på masse spennende butikker. I tillegg til kjedebutikkene. Litt dyr by og bo der.. Et 3stjerners hotell har vært det samme som 2+ for meg. ( Har vært der 4 ganger ) Ellers så tok vi båt turer og bussturer ( de har sånn pakke reiser rundt om i byen) Og vi var innom Heineken bryggeriet. Amsterdam er mer enn tulipaner, tresko og marihuana. Yrende folkeliv og masse opptredender. Bra uteliv!! Praha vil jeg anbefale dersom du vil ha en billigere tur. Du får 4 stjerners hotell for en billig penge (hvis du er opptatt av komfort) I byen er det masse fine bygninger! Bra kjøpesenter. Pass på å ikke blir lurt av taxi sjåførene, de tar mer penger hvis de finner ut at du er turist, spesielt fra norden.. Jeg skal ha meg en tur til Praha i høst. DEFINITIVT! Dersom du er ute etter billigere øl og mat, så gå litt utenfor bykjernen. Jeg vil si byen er romantisk.. det samme med amsterdam
Na'ha Skrevet 31. mai 2010 #4 Skrevet 31. mai 2010 Jeg kan absloutt gå god for London! Folkene er hyggelige, og du kan lett finne bed and breakfast med veldig høy standard, for en god pris. Det er også mange shoppemuligheter, og masse du kan oppleve. Men om du vil til London Eye, vil jeg anbefale deg å kjøpe en litt dyrere billett sånn at du slipper å stå mange timer i kø.
ToveM Skrevet 31. mai 2010 #5 Skrevet 31. mai 2010 Jeg vil absolutt anbefale Lisboa, en nydelig by, mye å se, og sentrum er ikke større enn at en fint tar seg rundt til fots stort sett over alt.
Gjest fireflies Skrevet 31. mai 2010 #6 Skrevet 31. mai 2010 Jeg vill ikke anbefale Roma. Var der i en ukes tid for to år siden, og det er uten tvil den mest oppskrytte byen jeg har hørt om. Hadde ekstremt store forventninger, men ble så skuffet. For det første var det ekstremt varmt der midt på sommern, så hvis man skal dit, ville jeg heller reist til en annen tid på året. Jeg syns Roma var en upersonlig by, som var "rotete" og vanskelig å finne frem i. Det var kjempe dyrt der, og shoppingmulighetene er dårlige hvis man er på utkikk etter noe annet enn merkeklær. Dessuten er gatene der veldig trange, og jeg fikk ofte følelsen av å være "innklemt". Men for all del, dette er jo min mening og min erfaring. Vet at det er mange som er begeistret for Roma. Nå vet jeg ikke helt hva du konkret er på utkikk etter, men jeg vil anbefale Praha. Definitivt en av de fineste byen jeg har vært i, i tillegg til at det er ekstremt billig der. Ta t-banen ti minutter ut av byen, og du finner kjøpesentre som er så store at du kan tilbringe en hel dag der uten å gå lei. I tillegg er det mye fint å se i Praha, og jeg vil påstå at det faktisk er en ganske romantisk by .
Shalis Skrevet 31. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 31. mai 2010 Tusen takk for mange svar! Skal definitivt sjekke ut tipsene deres =) Praha har jg tenkt på før, men sambo sier at det er en veldig utrygg by? Hvordan er det med “ekle” dyr de forskjellige plassene? Har virkelig angst for firfisler, edderkopper osv Vi er vel ute etter en plass hvor det er gode muligheter til å gå ut på resturanter/barer å slappe av uten at det blir for dyrt, plasser hvor man kan shoppe litt og evt noen “ kule” severdigheter. ( vi er ikke så intr i bygninger og kunst osv, men feks fornøyelsesparker for både voksne og barn. eks disnyland i paris, osv
Gjest fireflies Skrevet 31. mai 2010 #8 Skrevet 31. mai 2010 Jeg opplevde absolutt ikke Praha som noen utrygg by. På hvilken måte mener han at det er utrygt der? Isåfall burde dere revurdere Amsterdam. Jeg følte meg ikke trygg et sekund da jeg var i Amsterdam for noen år siden (selv om det også er en veldig fin by sånn ellers, altså). Jeg så ikke noe særlig til insekter i Praha. Kan faktisk ikke huske å ha sett det noe særlig til det i noen som helst storby, bortsett fra Madrid. Der var det en del kakerlakker. Insekter trives vel best der hvor det er varmt og fuktig. Akkurat det er det ikke i Praha. Det er akkurat passe varmt der, slik at man har energi til å gjøre de tingene man har lyst til. Jeg var veldig fornøyd med at det var en lett bris der, da jeg var der. Er det litt vind i været, så overlever man all slags varme
Shalis Skrevet 31. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 31. mai 2010 Okei, han mente det var mye kriminalitet og "skumle" folk Dere vet da mannfolk, tøff utenpå, men skikkelige pingler når alt kommer til saken:P Men nå er jeg skikkelig gira på praha! Må nok bare ta ibruk alle mulige overtalelsesmetoder nå
Gjest fireflies Skrevet 31. mai 2010 #10 Skrevet 31. mai 2010 Nei da, jeg husker faktisk at jeg ble overrasket over at det var såpass lite tiggere, uteliggere og andre sjenerende ting i Tsjekkia. Hadde liksom sett for meg noe ala det samboeren din sier Er du ute etter en by hvor du får mye for pengene, så anbefaler jeg som sagt Praha. Det er rett og slett knall der Ha en fin ferie da, hvor enn dere drar :-)
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #11 Skrevet 31. mai 2010 Madrid, Barcelona eller Lisboa. Nydelige byer alle 3!! Har ikke vært i Roma, men ville lett valgt en av disse byene framfor London eller Praha.
