Gå til innhold

Bør bilder av barnas avdøde far fjernes ved ny kjæreste?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet min samboer i kreft for seks år siden, og ble alene med to jenter som nå er ti og åtte år gamle. Det har vært noen tunge år, men nå har jeg fått meg en kjæreste. Vi snakker om å flytte sammen etter sommeren.

Jeg og ungene bor fremdeles i huset min samboer også bodde i. Min samboers klær, toalettsaker etc er fjernet fra huset, men en del eiendeler han var knyttet til er her fremdeles, samt bilder av ham på veggene og i hyller etc. Min nåværende kjæreste virker å ha et problem med dette. Han vil helst at jeg skal selge huset og kjøpe noe nytt sammen med ham, noe jeg ikke ønsker, da huset er stort med en usjenert hage, perfekt for barna. Det vil bli svært vanskelig å finne noe tilsvarende her hvor vi bor, ihvertfall hvis vi skal bo i samme nabolag hvor barna har alle vennene sine. Skolen deres er også kun et steinkast unna, så de har kort og ufarlig skolevei.

Han er særlig ubegeistret for at jeg har bilder av min samboer i huset. Han mener disse bør tas ned og pakkes vekk, så kan heller barna overta disse når de blir voksne. Jeg kjenner meg veldig tvilende til dette. Jeg vet at det betyr mye for barna å ha bilder av pappa rundt seg, de savner ham veldig, og sier "god natt pappa" og forteller om hvordan dagen har vært hver kveld til et bilde ham som står i stua. Jeg ønsker ikke å ta fra dem dette, eller at de skal føle at pappa må "gjemmes vekk" nå som mammas kjæreste har flyttet inn.

Jeg lurer altså på hvor langt jeg bør strekke meg. Jeg er veldig glad for å ha funnet lykken igjen, men samtidig vil jeg at barna skal føle at pappa fremdeles er med dem.

Hva ville dere gjort? Er kjæresten min urimelig som mener jeg bør fjerne bilder?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville beholdt bilder som viser faren og barna, evt. med deg. Men tatt vekk bilder som viser bare deg og barnas far sammen. Og kanskje ikke hatt voldsomme mengder, de fleste bildene kan kanskje ungene ha på rommene sine om de vil ha de fremme?

At de alle sammen skal taes ned og pakkes vekk er jeg helt uenig i.

Gjest Marlo
Skrevet

Jeg syns ikke du skal fjerne bilder.

Din nye kjæreste må innse at du hadde et liv før ham, og at dette tross alt ikke bare var din tidligere samboer, men også far til barna.

Det at han ber deg om å fjerne bildene, syns jeg er respektløst.

Dersom du har bilder over alt i hele huset, så kan jeg til en viss grad forstå han litt og kanskje fjerne noen bilder, men ville ikke fjernet alle.

Skrevet

Jeg mener at barnas behov kommer foran din kjærestes.

Jeg synes din kjæreste er svært urimelig og lite empatisk.

Gjest Gjest
Skrevet

Synest du skal redusere antallet bilder og la barna ha bilder av faren på rommene sine i stede. Snakk med barna om det for jeg tror ikke barna tar skade av forandringer.

Du bør også tenke igjennom om hvordan du selv ville tatt det om det var din nye kjæreste som hadde huset fullt av bilder av tidligere kjæreste.

Jeg må ærlig si at det var ikke noe stas med bryllupsbilde av min kjæreste og eksen hengened på en godt synlig vegg hos svigers når vi var på besøk der.Det er heldigvis bytta ut med et av meg og kjøresten/mannen nå. Hun hadde bildet hengende "av hensyn til barnebarna", selv om min mann og en av hans brødre hadde sagt at dei syntest det var unaturig å ha det bildet hengene for det var et avsluttet kapitell.

Da min første mann døde tok jeg ned et stort bryllupsbilde og satte det vekk, hadde et bilde av faren i stua som var plasert litt diskre. Dette gjorde jeg før jeg fikk ny kjæreste.Da ble det ingen store forandringer for barna med at alle bilder plutselig blir fjernet.

Da han flyttet inn hos meg stod vel bildet av barnas far i stua i 1 års tid før jeg fjernet det.

Barna har bilder av faren på rommene sine.

Gjest fireflies
Skrevet

Jeg vet at det betyr mye for barna å ha bilder av pappa rundt seg, de savner ham veldig, og sier "god natt pappa" og forteller om hvordan dagen har vært hver kveld til et bilde ham som står i stua. Jeg ønsker ikke å ta fra dem dette, eller at de skal føle at pappa må "gjemmes vekk" nå som mammas kjæreste har flyttet inn.

Nettopp. At din nye kjæreste ikke er begeistret for at det henger bilder av barnas far på veggene, skal ikke gå utover barna. Et bilde av en man har mistet, er det eneste konkrete beviset man har på at personen fortsatt "er" den personen. Alt man har igjen er et bilde. Sannsynligvis er dette veldig viktig for barna, dersom det er slik at de ofte snakker til bilder av han. Hvis disse bildene plutselig skal vekk, vil det nok føles både urettferdig, trist og tomt for barna. Det blir litt som å ta pappan vekk fra huset. Jeg synes det er utrolig rart at kjæresten din er så lite forståelsesfull. Det er rett og slett egoisme.

Er kjæresten min urimelig som mener jeg bør fjerne bilder?

Svaret er altså ja. Han burde tenke på hvor viktig det er for barna å fortsatt ha bilder av faren sin hos seg, fremfor hva han selv mener og synes om det.

Skrevet

Jeg er enig med en som skrev før om å ta bort bilder av deg og han alene. Disse kan kanskje barna få? Og hvis jeg var deg ville jeg ha plassert noen av bildene på veggen på rommet til ungene. De må få lov å minnes faren sin, og det vil jeg tro din nye kjæreste respekterer?

Men, jeg vil ikke si at din nye kjæreste er helt urimelig. Jeg kan bare tenke meg hvordan det er å flytte inn i en annen manns hus, og hvis det da henger bilder av denne mannen på veggene i hele stuen så føler man seg ikke særlig hjemme. Så mitt råd er å ha max 1 bilde av barnas avdøde far i stuen, og det burde ikke være et for stort. Forklar for barna hvorfor du tar bort noen av bilene. Dersom du har en loftstue, eller en kjellerstue som barna bruker men som det ikke er naturlig at dere voksne oppholder dere så mye, kanskje du kan plassere noen bilder der? Litt sjermet, men ikke bortgjemt.

Lykke til!

Skrevet

Jeg er enig med en som skrev før om å ta bort bilder av deg og han alene. Disse kan kanskje barna få? Og hvis jeg var deg ville jeg ha plassert noen av bildene på veggen på rommet til ungene. De må få lov å minnes faren sin, og det vil jeg tro din nye kjæreste respekterer?

Men, jeg vil ikke si at din nye kjæreste er helt urimelig. Jeg kan bare tenke meg hvordan det er å flytte inn i en annen manns hus, og hvis det da henger bilder av denne mannen på veggene i hele stuen så føler man seg ikke særlig hjemme. Så mitt råd er å ha max 1 bilde av barnas avdøde far i stuen, og det burde ikke være et for stort. Forklar for barna hvorfor du tar bort noen av bilene. Dersom du har en loftstue, eller en kjellerstue som barna bruker men som det ikke er naturlig at dere voksne oppholder dere så mye, kanskje du kan plassere noen bilder der? Litt sjermet, men ikke bortgjemt.

Lykke til!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si meg enig med Marlo, din nåværende kjæreste er respektløs og urimelig. Jeg har selv mistet min mor til kreft, og da min far fikk ny kjæreste var det ikke snakk om å fjerne bilder av min mor. Jeg tror aldri det kunne falt inn min stemor å be om dette, hun har i større grad prøvd å bli kjent med vår mor gjennom oss. Det blir foreslått at du fjerner at du fjerner bilder av deg selv sammen med barnets pappa, men lar bildene av han og barna stå. Hvorvidt dette er riktig skal jeg ikke svare deg på, men det kan godt være at barna reagerer på det om du fjerner disse bildene. Jeg ville nok følt det sårt om min far hadde tatt bort alle bildene av seg selv om min mor, og følt at han prøvde å glemme henne.

Jeg kan forstå at din nåværende kjæreste syns det er ubehagelig å se bilder av deg sammen med en annnen mann (barnas far), men likevel tror jeg din kjæreste skal tenke nøye over at barnas far i det hele tatt ikke er en trussel for ham. Samtidig tror jeg han skal tenker over at barna allerede har en far, og at denne plassen er opptatt. Dette er noe jeg er veldig glad for at min stemor forstod, hun har aldri forsøkt å ta en plass som ikke var hennes, men har gjennom respekt og forståelse fått en helt spesiell plass.

Skrevet

Jeg synes at du burde la barna ha bilder av faren på rommene sine, de trenger ikke stå rundt omkring i huset. At han vil dere skal flytte forstår jeg, men det burde ikke være nødvendig hvis du lar han få sitt preg på huset. Fjern ting som står for kjærligheten mellom deg og faren, evt sett de på rommet til barna, eller lagre slik at de kan få dem når de blir eldre.

Gjest fireflies
Skrevet

Forklar for barna hvorfor du tar bort noen av bildene.

"mamma er nødt til å ta vekk bildene av pappa, slik at det ikke skal bli ekkelt for ** å være på besøk hos oss".

virkelig?

Skrevet

Jeg synes det er naturlig å fjerne bilder i fellesrom av han der han er alene eller sammen med deg. Bilder der han er sammen med barna kan godt henge såframt de ikke er for store. Bildene kan kanskje flyttes inn på barnas rom? Klart man skjeønner at noen som har barn har hatt et liv før, men når man får ny samboer går man videre. Jeg hadde ikke følt det komfortablelt men masse/store bilder av en tidligere samboer/ektefelle på veggene. Jeg hadde iallefall fått problemer med å føle meg hjemme der.

Jeg har vært på besøk hos en som var skilt og han hadde portrettbilde av kona og bilde av de to sammen på veggen fortsatt. Han argumenterte med at det var jo mor til ungene, men jeg fikk da inntrykk av at han ikke var ferdig med henne. Jeg hadde ikke godtatt bilde av min kjære og hans eks, der de holder rundt hverandre, hengende på veggen.

Hva om man har unger med 3 menn og blir sammen med enda en ny mann... Skal man henge opp bilde av mannfolkene kronologisk eller? Bare en tanke.

Gjest Marlo
Skrevet

Jeg ser noen her sier at barna kan ha bilder på sine rom, men ikke ellers i huset. Dette syns jeg er galt, og dette kan føre til at barna får en følelese av at mor har "glemt" faren og fjerner han fra sitt liv til fordel for sin nye mann.

At man fjerner bilder av mor og far sammen alene på et bilde, kan jeg på en måte forstå, men å forvise alle bildene til barnas rom tror jeg kan gjøre vondt verre for barna.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er naturlig å fjerne bilder i fellesrom av han der han er alene eller sammen med deg. Bilder der han er sammen med barna kan godt henge såframt de ikke er for store. Bildene kan kanskje flyttes inn på barnas rom? Klart man skjeønner at noen som har barn har hatt et liv før, men når man får ny samboer går man videre. Jeg hadde ikke følt det komfortablelt men masse/store bilder av en tidligere samboer/ektefelle på veggene. Jeg hadde iallefall fått problemer med å føle meg hjemme der.

Jeg har vært på besøk hos en som var skilt og han hadde portrettbilde av kona og bilde av de to sammen på veggen fortsatt. Han argumenterte med at det var jo mor til ungene, men jeg fikk da inntrykk av at han ikke var ferdig med henne. Jeg hadde ikke godtatt bilde av min kjære og hans eks, der de holder rundt hverandre, hengende på veggen.

Hva om man har unger med 3 menn og blir sammen med enda en ny mann... Skal man henge opp bilde av mannfolkene kronologisk eller? Bare en tanke.

Jeg er sjokkert!

Forstår du virkelig ikke at det er forskjell på en eks og en død person?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er AnonymBruker som har første svaret i tråden, og vil bare utdype litt..

Dette problemet hadde moren min noen år etter at faren min døde også, og hun forklarte oss barna på en veldig fin måte at hun alltid ville elske pappa, men at hun ikke kunne få ham tilbake uansett hvor mye hun ville. At det er plass til flere i hjertet og at hun måtte leve videre selv om pappa var borte, uten at det betydde at noen skulle glemme ham eller gjemme ham vekk.

Jeg har absolutt ingen problemer med å forstå at mammas nye mann ikke ønsket å bo et hus som var fullt av "kjærlighetsbilder" fra mammas tidligere liv. Bilder av mamma og pappa sammen ble pakket vekk og nå som vi er voksne har vi de fremme i våre hjem. Hos mamma finnes bilder av mamma, pappa og oss som familie og av pappa og oss. I tillegg har bilder av mammas nye mann og hans barn fra hans første ekteskap en like naturlig plass, det er jo hans hjem også.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg slutter meg til de som mener at barnas behov bør komme foran en ny kjærestes ønsker.

Jeg synes også det er forskjell på å ha fremme bilder av en eks og bilder av en avdød partner.

Hvis han har så store problemer med at du har en fortid at han vil at du skal flytte fra huset og pakke vekk bildene, er det kanskje litt tidlig å flytte sammen?

Skrevet

Synes den nye kjæresten er veldig egoistisk her. Det handler ikke om at det er en eks-mann, det handler om en person som har dødd av en forferdelig sykdom.

Hva er det den nye kjæresten føler seg truet av ? Er det ham som ser for seg TS og mannen sammen i huset? Hennes mann kommer jo alltid til å være en stor del av livet hennes, og barna.

Jeg hadde vært veldig skeptisk til å fortsette med denne mannen. Det er barna som skal gå først, og om de også har et flott hus med mye uteplass og frihet til å være barn, så synes jeg ikke dette skal ofres pga av den nye kjæresten har sjalusi-problemer.

Tror jeg hadde fått litt kalde føtter...

Gjest Gjest
Skrevet

Det virker som en stor del av dere ikke forstår forskjellen på at en person har gått av med døden, og at de er skilt eller har gjort det slutt.

I sistnevnte er det selvfølgelig ikke vanlig eller særlig normalt å ha masse bilder av personen hengende. Om kanskje et familiebilde her og der med alle på for barna sin del kanskje. Dog har barna, og foreldrene mulighet til å se hverandre i fysisk form.

I det første tilfellet, med så små barn, så er dette et ganske sårt tema. Å fjerne bildene fordi at mammas kjæreste er redd for konkurranse fra graven til hennes tidligere mann er rett og slett latterlig. Han er ikke bare en del av hennes liv som et kapitel som ikke er over, men som en sorg hun sikkert lever med hver dag i større eller mindre grad, og sikkert det samme for barna. Å da ta vekk minner som minner en om den avdøde er rett og slett merkelig, en kan ikke hviske ut denne personens eksistens fordi noen andre føler det ubehagelig at personen har eksistert?

Hvordan 8 og 10 år gamle barn reagerer når bilder av Pappaen de har mistet blir erstatt med nye kjæresten til mamma kan jeg bare innbille meg, jeg vil tro at kjæresten din gjør seg selv tidens bjørnetjeneste og før han vet ordet av det så er han lagt for hat av dine barn som snart går inn i tenårene.

Jeg syntes strengt tatt det ikke virker som at din kjæreste er klar til å være sammen med noen som har en mann som har gått bort. Jeg tror ikke han forstår, og om du ikke får han til å forstå så kommer han alltid til å prøve å konkurrere med noen som er død, og han vil helst ikke at hans minne skal behandles på en god måte, fordi hans minne er et trussel for han. Det tror jeg hverken du eller barna vil.

Skrevet

Det går jo an å ha et lite bord/en sjenk, eller lignende, dedikert til pappaen. Altså et lite minnebord med en blomst, et lys og et bilde av han og barna. Så har barna en spesifik plass å minnes pappa (+ bilder på rommet) uten at huset er bombadert med kjærlighetsbilder fra tidligere forhold, og barna vil ikke føle at han er bortgjemt eller glemt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det virker som en stor del av dere ikke forstår forskjellen på at en person har gått av med døden, og at de er skilt eller har gjort det slutt.

I sistnevnte er det selvfølgelig ikke vanlig eller særlig normalt å ha masse bilder av personen hengende. Om kanskje et familiebilde her og der med alle på for barna sin del kanskje. Dog har barna, og foreldrene mulighet til å se hverandre i fysisk form.

I det første tilfellet, med så små barn, så er dette et ganske sårt tema. Å fjerne bildene fordi at mammas kjæreste er redd for konkurranse fra graven til hennes tidligere mann er rett og slett latterlig. Han er ikke bare en del av hennes liv som et kapitel som ikke er over, men som en sorg hun sikkert lever med hver dag i større eller mindre grad, og sikkert det samme for barna. Å da ta vekk minner som minner en om den avdøde er rett og slett merkelig, en kan ikke hviske ut denne personens eksistens fordi noen andre føler det ubehagelig at personen har eksistert?

Hvordan 8 og 10 år gamle barn reagerer når bilder av Pappaen de har mistet blir erstatt med nye kjæresten til mamma kan jeg bare innbille meg, jeg vil tro at kjæresten din gjør seg selv tidens bjørnetjeneste og før han vet ordet av det så er han lagt for hat av dine barn som snart går inn i tenårene.

Jeg syntes strengt tatt det ikke virker som at din kjæreste er klar til å være sammen med noen som har en mann som har gått bort. Jeg tror ikke han forstår, og om du ikke får han til å forstå så kommer han alltid til å prøve å konkurrere med noen som er død, og han vil helst ikke at hans minne skal behandles på en god måte, fordi hans minne er et trussel for han. Det tror jeg hverken du eller barna vil.

Veldig godt skrevet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...