Arkana Skrevet 31. mai 2010 #12 Skrevet 31. mai 2010 Jeg anbefaler også Praha. Nydelig by, billig og absolutt ikke utrygg på noen måte. Veldig greit å komme seg rundt med T-banen og mange gode restauranter.
Gjest fireflies Skrevet 31. mai 2010 #13 Skrevet 31. mai 2010 Madrid, Barcelona eller Lisboa. Nydelige byer alle 3!! Har ikke vært i Roma, men ville lett valgt en av disse byene framfor London eller Praha. Mener du virkelig det? Er enig i at Lisboa er en fin by, men Barcelona og Madrid har jeg ikke mye til overs for. Felles for disse byene er at de er utrolig møkkete, og sånn sett sjenerende for turister. I tillegg er spanjolene innpåslitne og frekke.
Amys Skrevet 31. mai 2010 #15 Skrevet 31. mai 2010 Jeg liker Wien veldig godt, men du skriver at dere ikke er så interessert i arkitektur og kunst, så da passer den ikke helt inn i planene deres Hva med København? Ikke så eksotisk, men det er en veldig fin by, koselig og med bra shopping. I tillegg har de Tivoli
Lady Lovelylocks Skrevet 31. mai 2010 #16 Skrevet 31. mai 2010 Jeg anbefaler Edinburgh. En helt fantastisk by.
Mermaid Blues Skrevet 1. juni 2010 #17 Skrevet 1. juni 2010 Just off the top of my head: - Amsterdam. Fantastisk herlig og rar liten by med knaill shopping, verdens beste pannekaker, mye historie, mindblowing Rijksmuseum og ikke minst alle de herlige nederlenderne :rødme: - London. Jeg kan ikke noe for det. Jeg elsker London. Har vært der 7 ganger, og vil bare tilbake igjen og igjen. London har alt, uansett. Bortsett fra badestrand, men det finner man en kort togtur unna. - Vilnius. En mer sjarmerende og snedig liten by skal man lete lenge etter Er første gang foreløpig at samboeren min og jeg har sett på hverandre og sagt i kor "vi skal tilbake hit" etter bare å ha vært der i noen timer :gjeiper: Skremmende billig, nydelig mat (Lokys er sterkt anbefalt), bra shopping, rent og pent...helt topp - Praha. Kanskje den nest vakreste byen jeg har sett. Enorme mengder kultur og historie på hvert eneste gatehjørne, nydelige hager, det astronomiske uret, shopping, øl og crossbow-skyting i Prahaborgen. Går ikke an å kjede seg der! Og i motsetning til hva din bedre halvdel innbiller seg, er det trygt som i banken så lenge man bruker huet - som er å anbefale uansett hvor man ferdes - Edinburgh. En liten perle av en eventyrby jeg fikk alt for kort tid i da jeg var der. Se Harry Potters "fødested", gå dere vill i Edinburgh castle, hils på den norske pingvinen Nils Olav i Edinburgh Zoo, skrem vannet av dere selv på spøkelsestur, drikk whisky og spis haggis (det er faktisk godt, jeg lover!)...og lur kjæresten inn i en kilt bare så du får bilde til årets julekort - Reykjavik. Hvis det i det hele tatt er mulig å komme seg til Island nå, så sliter jeg med å finne grunner til å la være =) - Brügge. Hele byen er et portkort, og det skal mye til for å overgå å spise helt fersk, håndlaget sjokolade mens man kjører hestetrikk - Budapest. Uten tvil den vakreste byen jeg har sett noensinne. Spis nydelig ungarsk mat, utforsk Budapestlabyrintene, forny garderoben til en slikk og ingenting og ikke minst, spa - Dublin. Åh, som jeg elsker Dublin :rødme: Dra på vikingturistbuss i ekte Espen Askeladd-style (like bra til lands som til vanns!), spis is i Stephen's Green i det kvarteret dere får med sol, stirr langsomt ned i the Liffey, tapp deres eget Guinness og ri tur på irske huntere i Phoenix Park. - Berlin. En by som bare må oppleves! Norwegian flyr dere dit for 199,- hver vei, og byen har utrolig mye å by på (Anbefaler også en liten togtur over til Szczecin i Polen, med samme man er i nabolaget liksom) Hmm...noe jeg har glemt da? Jeg tror nok jeg kommer til å slenge rundt meg med superlativer om Roma når jeg endelig kommer meg dit, men jeg ville aldri reist dit midt på sommeren pga varmen. Mor bodde der mens hun studerte kunsthistorie, og hun sa det var uutholdelig juni-august. Bedre som en høstferie, tror jeg Bon Voyage!
Mermaid Blues Skrevet 1. juni 2010 #18 Skrevet 1. juni 2010 Ja, også var det spørsmålet om ekle krypekravle - jeg har ikke sett noe skumlere enn fluer de stedene jeg nevnte over her. Selv har jeg ekstrem fobi mot edderkopper, men på disse stedene må man i en dyrepark eller velassortert dyrebutikk for å finne åttebente ekliser som er større enn de vi har her hjemme. Heldigvis dårlig med tropiske bugs i Nord-Europa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå